Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
dat kan nog wel eens de erge randjes eraf halen dorientjuh schreef:Ik zou het eerst zoeken in huisvesting. Is die helemaal goed, dan kun je kijken naar het voer. Dus: hoe staat je paard gestald, hoelang gaat hij per dag op de weide / paddock, hoeveel doe je ermee per week et cetera?
moon909 schreef:Hallo
Ik heb een Arabier/hackney. Erg lief en leuk in de omgang. W doen regelmatig vrijheidadressuur, grondwerken etc.
Alleen lopen wij tegen een probleem op.
Hij word onder het rijden maar ook tijdens het longeren soms zo heet en gestrest, dat kan nooit goed zijn voor hem! Voornamelijk op buitenritten wordt hij al heel heet als ik een klein galopje heb gemaakt,hij schiet dan snel in de stress. En ook is hij erg kijkerig schikkerig. Dit is hij al sinds veulen.
Ik vroeg mij af welke supplement jullie mij aanraden om het gestrest en het heette er voor een deel af gaat. Want soms maakt hij zich zo druk dat ik bang ben dat hij eronder bezwijkt.
Ik heb al voor stressmix excellent gekeken maar dit is volgens mij meer voor wedstrijden bedoelt? Ook moet ik dit middel 2 keer per dag geven terwijl ik er maar 1 keer per dag ben.
Ik voer regelmatig magnesium poeder bij maar dit heeft maar echt iniminie effect.
Kan iemand mij aub helpen
Koper schreef:Het is volslsagen zinloos om met supplementen te gaan rommelen als de rest van het voer niet in orde is. Stel dat je 'm nu een emmer luzerne per dag geeft. Dan is het niet het meest voor de hand liggend om met supplementen te gaan rommelen. Stel dat je paard elke dag wel 4 uur naar buiten mag op een paddock van 10 x 10 meter. Dan gaat een supplement niet de oplossing voor je zijn.
Met zo weinig informatie
a- gaat niemand iets zinnigs kunnen zeggen en
b- zullen mensen blijven vragen wat hij nu krijgt en hoe hij nu leeft. Gewoon omdat je nu te weinig informatie geeft.
Je vraag is nu vergelijkbaar met een vraag als: "wil jij even boodschappen doen voor mij en m'n kinderen, die allebei een allergie hebben." Dan zou jij toch ook willen weten waar die koters dan niet tegen kunnen voordat je op pad gaat, en als de ouder dat niet wil zeggen denk je toch ook: jou help ik niet, ga maar lekker zelf?
wwillemijn schreef:Sommige paarden reageren heftig op bepaald voer. Mijn merrie wordt een hysterica die niet meer weet wat ze met zichzelf aanmoet (bij stilstaan helemaal trillen, zichzelf omver lopen, door je heen proberen te lopen, idioot doen in de wei) door Pavo.
al een ander merk brok/muesli geprobeerd dan het huidige merk?
Albert schreef:Let op wat je voert; geen suikers zoals melasse, geen wortels, bieten ed.
Wil je energie geven via het voer geef dan een brok of muesli waarbij het bindmiddel een plantaardige olie is.
Voer je magnesium bij voor de rust en ontspanning, let er op dat je magnesium voert met een organische binding, zoals citraat, malaat enz. Magnesium oxide MgO, lost niet op in water en wordt dus ook niet opgenomen.
Helaas zit het probleem waar je tegenaan loopt wel in het soort paard, soort kuising, een über rustig paard gaat het nooit worden.
moon909 schreef:Hij krijgt 3 keer per dag kwartje biks en voor de rest hooi. Verder niks. Hij staat ongeveer 1 a 2 uur per dag buiten nu in de winter.
elenaMM77 schreef:moon909 schreef:Hij krijgt 3 keer per dag kwartje biks en voor de rest hooi. Verder niks. Hij staat ongeveer 1 a 2 uur per dag buiten nu in de winter.
heb je het wel eens aangekeken met onbeperkt hooi en geen krachtvoer of basismuesli?
je paardje krijgt namelijk op zich weinig beweging en staat vrij veel op stal..
het kan dus een combinatie zijn van op zich al een werklustig en fris paard,
met een overdosis aan energie door krachtvoer en te kort weidetijd?
hoe oud is je paardje?
Mizora schreef:3x een kwartje biks betekent minimaal 1kg biks (een volle voerschep is 1.2kg, en porties zijn eigenlijk altijd groter dan de geschatte portie. Wat voor biks krijgt hij? En hoeveel hooi krijgt hij? Onbeperkt, vrijwel onbeperkt (niet langer dan een uur zonder hooi tot de volgende portie) of porties (en hoeveel gewogen! kg's dan per dag). Hoe groot is de ruimte waar hij buiten komt?
En krijgt hij nu wel of geen andere dingen dan hooi en biks?
moon909 schreef:Dat maakt niks uit, in de zomer staat hij elke dag op het land zo'n 8 uur. Dan nog heeft hij het.
Koper schreef:moon909 schreef:Dat maakt niks uit, in de zomer staat hij elke dag op het land zo'n 8 uur. Dan nog heeft hij het.
En acht uur in de zomer vind jij acceptabel? Dit ga je echt niet met een supplement oplossen.
Probeer eens het volgende:
- in de winter minimaal 8 uur per dag naar buiten, in de zomer minimaal 16
- op een GROOT weiland
- MET andere paarden
En moet jij eens kijken hoe dat paard gaat veranderen.