Wat voeren jullie je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JenteC

Wat voeren jullie je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 10:16

Ik kon geen recent topic over dit onderwerp vinden vandaar een nieuwe.

Ik ben erg benieuwd wat de mensen van bokt tegenwoordig aan hun paard geven,
-welk kv of helemaal niet?
-hoeveel kv op een dag?
-hoeveel hooi en hoe vaak per dag?
-en in zomer winter zit daar verschil in?

Mijn shet van 1,5 krijgt in de winter in de middag (uurtje of 12/13) paar wortels en rond 4 uur vul ik haar hooinet met kuil van eigen land voor de komende twee maaltijden. Ook hangt er een zoutsteen in de stal.
In de zomer staat ze 24/7 buiten en krijgt ze niks bij. Ze krijgt nooit krachtvoer.

De new forest van 14 krijgt in de winter sochtends grote portie kuil van eigen land, smiddags 1 kilo basis paardenbrok van van der weijden en wortels, savonds rond 6 uur nog een grote portie kuil. Ook hier een zoutsteen in de stal.
In de zomer staat ze 24/7 buiten en krijgt na het werken een een handje basisbrok. Voor de rest niks kwa hooi/kuil in de zomer.
gemiddeld rijdt ze 5 dagen per week ongeveer een uurtje, 1 keer wordt ze gelongeerd en op zondag is ze vrij, dit kan afwijken maar meestal dit.

Wat krijgen die van jullie?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:21

Mijn haflinger ruin van 11 krijgt:
- onbeperkt voordroog in slowfeeders
- weidegang in de zomer
- Vitalbix (balancer)
- lijnzaadvlokken
- magnesium
- handje muesli (anders eet hij de vitalbix niet).
- wortels of appel (niet elke dag)
Hij staat zomer en winter 24/7 buiten in een stal met uitloop, waar in de zomer dan de wei nog bij komt.

De muesli is momenteel Marstall optimal, maar ik ben op zoek naar wat anders om de Vitalbix mee te mengen. Tot nu toe goede ervaringen met Agrobs Wiesencobs/flakes, maar vanwege het weken wil ik eigenlijk wat anders. Ik heb een aantal proefverpakkingen van muesli's zonder toegevoegde suikers opgevraagd en die ga ik de komende tijd proberen.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:25

Mijn paard krijgt in de winter 3 x daags een grote portie hooi, 2 x daags een handje biks en 1 x daags een halve emmer luzerne en een stuk of 10 winterpenen.

In de zomer 24/7 buiten en krijgt hij niets extra.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:26

In het weideseizoen overdag gras en 's avonds voor de nacht kuil.
En als ze 's nachts buiten blijven eten ze alleen gras.
En dagelijks krijgt mijn paard driekwart schep basisbrok.

Buiten het weideseizoen krijgen ze 's ochtends en 's avonds een flinke berg kuil.
's Avonds direkwart schep basisbrok.
En 's middags nog een kleine portie kuil en slobber met wat wortelen.

Anoniem

Re: Wat voeren jullie je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:34

Mijn paard krijgt veel hooi. Er is het grootste deel van de tijd hooi aanwezig, zowel op het land als op stal.

Krachtvoer is momenteel een flinke kilo Pavo Condition per dag.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:38

- 's ochtends een halve schep onderhouds muesli
- 's ochtends een grote berg hooi

Dan gaan ze van +/- 9.30 tot +/- 14.30 naar buiten.

- 's middags weer een berg hooi waar ze de hele middag en avond/nacht kunnen doen.
- 's middags of 's avonds zemelen met vitaminen&mineralen korrels, andere supplementen en een paar handjes muesli voor de smaak.
- 's avonds een halve schep onderhoudsmuesli en dan hebben ze ook genoeg hooi.

Edit: het zijn sportpony's die dit krijgen.
Laatst bijgewerkt door Change3x op 18-01-16 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:38

Mijn dressuurpaard die op Z2/ZZ niveau loopt krijgt 4 x pd 1/2 schep Subli basisbrok, 2x per dag groot hooinet met voordroog kuil en 2x pd halve emmer mixx van havens (luzerne/gras mix). Daarnaast elke dag een kwartje slobber met vital complete van pavo, vitamine E/msm en glucosamine van pharmahorse om zn spieren en gewrichten in optimale conditie te houden en snel te laten herstellen.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:54

ik voer 3-4 keer per dag veel hooi. grote pony krijgt per keer meer als de 2 shetlanders.
2 keer per dag 250 gram healthy herbs brok met flinke scheut olie.
( ze staan van 7:00 uur tot 19:00 uur buiten op kale wei en groot stuk zand.)
en dat is ook het voer dat de shetten krijgen als ze in het men-seizoen zo'n 50 tot 60km per week lopen. ( vorig seizoen 1200km gelopen op dit rantsoen).
allemaal verschillende soorten "krachtvoer" mixen en allerlei supplementen vind ik persoonlijk onnodig.

alleen als er echt tekorten zijn aangetoond zou ik iets bijvoeren.
pony's zijn altijd glanzend en gezond met super hoeven dus wat wil je nog meer.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:06

Mijn paardje die ik train op M-niveau (L op wedstrijd) staat in het winterseizoen van 8:30 - 19:30 in de wei, met ook onbeperkt kuil. 's Nachts staat ze op stal met een grote slowfeeder met hooi, waar ze ook de hele nacht uit kan eten. Ik weet niet precies hoeveel kilo dit allemaal is, maar het is in principe dus onbeperkt.
In de zomer staat ze 24/7 op de wei (met onbeperkte kuil als dit nodig is)

Ze krijgt halve kilo sportbrok, halve kilo balans-muesli, supplement voor haar maag en nog een schep luzerne.

Ze is gauw wat te dun, maar met dit rantsoen heb ik eindelijk haar gewicht goed onder controle :)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:48

- Onbeperkt hooi jaarrond
- 2x daags een half schepje Aveve Sportmix Zero jaarrond
- In de winter een halve emmer Equifyt Zupa of Seniores Priores omdat ze dan erg invalt

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 23:00

Mijn kwpn merrie, zo'n 5x per week dressuurmatig op M niveau aan het werk

- onbeperkt hooi, of heel droog, grofstengelig voordroog uit slowfeedernetten, die 2x per dag gevuld worden
- 100/110 gr marstall force (vitamine/ mineralenbrok)
- pavo topsport muesli, op werkdagen zo'n 280 gr, op vrije dagen zo'n 140
- vitamine E van pharmahorse, helft van de dosering, met de force is ze al deels voorzien
- glucosamine van pharmahorse
- 1 schep droge speedibeet, met water erbij is dit een halve emmer
- 2 kleine handjes ongekookte lijnzaad

'S zomers staat ze hele dagen op het land, en het gras vervangt dan dus een deel van het hooi. Ik probeer met zo min mogelijk rotzooi te voeren, 't kan allemaal nog 'cleaner', maar ze lijkt het fijn te doen op deze combi, de topsport is voor net dat beetje extra langzame energie. De speedibeet voer ik om haar net wat aan te laten zetten, ondanks onbeperkt hooi valt ze 's winters nog wat in.
Laatst bijgewerkt door fleur_yen op 19-01-16 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 23:04

Ik ga even op heel veel zaken vooruit lopen (shet in het vizier, maar die is nog niet hier).

Shettebol zou hooi krijgen, marstall force voor de aanvulling, overdag de wei op, en wortels. Mineralenblok zou erbij komen in de paddock.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 16:55

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

kayleigh_040

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:35

Barbet schreef:
In het weideseizoen overdag gras en 's avonds voor de nacht kuil.
En als ze 's nachts buiten blijven eten ze alleen gras.
En dagelijks krijgt mijn paard driekwart schep basisbrok.

Buiten het weideseizoen krijgen ze 's ochtends en 's avonds een flinke berg kuil.
's Avonds direkwart schep basisbrok.
En 's middags nog een kleine portie kuil en slobber met wat wortelen.

Mijn paard krijgt precies het zelfde, maar is toch te dik.
Hoe vaak komt jou paard per week in beweging?

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:43

In de ochtend aan een kwpn pony en Fries een halve schep sportbrok, dan gaan ze het land in en krijgen ze een grote pluk hooi dat is rond 9 uur dan om 11/12 uur een pluk hooi, en rond 3 weer dan gaan ze rond 5 uur naar binnen krijgen ze een mand hooi en weer een halve schep sportbrok en de Pony nog een halve schep zwarte haver en dan rond 11 uur weer hooi, en in de zomer worden ze overdag niet bijgevoerd

Fries word afentoe getraind en de pony 5 dagen per week wel intensief en in de zomer als het kan 24/7 buiten

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:46

Dancy zomers beperkt weidegang en in de winter hooi, geen krachtvoer, wel eens een snoepje of wortel.

Maaike en Veronique zomers weidegang (apart van Dancy, ze mogen Dancy niet echt),
in de winter onbeperkt hooi en ook wortels en af en toe een snoepje. Binnenkort Veronique weer op krachtvoer want ze gaat weer meer rijden en in de lente weer voor de kar. Maaike gaan we binnenkort weer rijden als dat lukt, maar eerst Veronique. Ook gaan we Veronique waarschijnlijk dekken, dus dan zal er ook het een en ander veranderen.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:56

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:57

Ziezo kwpn en Morrison tinker onbeperkt hooi. dagelijks copra theelepel kurkuma en magnesium erdoor en wat luzerne.( in de winter) zomer gras erbij en wat hooi
Zijn perfect op gewicht en zeker niet te dik

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:00

Oh als ik dit zo lees krijgt mijn paard meer dan genoeg!
In de ochtend een volle schep biks en een vol hooinet.
Daarna gaan ze de paddock in en krijgen ze helaas niks.
Na ongeveer zes uur komen ze weer naar binnen en krijgen ze een halve schep biks en weer een hooinet.
In de avond een halve of hele schep muesli. Hangt er vanaf of hij wat heeft gedaan of niet :) en weer een hooinet!

Dus over een hele dag gemiddeld 15-20 kg voordroogkuil, 1,5schep biks en 0,5-1 schep muesli.

Ik zat me juist af te vragen of ik hem nog vitaminen bij moet geven of dat hij hier alles uit kan halen. Iemand een idee?? -:)

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:11

Ilse_1987 schreef:
Oh als ik dit zo lees krijgt mijn paard meer dan genoeg!
In de ochtend een volle schep biks en een vol hooinet.
Daarna gaan ze de paddock in en krijgen ze helaas niks.
Na ongeveer zes uur komen ze weer naar binnen en krijgen ze een halve schep biks en weer een hooinet.
In de avond een halve of hele schep muesli. Hangt er vanaf of hij wat heeft gedaan of niet :) en weer een hooinet!

Dus over een hele dag gemiddeld 15-20 kg voordroogkuil, 1,5schep biks en 0,5-1 schep muesli.

Ik zat me juist af te vragen of ik hem nog vitaminen bij moet geven of dat hij hier alles uit kan halen. Iemand een idee?? -:)

http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... -mineralen
Als je een beetje een richtlijn wil hebben, ik heb alle waardes uitgerekend voor het gewicht van mijn paard, vervolgens gekeken naar wat het hooi ongeveer is, en daar m'n voer naast gelegd. Zo kwam ik tot de conclusie dat mijn paard in principe alles voldoende binnen krijgt, en alleen de vitE iets aangevuld moest worden.
'T kost wat rekenwerk, en uiteraard zijn het alsnog schattingen, maar gooi je er in ieder geval niet van alles in wat ze wellicht helemaal niet nodig hebben.
Maargoed, ik vind voer dan ook enorm interessant en besteed de tijd er ook graag aan ;)

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:18

fleur_yen schreef:
Als je een beetje een richtlijn wil hebben, ik heb alle waardes uitgerekend voor het gewicht van mijn paard, vervolgens gekeken naar wat het hooi ongeveer is, en daar m'n voer naast gelegd. Zo kwam ik tot de conclusie dat mijn paard in principe alles voldoende binnen krijgt, en alleen de vitE iets aangevuld moest worden.
'T kost wat rekenwerk, en uiteraard zijn het alsnog schattingen, maar gooi je er in ieder geval niet van alles in wat ze wellicht helemaal niet nodig hebben.
Maargoed, ik vind voer dan ook enorm interessant en besteed de tijd er ook graag aan ;)

Dank je wel!! Ik ga het zo ook eens berekenen! :j

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:24

Hier alleen hooi gemengd met kuil. Verder geen brok of iets..
Ze is bijna 4 en loopt 3 keer in de week. Ze doet het prima, en blijft eerder wat te dik dan te dun. Het is een fries.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:25

Guess (kwpner van 4,5)krijgt
s ochtends eerst een pluk hooi en erna een halve schep sportbrok
tussen de middag een speciekuip hooi en wortels wanneer ze buiten staat
als ze binnenkomt nog een halve schep biks en 100 gr vitalcomplete van pavo. om 22.30 krijgt ze in een slowfeed zak hooi. Na het rijden krijgt ze een halve schep slobber met speedibeet en een halve schep brok. in haar stal hangt een himalaya liksteen. Ondanks de hoeveelheid is ze nu mooi, de spieren en vetjes zijn mooi in balans.

Floor(shet) en pol(trekpaard) krijgen
sochtends een volle bak hooi, om 4 uur een klein beetje hooi en om 10 uur een volle bak hooi. na het werk krijgt pol een schep brok of slobber met luczerne en floor krijgt soms een beetje slobber en na het werk een handje pavo natures best. verder krijgen ze nog wortels bij. Pol mag voor z'n spieren nog wat aankomen en floor is goed op gewicht

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:26

Ilse_1987 schreef:
fleur_yen schreef:

Dank je wel!! Ik ga het zo ook eens berekenen! :j

Ik weet niet wat voor paard je hebt, voor mijn kwpn merrie heb ik zo'n 600 kg aangehouden, die kan ik wel doorsturen mocht je interesse hebben :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:31

6 Jaar, 1,43 hoog;

1x pd halve schep basis-sportbrok
3x pd hooi - 12 uur pd weide
1x pd volle schep luzerne

Ze werkt 4 dagen in de week aan de longeerlijn en onder het zadel. Training voor kracht en rug/buikspieren.