[VOLG] Masterhorse Silence Pellets: we doen de test

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Magica

[VOLG] Masterhorse Silence Pellets: we doen de test

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 17:23

Onze bijna 7 jarige Tinkermerrie Luna is van nature al geen suffige koudbloed (we zeggen meestal ook het is een warmbloed Tinker :') ) en dit is helemaal niet zo erg want er mag best karakter inzitten :):)

Tijdens de training onder het zadel of met lange lijnen toont ze een grote werklust en staat ze open voor nieuwe en uitdagende oefeningen.
Dit zorgt ervoor dat we over het algemeen graag en goed samenwerken maar tegelijkertijd moet ik ervoor zorgen dat het niet saai gaat worden :Z

Haar karakter kan ik het beste omschrijven als sensibel, werklustig en nieuwsgierig. Maar ze houdt ook wel heel graag van knuffels en aandacht maar natuurlijk vind ze zichzelf ook wel heel erg stoer 8-)

Het enig minpuntje wat we samen delen is toch een kleine vorm van onzekerheid. De ene keer ver weg op de achtergrond en de andere keer toch wel heel duidelijk aanwezig.
Maar ook dat is redelijk normaal want niks gaat vanzelf toch?

Toch valt het mij op dat ze soms, zonder aanleiding, enorm nerveus is. Het lijkt erop dat ze op bepaalde momenten heel gevoelig is voor prikkels van buitenaf en heeft dan grote moeite met concentreren en focus houden.

Dit uit zich vooral in onrust. Geestelijk en lichamelijk. Daar waar haar twee weidegenootjes rustig genieten van hun 24/7 hooi rantsoen, loopt Luna erbij weg en gaat in de verte voor zich uit staren en eet hierbij beduidend minder dan overdag als het licht is.

Even kort over haar leefsituatie: ze staan 24/7 buiten met inloopstal en weide tezamen met onze 22 jarige merrie en onze 1,5 jarige Tinker merrie.

Omdat ik haar graag zou willen helpen om meer te kunnen ontspannen, heb ik besloten om te beginnen met een kruidenkuur.
Het bevat 6 verschillende kruiden die allemaal bijdragen in de vorm van rust en ontspanning en samen natuurlijk nog sterker staan.

Het is een kuur van 20 dagen en ik ben heel erg benieuwd of het gaat werken en hoe het gaat werken.
Het lijkt me dan ook leuk en interessant om hier een volgtopic te maken en wie weet hierbij iemand anders kan helpen/informeren die er belang bij heeft.
Laatst bijgewerkt door Gini op 09-01-16 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in de titel toegevoegd

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 17:29

Dag 1: Het zijn kleine brokjes waarvan ze per dag 50 gram moet eten. Ik meng het door de muesli en maak het zoals gewoonlijk een beetje nat. Vol goede moed beging ze aan haar bakje voer. Maar al gauw begint ze te flemen en wil ze het liefst het bakje van Linda (22 jarige merrie) veroveren |o
Wat nou Luna? Smaakt het niet? En dat terwijl ze normaal gesproken als een tasmanian devil door haar bakje gaat waarbij de klodders voer je om de oren vliegen _O-
Ik zelf vind dat de mint geur overheerst, misschien is dat het?

Ik heb haar kunnen overtuigen van mijn goede wil en ze heeft uiteindelijk het bakje leeggegeten maar wel een beetje met lange tanden en aan de andere kant telkens weer terug willen naar haar bakje.
Morgen weer proberen. Misschien eet ze het liever uit de hand omdat ze dan denkt dat het wat lekkers is? Wat gewone mint snoepjes die ik toevallig heb eet ze wel heel graag.

troi

Re: [VOLG] Masterhorse Silence Pellets: we doen de test

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:30

Interessant ik volg!

Niet dat treas het nodig zou hebben, die is zo doorgaans relaxed zat :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:32

Ik ben benieuwd, hier ook een nerveus paard :)

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 18:16

Dag 2: Vandaag heb ik geprobeerd om de kruidenbiks uit de hand te voeren. Met wat muesli en andere snoepjes ertussen door is het redelijk gelukt. Het gaat nog niet van harte en ze moet er nog steeds van flemen. Ook Linda, die niet snapt waarom Luna er zo lang over doet, vind het eigenaardig smaken als ik haar na lang smeken ook een korreltje geef :D

Het is uiteraard te vroeg om er iets zinnigs van te kunnen zeggen.
Vanmorgen met training was in elk geval alles "spannend"; de mountainbikers, hardloper, fietsers etc. Het zat haar vandaag niet mee :(:) maar na een paar schrikreacties kon ze zichzelf herpakken en ging het trainen met de lange lijnen prima :)

Ik denk dat ik voor morgen eens ga proberen hoe het haar smaakt als ik de biks meng met een beetje appelmoes. Dat heeft de vorige keer met psyllium ook gewerkt.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 22:43

Dag 3: Er gebeuren nog geen wonderen :o maar dat verwacht ik ook niet.
Ik was vergeten om appelmoes te kopen dus toch maar weer uit de hand gevoerd. Ging deze keer wel veel makkelijker. Al flemend werd het opgegeten.

Het enige wat ik merk is dat ze wat meer de tijd neemt om aandacht te vragen/zoeken van mij zoals ik dat ook gewend was.

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:52

Interesant! Ik ben benieuwd of er veranderingen zullen plaatvinden! :)

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 22:54

Ik denk dat ik na een week al iets meer zou kunnen zeggen over of ik verschil zie/merk.

Luna is wat dat betreft een open boek en laat altijd duidelijk zien hoe het geestelijk met haar gaat.

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:02

Ik volg ook, ben benieuwd of het resultaat zal hebben

Shephard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:03

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Altijd interessant!

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 15:06

Leuk dat jullie volgen, ik hoop dat het jullie ook kan helpen :j

Dag 4: Een kleine update.
Omdat het voeren uit de hand gisteren ook wel goed ging, heb ik dat vandaag weer geprobeerd. En . . . ze at het zonder te flemen :D

Verklaar me misschien voor gek maar het viel me vandaag op dat ze al veel rustiger uit haar ogen keek :) Niet meer de gestressde blik waar ik de laatste tijd al bijna aan gewend was geraakt.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 13:59

Dag 5: Ik denk dat ik toch wel voorzichtig mag gaan zeggen dat het lijkt te werken. Ze is in elk geval al bij rust veel meer ontspannen dan voorheen en is niet zo gehaast.
Dit weekend gaan we weer trainen en dan zullen we zien of het dan ook al verschil maakt maar tot nu toe ben ik al tevreden.

Ik ben bij de beginpost vergeten te vertellen dat Luna al sinds lange tijd (jaren) af en toe problemen heeft met headshaking. Ze is daar al meerdere malen voor behandeld maar echt weg was het nooit.
Ook kan ik er geen touw aan vast knopen wat hetgeen is dat het headshaking activeert.
Tuig hebben we al uitgesloten en weersomstandigheden lijken ook niet echt altijd invloed te hebben.

Nu is een aantal weken geleden een aardige meid langs geweest die in opleiding is tot paarden osteopaat i.c.m Cranio-Sacraal therapie. Ze kon me vertellen dat er eigenlijk in Luna haar lichaam geen blokkade's zitten maar . . . bij haar voorhoofd zit wel een probleempje. Ze merkte op dat (en ik weet de naam niet meer van het bot gedeelte) een botje van haar schedel trilde en Luna had die dag inderdaad ook een aantal keer met haar hoofd staan te schudden/slaan en was onrustig in haar lijf.
Ze is nog in opleiding maar dit had ze nog niet eerder gevoeld en ze gaat het aan haar studiegenoten en opleider voorleggen.
Het verklaard dan ook waarom ik bijna nooit haar voorpluk mag kammen; de borstel gaat dan ook een beetje over haar voorhoofd heen en als je al "hoofdpijn" hebt, dan kan je dat er niet bij gebruiken.

Zelf begin ik nu dus te denken dat de aanleiding van haar headshaken een psychische oorzaak is.
Als ze dus geestelijk niet lekker in haar vel zit en vaak onrustig is dan kan je mentaal ook niet normaal functioneren.
Nu ze dus die kruiden krijgt ter ondersteuning van haar mentale gesteldheid, heb ik haar ook nog niet weer zien headshaken. Misschien toeval? Ik weet het niet maar vind het toch wel een opvallend dingetje wat ik jullie toch wil vertellen.

Luna _O-
Afbeelding

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:03

interessant om te lezen. Mijn haflinger merrie is zo'n danige zenuwpees dat ik er niet mee buiten durf, misschien moet ik toch maar eens over mijn anti-gevoel heen stappen en kruiden testen (heb altijd zoiets van "ik moet dat door training kunnen oplossen - maar da's betrekkelijk moeilijk als mademoiselle zo hevig is dat er niet te trainen valt).

Straf dat het invloed zou hebben op het headshaken ! Zo fijn zijn iig.

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 22:15

Interessant! Wat ik me wel afvraag, en dat is gewoon even gedachtegang delen:

Onderdruk je nu niet het gevoel van onrust, spanning, angst, etc? Net zoals er wordt gezegd dat er een middel is voor honden wat ervoor zorgt dat ze rustig blijven bij vuurwerk. Er wordt gezegd dat dit een slecht middel is, omdat je ze het middel geeft, ze een soort van rustig worden, maar als nog doodsangsten uitstaan.

Ik ben benieuwd hoe dit middel verschilt in werking t.o.v. kruiden en of het bijvoorbeeld uitmaakt hoe het wordt opgenomen in het bloed of iets dergelijks.

En even over de kuur: moest je het opbouwen of geef je 20 dagen dezelfde hoeveelheid? En na 20 dagen, is het dan dat de rust en ontspanning aanhoudt voor een tijd of is deze 20 dagen een proefperiode?

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 22:45

Het is geen onderdrukkend middel, anders had ik het niet genomen.
Enkel omdat er Valeriaanwortel inzit mag je het niet gebruiken bij wedstrijden (48 uur vantevoren stoppen).

Je gebruikt het kuursgewijs indien nodig. En je mag het van 20 dagen verlengen tot 3 maanden.
Persoonlijk ga ik voor eerst 1 kuur en dan afwachten hoe Luna zich voelt.
Het zorgt er in elk geval voor dat ze uit het cirkeltje komt van onrust en stress.

Je begint meteen met 50 gram (voor volwassen paard 600 kilo)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 22:53

Wat voor kruiden zitten er in dan??

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 23:00

Ik heb even een stuk tekst gekopieërd van de website van Paardendrogist:

(Valeriaanwortel is de hoofd ingrediënt)

Valeriaan wordt al heel lang gebruikt om de kalmerende en ontspannende werking. Valeriaan zorgt voor een rustiger gevoel en voor een goede nachtrust. Valeriaan versuft niet en heeft geen negatieve invloed op de reactiesnelheid, alertheid of concentratie. Valeriaan vermindert spierspanning en kramp.

Verder bevat het de volgende:
(In het Duits)
Baldrianwurzel (Valeriaanwortel), Hopfen (Hop), Melissenkraut (niet te verwarren met Melasse), Lavendel, Orangenblüten, Pfefferminze.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:10

Vandaar, en zoiets dacht ik ook al.

Zit echt hetzelfde in als in ontspannings thee voor mensen haha *\o/*

Nou ja mooi dat het wetkt, maar zou dat nu niet standaard gaan geven.
Maar voor nu is het leuk dat het helpt :j

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 23:17

Het is ook zeker niet de bedoeling om dit te blijven geven.
Ik wil ook eerst eens zien hoe het gaat in de periode zonder de kruiden. In elk geval kan het meehelpen in het proces van zelfherstel.
Immers als je onder stress staat is het lastig om uit die stress te komen zonder veranderingen of hulp.
Op het moment dat je je beter voelt kan je ook makkelijker werken aan jezelf.

Wel vraag ik me af waar die innerlijke onrust vandaan komt.
Luna staat al bijna twee jaar op dezelfde plek en de kudde van drie is vrij stabiel. Ze hoeft niet hard te werken en alles wat we doen is puur recreatief. Er is 24/7 hooi en water en ze hebben ook nog eens een grote inloopstal en weide. Eigenlijk naar mijn idee een perfect plaatje.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 03:13

Jij hebt in het verleden zelf een optie aangedragen, dat tesamen met wat ik je eens te lezen heb gegeven over haar kleurpatroon denk ik wel dat wellicht in (een cominatie van) die richting gezocht kan worden.

Hopelijk raakt ze door deze kuur iets meer van haar eigen veiligheid overtuigd! Weet je hoe Luna is als ze alleen is?

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 08:19

Ik weet dat Luna absoluut niet alleen kan zijn. In die zin, als ze zonder soortgenoten alleen in een weide moet staan. Alleen op buitenrit is dan weer anders. Ze is wel onzeker maar dat niet te vergelijken met hoe ze zich gedraagd als ze echt alleen is.

Ik heb nog kwa headshaking een interessant verslagje gekregen van degene die haar laatst dus heeft behandeld. Ik zal haar vragen of ik het hier mag plaatsen.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 15:21

Dag 6: Ik weet het nu bijna wel zeker dat het werkt. Ze is erg relaxed en kijkt alles rustig aan wat er om haar heen gebeurd.

De jongste, Amelie, was in "discussie" met mijn vriend. Ze mocht even niet bij de hooischuur komen want het pad (dat even open was) er naar toe is een smalle ruimte. En dit uitte Amelie door een aantal rondjes al bokkend rond te galopperen in de wei.
In elk geval moest Luna natuurlijk wel even kijken waar het allemaal om ging en normaal zou ze zich daar heel erg druk om maken en mee gaan doen ook al weet ze zelf vaak niet waarom, maar vandaag had ze zoiets van, oké het zal wel _O-

Toch twijfelde ik eventjes . . . ze heeft toch geen koorts? Dus hup temperaturen, maar natuurlijk niks aan de hand := ze is gewoon echt rustig en oogt tevreden.

Wel zag ik haar nog twee knikjes geven met haar hoofd en normaal kan ze daar heel lang in blijven hangen zoals ik dat noem, maar nu was ze vrij snel daar weer uit en ging ze verder met hooi eten.

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 09:38

Magica schreef:
Het is geen onderdrukkend middel, anders had ik het niet genomen.
Enkel omdat er Valeriaanwortel inzit mag je het niet gebruiken bij wedstrijden (48 uur vantevoren stoppen).

Je gebruikt het kuursgewijs indien nodig. En je mag het van 20 dagen verlengen tot 3 maanden.
Persoonlijk ga ik voor eerst 1 kuur en dan afwachten hoe Luna zich voelt.
Het zorgt er in elk geval voor dat ze uit het cirkeltje komt van onrust en stress.

Je begint meteen met 50 gram (voor volwassen paard 600 kilo)

Interessant! En ben ook benieuwd hoe ze na die 20 dagen reageert en of ze dan ook zo blijft reageren natuurlijk!

En fijn dat je al wat resultaat ziet zeg!

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 21:20

Dag 7: Even een hele korte update want vandaag had ik niet veel tijd. Geen headshaking en nog steeds een relaxte Luna.
Als het weer het morgen toelaat dan gaan we wat lange lijnen training doen in onze "bak" = afgezet stuk weiland :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:23

Ik vind het best grappig :D

Wel mooi dat het zo werkt, kan m wel voorstellen hoor dat je even twijfelde of ze wel fit was!