Paracetemol bij paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wel paracetamol voeren of niet?

Wel
11 (10%)
Niet
95 (89%)

Totaal aantal stemmen: 106

mpv

Paracetemol bij paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 23:03

Mijn paard heeft de laatste tijd last van hoefbevangenheid, nu zei mijn hoefsmid dat het een idee is hem paracetemol te geven..
Wat is jullie mening daar over?

Brainless

Re: Paracetemol bij paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:04

DA laten komen en via hem passende medicijnen (pijnbestrijding en bloedverdunners) nemen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:04

Rap een andere hoefsmid zoeken!

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:05

Ik heb van mijn dierenarts paracetamol in poedervorm gekregen toen ze last had van hko. Ik zou het eerst met een dierenarts overleggen voordat je er zo maar mee start.
Laatst bijgewerkt door Newallure op 15-12-15 23:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:05

die is gek zeker :')
Nee geeesmiddelen voor mensen zeker niet mee gaan experimenteren op dieren.
Bel de DA en die zal je waarschijnlijk metacam voorschrijven

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:07

Zeker dat het paracetamol was? Heeft geen enkel nut bij paarden en is mogelijk zelfs schadelijk.

Wat wel soms bij hoefbevangenheid gebruikt wordt is aspirine. Naast pijnstillend is dit ook bloedverdunnend en zou daardoor de druk van de hoeven kunnen halen.
Het veroorzaakt ook heel snel maagzweren.
Persoonlijk ben ik er niet van overtuigd dat het effectiever is dan phenylbutazone.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:07

Paracetamol maar dan in poeder vorm is idd wat je ook van Da krijgt bij bevangen paard. Probleem is dat je niet weet in welke verhouding mensen pillen zijn gemaakt, dus ja paracetamol maar dan gewoon via een grote pot van je Da.

mpv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 23:09

Voeren de pony al verschillende poeders door zijn voer van de DA, maar omdat hij zoveel pijn heeft had de hoefsmid het over paracetamol, want als het bij mensen geen kwaad kan ook niet bij paarden zei hij..
Weet niet zo goed wat ik er van moet vinden..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:09

Wat je in poedervorm krijgt is GEEN paracetamol, maar aspirine (=Acetylsalicylzuur).
Dat is een hele andere soort pijnstiller/bloedverdunner dan paracetamol (wat giftig is voor paarden).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:10

Als je alternatief wil, kan je beter wilgentakken nemen, ook asperine achtige pijnstiller, maar veiliger. Wel beperkt geven qua aantal per dag, want teveel is slecht voor de maag.

Verder absoluut DA er bij, goede pijnbestrijding hangt af van stabiele dosis en dat betekend chemische middelen, want in planten zijn de werkzame gehaltes nogal afhankelijk van de groeiomstandigheden.

Mensen paracetamol smaakt vies, zeker in de grotere dosering die een paard nodig heeft krijg je dat er niet zo makkelijk in. Diermedicijnen zijn niet voor niets smakelijk. Mensenmedicijnen juist niet als beveiliging tegen kinderen die er snoep in zien.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:12

Brainless schreef:
Wat je in poedervorm krijgt is GEEN paracetamol, maar aspirine (=Acetylsalicylzuur).
Dat is een hele andere soort pijnstiller/bloedverdunner dan paracetamol (wat giftig is voor paarden).

Klopt is asperine ja was effe mis...
Zit er tussen alle poeders van de dierenarts geen pijnstillers? En hoe word ze gehouden?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:13

Brainless schreef:

Och ja je hebt gelijk. Dit was het idd en werkt bloedverdunnend.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:17

WestlandAnne schreef:
Want als het bij mensen geen kwaad kan ook niet bij paarden zei hij..

(Humane) paracetamol is zelfs dodelijk voor katten, dus pas hier alsjeblieft mee op! Ga niet zomaar Humane medicijnen aan dieren geven en laat dat alsjeblieft aan een dierenarts over.
Bovendien, hoeveel paracetamol wil je hem gaan geven? Gezien 1 paracetamol gemaakt is voor een mens van gem. 60-70kg en het nog geeneens een erg sterke pijnstiller is ook.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:23

Marion_ schreef:
WestlandAnne schreef:
Want als het bij mensen geen kwaad kan ook niet bij paarden zei hij..

(Humane) paracetamol is zelfs dodelijk voor katten, dus pas hier alsjeblieft mee op! Ga niet zomaar Humane medicijnen aan dieren geven en laat dat alsjeblieft aan een dierenarts over.
Bovendien, hoeveel paracetamol wil je hem gaan geven? Gezien 1 paracetamol gemaakt is voor een mens van gem. 60-70kg en het nog geeneens een erg sterke pijnstiller is ook.

En al zou je een paard van 600kilo dan 10 pillen per keer willen geven, dan nog weet je niet wat het humane medicijn doet met je paard. Het is immers niet getest voor paarden.

Gewoon je arts even bellen of je pijnstilling voor paarden op kan komen halen.

Maar je zegt dat je paard de laatste tijd last heeft van hoefbevangenheid. Is het chronisch? Sowieso is het niet onhandig om die dierenarts even te laten kijken ivm mogelijk verzakken/kantelen van het hoefbeen. Dan moet je namelijk meer gaan doen dan uitsluitend pijnstilling toedienen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:29

En toch...

Schijnt het wel te kunnen. Al vind ik niet dat je daarmee zelf moet aanrommelen.

Acetaminophen (administered orally at 20 mg/kg) and FM (administered orally at 20 mg/kg) had comparable efficacies for treating acute hoof pain, and both drugs were more effective than the saline control; and
Administered concurrently, acetaminophen (administered orally at 20 mg/kg, every 12 hours) and firocoxib (administered IV at 0.27 mg/kg every 24 hours) were similar in efficacy to administering PBZ IV every 12 hours at 4.4 mg/kg.
He cautioned that “there are concerns about acetaminophen causing liver disease in some species, including humans with over dosages, but that has not been documented in its limited use in horses.” He also noted that both acetaminophen and firocoxib have caused positives in drug testing situations, so care should be taken when administering these drugs to show horses.

Acetaminophen is Engels voor paracetamol.

http://www.thehorse.com/articles/36176/ ... treatments

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:31

Ik ben in overleg met de kliniek haAksbergen en Utrecht een tijdje humane aspirine gaan geven omdat deze bij het paard beter Aansloeg dan die voor paarden. Uiteraard niet op eigen houtje aan geklooid.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:32

Paracetamol is bij mensen schadelijk voor de lever. Het is dan wel een mildere pijnstilling maar zeker geen ongevaarlijke.

Edit: in die link staat dat ze bij kortdurend gebruik geen schade bij paarden aan de lever vaststelden, maar er staat ook niet dat het geen problemen geeft. Elke medicatie heeft risico's en eventuele bijwerkingen. Ik zou dan liever niet op eigen houtje dingen gaan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:37

Ik weet wel van asperines bij hb en dat sommige soorten wilgen de natuurlijke variant bevatten.

Maar als je paard hb is en dus helse pijn heeft, haal dan in vredesnaam pijnstillers en bloedverdunners bij je DA.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:38

@Iris
TS zegt dat de pony al pijnbestrijding krijgt van de DA, dan nooit zelf gaan bij modderen met medicijnen die eigenlijk toch slecht zijn.
Straks zit de pony aan een zware overdosis en blijft daardoor bevangen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:43

Ik zeg dat het zou kunnen. Doelend op paracetamol aan een paard geven. Niet dát ze het moet doen. Daar ben ik totaal niet van overtuigd. Zeker contact opnemen met de da.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:53

Iris82 schreef:
Administered concurrently, acetaminophen (administered orally at 20 mg/kg, every 12 hours) and firocoxib (administered IV at 0.27 mg/kg every 24 hours) were similar in efficacy to administering PBZ IV every 12 hours at 4.4 mg/kg.

Even een kleine rekensom hoor...
20mg/kg betekent dat je een paard van 600kg 2x daags 24(!) 500mg paracetamol tabletten moet geven; en daarbij moet je OOK nog 1x per dag firocoxib laten spuiten (wat sowieso door een DA moet), anders heeft het blijkbaar alsnog niet genoeg effect. Ik zou zeggen, laat maar :+

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 00:02

Volgens mij is Paracetamol giftig voor paarden. Onze lever breekt stoffen af waar dieren dat niet kunnen (en wellicht ook andersom)
Aspirine schijnt veiliger te zijn maar het is bloedverdunnend.
Kortom, ik zou beiden niet geven en gewoon de dierenarts bellen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 00:07

Brainless schreef:

Precies dat.

Onze merrie heeft het destijds lange tijd gehad. Het word gegeven als bloedverdunner wat een goede ondersteuning is bij HB.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 00:24

Aspirine werkt wel, ik heb het zelf ook gegeven in de acute fase aan mijn pony. Raad het je niet aan om zelf maar wat te geven, moet je wel kaas van hebben gegeten.

Er zijn veel meer medicijnen die enkel bestemd zijn voor humaan gebruik, maar ook voor dieren kunnen. Medicijnen die wij geven als pijnstilling bij de koeien, heeft een andere naam dan metacam en is veel goedkoper, maar heeft precies dezelfde werkzame stof. Als mijn pony wat heeft krijgt ze dat, echt niet die dure metacam.

Medicijnen industrie is big business.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 00:27

Ik zou vooral opzoek gaan naar een andere hoefsmid :=
Advies mbt paracetamol is genoeg gegeven denk ik :)