Veulens natuurlijk bijvoeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Veulens natuurlijk bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 08:38

Hallo, ik heb 2 schattige berber /Lusitano kruisingen. Eentje van 5 maand en eentje van 8 maanden.
Probleem gehad met jongste omdat mama weinig melkgift had en veulen is eventjes afgestoten geweest door mama aan 2 maand oud. Nu zuig ze weer maar nog steeds lage melkgift.
De veearts adviseerde ons na mislukte poging om melk te geven omdat veulen al te oud was om fles te krijgen, om pavo podo growth te geven.
Ik heb dat gedaan, veulen is sterk en levendig geworden, maar op bepaald moment kreeg ze jeuk, dikke benen en lusteloos.
Ik ben meteen gestopt met de pavo omdat ik al eerder slechte ervaring had met dit merk.
Alles gaat weer prima nu met hooi en gras.
Nu zou ik voor we winter graag een natuurlijk iets met alles erin voeren, want al mijn paarden (Lustano"s en berbers) verdragen absoluut geen suiker. Als ik daarop Let heb ik geen problemen.
Mijn oog viel op equilife f4f, maar dat kost veel geld. Kennen jullie nog natuurlijke bijvoeding waar alles in zit?
Cavalor gaf ik ook al, maar bevat ook veel te veel suikers....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 10:53

Ik ben zelf groot fan van Dodson&Horrell. Die hebben vast iets in het assortiment dat passend is.
Ook duurder, maar omdat je er minder van hoeft te voeren, komt het even duur uit als normale brok.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 27-11-15 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 10:53

Dikke benen en pavo, breek me de bek niet open :x

Ik zou gewoon eerst voor een veulenbrok van een ander merk kijken voor je het jezelf ingewikkeld gaat maken. Net zo goed geeft een ander merk geen problemen. Het moet het liefst in iedergeval eiwitrijk voer zijn.
Verder moet je even aankijken of het veulen het überhaupt nodig heeft. Als je heel goed hooi voert en mineralen brokjes dan hoeft een sober type vaak ook niet heel veel meer te hebben.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 10:56

Lucerne cobs en een vitamin brokje geen optie?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 10:56

Ik geef bietenpulp, Vitalbix en lucerne. Daar zit allemaal weinig tot geen rommel in en ze doen het er goed op.

Cambiar

Re: Veulens natuurlijk bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 13:28

Bieten pulp aan een veulen is niet zo goed wegens phosphor/ calcium verhouding.
Ik vergeleek eens droog hooi met kuilgras. Dit wist ik niet. In droog hooi zitten meer mineralen. Ik vind dat ze er super bij lopen. Dus voorlopig alleen goed hooi, beetje gras en beetje melk.
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... ergelijken

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 13:37

In al die veulenbrok van pavo zit vooral veel suiker. Niet echt gezond dus.
ik voer mijn jonge pony, die gevoelig is voor sommige soorten voer, healthy herbs brok.
dit komt van grasland met verschillende grassen en er zijn allerlei kruiden aan toegevoegd. De samenstelling verschilt per seizoen.
sinds hij dit voer heeft is hij helemaal opgeknapt, glanst en is actief.
En dat het voer misschien wat duurder is......... liever gezond en goed voer voor wat meer als rommel voor weinig.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 13:43

Mijn veulen staat nog bij de fokker, zodra ze naar huis komt gaat ze net zoals m'n andere paarden de balancer van jepaardgezondenfit.nl krijgen, naast onbeperkt ruwvoer.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 15:16

Dit lijkt me heel interessant. Ik ga het even na. Bedankt Stelvio

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:18

Ik geef fibra premium aan mijn tinker jaarling. Daarnaast krijgt hij hooi/kuil en mineralenblok.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:42

Mijn kruising tinker/andaveulen krijgt 1 kilo dorrel&hodson youngstock&mare-mueslie, haar moeder krijgt dit ook,( wel meer natuurlijk) Ze vinden het heerlijk en doen het er prima op. Verder krijgen ze onbeperkt ruwvoer van heel goede kwaliteit. Ik sta er nog steeds versteld van hoeveel zo'n kleintje al wegkauwt aan ruwvoer per dag (ze is nu 8 maanden).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 19:03

Die van ons hebben eerst op marstall naturel en marstall veulenkorrel gestaan. Daarna marstall freizeit en marstall veulenkorrel en daarna heb ik de veulenkorrel afgebouwd en ben ik met freizeit en later faser Light verder gegaan. Ondertussen zijn de shetten 3.5 en krijgen ze geen krachtvoer meer.

Marstall heeft ook veulenmuesli, daar hoef je niets naast te geven.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 19:06

Ik zou cavalor pro breed geven
De veulenbrok van cavalor valt hier bij de veulens niet in de smaak
Terwijl de pro breed (eigenlijk merrie muesli) gretig gegeten wordt

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 19:09

Cavalor bv juniormix?? of van Action quality

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 19:26

Moeten er extra vitamines en mineralen in, of gaat het je vooral om de eiwitten/vetten - of alledrie?

Ik zou ervoor kiezen om de vit&min los te koppelen van het op gewicht houden, omdat je dan flexibeler bent. Je geeft dan wel altijd evenveel vit/min, maar kunt er in koude/natte periodes extra dikmakers tegenaan gooien.

Omdat [***] verdacht werd van hoefbevangenheid, 200 kilo moest aankomen (lastige combinatie), heel veel jeuk had en een overdosis vit/min had gehad, heb ik bij hem ook enorm goed naar voer gekeken. uiteindelijk ben ik uitgekomen op de F4F vit/min brok die ik langzaam opbouwde tot hij een normale dosis kreeg, en heb me voor het aansterken helemaal op vetten gestort, later ook extra eiwitten. De vetten in de vorm van Omega Gold olie (waar vitamine E aan toegevoegd zit) en lijnzaadbrok/vlok (omdat ik de olie ergens aan toe moest kunnen voegen), de eiwitten later in de vorm van luzernebrok van Metazoa. Hij is nu weer perfect op gewicht zonder jeuk of rare dingen. Als de zak F4F op is, gaan we denk ik over op een goedkopere balancer, maar ergens vind ik het wel jammer want dit voer (nou ja, het complete voer dat hij kreeg) heeft volgend de dierenarts echt voor wonderen gezorgd. Juist omdat het speciaal voor hoefbevangen paarden is weet je zeker dat er echt over is nagedacht.

Healthy Herbs heeft trouwens ook grasbrokken met alle vit/min eraan toegevoegd. Je moet dan alleen wel met warm water in de weer om alles te weken (nooit droog of gewoon nat voeren, [***] legde bijna het loodje...), maar op zich is het idee van gras als basis wel erg mooi.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 21:10, in het totaal 2 keer bewerkt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 19:27

Juniormix wordt aangeraden vanaf 12 maanden

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 19:33

Lijkt me lastig, omdat een veulen toch andere behoeftes heeft dan een volwassen paard. Ik denk daarom dat de meeste balancers te kort schieten. Misschien kun je een voedingsdeskundige om raad vragen? Die kunnen je wel wat op maat bieden of in elk geval vertellen wat belangrijk is voor een veulen. Astrid Noordhoek misschien van http://www.purepaardenvoeding.nl/

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 19:34

ponyparadijs schreef:

klopt, maar mijn 2 falabella veulens kregen dat al. Zijn nog geen jaar. Maar aangezien hooi en gras al voor diarree heeft gezorgd ga ik dat ook niet gelijk veranderen. Ik wil over naar de Action quality. Krijgt de rest ook. Maar stap voor stap.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 19:59

pipo schreef:
ponyparadijs schreef:

klopt, maar mijn 2 falabella veulens kregen dat al. Zijn nog geen jaar. Maar aangezien hooi en gras al voor diarree heeft gezorgd ga ik dat ook niet gelijk veranderen. Ik wil over naar de Action quality. Krijgt de rest ook. Maar stap voor stap.

Ga je dan wel op de junior?
Of krijgen ze allemaal dezelfde?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 20:24

De falabella veulens zijn hier gekomen en kregen dat voer al (een klein beetje) Dat ga ik dus nu nog niet veranderen. Uiteraard krijgen ze dan als ik over ga op de Action quality de Junior & Joints geven. Net als mijn merrie de Breeding & Joints krijgt.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:26

Ik zou aanraden het te gaan mengen
Hoeveel heb je nog van het andere voer?
Want met mengen hebben ze het minste last van de overgang

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 06:36

Ts vroeg naar voer met weinig suikers
Weer even ontopic graag. Niet flauw bedoeld.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 08:42

Xyzutu Heel erg bedankt voor de tips.
Daar had ik nog niet aan gedacht om los te koppelen.
Ik vraag mij sterk af wat er beter is van voeding dan equilife.
In de natuur is er toch ook geen speciaal brokje voor veulens? Dus waarom zou de equilife niet goed zijn voor veulens? Ouders zijn beide suiker gevoelig. Ik ga er echt geen troep meer ingooien zoals pavo of cavalor. Cavalor is mieren zoet. Vergif dus voor zo'n type paarden dus dat geef ik nooit!
Inderdaad is een schitterende combinatie berber x Lusitano.
Papa is een uber koele lieve berber en dit veulen is op allerlei vlak een superlatiefje dus ik wil haar graag zo gezond mogelijk.
http://myalbum.com/album/gqF7yofT1Suz
Zal eens nagaan wat beste is.
Inderdaad Jesser,Astrid om raad vragen is een goed idee, thx ;-)!
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 29-11-15 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 08:48

Als je een voer geeft wat niet speciaal voor veulens is zou ik wel een supplement geven voor veulens.
Eiwit is belangrijk maar de verhoudingen in mineralen zijn nu extreem belangrijk.
Vooral de verhouding van de koper is belangrijk om OC/OCD te voorkomen. Subli heeft volgens mij een goede.

Overigens geef ik mijn 2 Gelderse ook Metazoa. Mogen ook haast geen krachtvoer en dan hebben ze geen tekorten.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 08:51

Ik geloof niet zo in voeding die zo geconcentreerd al die componenten bevatten. Ik zal eens nagaan, maar zat de koper ook niet voldoende in equilife? Vetten en eiwitten geef ik niet via brok. Dat is nefast gebleken. Misschien zoals Xyzutu schrijft, gewoon loskoppelen!

Berbers zijn niet zo gevoelig aan ocd. Een veulen die ik als tiener gefokt heb, kreeg net ocd toen ik pavo voederde.
Een paard te geconcentreerd min/ vit toevoegen verstoort net het systeem. Ik wil op meer natuurlijke manier alles toevoegen. Van pavo werd ze namelijk ziek en sloom.

Zou healthy herbs geschikt zijn voor veulens? Ik zie dat prijs veel gunstiger is dan equilife.
Prijs voor 150 kg is slechts 170 euro....ik heb namelijk 6 suiker gevoelige paarden...
Iemand ervaring met aan veulens voederen?
Is Luzerne wel geschikt om aan veulens te voederen?
Laatst bijgewerkt door Gini op 02-12-15 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten die kort achter elkaar geplaatst werden samengevoegd.