Ontstekingsremmende supplementen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ImkeTarek

Ontstekingsremmende supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 20:40

Hoi!

Afgelopen januari heeft mijn shet een breukje in zijn kaak opgelopen na een trap van een ander paard (ik was destijds in Australië).
In deze breuk heeft hij een ontsteking gekregen die helaas (door de dikke shetlander wintervacht) pas werd opgemerkt nadat de ontsteking naar buiten is open gebarsten. De breuk is intussen gelukkig netjes geheeld!

Voor de ontsteking heeft pony antibiotica gekregen, waar hij helaas allergisch voor was, waardoor de AB is stopgezet.
Via een vriendin van mij die voor de pony heeft gezorgd heb ik begrepen dat ze bij kliniek de Lingehoeve (waar pony onder behandeling was) hebben gezegd dat de ontsteking behandeld kon worden door een operatie à €1000 (onder narcose compleet schoonmaken), met kans dat het terug komt, of het gewoon zo laten en regelmatig schoon houden, aangezien hij er verder geen last van heeft (oftewel, chronische ontsteking).

Ik heb dus, na adviezen van de mensen die bij de pony waren,gekozen voor het laatste.

Nu ben ik zelf zo'n 6 weken thuis uit Australië en heb ik dus zelf de zorgen weer in handen en wil eigenlijk gewoon dat het over gaat! Ik merk dat hij het echt vervelend vind als ik het schoonmaak (met betadine shampoo). €1000 uitgeven aan een operatie waarvan ik niet weet of het werkt vind ik wel n flinke uitgave. Dus ik wil kijken of ik het eerst van binnenuit kan gaan aanpakken.

Wat hij op dit moment aan voeding krijgt:
Handje vitamine brokjes
Handje muesli
Schepje MSM van pharmahorse
Scheutje lijnzaadolie
Scheutje honing

Weten jullie goede ontsteking remmende supplementen?

Sorry voor het lange verhaal!

Groetjes Imke

Ps. Ik zit zelf al te denken om contact op te nemen met holistische kliniek den Hoek voor advies en/of behandeling.. maar misschien weten jullie goedkope(re) oplossingen

Sim

Re: Ontstekingsremmende supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 08:42

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 08:48

Paardendrogist had ik al bekeken ja, maar als ik dan op "ontsteking" of "ontstekingsremmend" zocht, kwam ik alleen op de MSM uit die hij al krijgt.
Bedankt voor de tip. Agradi had ik zelf nog niet aan gedacht en van de anderen had ik nog nooit gehoord.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:04

Geen supplement, maar wel een vraag. Waarom blijft de ontsteking bestaan? Je behandeld nu al bijna een jaar een ontsteking, dat het zo lang aanhoudt vind ik zorgwekkend.

Verder zou ik behandelen met een hongingzalf zoals mesitran, die geeft lange tijd bescherming, waar betadine maar kort (30min dacht ik) en vooral ontsmettend werkt. Mits de wond dicht mag groeien natuurlijk..

huppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:13

Duivelsklauw...kan je kopen bij Agradi

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:27

huppeltje schreef:
Duivelsklauw...kan je kopen bij Agradi

Dat is toch voornamelijk voor gewrichtsontstekingen?

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 10:59

RianneH schreef:
Geen supplement, maar wel een vraag. Waarom blijft de ontsteking bestaan? Je behandeld nu al bijna een jaar een ontsteking, dat het zo lang aanhoudt vind ik zorgwekkend.

Verder zou ik behandelen met een hongingzalf zoals mesitran, die geeft lange tijd bescherming, waar betadine maar kort (30min dacht ik) en vooral ontsmettend werkt. Mits de wond dicht mag groeien natuurlijk..

Dit gaat in overleg met de kliniek zo, gezien het een chronische ontsteking is. Vandaar dat ik nu verder wil kijken naar de meer natuurlijke middelen ipv chemische AB of operaties die geen erg groot slagings percentage hebben.

Aan honingzalf heb ik ook al gedacht, maar gezien de wond niet dicht mag groeien (kan de viezigheid er niet meer uit), kan ik dit helaas niet gebruiken.
Onder het mom "baadt het niet, dan schaadt het niet" krijgt hij daarom wel wat honing door zijn eten, in de hoop dat dit van binnenuit iets ontstekings remmend werkt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:07

Kan me niet voorstellen dat helpt, gezien het zeer waarschijnlijk of in de maag of in de darmen al wordt afgebroken.
Supplementen helpen denk ik voornamelijk in de opbouw van de cellen die de afweer regelen.
Toch lijkt een chronische ontsteking me vrij belastend voor het afweersysteem..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:07

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:17

Vitamine C en verder alles wat weerstandverhogend is.

De lijnzaadolie zou ik even mee stoppen. Dat kan ontstekingen juist in de hand werken als het niet meer kakelvers is. Better safe than sorry in dit geval.

En waarom geef je de honing? En wat voor soort honing is het? Dat werkt eigenlijk alleen ontstekingsremmend als je het op de plek zelf aanbrengt. Als het eerst door het verteringskanaal gaat blijft er niks van over behalve suiker, en dat wil je juist niet hebben. Bovendien moet het koudgeslingerde honing zijn. Gewone (supermarkt)honing is verhit geweest en heeft bijna al zijn helende eigenschappen verloren. Daarnaast is eigenlijk alleen Manuka-honing van een beetje hoge sterkte echt werkzaam tegen ontstekingen.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:18

Is er ook en ander type antobiotica geprobeerd? Het kan zijn dat de pony allergisch is voor penicilline, maar er zijn ook andere AB.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 17:46

Vandaar dat ik ook opzoek ben naar middelen om van de ontsteking af te komen rianneh, want zo door laten lopen vind ik persoonlijk ook niks. Maar zoals gezegd, de opties van de kliniek (en volgens mij is de lingehoeve de minste niet) waren operatie of zo laten.. Daar kan ik helaas ook niks aan veranderen.

Bedankt voor de link maris!

Dan ga ik stoppen met honing en de lijnzaadolie!
Bedankt voor de tips!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:18

Maar dan snap ik niet waarom de ontsteking er nog is, waarom is ie chronisch? Als je dat niet op lost, lost de ontsteking ook niet op.

Begrijpelijk dat je van de ontsteking af wilt, groot gelijk! Ook begrijpelijk dat je je paard zo goed mogelijk wilt ondersteunen. Maar het laatste stukje begrijp ik niet, een supplement zal alleen ondersteunen, is nooit sterk genoeg om de ontsteking voorgoed op te lossen. Daarvoor zal je het hele pakket moeten aanpakken, anders had ie zelf in de afgelopen maanden wel het op kunnen lossen.

Het is niet aanvallend bedoeld, want kan me voorstellen dat het echt een naar probleem is en de huidige oplossing niet de gemakkelijkste is. Is niet fijn terug komen van vakantie zo :(:)

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:24

Synovium NAP heb ik goede ervaring mee

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 15:47

Pony is helaas allergisch voor de AB, werd ie echt heeeel beroerd van, vandaar dat ie daar niet op kon blijven staan.
Ik was zelf indertijd niet thuis (al had ik er voor naar huis willen komen, maar degene die zorg droegen voor hem verzekerde mij dat dat niet hoefde. En eerlijk, ik weet niet wat ik zelf beter had kunnen doen.. Hij was in super handen!). Maar hierdoor weet ik zelf er niet helemaal het fijne van af.
Gezien alles in overleg met de Lingehoeve ging, geloof ik ook dat andere AB geen optie was in dit geval.
Verder is de pony nu weer helemaal gezond, maar door de breuk en de AB was zijn weerstand ontzettend verslechterd (hij was oa brood mager, ondanks meer dan voldoende voer), waardoor de ontsteking flink heeft kunnen huishouden en nu dus niet meer weg wilt gaan.
Waarom niet? Geen idee. Vandaar dat ik ook contact op wil nemen met Den Hoek. Maar dat wacht ik nog even mee tot ik mijn loon heb ontvangen.

Ik geloof persoonlijk ook dat door ondersteuning de ontsteking over kan gaan, dat hij net dat zetje nodig heeft. Want over het algemeen valt het wel mee, het is niet dat het pus eruit spuit op het moment dat je het weer open maakt (sorry voor de beeld denkers onder ons :+ ).

Ik ga even door de linkjes spitten die hier gegeven zijn en de supplementen zoeken waarvan ik denk dat die ondersteuning kunnen bieden!
En snel een telefonisch consult bij Den Hoek aanvragen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:53

Is een homeopatische behandeling geen optie voor je?
Mocht je daar voor openstaan, dan zou je Francis hier op Bokt eens kunnen consulteren.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:57

Ik heb hier voor een merrie met flinke ontstekingen a.g.v. mok in combinatie met agressieve huidschimmel een flesje Pyrogenium gebruikt. Heeft goed geholpen!

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 16:03

Sonja schreef:
Is een homeopatische behandeling geen optie voor je?
Mocht je daar voor openstaan, dan zou je Francis hier op Bokt eens kunnen consulteren.

Den Hoek is een kliniek die met homeopathie werkt :)

Bedankt voor de tip hoogendroog

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:23

ImkeTarek schreef:
RianneH schreef:

Dit gaat in overleg met de kliniek zo, gezien het een chronische ontsteking is. Vandaar dat ik nu verder wil kijken naar de meer natuurlijke middelen ipv chemische AB of operaties die geen erg groot slagings percentage hebben.

Aan honingzalf heb ik ook al gedacht, maar gezien de wond niet dicht mag groeien (kan de viezigheid er niet meer uit), kan ik dit helaas niet gebruiken.
Onder het mom "baadt het niet, dan schaadt het niet" krijgt hij daarom wel wat honing door zijn eten, in de hoop dat dit van binnenuit iets ontstekings remmend werkt.

Zorg dat je rauwe honing hebt! (Bij bijv de tuinen te koop, onbewerkte of koud geslingerde honing) honing uit de supermarkt is verhit geweest en daardoor blijven er voornl suikers over en zijn de enzymen die juist zo geweldig krachtig werken verdwenen..
L lysine zou kunnen helpen voor een algehele sterkere weerstand

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:29

Kurkuma en zwarte peper samen geeft een ontstekingsremmende werking. Verder kan je ook natriumbicarbonaat geven om de ph van het lichaam te verhogen. In een basisch lichaam hebben ontstekingen geen kans. Dit alles moet oraal toegediend worden.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:35

Ik gebruik voor zoiets vooral D-Tox van NAF. Werkt hier meestal als een tierelier :-)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:50

Kun je aan brandnetels komen? Zo niet kan een extract/supplement ook zuiverend werken (wel even kijken wat het beste werkt/opgenomen word). Misschien geeft dat ook wat goede ondersteuning in het hele lichaam? Het werkt bloedzuiverend :j

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 19:37

Bedankt voor de tips weer! Ga er snel even goed voor zitten om alles uit te pluizen!

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:31

Ok! Vreemd want er zijn voldoende andere antibiotica om te proberen maar er zal inderdaad een rede voor zijn geweest. Nog even een andere tip. Na zo'n trap kan er ook een botschilfertje los gekomen zijn, die zich nu een weg naar buiten probeert te werken. Dat kan oom een reden zijn voor een niet helende wonde (met pus). In dat geval zou je een foto moeten laten maken om dat uit te sluiten. Gewoon een tip ☺

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:41

Er is geen chip te zien?
Een ontsteking heeft altijd een oorzaak.
Daarnaast loopt je snel nu continue met pijn.
Andere ab en 2 x per dag spoelen met groene biotex en niet dicht laten gaan.