De oplossing gezocht voor zeer lastig probleem...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

De oplossing gezocht voor zeer lastig probleem...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 23:43

Al jaren heb ik gezocht naar het juiste voer voor mijn tinkermerrie.
Ze kan zo goed als geen suiker en zetmeel verdragen ivm gevoelige darmen. Krijgt hierom nooit snoepjes/appels/wortels etc. Altijd droog hooi (voordroog/kuil kan ze ook niet tegen) en een speciale muesli om de vitamines aan te vullen ivm dracht.

Zoals ik zei na jaren zoeken ben ik vorig jaar na verschillende producten te hebben geprobeerd (care4life, metazoa, marstall, equifyt noem maar op) uiteindelijk beland bij de Cavalor Fibre Force en hier deed ze het super op. Wij natuurlijk helemaal blij. Eindelijk een paard wat gewone mest had.

In de zomer staat ze lekker op de wei en krijgt verder niks bij.

Wat is dan nu het probleem zullen jullie denken?
Helaas heeft ze erg last van haar gebit. Diastasen om precies te zijn.
Vorige week is ze weer naar de tandarts geweest en die schrok er van hoe snel het achteruit was gegaan in een jaartje... Haar boven gebit Is prima maar onder... Gat na gat na gat. Haar tandhalzen worden steeds smaller waardoor er meer voer tussen haar kiezen blijft hangen. Dit gaat vervolgens rotten en etteren en zorgt voor ontstekingen... :(.
De tandarts kan hier verder weinig aan doen, trekken is geen optie want dan houd ze simpelweg niks over. Nu heeft ze het kort afgevijld zodat de ruimtes iig niet zo diep zijn en het voer er makkelijker uit valt.

Helaas wil de merrie nog steeds slecht hooi eten... Haar brokken wil wel en overdag buiten gras gaat ook prima. Gras is veel zachter en bkijft dus niet steken.
Hooi is grof en prikt en irriteerd haar toch al gevoelige tandvlees en kiezen. Nu knabbelt ze wel wat hooi maar echt eten doet ze niet (maakt geen proppen oid overigens, ze eet gewoon niet).

Nu ben ik dus opzoek naar een soort brok of ruwvoer of slobber om haar extra te kunnen geven voor als binnenkort het gras toch echt op is. Want dan krijgt ze nooit genoeg voer binnen en ik kan er simpelweg geen kilo's muesli in stoppen ivm haar gevoeligheid hiervoor.
Het hooi wat ze nu krijgt is niet heel stengelig en voor droog hooi toch vrij 'zacht'. Maar helaas eet ze het niet :n

Luzerne etc is geen optie (melasse, ) de melasse vrije Luzerne Is te grof en stengelig voor haar om tw eten. De senior priores zit teveel zetmeel in.
Pavo speedibeet eet ze absoluut niet helaas...

Haar huidige muesli heeft een gecombineerd suiker/zetmeel gehalte van ik geloof 5 of 8%. Meer kan het dus niet zijn.

Wie weet er iets wat ik haar kan bijvoeren? Graag voorstellen met links naar gegevens.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:51

En als je het hooi weekt? Dan wordt het ook wat zachter.

cp112

Re: De oplossing gezocht voor zeer lastig probleem...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 23:54

Werkt helaas ook niet :n probeer ik nu al een aantal dagen maar zonder resultaat.

Mijn eigen zoektocht komt uit bij de equifyt Zupa met een gecombineerd suiker/zetmeel gehalte van 10%. Opzich niet heel veel. Maar ik sta open voor andere inzichten.
http://www.equifyt.eu/nl/bestel-online/item/zupa/29

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:57

En de muesli door de speedibeet eet ze het dan ook niet.?

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:59

Kijk eens naar Dodson & Horrell :)
Mijn pony die erg gevoelig is voor hoefbevangenheid doet het daar erg goed op.

De cushcare is een poederig brokje dat gemakkelijk uiteenvalt maar wat je ook nat kunt maken, en ik gooi daar wat safe & sound doorheen.
Laatst bijgewerkt door Liesje89 op 12-11-15 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 00:00

Havens mix of compact gras van Hartog?

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 00:00

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 00:06

Heb je al eens gewone bietenpulp geprobeerd? Soms vinden ze dat lekkerder dan speedibeet. Zelf even kijken naar het suikergehalte dat kan wat variëren, mijne is rond de 8% zo uit het hoofd. Evt aanvullen met wat lijnzaadolie/lijnzaadbrok, vinden ze vaak erg lekker en geeft ook wat meer voedingswaarde.
Werkt hier iig erg goed voor een vergelijkbaar geval. Verder helpt wat levend biergist als supplement haar in mindere periodes ook om wat meer eetlust en gezonde darmen te houden, helpt ook voor de vertering van suikers. Succes met de puzzel.. ;)

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 00:09

cp112 schreef:
Werkt helaas ook niet :n probeer ik nu al een aantal dagen maar zonder resultaat.

Mijn eigen zoektocht komt uit bij de equifyt Zupa met een gecombineerd suiker/zetmeel gehalte van 10%. Opzich niet heel veel. Maar ik sta open voor andere inzichten.
http://www.equifyt.eu/nl/bestel-online/item/zupa/29

Een stalgenootje geeft equifit zupa aan haar paard met dezelfde klachten (wel een goed gebit).
Ik ga haar eens linken naar dit topic :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 00:23

Bietenpulp, grasbrok zijn beide ruwvoervervangers die als slobber gegeven moeten worden en je kan ze mengen voor smakelijkheid maar ook zodat je genoeg kan voeren zonder met het te hoge calciumgehalte van de pulp in problemen te komen. Haal zo'n grote spuit (net als de TA gebruikt) en spoel die mond elke dag schoon, want dat helpt een heel stuk met de ontstekingen. Oud stalgenoot had ook paard met diastase en deed dit elke dag/paar dagen, dan was er niks aan de hand.
Dit soort spuit dus :
http://www.agradi.nl/kerbl-drenchgun-st ... -blauw.htm

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 00:40

en als je de speedibeet (1/1) samen met tarwezemelen (1/2) geeft? Of alleen tarwezemelen? Die kieskeurige paardjes van ons zijn er gek op. Moesten wel even wennen..

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 00:43

De equifyt zupa vinden mijn paarden,ook lekker. Dit eten ze veel liever dan speedibeet of pulp. Gewone pulp of speedibeet alleen,krijg ik er niet in de zupa alleen wel. En soms weken,wij er luzerne korrels bij. Wordt het een lekker papje dat ze met plezier opeten.,de luzerne korrel krijgt de oude merrie er geweekt bij voor haar gewicht en geweekt in verband met slechte tanden . De zupa is echt een aanrader. bestaat uit 15% lijnzaadolie, 30%uit grassen en kruiden en 55 %pulp.

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 01:03

Kijk eens bij Magic Spirit,die hebben veel voer met practisch geen suiker,goede ervaringen mee.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 02:39

Misschien Pre alpin aspero? http://www.rwdh.nl/paard-agrobs-pre-alpin-aspero.html
Hooi hakselen wil ook nog wel eens werken. Ze krijgt uitsluitend onverpakt toch?

Kort afvijlen, snap wel dat ze niet zo graag eet. Alles wat ze eet komt nu des te meer in contact met het al o zo geïrriteerde tandvlees. Diastases kan je laten uitboren, of opvullen. Als je een kies trekt ben je twee diastases kwijt ook, maar dat zou ik echt enkel als laatste redmiddel willen. Heeft ze ook last van parodontitis? Dan is het wel belangrijk dat ze ook zo snel mogelijk de juiste medicijnen krijgt.

Zie dat ze op die website van hierboven nog veel meer alternatieven hebben: http://www.rwdh.nl/paarden/paardenvoer- ... basis.html

Ik duim dat ze snel beter eet! Sterkte :(

Morniclum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 03:30

Google eens op Fasern van Marstall. Geen idee hoe het zit met suikers enzo maar is een soort ruwvoervervanger. Paardje van 40 hier op stal doet het e erg goed op. Heeft niet speciaal een suiker probleem maar ook geen kiezen meer of in ieder geval geen kiezen waar ze mee kan kauwen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 06:22

Merrie brok.. voer ik in de wintermaanden aan mijn bijna 25 jarige.. Daar zit van alles natuurlijk extra in..Dit kan je ook nog weken zodat het een slobber wordt..Ik zie mijn oude paard daar altijd van opknappen..Je zou even moeten kijken hoe dat zit met het suikergehalte..
Voor het hooi helaas geen oplossing. .Je zou nog Duits kruidenhooi kunnen proberen..
Ook hier de zupa gehad..paarden vonden het niet te eten en ik moet eerlijk zeggen werd zelf ook niet goed van de lucht van de zupa..

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 06:23

Agrobs heeft verschillende ruwvoervervangers, zonder melasse. Bijvoorbeeld ook lucernecobs, die zou ze wel moeten kunnen eten.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 06:43

Metazoa?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 10:03

PLK schreef:
en als je de speedibeet (1/1) samen met tarwezemelen (1/2) geeft? Of alleen tarwezemelen? Die kieskeurige paardjes van ons zijn er gek op. Moesten wel even wennen..

Zemelen kan ze niet hebben. Evenals bietenpulp dus dat Is ook geen optie helaas...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 10:05

Caily schreef:
Misschien Pre alpin aspero? http://www.rwdh.nl/paard-agrobs-pre-alpin-aspero.html
Hooi hakselen wil ook nog wel eens werken. Ze krijgt uitsluitend onverpakt toch?

Kort afvijlen, snap wel dat ze niet zo graag eet. Alles wat ze eet komt nu des te meer in contact met het al o zo geïrriteerde tandvlees. Diastases kan je laten uitboren, of opvullen. Als je een kies trekt ben je twee diastases kwijt ook, maar dat zou ik echt enkel als laatste redmiddel willen. Heeft ze ook last van parodontitis? Dan is het wel belangrijk dat ze ook zo snel mogelijk de juiste medicijnen krijgt.

Zie dat ze op die website van hierboven nog veel meer alternatieven hebben: http://www.rwdh.nl/paarden/paardenvoer- ... basis.html

Ik duim dat ze snel beter eet! Sterkte :(

Ik hoef geen opmerkingen over wat te doen met haar gebit. Als we kiezen konden trekken oid was dat echt wel gebeurd. Ze heeft niet 1 of 2 gaten maar tussen iederen kies aan beide kanten.
Kortom je kan simpelweg nika trekken want er blijft niks over.

Ze krijgt verpakt hooi. Onverpakt Is te ruw en krijgt ze al helemaal niet weg. Het verpakte knabbelt ze al wat meer op maar echt eten... :n

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 10:06

annelot schreef:
Metazoa?

Heb ik al eeder gevoerd maar helaas ging ze hier ook van aan de diarree.. :/

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:07

Wiesencobs al geprobeerd?? Mijn ouwetje staat nu bij een vriendin van me, die ook nog een ouwetje heeft :D Beide zijn niet zulke voorstanders van hooi, en beide krijgen nu wiesencobs als hooivervanger en ze doen het er super op.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 10:07

gaucho schreef:
Agrobs heeft verschillende ruwvoervervangers, zonder melasse. Bijvoorbeeld ook lucernecobs, die zou ze wel moeten kunnen eten.

Ga ik eens even googlen. Dankjewel

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 10:10

rina schreef:
Wiesencobs al geprobeerd?? Mijn ouwetje staat nu bij een vriendin van me, die ook nog een ouwetje heeft :D Beide zijn niet zulke voorstanders van hooi, en beide krijgen nu wiesencobs als hooivervanger en ze doen het er super op.

Heb het gelijk even opgezocht en dar is dus van Agrobs. Opzich ziet het er goed uit alleen is het ook eiwitarm en ze moet nu juist wel eiwitten hebben (is ook drachtig). Maar ik zet het erbij op de lijst iig als vervanging puur van het ruwvoer. Want dat lijkt mij ideaal met dit spul. En dan de eiwitten en vitamines aanvullen met haar muesli en eventueel speciale slobber.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:15

Dan zou ik de Fetura van Agrobs nemen. Is hoog in eiwit en kun je zowel droog als geweekt voeren. Al zou ik het voor een paard met een slecht gebit geweekt voeren. Ik heb mijn cushing pony er jarenlang goed mee op gewicht gehouden. En je kan je muesli er zo door mengen!