Help! Stal/paddock seizoen en paard valt af!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zorro_

Help! Stal/paddock seizoen en paard valt af!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 14:23

Hallo Bokkers!

Ik vroeg me af of jullie voor mij misschien nog tips hebben.. Mijn paardje (ruin, 10 jaar oud) valt altijd af in het stal/paddock seizoen. Onze paarden hebben geen weidegang meer en lopen overdag in de paddock. Ze worden regelmatig gevoerd met goed kuil en toch valt hij enorm af..

Smorgens en savonds krijgt hij 0.5 kg Equiral Stud.

Hebben jullie misschien nog andere tips om hem op gewicht te houden? Ze krijgen dagelijks voldoende ruwvoer en ook aan krachtvoer krijgt hij genoeg (aangepast op zijn training). Ik weet het echt niet meer :(

Groetjes,
Zorro

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 14:25

Seniores priores van Subli werkt hier goed om ze op gewicht te houden ;)

RianneH

Re: Help! Stal/paddock seizoen en paard valt af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 14:31

Hoe lang staat ie op de paddock en hoever verschilt het werkelijk van het weideseizoen? Als in, wat is de groepssamenstelling en krijgen ze op de paddock ook te eten?

Heb je het gevoel dat hij het koud heeft en daarom af valt? Of kan hij dit type ruwvoer niet goed weg krijgen? Voldoende ruwvoer als in er ligt nog in de box als de volgende portie komt, of als in, andere paarden vallen er niet door af? Wanneer zijn zijn tanden voor het laatst gedaan?

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 14:39

RianneH schreef:
Hoe lang staat ie op de paddock en hoever verschilt het werkelijk van het weideseizoen? Als in, wat is de groepssamenstelling en krijgen ze op de paddock ook te eten?

Heb je het gevoel dat hij het koud heeft en daarom af valt? Of kan hij dit type ruwvoer niet goed weg krijgen? Voldoende ruwvoer als in er ligt nog in de box als de volgende portie komt, of als in, andere paarden vallen er niet door af? Wanneer zijn zijn tanden voor het laatst gedaan?

Ze staan nu inmiddels (ik geloof 3 weken) snachts op stal en overdag op de paddock. Voorheen stonden ze 24/7 op de wei. Groepssamenstelling is het zelfde, onze 3 paarden (2 kwpn'ers en een shet) staan al vanaf begin juni samen. Vanuit de weide naar de paddock is er dus niks veranderd. Op de paddock worden ze ook regelmatig gevoerd (ik doe dit zelf, ze staan aan huis).

Zijn tanden zijn in september gecheckt was allemaal prima in orde. Merrie valt niet af door dit ruwvoer, Shetlander kan ik niet meerekenen want die is rond hihi. Ik voer ze om de 2 a 3 uur en als ik met de volgende portie kom is alles opgegeten. Ik ben even bij hem blijven staan maar hij kauwt alles goed en hij draait geen proppen oid. Ik heb ook niet het idee dat hij het koud heeft, momenteel staat ie even zonder deken. Maar de laatste week heb ik hem onder zijn 100 grams staan. Eerder met die lage temperaturen stond hij onder de 200 grams.

Lastige situatie..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 14:43

Hmm... je zou bijna zeggen dat ie gewoon te weinig ruwvoer binnen krijgt. Hoeveel voer je hem 's avonds op stal bij?

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 14:47

RianneH schreef:
Hmm... je zou bijna zeggen dat ie gewoon te weinig ruwvoer binnen krijgt. Hoeveel voer je hem 's avonds op stal bij?

Qua ruwvoer? Ik zou dat in gewicht echt niet weten.. Vorig jaar op pensionstal is hij ook onwijs afgevallen in het winterseizoen. Qua krachtvoer krijgt hij per dag 1 kg (sochtends en savonds 0.5 kg).
En ruwvoer krijgen ze echt om de 3 uur maximaal. De laatste voorronde (rond een uurtje of 11) krijgen ze wat extra voor de nacht. Ik zou dat eens op de weegschaal kunnen gooien natuurlijk, wat ik precies voer..

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 14:49

Ik moet er wel bij vertellen dat het een zeer slank gebouwd paardje is. Ook in het weideseizoen is hij niet echt "dik".. Nu valt het extra op omdat hij niks extra's heeft om te kunnen verliezen..

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 14:52

Hoe groot is je paard en hoeveel doet hij? Ik vind 1 kg biks per dag vrij weinig eerlijk gezegd. Zeker omdat je aangeeft dat hij invalt.
Ik denk toch een kwestie van te weinig voer in totaal. Lucerne helpt ook goed.

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 14:55

Fitzroy schreef:
Hoe groot is je paard en hoeveel doet hij? Ik vind 1 kg biks per dag vrij weinig eerlijk gezegd. Zeker omdat je aangeeft dat hij invalt.
Ik denk toch een kwestie van te weinig voer in totaal. Lucerne helpt ook goed.

Hij is 1.66 m. Momenteel doet hij alleen een beetje basistraining. Aangezien we blessures hebben gehad doen we het heel rustig aan. Als hij 3x per week een halfuurtje aan het werk is, is dat op dit moment al veel..

Daar zit ik dus nu mee te kampen, ik heb geen idee wat ik nu voor hem zou kunnen doen. Naar mijn idee voer ik hem ruim voldoende ruwvoer.. Ik zal me eens verdiepen in luzerne, bedankt voor de tip :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 14:56

Kan zijn dat hij te langzaam eet in vergelijking met de andere paarden of als jij weg bent niet mag eten. Dan is inderdaad alles op, maar het is niet gelijk verdeeld over de paarden. Apart zetten kan, dan kan je ook beter zien hoe snel hij eet door gewoon zijn deel van het hooi per voerbeurt enkel voor hem beschikbaar te geven. En 's nachts zoveel te geven dat er 's morgens nog genoeg is om 1/2-1 uur te eten.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 14:58

slobber werkt bij die van mij als een trein heb ik gemerkt :=
Ik voerde gewoon wat iemand bij mij ook voert (zij maakte gewoon een dubbele portie) dus ik weet niet of er verschil in zit eerlijk gezegd :o

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 14:59

Lucerne, omega 369 mix en senioren priores heb ik hele goede ervaringen mee om ze aan te laten komen als ze het niet redden op alleen het gewone ruwvoer.
Je kunt het eenvoudig zelf bijvoeren.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 15:02

Ik zou inderdaad ook tamary's optie eerst proberen. Zo doe ik het ook met mijn paard die op de paddock het minste binnen krijgt en dus op stal bijgevoerd wordt 's avonds.

Luzerne is in principe een ruwvoer. Je krachtvoer moet niet de basis zijn, hij moet rond kunnen blijven op ruwvoer. Nu ken ik wel paarden die net wat meer spek hielden als ze wat muesli bij kregen naast al voldoende ruwvoer.
Als hij niet meer aankomt nadat je hem apart voert zou je eens kunnen kijken of je zijn bloed kan laten onderzoeken. Dan kan je gericht voeren op tekorten, maar ook even controleren op (bloed)wormen.

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 15:03

tamary schreef:
Kan zijn dat hij te langzaam eet in vergelijking met de andere paarden of als jij weg bent niet mag eten. Dan is inderdaad alles op, maar het is niet gelijk verdeeld over de paarden. Apart zetten kan, dan kan je ook beter zien hoe snel hij eet door gewoon zijn deel van het hooi per voerbeurt enkel voor hem beschikbaar te geven. En 's nachts zoveel te geven dat er 's morgens nog genoeg is om 1/2-1 uur te eten.

In de boxen zie ik niks geks.. Dat hij te langzaam eet tov het andere paard. Hij is de baas van de kudde dus mag ten alle tijde eten, ik hou ze al het hele weekend een beetje in de gaten om te zien hoe en wat.
Maar omdat daar niks geks in naar voren komt heb ik dit topic maar gemaakt..

Bedankt voor de tips Marleen en Nouvel, ik zal me hier even in verdiepen.

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 15:04

Hij is ook gecheckt op wormen Rianne. Helaas ook daar niks geks. Dat bloedonderzoek zou inderdaad een puntje kunnen zijn mocht hij echt niet aan komen! Bedankt voor de tip.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 15:06

Mijn paard ging ook wat afvallen omdat er te weinig gras op het land stond. Nu krijgt ze elke avond bij de laatste voerbeurt een emmertje geweekte grasbrok. En daar komt ze goed van bij. Ik heb een leeg boterkuipje (500 gr) en die doe ik vol grasbrok, paar liter water erbij en je hebt een halve emmer vol spinaziesoep ( lijkkt het op). Paard vindt het heerlijk!

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 15:06

Ik vind tamary d'r idee een goede. Valt hij overal even veel af of raakt hij bespiering kwijt? Je kan overwegen om hem lucerne te gaan voeren, dan krijgt hij extra eiwitten (ah zie nu dat dat al gneoemd is, ook een goeie). Zeker als je zo'n groot verschil tussen gras/niet gras merkt.
Mijn ruin valt ook zo terug in de winter en samen met olierijk voer ging het vorige winter errug goed.
Onze paarden krijgen verder droge kuil...ze krijgen allemaal onbeperkt inmiddels en dat gaat goed met mijn grote paard van 1,64 maar ook mijn Welsh van 1,15 m. Die wordt in de zomer ook wel dikker zeg maar...hihi.
Wat je kan proberen is om zoveel te gaan geven dat ze het niet op krijgen. De vreters gaan dan vanzelf minder eten omdat ze weten dat er genoeg is en je slanke paardje kan dooreten indien nodig. Wij hebben zo'n weegding die je vast moet houden (hoe heet dat nou toch) en waar je iets aan kan hangen. Daar weeg ik het net mee. Mijn kleine pony krijgt denk ik 9 kg per dag, mijn grote paard wel 14 kg...ze staan nu met z'n drieën in de paddock dag en nacht en de derde wordt ook makkelijk dik en met onbeperkt gaat het ook top bij hem. Dus misschien is dat ook wat. Ze krijgen maar twee keer per dag voer uit een slowfeeder en dat scheelt ook nog es veel voertijd...

Succes met je zoektocht hoor!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 15:07

Hier ook een paard dat standaard elke winter meer voer nodig heeft omdat hij anders invalt. Zeker als hij aan het werk is.
Ik moet dan toch echt zijn krachtvoer opschroeven naar 3 scheppen per dag anders redt hij het niet. Hij krijgt onbeperkt hooi van goede kwaliteit en staat zonder deken. Ik heb hem nog nooit koud terug gevonden dus dat is bij mij het probleem ook niet. Tanden worden ook standaard gecontroleerd, bloed wordt ook minimum 1x per jaar onderzocht en hij wordt strak ontwormd en mest nagekeken.
Hij heeft gewoon net dat beetje extra nodig in de winter en dan vind ik het ook niet erg om dat bij te geven.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 15:16

Zorro_ schreef:
Ik moet er wel bij vertellen dat het een zeer slank gebouwd paardje is. Ook in het weideseizoen is hij niet echt "dik".. Nu valt het extra op omdat hij niks extra's heeft om te kunnen verliezen..

idem hier Zorro..

maar dat komt niet door stal of paddock, maar puur vanwege het frissere weer volgens mij en de lagere voedingswaarde van wat er wel te knabbelen valt..

je geeft aan 'voldoende te voeren'..
maar als hij afvalt is het toch niet voldoende..

ik zie mijn paard liever op goed hooi, dan op goed kuil overigens. de eiwitten in kuil zijn moeilijker te verwerken voor een paard.. Per kilo zit er gewoon veel minder in dan per kilo hooi.

Net als die van jou verliest die van mij nu snel af als ik niet goed oppas..

Na het werken krijgt hij daarom een lekker portie slobber met wat fruit als ik dat nog over heb en zijn voer gaat omhoog naar een ruime 3/4 schep muesli 2x per dag.. Daarnaast krijgt hij 2x 12 kilo hooi (eenmaal op het land, eenmaal op stal).. Voor het rijden krijgt hij een appeltje en vaak ook nog een banaantje (appeltje om hem te helpen goed te speekselen. ).. Na het rijden wandel ik altijd nog met hem zodat hij zeker een half uurtje kan grazen in de berm.

sowieso ga ik er met een stalgenoot een gewoonte van maken van de winter om 1x per week een flink eind met ze te gaan wandelen zodat ze kunnen bijsnacken.

tot nog toe schommelt het af en toe wel wat (dus hij heeft wat ik hem bijgeef na het rijden echt wel nodig), maar op zich gaat het goed..

hier smalle (sport)pony, papa schijnt papierloze maar volle arabier te zijn, moeder onbekende mengelmoes met bewegingsdrang.. ik train niet zwaar met hem enrijd zo'n 4x per week.

op het gras in de zomer, zonder beperking wordt hij niet dikker maar blijft keurig op gewicht.

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 16:14

Bedankt allemaal! Voor het delen van tips en ervaringen!

Voeren blijft een lastig iets aangezien het voor elk paard verschillend is. Ik zal een aantal dingen even opzoeken en daarover inlezen. Misschien is de optie slowfeeder voor hem ook wel een uitkomst.

Wat het krachtvoer betreft, ik wil hem met alle liefde meer krachtvoer voeren maar ik vraag me af of dat de oplossing is. Hij moet niet onwijs veel energie krijgen die hij vervolgens niet kwijt kan.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:31

Toen mijn paard vorige winter wat begon in te vallen, ben ik bietenpulp gaan bijvoeren, dat is ook een vorm van ruwvoer. Dat zette prima aan! Gewoon zo 'naturel' vinden niet alle paarden het lekker, dus ik deed er een paar wortels bij, een scheutje olie en de vitaminebrokjes die paard anders ook altijd kreeg. Olie is vetrijk en kan je paard ook van aankomen!

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 17:15

Chouchou schreef:
Toen mijn paard vorige winter wat begon in te vallen, ben ik bietenpulp gaan bijvoeren, dat is ook een vorm van ruwvoer. Dat zette prima aan! Gewoon zo 'naturel' vinden niet alle paarden het lekker, dus ik deed er een paar wortels bij, een scheutje olie en de vitaminebrokjes die paard anders ook altijd kreeg. Olie is vetrijk en kan je paard ook van aankomen!

Bedankt! Ook hier ga ik even naar kijken. Wat voor olie heb je gebruikt? :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 17:42

Natuurlijk moet je ook naar de energie kijken. Het is niet de bedoeling dat je paard in het rond gaat stuiteren. Mijn paard krijgt er niet meer energie van maar blijft er wel door op gewicht.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 18:33

Die van mij gaat ook stuiteren van teveel krachtvoer, heel herkenbaar. Slowfeeders zijn werelds. En maak je geen zorgen dat je shet er niet bij kan...mijn kleine welsh kan overal bij met dat kleine mondje van m.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 18:41

Ik heb ook een paard wat niet dik te krijgen is. Staat de rest tonnetje rond in het land, is hij netjes op gewicht, maar zn ribben zie je ook dan nog wel lichtjes.
Ik voer hem in de winter (en soms ook periodes in de zomer) flink bietenpulp bij. Seniores van subli of gewone bietenpulp met zemelen. Daarnaast krijgt hij nog draversbrok voor het werk. Wat hij nodig heeft krijgt hij niet opgegeten aan ruwvoer (goed natuurhooi of gras) op een dag, dus dat los ik op met pulp en daar worden ze gelukkig niet heet van.
Laatst bijgewerkt door Naranga op 25-10-15 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt