1x per dag voeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

just_amor

1x per dag voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 11:00

Mijn Haflingers staan samen in een uitloopstal met paddock en een afgezet stukje winterwei. Ruimte genoeg dus. In de uitloopstal staan 2 slowfeeders waar veel ruwvoer in past. Ik wil deze slowfeeders 1x per dag vullen met hooi en stro. (Zij gewend aan stro eten) en dan een zodanige hoeveelheid dar er de volgende dag nog in zit. Waarschijnlijk alleen nog wat stro. Denken jullie dat dit haalbaar is?

Jolliegirl

Re: 1x per dag voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:01

Waarom wil je uberhaupt stro voeren?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:03

Dat ligt eraan hoe groot je slowfeeders zijn... als je er genoeg in kwijt kan dan moet dat prima mogelijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:06

Je kunt toch heel gemakkelijk controleren of het haalbaar is? Hangt namelijk nogal af van wat voor paarden/pony's je hebt en hoeveel er in de slowfeeder past.

Als je 's avonds wil voeren, ga je de volgende ochtends kijken of ze het nog redden tot de avond. Als je 's ochtends voert, kijk je 's avonds of ze nog toekomen gedurende de nacht.
Als je een poosje deze controle uitvoert, weet je snel genoeg of het haalbaar is of niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:08

Als je slowfeeders groot genoeg zijn is dat geen probleem. Ik had vroeger lange netten waar ze met wat proppen 4 plakken hooi/voordroog van grote baal in paste, dit was in principe ruim voldoende voor 2 dagen. ik controleerde en vulde dagelijks bij en liet ze iedere week eens volledig leegeten (kwestie dat er geen oud hooi achterblijft). Werkte prima.
Nu heb ik een grote trog met een net over en hoef ik maar eens in de 3 dagen bij te vullen

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:09

ik vraag me ook af, waarom alleen stro ? Je zet erbij dat zijn ze gewend, maar als ze ook gewoon hooi eten zou ik stro weg laten.

Als je slowfeeders groot genoeg zijn zou t prima moeten kunnen. Je kan altijd een keer bv in de ochtend voeren of in de avond dan, en dan de volgende dag even zien hoe ver ze zijn en dan kijken of het genoeg is

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:13

Ik ga mee met Kayleigh, probeer het uit. Maar kijk eerst wel twee keer op een dag of het nog te redden is. Niet dat je bijvoorbeeld in de avond voert en alles de volgende ochtend al op is. Want dan staan ze van 's ochtends vroeg tot in de avond zonder voer (en een paard mag eigenlijk maar max 6 uur zonder ruwvoer staan).

Maar wat wel een probleempje kan op leveren is dat haflingers vrij snel dik worden. Ondanks dat je dan voert met een slowfeeder kan het best dat zij hun benodigde portie hooi al de volgende ochtend op hebben. Je kan dan wel meer hooi in de slowfeeder stoppen maar dan krijg je weer te dikke paarden. Dus ik zou het echt even uittesten.

Stro vind ik niks mis mee zolang het een beetje. Te veel kan koliek veroorzaken in de darmen op een bepaald punt waar het niet goed meer door kan lopen. Maar een beetje kan geen kwaad. Het is energiearm maar je paarden hebben wel wat te knabbelen alleen zou ik het in dit geval niet mee tellen als ruwvoer. Dus mocht je in de avond voeren en in de ochtend alleen nog maar stro erin liggen dan zou ik toch echt twee keer per dag gaan voeren.

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 11:13

Zal vanmiddag eens een foto maken en proberen uploaden hier. Ik voer stro gemengd met mij hooi. Reden hiervoor is dat ze van onbeperkt hooi gewoon moddervet worden (graszaadhooi is geen optie, 1 van de haflingers kan hier niet tegen) en ik toch wil dat ze altijd wat ruwvoer hebben

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:16

stro werkt goed tegen koliek vertelde mijn DA mij, dus dat je stro wil voeren snap ik alleen zou ik je slowfeeders eerder vullen met hooi en het stro gewoon als bodem bedekking houden, zo kunnen ze makkelijk kiezen edit: oh laat maar haha ja ik snap warom je hier voor kiest
en of het haalbaar is, dat hangt van de eetlust van je paard af he :Y)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:05

Stro telt wel degelijk mee als ruwvoer, het bevat alleen veel onverteerbare vezels (lignine) en weinig voedingswaarde. Perfect dus als je ruim ruwvoer wil geven, maar zo laag mogelijke voedingswaarde vanwege dik worden. Of om structuurarm ruwvoer (voordroog bijv) aan te vullen met erg structuurrijk.

1x per dag ruwvoer vullen moet kunnen als je netten groot genoeg zijn. Als ze het nu niet gewend zijn zullen ze het de eerste paar dagen waarschijnlijk relatief 'snel' op hebben, maar als ze eenmaal weten dat er altijd wat te knabbelen is gaan ze vaak verspreider eten. Uitzonderingen daargelaten.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:01

Dat is toch prima! Paarden kunnen de hele dag knabbelen. Stro is een prima ruwvoer voor paarden wanneer je er verstandig mee om gaat! Heel geschikt voor paarden die snel te dik worden!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:08

Ik zou het gewoon proberen :) gewoon 's ochtends vullen en dan 's avonds weer kijken om te zien of het idd wil voor de hele dag en nacht.

Stro is prima in combi met hooi als buikvulling :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:09

Jolliegirl schreef:

Wat een vreemde vraag. Stro is een prima ruwvoer voor paarden die niet alleen maar fulltime hooi mogen eten, bijvoorbeeld omdat ze dan te dik worden. Ik geef op de paddock ook wel eens wat stro door het hooi zodat ze wat kunnen knabbelen als het hooi op is. Natuurlijk moet het grote deel wel uit hooi bestaan maar een paar plukjes stro erdoor is echt prima hoor.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:37

Jelleee schreef:
Jolliegirl schreef:

Wat een vreemde vraag. Stro is een prima ruwvoer voor paarden die niet alleen maar fulltime hooi mogen eten, bijvoorbeeld omdat ze dan te dik worden. Ik geef op de paddock ook wel eens wat stro door het hooi zodat ze wat kunnen knabbelen als het hooi op is. Natuurlijk moet het grote deel wel uit hooi bestaan maar een paar plukjes stro erdoor is echt prima hoor.

Hoezo een vreemde vraag?
T was een serieuze vraag, maar dat mag blijkbaar niet.....

Jij concludeert dat ze er een paar plukjes doorheen doet... Wie zegt dat dat zo is?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:41

Onze paarden krijgen haverstro door hun hooi gemengd en 's nachts extra op stal om wat te knabbelen te hebben, op alleen hooi worden ze veel te vet.
ik vind stro een mooi alternatief om ze bezig te kunnen houden.

1x per dag voeren kan prima als je echt goede slowfeeders hebt waar voldoende in kan, zodat ze echt al die tijd wat te knabbelen hebben.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:45

In het begin zullen ze ook wel veel eten. Toen de mijne van stal naar 24/7 buiten ging (eerst op zand met een berg hooi) was het hooi heel snel op omdat hij in 1x doorat. Nu staat hij gerust tussendoor nog even te soezen of te kroelen en eet hij zelf zijn grote portie in kleine porties. Werkt prima.

Stro door het hooi is prima tegen het dik worden. En zeker als je slowfeeders groot genoeg zijn, kun je met 1x voeren prima af. Wel in het begin even checken of het echt genoeg is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:51

Als er genoeg in past zie ik het probleem niet.

Er zijn ook mensen die een grote baal voordroog het land in rijden en de paarden het een aantal dagen uit laten zoeken (zou niet mijn keus zijn ivm verknoeien, maar het kan prima).

Mijn pony's krijgen ook stro bij, wel wat te knabbelen, maar niet de hele dag hooi. De hele dag hooi en ik kan ze omrollen.

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 15:06

Afbeelding

Hier heb ik er zoals je op de foto ziet 2 van :)
Er gaat dus wel redelijk veel in zo'n net!

En, hier zitten ze nog niet eens helemaal vol

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:15

Die netten zien er groot genoeg uit hoor. Bij onze pony's lukt het ook (weliswaar zonder stro). Wel wegen we af hoeveel we voeren, zodat we zeker genoeg geven en niet te weinig.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:44

Djilna schreef:
Stro telt wel degelijk mee als ruwvoer, het bevat alleen veel onverteerbare vezels (lignine) en weinig voedingswaarde. Perfect dus als je ruim ruwvoer wil geven, maar zo laag mogelijke voedingswaarde vanwege dik worden. Of om structuurarm ruwvoer (voordroog bijv) aan te vullen met erg structuurrijk.

1x per dag ruwvoer vullen moet kunnen als je netten groot genoeg zijn. Als ze het nu niet gewend zijn zullen ze het de eerste paar dagen waarschijnlijk relatief 'snel' op hebben, maar als ze eenmaal weten dat er altijd wat te knabbelen is gaan ze vaak verspreider eten. Uitzonderingen daargelaten.

Dat stro wel degelijk ruwvoer is weet ik ook wel. Daarnaast is de opmerking dat het veel lignine en weinig voedingswaarde bevat geen meerwaarde (op de opmerking van mij) want ik zei al dat het energiearm is en dat het goed is voor paarden die snel dik worden om op te kauwen dus die kennis is zeker niet nieuw voor mij. En als je goed leest was het je opgevallen dat ik zei dat ik stro in DIT geval stro niet zou meetellen. En dan bedoel ik niet qua voederwaarde maar qua voersoort.

Als haar paarden namelijk eerst al het hooi er tussen uit eten in iets minder dan een halve dag tijd. Moeten de paarden de andere ruime helft van de dag alleen doen met het stro. En dat heeft verschillende nadelen. Ja stro vult door de vezels die er in zitten. Maar stro bevat weinig verteerbare elementen. Dus het kan niet worden verteert en dus niet worden benut waardoor er dus geen energie en/of eiwit in het lijf komt voor onderhoud en eventueel arbeid. Dat is nadelig omdat je wilt dat het energie geleidelijk aan vrijkomt. En niet dat alle voedingsstoffen in een korte periode vrijkomen en dan weer een paar uur bijna niks. Zeker in de winter met de kou niet echt een aanraden.
Daarnaast ontstaat de kans dat ze zich het schompes gaan eten in het stro. En dat kan wel degelijk koliek veroorzaken in de dikke darm. In de dikke darm heb je namelijk een punt dat het van dik naar dun gaat en tevens draait de darm daar ook nog 180 graden. Dus twee dingen veroorzaken eigenlijk dat er minder volume opeens door de darm kan. En stro is volume rijk waardoor er een kans is dat het daar opeens ophoopt met als gevolg koliek.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:50

Eh ja dat weet ik :D Je doet nu hetzelfde als ik :P
Ik reageerde op jou, maar gaf ook algemeen aanvullende info.

Die koliek ontstaat vnl als het stro niet voldoende wordt gecombineerd met water/vocht. Dus de massa te droog wordt en te stoppend. Paarden die te weinig hooi krijgen en overdadig stro gaan eten, ja die krijgen sneller koliek.

En dan nog zou ik in dit geval stro wel meetellen als ruwvoer.. Het is nl niet volledig onverteerbaar (schrijf jij ook) en nog altijd beter dan dat ze na het hooi helemaal niets meer te knabbelen hebben. En het schompes eten aan stro lukt alleen als je er kilo's van zou geven. Dat staat hier nergens.
Laatst bijgewerkt door Djilna op 12-10-15 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:52

Bovendien staan de paarden van de ts buiten en krijgen ze meer beweging dan paarden die langdurig op stal staan wat ook weer gunstig is voor de spijsvertering :)

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 16:31

Maar we weten alleen niet hoeveel stro TS erbij geeft, alleen dat ze stro bij geeft. Dat koliek ontstaat als er niet voldoende water wordt gedronken klopt niet helemaal. Zoals je zei is stro niet goed verteerbaar dus het volume van stro zal niet veel verkleinen, of er nou wel of geen vocht bij zit speelt hierbij niet echt een grote rol want er zijn al andere verteringssappen aanwezig die ervoor kunnen zorgen dat het beter 'glijd en indikt' in het maag-darmsysteem. Maar het stro hoopt door het volume op op één bepaalde plek in de dikke darm. Daarnaast is teveel stro ook niet echt prettig in de dikke darm omdat het een nadelig effect heeft op de fermentatie.
Maar mocht TS inderdaad iets stro voeren dan ben ik het met jou eens Djilna. Maar als daar een hele baal stro ligt is het een ander verhaal. Daarom zeg ik: ik zou stro niet direct meetellen als voedermiddel in dit geval. Want als TS na een halve dag kijkt en het hooi is op maar er ligt nog stro en ze denkt dat kan nog wel want dat is ook ruwvoer. En daar ligt een hele baal stro waar de paarden dan de rest van de dag mee bezig houden dan heb je wel een probleem.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 16:40

Jolliegirl schreef:
Jelleee schreef:

Hoezo een vreemde vraag?
T was een serieuze vraag, maar dat mag blijkbaar niet.....

Jij concludeert dat ze er een paar plukjes doorheen doet... Wie zegt dat dat zo is?

Ik voer ook stro door het hooi, niet zozeer omdat ze dik van hooi worden, wel omdat ze dan rustiger eten en niet als een stel uitgehongerde wolven het hooi vreten. :Y) Bij mij verschilt de verdeling. Is het overdag een aangenamen temperatuur en hebben ze nog gras, dan is het 70/30 stro/hooi. Is het 's nachts goed koud en blijft het gras nog lang bevroren, is het 60/40. Is het hartje winter en blijft het ook overdag tegen het vriespunt, en hebben ze dus niet meer de beschikking over gras dan is het 20/80, dan hebben ze het hooi nodig.

Ze krijgen hier overigens twee keer per dag een nieuw net, waardoor ze 24/7 onbeperkt kunnen vreten.

Stro ligt ook in de stal, mooie bijkomstigheid van stro in het net, ze laten het op de grond liggen. :+

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 16:54

De verhouding stro hooi is nu 50/50 maar zodra het kouder wordt is de verhouding wel meer hooi dan stro. Ze proberen wel eerst het hooi er van tussen te eten maar ondertussen nemen ze wel ook sprietjes stro mee. Vaak moeten ze eerst een laag stro eten om weer bij het hooi te kunnen doordat ik het net in lagen vul.