Snel kijkerige pony, wat geven? Valeriaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Snel kijkerige pony, wat geven? Valeriaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 21:57

Hoi allemaal.

Wie heeft er ervaring met iets wat paarden minder kijkerig maakt?
Ponylief zit geweldig in zijn vel maar dat uit zich in drakerigheid met dressuren.
Hij is verder in orde ook het gebit, voer krijgt hij amper nog.
Nu zat ik te kijken bij de paardendrogist, daar zit in een kruidenmix o.a. valeriaan. :)*
Dat is de moeite waard om te proberen, ik heb ook passiflora complex van A vogel eventueel dat ga ik ook bekijken.
Nu mag valeriaan voor wedstrijden niet maar die rijd ik toch niet.
Heeft iemand ervaringen met valeriaan of iets die kant op? :)

Opmerkingen over huisvesting en voer zoek ik niet naar, meneer staat 24/7 buiten en is strontverwend. ;)

Kitty_

Re: Snel kijkerige pony, wat geven? Valeriaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 22:03

Heb je al eens magnesium geprobeerd?

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 22:04

Ja dat is ook mijn tip: magnesium

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 22:06

Valeriaan is toch voor het slapen? (of heb ik me nu zo vergist) + het feit dat het niet op wedstrijden mag... Dan pas ik liever al...

Je hebt nog wel wat andere middeltjes... Magnesium zoals al gezegd... Pavo Nerv Control heb ik ook even gebruikt, werkt ook goed... Of confidence (smeer je in het neusgat) en werkt 2,5 uur. Vond het ideaal voor de start van een rit. Pony was daardoor een stuk relaxer. (Beetje jammer dat het een beetje duur is voor dagelijks gebruik ;))

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 22:08

Ja, daar dacht ik ook aan, magnesium.
Maar wat geef je hem voor voer, vitaminesupplement bijv. kunnen ze ook al hupsig van worden of een half schepje granen, onderschat dat niet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 22:30

Magnesium heb ik geprobeerd. :j
Hij is trouwens hartstikke lenig en soepel, dus daar zit het hem niet in.
Er zit in zijn voer ook extra magnesium nog steeds, en hij krijgt extra vitamine E.
Verzuurt is hij echt niet meer sinds hij dat krijgt, hij zit super in zijn vel maar het is en blijft een spook. :+
Nerv control staat op mijn lijstje, maar ik geef liever iets waar geen paard op staat in verband met de prijs. :P

Voer, hij krijgt 1/8 schep voer per dag nu.
Dat is de helft stuiterpaardenvoer de helft granen en een capsule vitamine E plus wat elektrolyten.
Eerder ging dat op zelfs een halve schep totaal perfect, daarna een kwart en nu 1/8.

Het enige wat tegelijk gewijzigd is is dat hij nu 24/7 buiten staat en wat elektrolyten krijgt.
Hij zweette heel erg en wilde thuis na de vakantie in het bos niet meer doorlopen door naar mijn mening verzuring, dus nu krijgt hij elektrolyten, wat deels magnesium is.
En inderdaad in no time liep hij weer als een tierelier!
Dat bouw ik nu af gezien hij nu geschoren is, en dus amper nog zweet. :)

Het anti stuitervoer en de vitamine E krijgt hij echt al heel lang, de granen omdat hij net wat reactiever mag.
Het andere voer zit meer olie in, tragere energie dus.
Echter als hij reactiever is en lekker doorloopt gaat hij ook gelijk spoken, maar ik denk dat hij dat zoals hij zich nu voelt, dat ook op geen voer doet.

Hij krijgt nu dus:
- 1/8 schep: half granen, half brok met tragere energie.
- 400 iu vitamine E
- Een klein beetje elektrolyten
- onbeperkt goed geanalyseerd kuil, dit kan niet veranderd worden.

Hij staat nu 2 weken 24/7 buiten met vriendjes en onbeperkt goed kuil, is nu echt helemaal happy en glimt als een spiegel. Ik heb een hele andere pony gekregen!
Aan de longe loopt hij geweldig, buiten ook maar met dressuur aangespannen -wat hij niet zo leuk vind- is het een draak met de hoofdletter D.
Hij loopt eigenlijk elke dag.
Ik zoek dus iets waardoor ik hem makkelijker met zijn hoofd bij mij kan houden.
Al is het maar om dit patroon te doorbreken.
Het spreekt voor zich dat ik bezig ben met uitzoeken of hij het zonder granen wel goed doet, maar als ik elke dag wat anders doe weet ik nog niks. :)

Qua vitaminekorrels gaat hij inderdaad door het dak van pavo vital.
Daarom ook de keus voor gewoon voer, dan kan ik makkelijker doseren.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 22:47

Hmm...als ie t echt alleen met dressuren doet omdat ie t moeilijk vindt, vraag ik me af of iets als NervControl veel gaat helpen... Klinkt meer als verzet/uitweg zoeken om maar niet die moeilijke/stomme oefeningen te doen. Herken het wel, want mijn paardje heeft nu ook wel wat meer praatjes nu hij goed in zijn vel zit, maar kan dit nu wel in goede banen leiden. Bij hem is het echt bezighouden, en zorgen dat hij echt niet meer weet wat er gaat komen. Dus denk dat het bij jou ook eerder rijtechnisch moet worden opgelost. Wat doet hij precies als hij draakt?

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 22:58

Soms is iets waar een paard op staat wel verstandig.
Hier zitten wel de juiste verhoudingen in.

Relax me, heb ik goede ervaring mee.

Maar ik denk niet dat het ligt aan de hoeveelheid brok.
Als de pony toch wel meerere keren intensief gereden word, zou 2x daags 0,5 kilo brok moeten kunnen, zonder daar vervelend van te worden.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 23:06

Denk ook eerder, zoals darkadia, dat het meer een rijtechnisch probleem is. Voer is imo prima, altijd buiten, onbeperkt kuil; perfect dus. Pony is gezond, ziet er goed uit en glimt als een spiegel. Pony loopt buiten prima, aan de longe prima etc. Maar onder de man, dan zijn er ineens problemen. Daarom dat ik denk dat het inderdaad rijtechnisch is. Heb je een instructeur of instructrice die met je meekijkt?

Ik zou niet beginnen aan dingen zoals Valeriaan. Het is een kalmeringsmiddel, hoewel natuurlijk en niet schadelijk, is de bedoeling ervan dat je rustiger word. Mensen gebruiken het ook voor het slapen gaan, omdat het moe makend is. Je drogeert daarmee dus je paardje, zodat je hem beter kan rijden. Dat lijkt me niet helemaal wat je wilt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 23:11

Hij rent bij elke hoek het liefst weg. -O-
Enige wat helpt is stil zetten tik, en opnieuw.
Dat keer 6 en daarna kan ik hem eindelijk met mijn buitenleidsel voor zijn met een ophouding geven en zijn oren bij mij houden met een waarschuwing.
Maar dan nog scheef de hoek door, en een keer niet en weg is ie weer. -O-
Hij loopt geen rondje over de hoefslag, ik houd hem echt constant bezig, veel figuren en tempowisselingen.
Doet hij het goed beloon ik hem de hemel in, ik begin ook na elke correctie weer ontspannen en laat mijn stem ook zo klinken tenzij hij wat wil uitvreten.
Ik blijf niet boos en houd zo min mogelijk vast.
Na verloop van tijd geeft hij op en dan loopt hij geweldig.

Lotteeeee: dat ben ik ook van mening. :j
Maar om het uit te sluiten bekijk ik het uiteraard wel.
Hij is ook soepel in zijn lijf, daar zit het hem gewoon echt niet in.

ElineS: ik heb hulp. :j
Ik heb ook aan meerdere menners hun visie gevraagd.
Hun mening: zorg dat er niemand bij kijkt en goed doorpakken.
Letterlijke woorden: die striemen trekken wel weer weg. -O-
Nu pak ik door, maar als dat elke keer zo moet is de lol er snel af.
Hij maakt zich dan zo sterk dat ik hem in het begin gewoon niet voor KAN zijn.
Het bit dan op de onderste sleuf doen heeft echt geen zin bij hem, hij loopt dan overal doorheen.
Daarom zoek ik iets om hem er makkelijker doorheen te loodsen, ik wil hem niet lens hoeven slaan of laten slaan.
Een keer een lel kan ik mee leven, twee ook maar het is nu elke keer hetzelfde liedje.
Nu klinkt het vreselijk dramatisch zo, dat is het niet maar ik zoek gewoon naar de beste optie. :)
Eigenlijk simpel: ik mis een binnenbeen om hem eens een goed getimede schop mee te geven.
De ene keer is hij braaf, en de andere keer weer verschrikkelijk.
De vorige eigenaar had dit ook met meneer, in de omgang is het trouwens ook een pony die je goed in de smiezen moet houden, maar dat gaat super. :)
Zijn verzorgster heb ik met hem parelli geleerd, anders nam hij haar finaal in de zeik, hij is gewoon vreselijk slim, maar ook gauw neurotisch.
Juist die combi maakt hem zo lastig in sommige opzichten, ik heb dit soort dingen echt nooit met een paard gehad. :+

Ofwel ik moet nu met hem om leren gaan zo fit als hij zich nu voelt, maar ik moet nog bekijken hoe ik dat voor elkaar krijg..
Darkadia: ik zie het niet zo negatief qua drogeren.
Ik slik zelf voor bepaalde concentratieklachten een poedertje, en zonder heb ik het echt niet leuk en mijn omgeving ook niet. :D
Als ik deze cirkel kan doorbreken met bijvoorbeeld valeriaan mij prima, het moet een hulpmiddeltje zijn en niet permanent.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 23:40

Haha ik was niet degene die zei dat je er niet aan moest beginnen hoor ;) maar dat terzijde. Het maakt het inderdaad lastiger dat het met mennen is, en je dus ook niet even 1,2,3 kunt omdraaien. Zelf al stil zetten en een tik geven lijkt me in ieder geval niet de juiste oplossing, want eigenlijk straf je hem dan al voor ie m daadwerkelijk smeert, of begrijp ik je uitleg nu verkeerd?
Wat ik onder het zadel doe met zulke paarden is hoek door en direct links of rechtsomkeert maken naar de andere hoek van de betreffende korte zijde, en dat paar keer herhalen, zodat ze niet zelf gaan denken waar ze heen moeten, en niet standaard versnellen vanuit een hoek. Ook als hij links wil juist rechts gaan ed kan helpen hem bij de les te houden. Maar je geeft aan dat hij zich ook erg sterk maakt, en dat maakt het natuurlijk lastiger. Blijft hij wel te sturen? En doet hij het zowel linksom als rechtsom?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 23:49

darkadia schreef:
Haha ik was niet degene die zei dat je er niet aan moest beginnen hoor ;) maar dat terzijde. Het maakt het inderdaad lastiger dat het met mennen is, en je dus ook niet even 1,2,3 kunt omdraaien. Zelf al stil zetten en een tik geven lijkt me in ieder geval niet de juiste oplossing, want eigenlijk straf je hem dan al voor ie m daadwerkelijk smeert, of begrijp ik je uitleg nu verkeerd?
Wat ik onder het zadel doe met zulke paarden is hoek door en direct links of rechtsomkeert maken naar de andere hoek van de betreffende korte zijde, en dat paar keer herhalen, zodat ze niet zelf gaan denken waar ze heen moeten, en niet standaard versnellen vanuit een hoek. Ook als hij links wil juist rechts gaan ed kan helpen hem bij de les te houden. Maar je geeft aan dat hij zich ook erg sterk maakt, en dat maakt het natuurlijk lastiger. Blijft hij wel te sturen? En doet hij het zowel linksom als rechtsom?

Ik corrigeer pas als hij hem smeert.
Maar een pas ongevraagd harder ook, zero tolerance dus.
En zodra ik zijn aandacht naar de hoek zie gaan en hij wil gaan waarschuw ik m en maak ik die ophouding.
Hij doet het beide kanten even erg, ik draai hem ook wel hoor maar zoals ohz gaat dat inderdaad niet.
Neus die hoek in dmv een volte ca 10 a 15 meter indraaien, en in de hoek stilzetten.
Maar dat kan pas als hij echt stuurbaar is, ik kan hem bijna dubbelvouwen bij wijze van spreken.
Bij van hand veranderen wil hij het ook, dan sla ik resoluut af naar een gebroken lijn, alles om hem voor te zijn, zoals jij omschrijft.

Ohz heb ik vaak zat paarden gereden met dit soort streken, en onder het zadel doet hij het ook maar dan kan ik het stoppen zoals jij omschrijft.
Ik zit er zelden op, maar de keer dat hij het loopje nam met zijn verzorgster ben ik zelf opgestapt.
Het is dus zeker niet zo dat ik er niet handig op inspeel, maar je bent gewoon beperkt qua draaien en gebrek aan been.
De mensen die mij als menner kennen twijfelen er ook echt niet aan dat ik het goed doe, en niemand kan een beter/ander advies geven als ik zelf had bedacht.
Iemand die 1 keer mee is geweest met ons durft als ik mijn eerste marathon wil rijden blindelings achterop te stappen, hij zou 100% eerlijk zijn.

Wat ik ook bedacht had is als je nou hard wil ga je maar hard, maar tot je tong op je hoeven hangt en je braaf de hoeken door gaat en nog even door.
Maar zo simpel vind ik dat met wagen niet denk ik, ik heb maar 20-40. :D

Het is tot nu toe met alles zo, dat als hij het spelletje enkele keren niet wint dat hij er mee stopt.
Dus ik ga proberen hoe het gaat met druppels valeriaan of passiflora complex.
Die laatste is niet of amper versuffend, dus daar begin ik mee.
Kijk hij zal nooit doodbraaf worden en dat hoeft ook niet, maar twee keer per week een half uur basis dressuur is niet teveel gevraagd geloof ik. :D
Blijft hij het echt hardnekkig doen mag hij een tijdje op bootcamp ergens, maar dan gebeurd het zoals ik het wil voorkomen.
Toen ik hem kreeg was het een kamikaze draak 3.0, dus ik heb al enorm veel gewonnen om het maar zo te zeggen. :D
Ik sta dus zeer zeker open voor adviezen, en ik vraag ook gerust aan mensen die zien hoe hij doet hoe zij het aan zouden pakken.
Als ik het niet doorbreken kan denk ik dat ik hem wat dagen ergens neerzet waar echt elke pas onder leiding van instructie gaat.
Maar realistisch: ik ben bang dat ook zij niet kunnen toveren, hij heeft dit altijd gedaan en niet enkel bij mij.
Dus wie weet heb ik een ADD of ADHD pony die gebaat is bij druppeltjes. :+

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:13

Als je de granen weglaat wordt hij vast rustig, mijne gaat daar echt vreselijk van stuiteren.
Heb je dat al geprobeerd?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:21

wat voor ras is het?Die van mij is ook zo een heethoofd...ben bang dat dat aangeboren is :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:35

Ik had vroeger een heethoofd die juist rustig werd van een kilo haver :+
En van ponybrok erg druk.
Valt soms geen peil op te trekken.

Wat wel helpt!

L-Tryptofaan, die van mij werd er in elk geval stukken relaxeder van,
En hier staat wel wat info
http://www.paardendrogist.nl/6421/stressgevoelig

Kijk naar een supplement met l tryptofaan er in.
En succes met je draakje

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:43

Als je nou de kar eens weglaat en er aan de dubbele lange lijnen achter gaat lopen (lijnen niet boven over de rug maar langs het lichaam) heb je een binnenbeen (namelijk: je binnenlijn). Wel goed voorbereiden en goed opbouwen, als je pony dit niet gewend is. Mocht het echt stress zijn: Strezz van Phytonics helpt om de scherpe kantjes er een beetje af te halen, het vlakt stress situaties een beetje af. Mijn pony is er erg mee geholpen als er rare dingen gaan gebeuren.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:46

@Moonfish Het komt ook zeker niet over alsof je niet weet hoe of wat hoor, in tegendeel zelfs :) Ik probeer alleen mee te denken en een beter beeld te krijgen van wat hij precies doet. Feit dat ie na paar x corrigeren wel braaf zijn ding doet lijkt het toch wat baldadigheid. Maar daarom niet minder vervelend, zeker in een 20x40 bak met aanspanning. In dit geval zou ik dan inderdaad ook kijken naar een rustgevend supplement, om te zien of het verschil maakt. Werkt dat niet, dan kun je hem inderdaad altijd nog op bootcamp sturen ;) Hoe oud is hij eigenlijk?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 21:43

Mirandafuego:
Toen werd hij TE rustig, maar uiteraard ben ik daar mee bezig.
Vandaag ben ik niet geweest en heeft hij niks gehad, maar dus wel een dag niet gewerkt, ik ben benieuwd hoe hij morgen is.

Darkadia:
Mooi zo, het is zo makkelijk oordelen soms van achter een schermpje, dat je het bijna niet durft te plaatsen. -O- :o
Het is niet het eerste wat ik moet overwinnen met hem, hij is 15 en goed beleerd daar zit het hem echt niet in.
Ik heb hem nu vanaf mei, dus we tobben niet al jaren aan.
Overzichtje:
Mei: pony gekocht en dus verhuisd, osteopaat i.v.m. heel vast in zijn lijf, en veel longeren en elkaar leren kennen, hij stond al 9 maanden stil bij aankoop.
Juni: longeren, parelli, vrijheidsdressuur, langelijnen en het perfecte voer voor toen uitgevogeld.
Juli: hetzelfde verhaal, hij heeft alle tijd gehad om te wennen aan mij.
Augustus: een maand mee geweest op vakantie naar de veluwe, om rechtuit sterker te worden, bakwerk was toen nog te zwaar en ik had op stal geen goede bak.
Daar is hij sterk geworden, en heb ik hem naar mijn hand gezet en gecorrigeerd waar nodig. Dat ging in no time superdeduper.
September: weer thuis en naar de huidige stal verhuisd en daar de uitloopstal in, waar ik nu dus hier tegen aan loop. De bak is hier top trouwens.
De tandarts, die tevens dierenarts is en elektrisch vijlt hoefde niks te doen, hij heeft een supergebit.
Ik heb i.v.m dat gedrag specifiek gevraagd hoe zijn lagen heel waren, en of ze gevoelig zijn ja of nee. Hij heeft ook genoeg ruimte.

Hij is ook echt voor de duvel niet bang en ultra verkeersmak.
Laatst schrok ik me rot van een brug die van metaal bleek, maar meneer keek niet op.
Daarna met hem over een speedrotonde geweest, echt ik heb buiten nooit problemen met hem, ook water en groot verkeer ed vind hij alleen maar leuk.
Voor ik uberhaupt ging mennen hebben we veel gelongeerd, langelijnen, parelli en vrijheidsdressuur gedaan.
Toen was het letterlijk inspannen en gaan, ik kan buiten alles alleen zelfs hekken door gaat perfect.
Dan kan ik gerust afstappen, met een stevige leadrope eraan kan ik hem op afstand laten wachten en het hek openen en op commando loopt hij er dan door.
Als ik zeg dat hij moet stoppen na het hek doet hij dat ook geweldig braaf.
Het is dus niet zo dat hij op de grond al geen respect heeft, hij is veranderd van brutale donder in een beschaafde pony die weer normaal kan stappen.
Persoon die mee is geweest vond dit geen pony om alleen mee weg te gaan zo heet, tot hij zag hoe goed hij opgevoed is. Ik vertrouw hem blind daarin.

Hilary: hij is goed bevestigd daar zit het hem echt niet in, ik stap niet op een wagen als ik niet weet hoe het dier is.
Zelfs niet als het beest goed beleerd is, eerst minimaal aan de lange lijnen en ik wil weten hoe ze op de zweep reageren.
Hij flikt het ook niet aan de lange lijnen trouwens. :')

Ellepel:
Dat verschilt zo enorm!
Eerder kreeg hij een kwart graan een kwart biks.
Beiden best hoog in energie en nog gewoon niet echt heet, wel goed alert maar prima te handelen.
Nu sinds de uitloop heb ik dus weer een draakje. :+
L-tryptofaan heb ik voor mezelf staan, dus dat ga ik zeker onthouden en proberen!

Geerke: een welsh pony, sportief model en een vuurvreter.
Ik ken een menner die heeft er een waar ze 1.5 uur mee los moet rijden.
Ook kijkerigheid dus, zelfde ras. :')
Dus ja het zit zeker in het karakter, hij is gewoon niet heel makkelijk.
Maar hij is wel goed! :~
Het is gewoon een eikel soms! :+
Hij wilde dus na de vakantie niet galloperen aan de longe, zelfs niet los zonder bijzet en dergelijke.
Boos worden hielp hier dus ook niet zo erg, het duurde wel even voor hij echt opgaf.
Als test of het fysiek fout zat heb ik hem ingespannen en in de 20-40 bak op een zelfde volte laten galloperen, en rara drie keer raden: twee hoeven in zijn neus. :x
En dat terwijl hij bakwerk toen best lastig vond, hij gaat echt gigantisch vooruit.

Morgen ga ik met meneer aan de slag, het eerste plan is passiflora complex geven ruim voor het werk.
Daarna ff uit laten razen omdat hij vrij was vandaag, en ik stop voor de zekerheid de clicker in mijn zak.
De clicker kent hij van vrijheidsdressuur en horse agility, dus mocht hij het dan toch doen en ik kom er slecht door, hoop ik dat ik het daarmee om kan buigen.
Hij kent de clicker ook zonder direct voer te krijgen.
Plan is als hij braaf is en een paar rondjes netjes de hoeken door geweest is gelijk te stoppen en lekker naar buiten gaan.
Dat vind hij leuk, dus hopelijk gaat dat lukken.
Nu kan ik het weer positief zien maar gisteren heb ik mijn hersens er over gebroken, meer dan dat. #)
Ik wil gewoon geen mogelijke oplossingen missen, en wil zoveel mogelijk proberen er samen uit te komen, zo vriendelijk als kan, zo streng als moet.

Willen jullie een update over draakje?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 22:28

Het lijkt zo trouwens een pokkepony, maar verder gaat het top.
Ik zou zo zonder zelf ooit een marathon van dichtbij gezien te hebben een marathon met hem durven rijden qua gehoorzaamheid.
Dat vind hij namelijk leuk, dan vreet hij niks uit. :+
Dat bakwerk he. :Y)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 23:52

Ik kan trouwens niet wijzigen, maar ik ben blij met jullie reacties! :)
Bokt blijft bokt en je wordt zo afgeslacht als je niet uit kijkt.
Dus jullie geven mij hoop hihi.
Ik ben apetrots op mijn beestje, maar soms is de visie van een ander fijn om nog beter te kunnen beslissen wat het beste is. _/-\o_ +:)+

Dit is het onderwerp van gesprek:

Afbeelding

Afbeelding

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 00:43

Heb je weleens geprobeerd hem recht te richten? Omdat hij toch wat verzet toont etc lijkt wel :-). Als hij erg scheef is zal hij met die genoemde dingen ook wel moeilijker zijn. Baat het niet, schaadt het niet maar voor elk paard/ pony is het echt een basispunt ;-).

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 00:56

liekensancho schreef:
Heb je weleens geprobeerd hem recht te richten? Omdat hij toch wat verzet toont etc lijkt wel :-). Als hij erg scheef is zal hij met die genoemde dingen ook wel moeilijker zijn. Baat het niet, schaadt het niet maar voor elk paard/ pony is het echt een basispunt ;-).

Dat doe ik, hij heeft niet voor niks eerst veel aan de longe gelopen en lange lijnen.
Daarna voor de wagen rechtuit, en nu dus het bakwerk aan het oppakken.
Geloof mij, dit ligt niet aan scheefheid, natuurlijk is het niet makkelijk maar hij zit super in zijn lijf.
Toen hij het bakwerk nog wel heel moeilijk vond was hij dus wel braaf trouwens, juist nu het allemaal veel beter gaat begint het gedoe. :')
Ik heb vorige week ondanks dat ik weet dat het draken is in het bos dressuur gereden, om uit te sluiten dat het gaat om moeilijk.
Hij deed het super.

Overigens eis ik geen hoog niveau, gewoon netjes de bak door lopen en reageren op het juiste moment, dan hoeft hij niet nageeflijk te zijn.
De stelling hoeft ook alles behalve in orde te zijn, het hoeft niet snel te gaan, en dat heb ik ook nooit van hem verwacht ook.
Loopt hij nageeflijk ben ik kennelijk goed bezig, zo niet komt het vanzelf.
In praktijk zoekt hij met instappen dus al stukjes de ontspanning, stopt hij met emmeren loopt hij bijna gelijk grote stukken nageeflijk.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 01:16

Ehm adhd paard he nou heb ik dat zelf en uitputten kan wel iets werken maar die hersentjes blijven wakker. Vooral veeeeel bezig zijn met hem van te voren goed zn tong op zn hoeven krijgen en dan nog een wedstrijd. en dan uitereraard rustig aan en aankijken wat hij doet. Ik weet niet hoeveel valeriaan jemoet gebruiken voor enig effect. zelf heb ik antipsychoticum maar die zijn er niet voor paarden als je die zou geven hangt zn tong vanzelf op zn hoeven, dus dat wil je niet haha. sint jacobskruid schijnbt ook iets te zijn maar of dat mag met paarden. en anders bachbloesem. en dr bijhouden continu

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 01:22

Ter overweging
Het kan ook aan de 'samenwerking' tussen jullie. 'Aangeleerd' gedrag in de bak: paard heeft kabouterhoeken en jij anticipeert op de kabouterhoeken.
Ga eens mennen in een andere dresuurbak: verandering van bak doet wonderen voor paard en menner: nieuw terrein voor allebei.

En kijk daar eens of je dan tegen dezelfde problemen aanloopt.

Met ons nieuwe paard rijden wij nog niet in een dressuurbak. De bochten zijn nog te moeilijk. Elke 60 meter weer een bocht kan hij niet verwerken nog. Daarom rijden wij veel rechtuit buiten.
Misschien is het bochtenwerk voor jouw paard en daarmee de belasting op binnenachterbeen nog te hoog.
Tip om stapje terug te doen.
Rust en vertrouwen opbouwen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 01:35

Janouk, daar zit het probleem dus niet.
Hij heeft 5 weken bijna elke dag in het bos gelopen om sterk te worden, rechtuit dus.
Ene keer is het in de bak top de andere keer knudde en er zitten minimaal 3 dagen tussen de keren dressuur.
Ik ben alles behalve een boeman.
In mijn vorige post omschrijf ik ook dat het niet snel hoeft, alles behalve zelfs.
Maar wat rond stappen en een drafje wat je enkele weken geleden zo deed ga je nu niet over neuzelen.
Nageven en correcte stelling hoeft echt niet van mij maar hij doet het dus wel: ik forceer dus geen krulletjes en buigingen, dat komt vanzelf wel.
Hij moet max 2x per week een half uurtje inclusief instappen wat we in de bak doen, daarna mag hij lekker rechtuit naar buiten.

Toen hij de eerste keer dit deed heb ik hem daarna direct gelongeerd om te kijken hoe hij liep: super dus, beter als normaal zelfs.
Dus ik snap je reactie opzich hoor :j , maar dat is het niet.
Ik ben juist van het rustig aan, zeer zeker.
Maar de pony is met de loopstal van licht humeurig, naar vreselijk gelukkig gegaan, en dat kan vanaf dag 1 al merken aan alles.

Hij is toch al aardig pittig en dat versterkt dus, net als dat hij sinds die tijd altijd en eeuwig met een akelig blij pretbekkie loopt. :D