Ik zou een koolhydraatarme brok of muesli aanraden. Ik verwacht dat Marstall aangeeft dat Vito een goede keuze is. Deze bevat een Z+S-gehalte van 7.4%. Bietenpulp is een goede om te voeren, droog is bietenpulp qua voedingswaarde ongeveer gelijk aan basisbrok. Waar je op moet letten is dat bietenpulp soms heel veel melasse bevat, maar niet altijd. Uiteraard heb je ook speedibeet, maar die is direct meer dan het dubbele duurder dan gewone bietenpulp dus het is de moeite waard om even te informeren naar het suikergehalte. Vaak wordt gewone bietenpulp ook beter gegeten.
Daarnaast is luzerne nuttig, maar vooral voor de eiwitten. Het bevat zo'n 10-20% meer energie dan hooi, dus dat gaat niet zo hard. Wel heeft het een zeer laag suikergehalte (vaak ±3%), hartog heeft pure luzerne, zowel in brok (luzernebrok) als los (compact luzerne, valt officieel onder pluimveevoeder), maar ook hun luzernemix bevat bij elkaar 10% Z+S, dat is gelijk aan hooi. Ik zou het krachtvoer daarmee mengen, minimaal een volle voerschep bij ieder krachtvoer.
Daarnaast is het bij grote hoeveelheden bietenpulp (meer dan 2kg droog gewogen) of luzerne (meer dan 1kg droog gewogen) verstandig om zemelen bij te voeren (resp. 250g/kg of 500g/kg). Dat heeft te maken met de Ca:P verhouding.
Olie is prima om bij te voeren. Er zijn twee dingen van belang bij olie, de verhouding omega 3:6 en de hoeveelheid vit. E die het effectief kost. Lijnzaadolie heeft een goede 3:6-verhouding maar kost veel vit. E. Zonnebloemolie heeft een slechte 3:6-verhouding maar is min of meer vit. E neutraal. Vit. E kan je supplementeren maar daarbij moet je wel opletten dat je niet per ongeluk te veel selenium gaat voeren, Selenium is namelijk al bij een vrij lichte overdosering (2-3x ADH) giftig. Je moet dus goed weten wat je voert als je een vit. E-supplement voert waar ook selenium in zit (dat zijn de meeste vit. E supplementen). Er zijn ook supplementen zonder selenium, daar is het risico niet aan de orde, vit. E kan je in veelvoud overdoseren voordat er eventueel problemen ontstaan.
Olie kan je, mits rustig opgevoerd, verhogen tot 1mL/kg paard. Dat betekent dat je bij een paard van 500kg maximaal 500mL olie kan voeren. Als je op die hoeveelheid gaat zitten raad ik sowieso aan om een vit. E supplement te voeren, bij lijnzaadolie raad ik aan om een dubbele dosering (waarvan minimaal 1 dosering zonder selenium!) te voeren.
Mizora @ [VS] Je bent wat je eet: foto- en discussietopic over voer hier staat nog een verdere uitleg over olie voeren (sowieso een interessant topic).