Minimaal aan glucose opname, voeding tips gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

Minimaal aan glucose opname, voeding tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 19:22

Hoi allemaal,

Vandaag heb ik mijn paard (luchtzuiger) vanuit de dierenkliniek van Merelbeke gehaald. Hij heeft een gastroscopie gekregen en een glucose-test.

De gastroscopie wees uit dat er niks aan de hand was met de maag of maagwand. Er is ook een echo genomen van de darmen waaruit niks was af te leiden.

Uit de glucose-test bleek dat hij een minimaal aan opname heeft. Wat dus wil zeggen dat hij voer moet krijgen met een suiker en zetmeelgehalte van maximum 18%. Daarnaast moet het veel ruwe celstoffen bevatten of deze toevoegen. Veel ruwvoer of extraatjes met veel structuur of vulling zoals bietenpulp.

Zijn er mensen die ook een paard hebben met dit "probleem"? Welk voer hebben jullie gekocht en hoe ziet jullie voerschema eruit?

Ik hoor het graag! :)

kitobeer

Re: Minimaal aan glucose opname, voeding tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 19:32

subli pony brok heeft maar max 15 % suiker.
Hooi een half uur tot een uur weken doet ook suiker verminderen.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 19:34

Bedankt ik zal het eens bekijken :) hooi weken zal wel wat moeilijker zijn gezien mijn paard 24/7 buiten staat.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 19:40

Wat heeft je paard nodig?
Wordt hij snel te dik of juist te mager?
Wordt hij zwaar getraind of voornamelijk recreatiewerk?
Wat voer(de) je nu?

Ik heb geen ervaring met dit probleem, maar ik weet wel ontzettend veel van voeding af en suikerarme voeding is juist één van de dingen waar ik me dan nog extra in verdiept heb. Zonder te weten wat jouw paard nodig heeft, is het echter lastig advies geven.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 19:46

Ik heb een paard dat gevoelig is voor spierbevangenheid, ik voer aveve sport mix zero.
Nu zijn we verhuisd en wonen we dichtbij lannoo voeders, hier haal ik nu een soortgelijke van hun merk, de fibermix.
Op voervergelijk.nl kan je de meeste voeders opzoeken met hun samenstelling.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 19:51

Hebben de dierenartsen je daar dan geen voederadvies gegeven?

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:31

Ik heb niet ontzettend veel verstand van voer en de bestanddelen, maar heb je al eens naar Metazoa gekeken? :)
Edit: even in mijn eigen post reageren op de post onder mij haha. Metazoa is volgens mij geen krachtvoer, maar moet je zien als een vitaminen- en mineralen brok.
Laatst bijgewerkt door Jorinda op 07-09-15 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:33

Heeft je paard uberhaupt krachtvoer nodig?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 20:37

inochiyo schreef:

Ze heeft mij richtlijnen gegeven zoals ik boven beschreef. Het is niet problematisch maar ik moet zelf zoeken welk voer ik wilde want ze zei ook dat het allemaal zeer commercieel is en moeilijk is om één bepaald voor aan te bevelen gezien elke producent wel iets maakt.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 20:39

Mizora schreef:
Wat heeft je paard nodig?
Wordt hij snel te dik of juist te mager?
Wordt hij zwaar getraind of voornamelijk recreatiewerk?
Wat voer(de) je nu?

Ik heb geen ervaring met dit probleem, maar ik weet wel ontzettend veel van voeding af en suikerarme voeding is juist één van de dingen waar ik me dan nog extra in verdiept heb. Zonder te weten wat jouw paard nodig heeft, is het echter lastig advies geven.

Hij verliest snel gewicht. Recreatiewerk dit 2 tot max 3 keer per week. Maar echt op een licht niveau. Momenteel voer ik naast hooi, 500 gr Haverij van Marstall samen met Pavo Daily plus. Drie keer in de week Mash van Marstall. In de winter krijgt hij Equifyt Zuppa bij. Weet nog niet goed hoe ik dat zal doen in combinatie met de Mash (slobber ter bevordering van de darmfuncties)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 20:40

troi schreef:
Heeft je paard uberhaupt krachtvoer nodig?

Ik vermoed toch van wel, hij heeft niet zoveel energie wanneer we aan het werken zijn. Mag soms een beetje meer voorruit in zitten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:47

Als je paard snel gewicht verliest heeft hij in elk geval calorieen nodig. Als dat niet uit suiker/zetmeel kan komen dan blijft vet over. Je kan bijv plantaardige olie gaan bijvoeren.
Verder kan je van je huidige voeren uitzoeken op bijv voervergelijk.nl wat de suiker/zetmeel gehaltes zijn en zo beordelen wat er wel en niet kan blijven.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:48

SmartBH schreef:
inochiyo schreef:

Ze heeft mij richtlijnen gegeven zoals ik boven beschreef. Het is niet problematisch maar ik moet zelf zoeken welk voer ik wilde want ze zei ook dat het allemaal zeer commercieel is en moeilijk is om één bepaald voor aan te bevelen gezien elke producent wel iets maakt.

Een hele goeie kennis heeft ook naar Merelbeke moeten gaan omdat zen paard om de haverklap koliek had en ook niet wou verdikken, en toen hebben ze daar wel een zeer uitgebreid voederschema met merken enzovoort gegeven. Zoveel gram van dit, zoveel van dit etc... En om de zoveel weken moest hij een update geven hoe dit ging en werd het voederschema indien nodig aangepast. Mss had jij een dierenarts die daar geen zin in had? Ik zou ff een mailtje sturen om dit te vragen, je hebt er immers veel voor betaald, die zullen het daar wel beter weten dan bokt. Ze hebben hem tenslotte onderzocht enzo hebben er ervaring mee

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 20:50

troi schreef:
Als je paard snel gewicht verliest heeft hij in elk geval calorieen nodig. Als dat niet uit suiker/zetmeel kan komen dan blijft vet over. Je kan bijv plantaardige olie gaan bijvoeren.
Verder kan je van je huidige voeren uitzoeken op bijv voervergelijk.nl wat de suiker/zetmeel gehaltes zijn en zo beordelen wat er wel en niet kan blijven.

Klopt dit had ze ook gezegd. Was ik even vergeten toe te voegen. Ze zei ook dat er niet veel voeders zijn met een hoog vetgehalte omdat dit moeilijk te bewaren is. Maisolie toevoegen was een optie om hem meer energie te geven zonder suikers toe te voegen aan het dieet.

Ik heb net een mail gezonden naar Marstall, ik heb toen ook advies gekregen want ik kan nergens de waarden terugvinden van suiker en zetmeel.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:54

Ik heb ook even gekeken naar marstall havervrij maar met deze ingredientenlijst:

Gerste geflockt (30%), Maisflocken (20%), Weizengrießkleie (18%), Obsttrester (Apfel) (9,5%), Rüben- melasseschnitzel (8,5%), Sonnenblumenschalen (7,5%), Rübenmelasse (3,5%), Calciumcarbonat (1%), Natriumchlorid (0,4%), Monocalciumphosphat (0,25%)

Kan ik me niet voorstellen dat zetmeel/suiker laag is eigenlijk. Alleen de melasse (=suiker) is al 8.5%. Das echt idioot hoog.

Daily plus is wel mooi laag. Care4life trouwens ook van pavo. En die zit ook hoger qua vitamines.

Overigend raad ik je ook vooral aan om praktisch te zijn. Voer dat je van verre moet halen gaat snel vervelen. Welke merken heeft je vaste voerhandel? Daar zit vast wat geschikts tussen.
Laatst bijgewerkt door troi op 07-09-15 21:00, in het totaal 3 keer bewerkt

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:56

dodson and horrell kan ik aanbevelen. en opvullen met luzerne of alfalfa fibergy genoeg keus. kijk eens op de site van rene wielens of beter nog bel hem op hij is heel kundig en kan je goed adviseren!

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 20:58

Chesss schreef:
dodson and horrell kan ik aanbevelen. en opvullen met luzerne of alfalfa fibergy genoeg keus. kijk eens op de site van rene wielens of beter nog bel hem op hij is heel kundig en kan je goed adviseren!

Zou deze ook leveren in België? Het is namelijk heel moeilijk om bepaalde voeders te verkrijgen...

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 21:00

troi schreef:
Ik heb ook even gekeken naar marstall havervrij maar met deze ingredientenlijst:

Gerste geflockt (30%), Maisflocken (20%), Weizengrießkleie (18%), Obsttrester (Apfel) (9,5%), Rüben- melasseschnitzel (8,5%), Sonnenblumenschalen (7,5%), Rübenmelasse (3,5%), Calciumcarbonat (1%), Natriumchlorid (0,4%), Monocalciumphosphat (0,25%)

Kan ik me niet voorstellen dat zetmeel/suiker laag is eigenlijk. Alleen de melasse (=suiker) is al 8.5%. Das echt idioot hoog.

Daily plus is wel mooi laag. Care4life trouwens ook van pavo. En die zit ook hoger qua vitamines.

Bedankt om even mee te kijken. Dan zal het inderdaad niet laag genoeg zijn, gelukkig is het bijna op. Ik vermoed nog genoeg te hebben voor één week.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:02

Ik heb nog even op de website van Metazoa gekeken voor je, maar dat is inderdaad een vitamine- en mineralenbrok. Ik weet alleen echt niet of je daarmee een paard "dik kan houden". Ik gebruik het voor mijn Fjord die juist snel te dik is. Op de Metazoa doet hij het nu al een jaar lang heel erg goed. Lijkt me lastig hoor, succes!

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:04

denk wel maar zou ff vragen of op de site kijken

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 21:04

Jorinda schreef:
Ik heb nog even op de website van Metazoa gekeken voor je, maar dat is inderdaad een vitamine- en mineralenbrok. Ik weet alleen echt niet of je daarmee een paard "dik kan houden". Ik gebruik het voor mijn Fjord die juist snel te dik is. Op de Metazoa doet hij het nu al een jaar lang heel erg goed. Lijkt me lastig hoor, succes!

Bedankt :) ja inderdaad het zal nog een zoektocht worden naar de juiste verhouding ruwvoer/krachtvoer/slobber of bietenpulp ofzo. Ik zal het alvast eens bekijken!

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 21:04

Chesss schreef:
denk wel maar zou ff vragen of op de site kijken

Ok ik zoek het even op! :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:29

Ik zou een koolhydraatarme brok of muesli aanraden. Ik verwacht dat Marstall aangeeft dat Vito een goede keuze is. Deze bevat een Z+S-gehalte van 7.4%. Bietenpulp is een goede om te voeren, droog is bietenpulp qua voedingswaarde ongeveer gelijk aan basisbrok. Waar je op moet letten is dat bietenpulp soms heel veel melasse bevat, maar niet altijd. Uiteraard heb je ook speedibeet, maar die is direct meer dan het dubbele duurder dan gewone bietenpulp dus het is de moeite waard om even te informeren naar het suikergehalte. Vaak wordt gewone bietenpulp ook beter gegeten.

Daarnaast is luzerne nuttig, maar vooral voor de eiwitten. Het bevat zo'n 10-20% meer energie dan hooi, dus dat gaat niet zo hard. Wel heeft het een zeer laag suikergehalte (vaak ±3%), hartog heeft pure luzerne, zowel in brok (luzernebrok) als los (compact luzerne, valt officieel onder pluimveevoeder), maar ook hun luzernemix bevat bij elkaar 10% Z+S, dat is gelijk aan hooi. Ik zou het krachtvoer daarmee mengen, minimaal een volle voerschep bij ieder krachtvoer.

Daarnaast is het bij grote hoeveelheden bietenpulp (meer dan 2kg droog gewogen) of luzerne (meer dan 1kg droog gewogen) verstandig om zemelen bij te voeren (resp. 250g/kg of 500g/kg). Dat heeft te maken met de Ca:P verhouding.

Olie is prima om bij te voeren. Er zijn twee dingen van belang bij olie, de verhouding omega 3:6 en de hoeveelheid vit. E die het effectief kost. Lijnzaadolie heeft een goede 3:6-verhouding maar kost veel vit. E. Zonnebloemolie heeft een slechte 3:6-verhouding maar is min of meer vit. E neutraal. Vit. E kan je supplementeren maar daarbij moet je wel opletten dat je niet per ongeluk te veel selenium gaat voeren, Selenium is namelijk al bij een vrij lichte overdosering (2-3x ADH) giftig. Je moet dus goed weten wat je voert als je een vit. E-supplement voert waar ook selenium in zit (dat zijn de meeste vit. E supplementen). Er zijn ook supplementen zonder selenium, daar is het risico niet aan de orde, vit. E kan je in veelvoud overdoseren voordat er eventueel problemen ontstaan.

Olie kan je, mits rustig opgevoerd, verhogen tot 1mL/kg paard. Dat betekent dat je bij een paard van 500kg maximaal 500mL olie kan voeren. Als je op die hoeveelheid gaat zitten raad ik sowieso aan om een vit. E supplement te voeren, bij lijnzaadolie raad ik aan om een dubbele dosering (waarvan minimaal 1 dosering zonder selenium!) te voeren.

Mizora @ [VS] Je bent wat je eet: foto- en discussietopic over voer hier staat nog een verdere uitleg over olie voeren (sowieso een interessant topic).

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 19:13

Bedankt voor het uitvoering antwoord.

Ik heb net een mail ontvangen en hij verwees inderdaad door naar de Vito in eerste instantie, maar vroeg nog naar andere zaken.

Ik geef nu bij zijn krachtvoer Pavo Daily Plus omdat hij nogal snel eet en in combinatie met zijn luchtzuigen zo wat langer bezig is. Het bevat 8,9% suiker en zetmeel 3,2% in totaal 12,1% Zou ik dan beter overstappen naar een andere luzernemix? De calcium verhouding in Pavo is dacht ik ideaal: calcium 0,6% en Fosfor 0,3%. Volgens mijn kennis want deze is echt beperkt... :)

Van bietenpulp geef ik Equifyt Zuppa, voordien gaf ik die van AVEVE maar daar was de samenstelling niet altijd van duidelijk. Er hing niet altijd een kaartje aan met de samenstelling ervan in. In de Zuppa zit er 9,9% suikers en zetmeel. Weet niet of dit hoog is voor bietenpulp? Hier zit ook lijnzaad in verwerkt. Ik geef ongeveer een 1 kg bietenpulp droog. Natuurlijk als ik dit voer heeft dit al 24u staan weken. Maar bouw dit wel op naarmate de winter er aan komt.

De dierenarts zei maisolie. Zonnebloemolie lijkt mij ook interessant. Weet u soms wat de reden is waarom ze mij in eerste instantie maisolie aanbeveelt?

Alvast enorm enorm bedankt voor het antwoord die je al gegeven hebt ;)

Mizora schreef:
Ik zou een koolhydraatarme brok of muesli aanraden. Ik verwacht dat Marstall aangeeft dat Vito een goede keuze is. Deze bevat een Z+S-gehalte van 7.4%. Bietenpulp is een goede om te voeren, droog is bietenpulp qua voedingswaarde ongeveer gelijk aan basisbrok. Waar je op moet letten is dat bietenpulp soms heel veel melasse bevat, maar niet altijd. Uiteraard heb je ook speedibeet, maar die is direct meer dan het dubbele duurder dan gewone bietenpulp dus het is de moeite waard om even te informeren naar het suikergehalte. Vaak wordt gewone bietenpulp ook beter gegeten.

Daarnaast is luzerne nuttig, maar vooral voor de eiwitten. Het bevat zo'n 10-20% meer energie dan hooi, dus dat gaat niet zo hard. Wel heeft het een zeer laag suikergehalte (vaak ±3%), hartog heeft pure luzerne, zowel in brok (luzernebrok) als los (compact luzerne, valt officieel onder pluimveevoeder), maar ook hun luzernemix bevat bij elkaar 10% Z+S, dat is gelijk aan hooi. Ik zou het krachtvoer daarmee mengen, minimaal een volle voerschep bij ieder krachtvoer.

Daarnaast is het bij grote hoeveelheden bietenpulp (meer dan 2kg droog gewogen) of luzerne (meer dan 1kg droog gewogen) verstandig om zemelen bij te voeren (resp. 250g/kg of 500g/kg). Dat heeft te maken met de Ca:P verhouding.

Olie is prima om bij te voeren. Er zijn twee dingen van belang bij olie, de verhouding omega 3:6 en de hoeveelheid vit. E die het effectief kost. Lijnzaadolie heeft een goede 3:6-verhouding maar kost veel vit. E. Zonnebloemolie heeft een slechte 3:6-verhouding maar is min of meer vit. E neutraal. Vit. E kan je supplementeren maar daarbij moet je wel opletten dat je niet per ongeluk te veel selenium gaat voeren, Selenium is namelijk al bij een vrij lichte overdosering (2-3x ADH) giftig. Je moet dus goed weten wat je voert als je een vit. E-supplement voert waar ook selenium in zit (dat zijn de meeste vit. E supplementen). Er zijn ook supplementen zonder selenium, daar is het risico niet aan de orde, vit. E kan je in veelvoud overdoseren voordat er eventueel problemen ontstaan.

Olie kan je, mits rustig opgevoerd, verhogen tot 1mL/kg paard. Dat betekent dat je bij een paard van 500kg maximaal 500mL olie kan voeren. Als je op die hoeveelheid gaat zitten raad ik sowieso aan om een vit. E supplement te voeren, bij lijnzaadolie raad ik aan om een dubbele dosering (waarvan minimaal 1 dosering zonder selenium!) te voeren.

Mizora @ [VS] Je bent wat je eet: foto- en discussietopic over voer hier staat nog een verdere uitleg over olie voeren (sowieso een interessant topic).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:18

Ik zou inderdaad overstappen naar een andere luzernemix. Je voert er waarschijnlijk geen kg's van en ik houd zelf altijd 1kg luzerne aan omdat dit een hele veilige marge is, maar bij gemiddeld hooi kan je tot 3kg luzerne voeren voordat je uit de excellente marge raakt (bij 10kg hooi daarnaast). Gewoon bij je krachtvoer een voerschep luzerne is geen enkel probleem. Afhankelijk van hoe je de voerschep vult is het tussen de 250 en 500g luzerne (los of aangestampt met kop erop).

Equifit heeft bijvoorbeeld luzerne+ , deze bevat 7.50% Z+S.
Bedoel je equifit Zupa? http://www.equifyt.be/nl/bestel-online/ ... lle/1/24/0

Dit is op zich een prima voer, alleen geen bietenpulp, het is een slobber. Er zit zo'n 55% bietenpulp in volgens voervergelijk en op de site van equifit staat het ergens halverwege het lijstje van ingrediënten, dus zou het nog lager moeten zijn.

Ik kan geen goede reden bedenken waarom ze kiezen voor maisolie i.p.v. zonnebloemolie. Als je nog naar de kliniek belt en je vraagt toevallig ernaar, ben ik erg nieuwsgierig naar het antwoord.

Qua koolhydraat(suiker+zetmeel)gehalte van Aveve bietenpulp zou ik aveve zelf even mailen. Dat geeft het duidelijkste antwoord.

Overigens is het voor een luchtzuiger fijn om relatief veel bietenpulp en luzerne te krijgen, dit buffert namelijk het voer goed (door de pectines en het relatief hoge calciumgehalte)