Hoeveel gemaaid lang gras mag je voeren per dag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Hoeveel gemaaid lang gras mag je voeren per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 10:58

Door omstandigheden kan ik op dit moment alleen gemaaid lang gras voeren aan mijn twee tinkers. Het gras in de wei is op en het hooi wat er nu ligt kan onze oude tinker niet wegkrijgen. Ik ben overigens wel hard op zoek naar geschikt kuil maar moet het nu dus doen met vers gemaaid lang gras.

Is dat met de bekende omrekenfactor van droge stof gehalte/kilos veilig te geven of is er dan een grotere kans op koliek?

Het scheelt dat beiden geen proppers zijn en rustig eten en op tijd stoppen omdat ze gewend zijn aan onbeperkt ruwvoer.

RianneH

Re: Hoeveel gemaaid lang gras mag je voeren per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:11

Is het lang gemaaid gras? Of korter? Dat laatste zou ik nooit (meer) durven voeren nadat ik eens een paard met een slokdarmverstopping erdoor gezien heb.. Langer gras kan minder kwaad dacht ik.

De verhouding kan ik je helaas niet mee helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:14

Volgens mij is vers gemaaid gras nooit aan te raden omdat het kan gaan gisten in de maag. Eerst laten drogen dus, en dan heb je hooi ;)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:16

Kan onbeperkt hoor als hij dat gewend is met zijn kuil. Lang gras moeten ze flink kauwen.. dus geen gevaar voor verstoppingen. Wel als het kort spul zou zijn.
Let wel op als je het op een bult gooit gaat het broeien. Dus zou niet verder maaien dan voor 1 dag.

Laten drogen tot hooi, moet je minimaal 6 weken wachten met voeren heeft ts dus ook niets aan

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 11:23

Lang gemaaid gras dat voor koeien is gemaaid. Ik haal het ook uit de koeienstal bij gebrek aan iets anders. Kort gemaaid gras zou ik ze ook nooit geven. Ik gooi een paar kleine hoopjes in de wei waar nog wat gras staat. En s avonds gooien stalgenoten er nog wat in.

Morgen worden gelukkig hier een paar baaltjes zacht en fijn rijk hooi afgeleverd. Dat kan ik thuis weken en dan nat meenemen. En dat combineren met het gras dat onze oude echt nodig heeft om te overleven. Sinds een jaar staat hij op redelijk onbeperkt lang gras wat zijn gezondheid heel goed heeft gedaan. Maar nu dus even niet mogelijk dankzij de droogte.

Helaas zijn kleine baaltjes kuil niet te vinden in de regio blijkt.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:25

Mijn vader maait momenteel dagelijks met de zeis lang stengelig gras voor onze paarden af.
Ze krijgen ca 2 dikke kruiwagens per dag. De ene is 1.40 en de ander 1.47 .
Ze zijn niet dikker of dunner geworden.

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:34

hagelslag schreef:
Mijn vader maait momenteel dagelijks met de zeis lang stengelig gras voor onze paarden af.
Ze krijgen ca 2 dikke kruiwagens per dag. De ene is 1.40 en de ander 1.47 .
Ze zijn niet dikker of dunner geworden.

Heb jij ff geluk, ik moet het zelf doen :+ Ik voer ook 1 grote volle kruiwagen per paard per dag.
Lang gemaaid gras is ook absoluut niet slecht voor je paard hoor, hij krijg precies het zelfde binnen als wanneer ze het zelf uit een volle weide zouden eten, en daar is het paardenlichaam op afgesteld.
Het is zelfs zo dat door het hooien bepaalde vitamines er uit gaan die ze bij vers gras wel hadden gekregen. Hooi is uitgevonden als opslag voor de winter, niet per se omdat het beter is.
Ik las ook dat iemand zei dat het 6 weken duurt voordat je hooi hebt, maar als je het buiten laat liggen, het niet regent en warm is heb je (afhankelijk van hoe droog.je het wil) na 4-6 dagen mooi droog spul.

Mjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:38

Onze 4 a'tjes krijgen samen 3 kruiwagens gras per dag.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:48

Verkeerd gelezen.. mooi droog spul moet je ondanks alles toch nog een week of 6 laten liggen voordat je het voert. Het moet zeg maar besterven. Net zoiets als dat je een kip slacht.. die moet ook 24 uur besterven. Hooi duurt 6 weken als je het goed wil doen. Het werkt na. Wat je dus niet gelijk aan je paard moet gaan voeren.

Vers gemaaid LANG gras kan geen kwaad. wel al het op een bult op een aanhanger ligt. Dan komt de broei erin als je voor 3 dagen maait.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 21:06

Ze zitten nu op ongeveer 5 kruiwagens met zijn tweeen op een dag verdeeld over twee voerbeurten. Ik begreep van stalgenoot dat de 3 van de ochtend in de avond net niet opwaren. Het doet onze oude duidelijk goed dat hij weer vers gras binnen krijgt. Hij begint weer normaal roze te worden ipv oranje geel. *\o/*

Vanaf morgen kan ik aan een ander stuk wei beginnen gelukkig. Het stuk waar ze nu staan is bijna helemaal kaal, daar kunnen ze de komende week bij erg hoge temperaturen weer even op in combinatie met het verse gras en het inmiddels geleverde hooi wat ik nat kan voeren.

Wat is eigenlijk de reden dat het moet liggen, in de zin wat kan er gebeuren bij het eten van te vers hooi. Ik weet van lang geleden dat het was vanwege boterbloemen, dat het gif eruit was na een week of 6. Maar is dat met het "moderne" hooi ook zo?

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:13

Ik vind dit altijd zo typisch. Mijn paarden eten nu 'vers hooi' , het is met enorm heet en droog weer kleine maand geleden gehooid en het was en is kurkdroog en zit geen rotzooi in ( ik weet van welke weide het komt en de boer gaat er zelfs met een rugspuit door ;-) ).
Toch hoor je van alle kanten : jeetje, wat eng om dat nu al te voeren.
Terwijl als je lang gras om maait het in mijn ogen hetzelfde is, alleen is het 1 droger dan het ander :+ . Ik snap dat verschil er gewoon niet tussen. De 200 pakken die er nu liggen broeien niet, niks niet.
Morgen wil ik ook met de bosmaaier een stukje maaien voor het huis waar het enorm hoog staat het gras ( ook geen rotzooi in), dus wel goed dit even gelezen te hebben. Toch blijf ik altijd met die vragen zitten hoe of wat. Vorig jaar hebben ze hier alletwee ook vers hooi gekregen van lang gras, ook nooit iets aan de hand gehad ;-), het zullen wel 2 oerbeesten zijn :+
stiekem denk ik weleens... als er teveel 'gemutst' wordt met dieren dat ze overal wel buikpijn/ koliek van gaan krijgen ?

@karuna, idd, dat vraag ik mij dus ook af zoals je ziet met dat gemuts over dat hooi ;-). Als hooi niet goed wordt binnen gehaald gaat het broeien, dan is het gewoon te vochtig geweest, dat hebben we ook paar keer gehad met een partij vroeger.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:15

Hangt af van paard tot paard: had x jaar geleden een 5tal paarden, 4 hadden er geen last van, en één had van een paar hapjes al ernstige slokdarmverstopping. Dus gewoon voorzichtig opbouwen en goed in de gaten houden?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:24

Wij deden in Tsjechie iedere dag de hele aanhanger van de tractor helemaal vol met een mega berg erop vol vers gemaaid gras, en dat verveelde we dan over 2 groepen met gemiddeld 20 paarden per groep. :) Ging altijd goed.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:35

liekensancho schreef:
Ik vind dit altijd zo typisch. Mijn paarden eten nu 'vers hooi' , het is met enorm heet en droog weer kleine maand geleden gehooid en het was en is kurkdroog en zit geen rotzooi in ( ik weet van welke weide het komt en de boer gaat er zelfs met een rugspuit door ;-) ).
Toch hoor je van alle kanten : jeetje, wat eng om dat nu al te voeren.
Terwijl als je lang gras om maait het in mijn ogen hetzelfde is, alleen is het 1 droger dan het ander :+ . Ik snap dat verschil er gewoon niet tussen. De 200 pakken die er nu liggen broeien niet, niks niet.
Morgen wil ik ook met de bosmaaier een stukje maaien voor het huis waar het enorm hoog staat het gras ( ook geen rotzooi in), dus wel goed dit even gelezen te hebben. Toch blijf ik altijd met die vragen zitten hoe of wat. Vorig jaar hebben ze hier alletwee ook vers hooi gekregen van lang gras, ook nooit iets aan de hand gehad ;-), het zullen wel 2 oerbeesten zijn :+
stiekem denk ik weleens... als er teveel 'gemutst' wordt met dieren dat ze overal wel buikpijn/ koliek van gaan krijgen ?

@karuna, idd, dat vraag ik mij dus ook af zoals je ziet met dat gemuts over dat hooi ;-). Als hooi niet goed wordt binnen gehaald gaat het broeien, dan is het gewoon te vochtig geweest, dat hebben we ook paar keer gehad met een partij vroeger.

Het een heeft toch niks met het ander te maken. Hooi is iets heel anders dan vers gemaaid gras.. Door het drogen vind er toch een heel proces plaats. En je hooi kan nog zo goed gewonnen en droog zijn. Het is gewoon niet goed om het binnen 6 week te voeren, het moet nog wat fermenteren ed

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:36

hwn schreef:
Hangt af van paard tot paard: had x jaar geleden een 5tal paarden, 4 hadden er geen last van, en één had van een paar hapjes al ernstige slokdarmverstopping. Dus gewoon voorzichtig opbouwen en goed in de gaten houden?

En dat was gewoon lang gras?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:46

Het gras op het land van MN pony is nu ook even op ( doet regendans) en ik zou ook gemaaid gras kunnen gevn. Dat word ook voor de koeien gemaaid. Maar is dit niet rijk? Het word namelijk flink bemest om het goed snel te laten groeien.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:48

fermentatie worden bacteriën gebruikt om iets te laten gisten, ik denk dat je het kuilproces bedoelde ermee, hooi fermenteert niet en daarmee denk ik dat ook alleen vers gras voeren geen kwaad kan, alleen als het, zoals eerder aangehaald, op een hoop ligt te broeien wordt het ongezond.
Hooi wat 85% droog is, broeit niet, stoft en schimmelt niet en kan in mijn ogen gevoerd. voordroog/ kuil is weer afhankelijk van vocht en moet broeien in de pakken.
dus naar mijn bescheiden mening en menig verhalen etc hierover gelezen te hebben het gewoon geen kwaad kan om vers hooi noch omgemaaid lang gras te voeren. Hoewel de paniek van mensen mij soms enorm aan het wankelen kan brengen. Niemand heeft een onderbouwde mening verder en is off topic ;-).

wat wel gevaarlijk is dat met de grasmaaier gemaaide gras wat in de opvangbak terecht komt, dat geven mensen ook weleens aan hun paard :-( zelfs voor kippen is dat ook link.

Hedder2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 22:11

Ik en een stille meelezer, maar moet nu toch even iets kwijt. Wanneer gras gemaaid wordt komen er stoffen vrij. Deze stoffen zijn giftig en na 6 weken zijn die stoffen verdwenen. Vandaar dat je hooi 6 weken moet laten liggen. Mijn paard is er helaas wel het bewijs van dat deze manier van voeren heel gevaarlijk is. Hij kreeg op een stage-stal 2 dagen gemaaid gras. Ze deden het wel gelijk voeren maar vaak was er nog wat over en dat voerde ze de dag erna op. Het gras had maximaal 1 dag in de zon gelegen. Geen paard werd ziek maar die van mij wel. Oké hij is misschien wat gevoeliger dan een ander, geen idee, maar mijn dierenarts snapte niet dat hij de enige was. Het had weinig gescheeld of hij was dood geweest. 2 dagen lekker gesnoept en ik heb nooit meer hetzelfde paard terug gezien. Darmen, lever, maag en longen beschadigd, 3 jaar heeft hij op de wei gestaan met af en toe een poging om weer het werk op te pakken. Dat is wel gelukt, maar dus na 3 jaar en ik heb nooit meer echt dat gevoel van daarvoor terug gehad. Springen heb ik nooit meer kunnen doen op wedstrijd. Ik heb nog een paar jaar met hem gereden en hem toen toch helemaal op de wei gezet waar hij nu nog steeds geniet van het niets doen. Gelukkig voor al degene die het doen en waarvan het paard niet ziek wordt, maar een waarschuwing voor iedereen die er mee wil beginnen. Je paard kan vergiftigd worden.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 05:32

@ claudxx, zelf doe ik het ook vaak hoor ;-) maar ben overdag niet thuis ivm werk..

Bij ons word het afgemaaid en direct gegeven. Dus ligt niet lang in de zon..

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 07:21

Hedder2 schreef:
Ik en een stille meelezer, maar moet nu toch even iets kwijt. Wanneer gras gemaaid wordt komen er stoffen vrij. Deze stoffen zijn giftig en na 6 weken zijn die stoffen verdwenen. Vandaar dat je hooi 6 weken moet laten liggen. Mijn paard is er helaas wel het bewijs van dat deze manier van voeren heel gevaarlijk is. Hij kreeg op een stage-stal 2 dagen gemaaid gras. Ze deden het wel gelijk voeren maar vaak was er nog wat over en dat voerde ze de dag erna op. Het gras had maximaal 1 dag in de zon gelegen. Geen paard werd ziek maar die van mij wel. Oké hij is misschien wat gevoeliger dan een ander, geen idee, maar mijn dierenarts snapte niet dat hij de enige was. Het had weinig gescheeld of hij was dood geweest. 2 dagen lekker gesnoept en ik heb nooit meer hetzelfde paard terug gezien. Darmen, lever, maag en longen beschadigd, 3 jaar heeft hij op de wei gestaan met af en toe een poging om weer het werk op te pakken. Dat is wel gelukt, maar dus na 3 jaar en ik heb nooit meer echt dat gevoel van daarvoor terug gehad. Springen heb ik nooit meer kunnen doen op wedstrijd. Ik heb nog een paar jaar met hem gereden en hem toen toch helemaal op de wei gezet waar hij nu nog steeds geniet van het niets doen. Gelukkig voor al degene die het doen en waarvan het paard niet ziek wordt, maar een waarschuwing voor iedereen die er mee wil beginnen. Je paard kan vergiftigd worden.

Een droevig voorbeeld dat vers hooi wel degelijk moet besterven voordat men het gaat voeren.
Klopt precies; als gras gemaaid is duurt het minimaal 5 dagen voordat 'het leven' eruit is; daarna komen er (afval)stoffen vrij van dat leven (bacteriën, microben, etc.) waar minimaal 6 weken voor nodig zijn om deze onschadelijk te maken. Hooi fermenteert dus wel degelijk maar in mindere mate dan bv kuil. Geeft men vers hooi (jonger dan 6 weken) dan kunnen de nog aanwezige (afval)stoffen long-, darm, lever en miltschade geven.
Dit is al eeuwen bekend - vandaar de waarschuwing wereldwijd in elk boek - en het is onbegrijpelijk dat een een-of-andere nerd ergens publiceerde dat dit achterhaald is en dit zomaar voor waar werd aangenomen, wat dus absoluut niet zo is.
Vers gemaaid gras is een heel ander verhaal. Dat moet minimaal een lengte hebben van 8 cm en mag niet langer dan 2 dagen liggen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 07:42

In deze omgeving werd van oudsher vier weken voor hooi (zonder onkruiden) en zes tot acht weken voor kuil aangehouden. Ik heb ook wel eens hooi na vier weken gevoerd, toen alles verder op was. Gaf geen probleem.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 09:38

Ik wil daar dan wel een onderzoek van zien waarin giftige stoffen in vers hooi worden aangetoond. Dan zou elke fouragehandel waarschuwingsborden moeten plaatsen?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 09:47

Het is gewoon waar dat hooi lang genoeg moet liggen omdat het anders slecht is voor je paard.
Dat weet iedere boer. :j
Vers lang gras kan wel maar ik zou het alleen dezelfde dag geven, nooit laten liggen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 19:33

liekensancho schreef:
Ik wil daar dan wel een onderzoek van zien waarin giftige stoffen in vers hooi worden aangetoond. Dan zou elke fouragehandel waarschuwingsborden moeten plaatsen?

Waarom wil jij gewoon niks aannemen van gezond boerenverstand. Het is gewoon zo, hooi moet minimaal 6 weken liggen. En de fouragehandel zal waarschijnlijk geen hooi rechtstreeks van het land verkopen, dat is vaak al langer in de opslag. Zo niet zal hij het je vast vertellen

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 20:23

@pillow, omdat hier tig boeren zijn die niet snappen waarom je het niet direct zou voeren als het kurkdroog met 30 graden binnenkomt, mijn man gestudeerd heeft en zegt dat er amper schimmels noch bacterien in een zeer droge periode leven ( wel met nat/ vochtig broeierig weer zoals in de herfst), er NIKS over op internet te vinden is, behalve dus over de herfst dat er schimmels in grassen kunnen voorkomen, mijn NIEMAND een normaal met onderzoek gestaafd antwoord kan geven buiten 'het is boerenverstand en boerenwijsheid'. Dus ik blijf gewoon maar twijfelen en doen en ik wil gewoon een sluitend antwoord.

En ik ben geen mens die klakkeloos alle boerenpraatjes aan neemt, ik zoek dingen vaak tot de bodem uit tot ik een zinnig en onderbouwd antwoord heb. Ik zal nooit geen nat en broeiend hooi aan mijn paarden geven, dat is idd vragen om moeilijkheden en zal vaak ook minder hooi zijn met stof, schimmels.
Maar ik zal er niets meer over posten hoor, de bakerpraatjes lekker laten gaan ;-)