Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
hagelslag schreef:Mijn vader maait momenteel dagelijks met de zeis lang stengelig gras voor onze paarden af.
Ze krijgen ca 2 dikke kruiwagens per dag. De ene is 1.40 en de ander 1.47 .
Ze zijn niet dikker of dunner geworden.
Ik voer ook 1 grote volle kruiwagen per paard per dag.
).
. Ik snap dat verschil er gewoon niet tussen. De 200 pakken die er nu liggen broeien niet, niks niet.
, het zullen wel 2 oerbeesten zijn
. Als hooi niet goed wordt binnen gehaald gaat het broeien, dan is het gewoon te vochtig geweest, dat hebben we ook paar keer gehad met een partij vroeger.
Ging altijd goed. liekensancho schreef:Ik vind dit altijd zo typisch. Mijn paarden eten nu 'vers hooi' , het is met enorm heet en droog weer kleine maand geleden gehooid en het was en is kurkdroog en zit geen rotzooi in ( ik weet van welke weide het komt en de boer gaat er zelfs met een rugspuit door).
Toch hoor je van alle kanten : jeetje, wat eng om dat nu al te voeren.
Terwijl als je lang gras om maait het in mijn ogen hetzelfde is, alleen is het 1 droger dan het ander. Ik snap dat verschil er gewoon niet tussen. De 200 pakken die er nu liggen broeien niet, niks niet.
Morgen wil ik ook met de bosmaaier een stukje maaien voor het huis waar het enorm hoog staat het gras ( ook geen rotzooi in), dus wel goed dit even gelezen te hebben. Toch blijf ik altijd met die vragen zitten hoe of wat. Vorig jaar hebben ze hier alletwee ook vers hooi gekregen van lang gras, ook nooit iets aan de hand gehad, het zullen wel 2 oerbeesten zijn
![]()
stiekem denk ik weleens... als er teveel 'gemutst' wordt met dieren dat ze overal wel buikpijn/ koliek van gaan krijgen ?
@karuna, idd, dat vraag ik mij dus ook af zoals je ziet met dat gemuts over dat hooi. Als hooi niet goed wordt binnen gehaald gaat het broeien, dan is het gewoon te vochtig geweest, dat hebben we ook paar keer gehad met een partij vroeger.
.
maar ben overdag niet thuis ivm werk..Hedder2 schreef:Ik en een stille meelezer, maar moet nu toch even iets kwijt. Wanneer gras gemaaid wordt komen er stoffen vrij. Deze stoffen zijn giftig en na 6 weken zijn die stoffen verdwenen. Vandaar dat je hooi 6 weken moet laten liggen. Mijn paard is er helaas wel het bewijs van dat deze manier van voeren heel gevaarlijk is. Hij kreeg op een stage-stal 2 dagen gemaaid gras. Ze deden het wel gelijk voeren maar vaak was er nog wat over en dat voerde ze de dag erna op. Het gras had maximaal 1 dag in de zon gelegen. Geen paard werd ziek maar die van mij wel. Oké hij is misschien wat gevoeliger dan een ander, geen idee, maar mijn dierenarts snapte niet dat hij de enige was. Het had weinig gescheeld of hij was dood geweest. 2 dagen lekker gesnoept en ik heb nooit meer hetzelfde paard terug gezien. Darmen, lever, maag en longen beschadigd, 3 jaar heeft hij op de wei gestaan met af en toe een poging om weer het werk op te pakken. Dat is wel gelukt, maar dus na 3 jaar en ik heb nooit meer echt dat gevoel van daarvoor terug gehad. Springen heb ik nooit meer kunnen doen op wedstrijd. Ik heb nog een paar jaar met hem gereden en hem toen toch helemaal op de wei gezet waar hij nu nog steeds geniet van het niets doen. Gelukkig voor al degene die het doen en waarvan het paard niet ziek wordt, maar een waarschuwing voor iedereen die er mee wil beginnen. Je paard kan vergiftigd worden.
liekensancho schreef:Ik wil daar dan wel een onderzoek van zien waarin giftige stoffen in vers hooi worden aangetoond. Dan zou elke fouragehandel waarschuwingsborden moeten plaatsen?