Merrie vaak en onwijs hengstig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arabcarla

Merrie vaak en onwijs hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 20:07

Hai allemaal,

Ik ben een beetje aan t rondkijken op internet voor mijn merrie. Ze is in de zomerperiode zo vaak hengstig dat dit niet normaal is. Soms om de week en soms weer 2-3 weken niet. Nu is het zo dat ze er geen last van heeft, ze is gewoon haar zelf, wel beetje een gillende keukenmerrie, maar qua rijden en gedrag veranderd ze niet, ze piest onwijs veel en drukt echt de kont bij de ruin in zijn neus waarop hij niet anders kan dan te reageren natuurlijk :P . Nu heb ik bij agradi gekeken en hebben ze een spulletje namelijk:
Puur Natuur Hormoonbalans Paard en Pony 420gr
Als ik dit wil gebruiken adviseren ze eerst om 2 andere spulletjes te gebruiken namelijk:
Puur Natuur Drainage en Puur Natuur Lever.
Dit om het lichaam eerst te reinigen wat ik ervan begrijp.
Wie oh wie heeft hier ervaring mee, hebben jullie eerst die andere 2 gebruikt of hebben jullie de hormoonbalans gewoon gegeven.

Ben erg benieuwd naar de ervaringen!
Dank je wel alvast, Groetjes Carla.
Laatst bijgewerkt door arabcarla op 13-06-15 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

marsyl

Re: Merrie vaak en onwijs hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 20:10

Ik hoor van Regumate erg goede verhalen! Even via je dierenarts informeren :j

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 20:15

Puur brons werkt heel snel.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 20:19

Heb een merrie met precies hetzelfde probleem gehad. Was helemaal verliefd op mijn ruin en is toen een paar maanden lang (ook in de winter) constant hengstig geweest. Helemaal niks hielp goed, tot we op advies van de dierenarts Regumate gingen gebruiken. Daardoor werd ze eindelijk weer een fijne merrie.

Maar vraag het voor de zekerheid nog even na bij je dierenarts. Je klooit dan wel met haar hormonen en ze kan ook zo hengstig zijn als ze bijvoorbeeld last van een tumor heeft.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 20:20

Monnikspeper, werkt goed.

Wel zou ik je paard eens laten na kijken, dmv een scan van de eierstokken of een fysiotherapeut.

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 20:24

Ja ik ga niet zelf lopen dokteren maar ik kwam dit zo tegen. Denk als er mensen zijn met ervaringen met de producten van Puur dan hoor ik dat graag.
Regumate vind ik nog vrij duur, zo rond de 55,- dacht ik per maand als ik t goed heb begrepen.
Correct me if i'm wrong maar regumate onderdrukt toch meer de hengstigheid? Of doen alle spulletjes dat.
Hele andere wending, maar als ik bijvoorbeeld me periode heb, dan heb ik last van me buik en rug, ik neem eigenlijk aan dat t bij een merrie soortgelijk is. Wil het niet onderdrukken maar dat ze wel lekker in der velletje zit, of vraag ik nu iets onmogelijks.
Nogmaals ga zelf niet dokteren maar de DA is nu dicht en zat met de vraag.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 20:29

Zoals ik al eerder schreef Puur brons werkt erg goed, werkt ook snelen langdurig.

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 20:39

Dank je marleen, ga t zeker onthouden.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 20:39

Mijn merrie had dit ook toen ik haar kocht: 2-3wkn hengstig, 2wkn niet... Echt een drama. Ze werd dan heel aanhankelijk, en ging overal tegenaan duwen, waardoor het ook gevaarlijk werd (hoe harder je terugduwde als je klem zat, hoe harder zij ging duwen). Ook met rijden wat het een drama: als je een been aanlegde voor hulp, ging ze terug duwen. Legde je 2 benen aan, kwam dr staart en kont omhoog en wilde ze gedekt worden... _O- |o

Ik heb toen Moody Mare gegeven, op basis van kruiden. Werkte super bij mijn merrie. Je kan het alleen tijdens de hengstigheid geven, maar ook het hele jaar door. Ik deed dat laatste, anders was mijn merrie echt niet te hanteren.

http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 0404/25248

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 18:55

Ik heb ook een merrie die ontzettend onregelmatig is in haar hengstigheid en dan ontzettend fel wordt in haar reactie. Ik heb haar sinds 2 weken op moody mix van de paardendrogist staan dat zijn de kruiden die in moody mare zitten aangevuld met monnikspeper. Ik ben er erg tevreden over na alles eigenlijk al geprobeerd te hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:05

Mijn merrie is op papier een shetlander maar toen ze hier kwam was het meer een sletlander. Ongelooflijk zo hengstig als die was, ik vind het zo goor, en ze had er zelf ook last van. Om een héél andere reden ben ik haar kurkuma gaan geven, en wat bleek: hengstigheid veel rustiger. Ze is nog wel duidelijk en regelmatig hengstig maar ze gilt niet meer zo als je naar haar wijst en piest niet meer bij elke beweging van mijn ruin van zich af. Voor iedereen wel zo rustig. Een specerij vind ik ook prettiger om te voeren dan hormonen, het is niet duur en ze lust het prima (met een beetje haver er doorheen).

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 03:44

Ik geef mijn merrie Puur hormoonbalans. Volgens Puur is dit het nieuwe 'brons' voor paarden. Brons is straks alleen nog te koop voor kleine dieren. Maargoed, mijm bevindingen:

Ik geef het nu 3 weken en merk dat mijn merrie er helemaal rustiger van wordt, over het algemeen en niet alleen tijdens hengstigheid. Sterker nog, madame bleef gewoon hengstig en pissen, de rare streken bleven wel weg. Of het dus echt werkt tegen hengstigheid kan ik niet precies zeggen. Mijn merrie werd twee weken nadat ze het kreeg hengstig, en de inwerkingstijd is 4 weken met een dosis van twee scheppen. Ik geef 1 schep door de slobber, want ze vind de poeder niet zo lekker en het ruikt nogal sterk. Zelf denk ik dat het wel werkt, want zoals gezegd, ze is er wel rustiger van geworden in het algemeen.

Ik heb meteen Puur hormoonbalans gegeven en niet eerst wat anders, dit is ook op advies van Puur geweest en ik sta er eerlijk gezegd van te kijken dat agradi de andere producten als 'vooraf' noemt. Dit heeft Puur mij niet gemeld. Als je hier over twijfelt, kun je Puur bellen. Ze zijn goed bereikbaar en erg meewerkend.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 15:42

Het kan per merrie enorm verschillen wat werkt, is mijn ervaring.
En daarmee een kwestie van uitproberen.
Ik heb best goede resultaten met Easy Mare Gold, dit is een vloeistof op kruidenbasis en kan als je paard het niet over haar voer wilt eten, gewoon in de mond worden gespoten.

Regumate zou een van mijn laatste stappen zijn; is flink heftig spul, je moet ook handschoenen om jezelf te beschermen.

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 19:54

Ja dat hoorde ik ook over regumate, wel veel positieve verhalen maar wel heftig + t feit dat t aardig duur is natuurlijk.
Ik heb in overleg met de DA nu besteld:
Puur Natuur Hormoonbalans Paard en Pony 420gr
Puur Natuur Lever.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:11

Mag ik vragen waarom hij de 'lever' erbij adviseerde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:16

Monnikspeper, werkt erg goed , is veilig en goedkoop te verkrijgen bij pit & pit.com

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:21

Ik rijd ook zo'n merrie. De ene week kun je er alles mee en de week erop is ze hengstig en kun je er niks mee. Zo frustrerend! En dan zit ertussenin nog een week dat ze vaak wat nukkig is. Wij voeren nu sinds ongeveer 2 weken Merrie Support van de paardendrogist. Dit is monnikspeper. Ik ben er nog niet helemaal over uit of het werkt, we blijven het in elk geval dagelijks geven.

Edit: Wij hebben bewust voor monnikspeper gekozen, omdat dit een kruid is, regumate is een hormoonpreparaat en ik ben er geen voorstander van om er nog meer hormonen in te stoppen. We kijken eerst of de monnikspeper werkt en anders gaan we erover nadenken om er weer een veulentje in te stoppen.
Laatst bijgewerkt door Els1984 op 23-06-15 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 20:22

Sowieso om alles ff te reinigen, geeft aan dat alles is gereinigd het nog een beter effect zal hebben.
Het kan geen kwaad en de lever is een opname van veel dingen gaf ie aan.

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 20:24

@els1984, ik heb voor de rest geen problemen met mijn merrie, ze is ontzettend makkelijk te hanteren en qua rijden ook niks aan de hand! Het gaat mij erom dat dit ook niet lekker kan zijn voor haar zelf al die hormoontjes... dus vandaar ff iets zoeken. We gaan nu eerst dit testen.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:35

ik volg ook even. Heb al goede resultaten met de producten gehad van puur voor oa pollen en pezen.
Deze zomer is mijn merrie ook bijna constant hengstig. Met alle nukken en gepis dr bij. ze is helaas van de week achter de draad blijven hangen toen ze weer stond te gillen met dr buurman. Nu staat er een extra draad tussen zodat ze niet meer kan neuzen met haar buurman en wordt de hengstigheid weer minder.
Vervelend probleem.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:41

Het verschilt per paard waarop goed gereageerd wordt. Mijn merrie doet het erg goed op Moody Mare. Na een paar dagen merk ik al verschil en wordt ze rustiger.

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 18:48

Ik heb zowaar al 2 donderdagen achter elkaar heerlijk gelest. Tussendoor ook gewoon fijn kunnen rijden. Ze moet volgende week hengstig worden en ik ben heel benieuwd hoe het gaat. Ze zit nu ongeveer 3 weken aan de monnikspeper.

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 19:21

Wel leuk om al deze ervaringen te lezen, heb t pakket ontvangen.. Moet t alleen ff nog op halen bij de buren en dan gaan we aan de slag :D

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 13:10

Afgelopen 2 weken weer verschrikkelijk gereden. Niet vooruit te krijgen, niet reageren op de hulpen, net een afgestompt manegepaard. De monnikspeper doet niet voldoende. Afgelopen vrijdag maar onder de hengst gehad. Hoe gaat het bij jou arabcarla?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 07:48

els volhouden!! die van mij liep ook niet, heb toen toch het advies gekregen om haar door te laten lopen omdanks ongemakjes. nu heb ik een paard wat in iedergeval wel doorloopt.