Zoals jullie hebben kunnen lezen bij verslag van de dag; een inieminie projectje, heb ik sinds een weekje een pony die verwaarloosd is. Nu kreeg ik de tip om haar lijnzaad Te voeren (gekookt) maar wat kan ik haar daarbij geven? Ze heeft een hele droge huid omdat ze een heel vervilte vacht had en er dus geen lucht bij de huid Kon. Voor het hele verhaal kijk even in boven genoemd topic, daar houd ik alles bij. Welk voer adviseren jullie om bij het lijnzaad Te geven? Alvast bedankt!
idylle
Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-15 22:49
Hier een foto van haar huid die dus een hele tijd onder haar vervilte vacht verstopt zat. Wat kan ik het beste voeren zodat ze weer z.s.m een mooie huid en vacht krijgt?
Genoeg vitamines, mineralen in een dubbele dosis van wat ze normaal zou moeten hebben gezien leeftijd en maat. Lijnzaad kan je beter malen ivm behouden omega3. Zo'n 30 gram/dag is genoeg.
Halve fles olie voor zo'n ukkie zal fout gaan. 1 eetlepel is zeker nu zat.
Ik moest het koken zodat er slijm zou ontstaan en op die manier haar darmen weer beter zouden moeten gaan wennen. Wat is een goed voer voor vitaminen en mineralen en zo min mogelijk suikers? Wil het bij de welkoop gaan halen.
Mooie dikmaker voor alles wat bij moet komen is seniores priores van subli. Is een compleetvoer zowel voor oudere paarden, maar ook voor alles wat aan moet komen/herstellen. Zit ook bietenpulp in wat de darmen helpt om goed te functioneren.
Ik zou bij zo'n pony niet te veel zelf gaan experimenteren en zou gewoon mijn DA om advies vragen. Te veel ineens geven is niet goed, maar je wil natuurlijk wel dat ze zsm opknapt.
Gewoon dus even een telefoontje naar je dierenarts om je te laten adviseren!
Koper
Geplaatst: 31-05-15 23:34
De huid kun je ook aan de buitenkant wel wat aan doen. Kokosolie helpt écht heel erg goed.
Verder inderdaad een goed vitamine- en mineralenbrokje. Of als je gewoon krachtvoer wil iets van ponybrok ofzo.
Welkoop heeft Subli, de ponybrok daarvan is hun mineralenbrok, laag in zetmeel en suikers. Sommige dieren doen het er goed op en andere minder, maar dat is uitproberen.
Voor nu ga ik eerst gekookt lijnzaad met een scheutje honing proberen en daar elke dag wat fruit doorheen. Verder krijgt Ze savonds op stal onbeperkt ruwvoer en overdag staat Ze op 't land. Kijk even aan hoe ze het hiermee gaat doen. Bedankt voor de tips
ellepel
Geplaatst: 01-06-15 17:15
Rustig aan en tijd nemen, voor ze beter opgewicht is ben je zo 4 weken verder. bljjft wel een kleintje he en die moet je niet overvoeren.
Fruit is niet echt paardenvoer vind ik de lijnzaad die je kookt werkt ook tegen zand in de darmen. zou zeker de eerste paar keer niet teveel daar van geven want ze kunnen er wel wat dunne mest van krijgen
zou een zak pony brok halen of de subli dieetmix, daar zit best veel vitamines enzo in en laag in suiker en dan geef je haar daar wat van?
Nou de lijnzaad eet ze mooi niet . Had het gemengd met wat brokjes en wat wortel, maar de wortels pikt Ze er tussen uit en de meeste brokjes ook en verder laat ze 't liggen... morgen nieuwe poging en dan geen wortels erdoor, misschien dat dat helpt
Koper
Geplaatst: 01-06-15 19:10
Misschien dat je iets van wiesencobs of slobber kunt proberen? Wiesencobs lijken me dan gezonder. Daar kun je ook makkelijk een vitamine- en mineralenpoeder doorheen doen, want uit hooi en lijnzaad gaat ze te weinig halen denk ik.
Cemlys
Geplaatst: 01-06-15 19:12
Hier goede ervaring met lifeforce. Ik heb hier marstall force vitaminebrokje. Lucerne voor het eiwit en een goede muesli hoog in vitamines/mineralen. Voor de vacht conditie lijnzaad olie. En slobber heb ik ook altijd staan.
Ik geef het haar juist voor de vacht en huid en voor een slijmlaagje in de darmen zodat zand minder kans heeft om koliek te veroorzaken. Lijnzaad olie vind ik te duur, aangezien gekookt lijnzaad hetzelfde effect heeft.
ellepel
Geplaatst: 01-06-15 19:39
Die an mij eten het gekookte lijnzaad wel als ik het wat natter maak en door hun musli meng. misschien kun je wat van iemand lenen om te kijken of ze het dan wel eet?
Prinsesje is nog kieskeurig ook haha
Martje80
Geplaatst: 01-06-15 19:43
Ik heb hetzelfde projectje gehad vorig jaar. Het duurt even met de huid is mijn ervaring.
Ik heb mijn mini vorig jaar bieten pulp gevoerd voor de darmpjes, onbeperkt ruwvoer en merrie brok voor de eiwitten. Scheut maïs olie er Door.
Ondanks dat het groeien erg goed ging en ze lekker aan kwam komt ze pas nu echt mooi in de bespiering en model.
Dus het komt echt weer goed. Het duurt even. Gras doet overigens ook grote wonderen. Evt gele lijnzaad malen. Hoef je niet te koken.
Gaaf hoor! Mooie pony heb je daar! Ik ga het binnenkort met muesli proberen. Bietenpulp Wil ik haar liever niet geven omdat dat een dikmaker is en ze kwa gewicht redelijk op orde is. Als ze straks fulltime buiten staat, zal ze vanzelf dikker worden En anders kan ik haar altijd nog bijvoeren.
silvia58
Geplaatst: 01-06-15 19:51
Ongelooflijk Karev Wat een verschil.....mijn complimenten
Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Geplaatst: 01-06-15 19:53
Maar wat is het? Shetlander? Mini paard? Hou oud?
Als dit een minipaard is hoeft 'ie echt niet dikker. Je hoeft er niet zo'n obesitas shet van te maken die je kunt rollen.
Ik vind de pony van karev in de tweede foto persoonlijk iets te hollands welvaren. Daar moet je ook weer mee oppassen.
Ik zou hem eerst een weekje of 2 hooi of (paarden) kuil geven en dat dan langzaam uitbouwen naar het liefst onbeperkt. Daarna een kwartje senioren priores aanmaken met water en dat ook weer uitbouwen naar de dagelijkse hoeveelheid wat op de zak staat. Ik zou er niet ineens vanalles in stoppen, als die pony niks gewend is staat die binnen no time met koliek oid.