Krachtvoer vanaf de grond voeren ipv voerbak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjira

Krachtvoer vanaf de grond voeren ipv voerbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 13:04

Mijn paard krijgt haar krachtvoer 's avonds op stal in haar voerbak. (ze staat overigens het hele jaar door de hele dag in de wei incl onbeperkt hoor en gaat 's avonds in haar ruime buitenstal (4,5x4,5) enkel door een laag muurtje gescheiden van haar vriendinnetje die ze dus kan kriebelen en krabbelen etc). Ze neemt een hap uit de bak en gaat er vervolgens naast kauwen zodat de muesli op de grond valt. Als de voerbak leeg is gaat ze lekker over de grond neuzen om de gemorste restjes op te eten.

Dit patroon zet mij aan het denken. Zou ik niet gewoon het krachtvoer op de grond kunnen 'gooien' zodat ze het daar vanaf kan peuzelen? Ooit kende ik een paard die haar brok met haar neus uit de voerbak duwde om het vervolgens van de grond af te snoepen. Waarom gebruiken wij eigenlijk een voerbak, en zou een paard niet liever van de grond af eten?

Toevallig ook bokkers hier die al voerbakloos voeren?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Krachtvoer vanaf de grond voeren ipv voerbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:19

ik voer al jaren van de grond op de stenen uitloop voor de stal.
Ik denk dat de meeste ervoor kiezen om op stal uit een bak te voeren om te voorkomen dat ze bv veel vlas binnenkrijgen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:22

Precies die reden. Als ik het op de grond gooi bestaat de kans dat er teveel vlas bij komt. Of mest. Of andere troep die in de stal ligt. Plas, troep die tussen het vlas zat.
Ze eten dan gewoon normaal uit een voerbak en de hond eet het later vd grond in de stallen :Y)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:23

Kan prima maar bij ons heeft het de voorkeur niet omdat:

* er altijd wat blijft liggen en dit vaak muisjes aantrekt
* omdat het dan onder de bodembedekking terecht komt, verspilling van voer en kans dat ze de bodembedekking er bij mee eten (vlas of strozaad)

Maar als je een 'schone' plek hebt waar je het neer kan gooien dan is dat natuurlijk geen enkel probleem. Het is een natuurlijke houding en alleen maar fijn voor het paard.

Vriendin van mij doet het ook maar die voert in teiltjes (van die afwasdingen) en haalt ze er uit als het op is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:23

hooi voer ik wel van de grond maar hun gewone voer gaat in de voerbak.Anders ben ik bang voor slokdarmverstoppingen.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:24

ik maak vaak een deel van de grond schoon(hoek) daar ligt hooi en brok er bovenop.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:24

op zich helemaal geen vreemd idee.
Als ze het toch op de grond gooit.
Bij mij vind hij het alleen nooit terug als ik het op de grond gooi of er komt daar een hele kuil in de stal haha (gaat in de stal ook te veel ``verloren`` denk ik

En inderdaad de muizen !

In de ``natuur`` eten ze het gras enzo ook gewoon van de grond ..
Dom dat ik wel kan bedenken dat een hooiruif niks is maar biks dan weer wel in een voerbak doe 8)7

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:26

Mijn paarden staan in groepsloopstallen dus krachtvoer geef ik alleen buiten de stal. Ze krijgen het wel in een voerbak, maar die staat op de grond.

Zolang je uitkijkt dat er niet teveel zand enzo bij kan komen...

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 14:28

Omdat haar stal zo groot is, en ze heel schoon is _/-\o_ , ligt er in het voorste gedeelte nauwelijks vlas. Die vloer is dus schoon en zou ik zelfs, bij wijze van spreken, van durven eten.

Hmm we hebben wel muizen op stal. Zou vervelend zijn als ze de stal nog interessanter gaan vinden door het voer op de grond. Hoewel dat voer ook wel snel door paardlief opgepeuzeld zal zijn...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:31

marleen_a_a schreef:
op zich helemaal geen vreemd idee.
Als ze het toch op de grond gooit.
Bij mij vind hij het alleen nooit terug als ik het op de grond gooi of er komt daar een hele kuil in de stal haha (gaat in de stal ook te veel ``verloren`` denk ik

En inderdaad de muizen !

In de ``natuur`` eten ze het gras enzo ook gewoon van de grond ..
Dom dat ik wel kan bedenken dat een hooiruif niks is maar biks dan weer wel in een voerbak doe 8)7

gras is niet vergelijkbaar met biks....hooi en gras worden beter gekauwd en vermengt met speeksel.Krachtvoer niet.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 14:34

In mijn geval is het vitaminekorrel met 1/3 schep muesli met luzerne. Dus geen biks.

Bedenk me dan wel dat je door voeren op de grond niet meer kan zien of paard alles wel opeet en niet de korrel bijv laat liggen voor de muisjes. Dat ze het niet opeet maakt mij niet uit, dan heeft ze het ws niet nodig. Maar zonde om dagelijks een hoeveelheid korrel te gebruiken terwijl paardlief het niet eet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:37

Ik heb van die rubberen flexibele bakken van de paardendrogist. Zet die op de grond met krachtvoer.

Zijn supersterk.

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:56

Een pony bij mij op stage vertikt het om het voer uit de bak te eten. Dit gaat dan om hooi maar wanneer het in de bak ligt eet hij het gewoon niet. Als jouw paard het blijkbaar fijner vindt om van de grond te eten (heel natuurlijk gedrag uiteraard), waarom dan niet.
Ik zou er dan voor zorgen dat de grond schoon is waar je voert, maar dan kan het prima.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 14:58

Er hangt gewoon een mooie gietijzeren voerbak in de stal dus een alternatieve voerbak is niet nodig. Het gaat er juist om dat ze het volgens mij wel prettig vindt om achteraf nog wat van de grond af te peuzelen.

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:59

ik het dan niet zo dat ze teveel zand binnen krijgen?
on onze uitloopstal ligt nml altijd wel een klein laagje zand wat ze naar binnen lopen...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:00

Ja hoor natuurlijk kan dat, alleen je moet wel ervoor zorgen dat ze niet per ongeluk mest binnen krijgt

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 15:00

Ik gooi vanavond gewoon eens de helft van de muesli op de grond en ga dan stiekem observeren hoe ze hier mee omgaat +:)+

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 15:02

Balthazar3 schreef:
ik het dan niet zo dat ze teveel zand binnen krijgen?
on onze uitloopstal ligt nml altijd wel een klein laagje zand wat ze naar binnen lopen...

In mijn geval is de vloer rondom de voerbak ten tijde van het voeren leeg.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:33

Sjira schreef:
Ik gooi vanavond gewoon eens de helft van de muesli op de grond en ga dan stiekem observeren hoe ze hier mee omgaat +:)+

Hihi ik kan wel raden Hoe ze er mee om gaat! Eten! !

Ik voer ze ook in een flexi emmertje gewoon op de grond.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:37

Ik gooi het vaak op het hooi wat er ligt, dan moeten ze het daar tussen uit vissen en eten ze ook een stuk rustiger.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:42

Hier krijgen ze hun muesli in een flex emmer op de grond. Werkt prima!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:57

Ik voer ze overdag een klein beetje terwijl ze nog op de weide staan. een klein beetje in een "losse" voerbak. 5 minuten politieagent spelen totdat ze het beide op hebben en dan is het weer klaar.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 23:09

Als je vanuit het paard kijkt is voeren op de grond veel logischer en beter voor het paard. Paarden zijn grondeters en daar zijn ze ook op gebouwd. De onderkaak valt iets naar voren bij het eten op de grond waardoor de kiezen beter op elkaar aansluiten. En dus gelijkmatiger afslijten.

Voorbakken zijn bedacht voor de mens. Omdat wij het handiger vinden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 08:22

Ik voer alles altijd vanaf de grond, zowel hooi als krachtvoer. Krachtvoer geef ik in een emmer.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 08:29

Hier geen eens een voerbak in de stal.
Ze krijgen hier het krachtvoer uit een emmer vanaf de grond buiten of op stal soms ook op een schoon stukje vloer. Ze eten het altijd keurig op en muizen ben ik niet zo bang voor met de stalkatten.

Imo kan het dus best vanaf de grond, mits de grond schoon is zodat ze geen zand, vlas, zaagsel of andere viezigheid binnenkrijgen.