Vraagjes subli senior priores

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sab123

Vraagjes subli senior priores

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 16:20

Hallo,

Ik heb sp gehaald voor mijn 22 jarig paard die moet aankomen. Nou staat op de zak dat 1 kilo op 3 liter water 4 uur moet weken. Maar als ik op internet informatie opzoek staat er overal 6 uur...wat kan ik nou aanhouden of is het ook te zien dat het goed is uitgezet?

Nou kom ik meestal maar 1 x per dag bij mijn paard en geef ik hem dan voer, kan ik dan die 1 kilo (ongeweekt) ook gewoon in 1 verbeurt geven en is dat ook goed om mee te beginnen?

Alvast bedankt

mysa
correspondent/vertaler

Re: Vraagjes subli senior priores

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:24

Viel mij ook op, dat verschil van twee uur. Misschien is de samenstelling aangepast want vroeger stond er op de zak volgens mij ook zes uur ipv vier. Ik geef regelmatig na vier uur nu, gaat goed hier.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:25

nee dit zou ik niet doen... een paardenmaag heeft ruimte voor ongeveer 2 kg per keer zeg maar
1kg voer en 3 liter (3kg) water is al 4 kilo

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:27

Kan wel na 4 uren hoor, zeker als je het met warm of heet water aan maakt. Dan is het na 2 uur ook al uitgezet!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:28

als je het met echt heet water klaar maakt is het vrij snel klaar is mijn ervaring.
ik zou het voeren even rustig opbouwen, niet heel veel in 1x de eerste keren.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:29

Hier laat ik het ook gewoon 4 uur ( of langer als ik de tijd heb) weken. Daarna geef ik het haar direct alles in 1x. Wel opbouwen inderdaad :)

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 16:30

OK dus dan zou ik hem vanavond 2 kilo geweekt kunnen geven en morgen de overige 2 kilo?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:34

Ik hield bij koud water een minimum aan van 4 uur. Je ziet dan ook wel dat er geen harde stukjes meer in zitten en dat alles gezwollen is.

Bij te lang bewaren in geweekte toestand kan het zuur worden, dat gaat in de zomer vrij snel helaas.

Ik zou niet alles in 1x geven. Een paardenmaag is vrij klein. Bovendien is SP een groot deel ruwvoer.
En ruwvoer verdeel je idealiter over de dag. Een (niet te grote) hoeveelheid krachtvoer kun je mi wel 1x per dag geven :)

Ik heb van de winter SP gevoerd omdat onze pony haar hooi slecht at (ivm onrustige maag ook).
Ben daarvoor eerst 3x per dag naar stal gegaan, later 2x, maar wel buiten de gewone voerbeurten om.
Ze hadden onbeperkt hooi verder en kregen nog 1x per dag van de stalbaas hun vitaminebrokjes met handje dieetmix en wat lucerne.
Onze pony is er in een paar weken goed van opgeknapt.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:35

Tamara_089 schreef:
nee dit zou ik niet doen... een paardenmaag heeft ruimte voor ongeveer 2 kg per keer zeg maar

De maag heeft een inhoud van 10 tot 15 liter, er kan dus best meer in. Het is alleen niet verstandig om meer dan 2 kg krachtvoer tegelijkertijd te voeren, omdat er dan niet genoeg speeksel bij zit.
Seniores Priores is echter niet echt een krachtvoer (maar meer ruwvoer), dus het zou wel kunnen. Blijft natuurlijk belangrijk om rustig op te bouwen.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:35

Mijn ervaring is dat als je het een nacht laat staan ze het niet meer lekker vinden..
Het kan zuur worden dan.

Al moet ik er hier altijd brok of muesli bij gooien anders eet madam het niet :')

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:37

Sorry, mijn post klopt ook niet helemaal... ruwvoer kan best meer van naar binnen in 1x en SP is grotendeels ruwvoer :)

Maar denk dat het toch beter opgenomen wordt in meerdere porties :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:42

Tamara_089 schreef:

Dat is niet zo, je haalt de klok en klepel door elkaar. Een paard heeft een maag van 10 tot 20L. Kijk ook maar eens hoe snel een paard een emmer water leeg drinkt. Ook gaat een paard vaak na een krachtvoermaaltijd flink drinken, dan drinkt hij die 3 liter water ook gewoon.

Je mag een paard niet meer dan 1-2kg krachtvoer per keer geven, dat klopt. Maar dat is niet vanwege de ruimte in de maag, dat is omdat een paard maar een beperkte hoeveelheid koolhydraten (zetmeel+suiker) per keer kan verteren. Als ze te veel daarvan krijgen in één voerbeurt, dan is een deel van de koolhydraten nog niet voldoende verteert als het verder het spijsverteringskanaal in raakt, waardoor de verkeerde bacteriën er mee aan de slag gaan en daar gifstoffen gaan produceren.

De exacte maximale hoeveelheden koolhydraten per voerbeurt (per kg paard) moet ik even schuldig blijven. Maar daar komt die 1-2kg vandaan.

Aangezien het gevoerd wordt als extra'tje, gezonde dikmaker, zou ik het rustig een kg SP in één voerbeurt voeren. Maar dan ga ik er vanuit dat het paard minimaal 1.5kg/100kg paard aan ruwvoer eet en onbeperkt ruwvoer heeft. Ook kan je eventueel een scheutje zonnebloemolie toevoegen (rustig opbouwen naar maximaal 20mL/100kg paard per voerbeurt (maximaal 50mL/100kg paard per dag bij geen extra supplementen, maximaal 100mL/100kg paard per dag bij extra vitamine E toegevoegd).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:54

Mizora schreef:
Je mag een paard niet meer dan 1-2kg krachtvoer per keer geven, dat klopt. Maar dat is niet vanwege de ruimte in de maag, dat is omdat een paard maar een beperkte hoeveelheid koolhydraten (zetmeel+suiker) per keer kan verteren. Als ze te veel daarvan krijgen in één voerbeurt, dan is een deel van de koolhydraten nog niet voldoende verteert als het verder het spijsverteringskanaal in raakt, waardoor de verkeerde bacteriën er mee aan de slag gaan en daar gifstoffen gaan produceren.

De exacte maximale hoeveelheden koolhydraten per voerbeurt (per kg paard) moet ik even schuldig blijven. Maar daar komt die 1-2kg vandaan.

De aanmaak van amylase (nodig voor het verteren van zetmeel) varieert per paard, vaste waarde er aan hangen is lastig. En hangt ook nog eens af van welke zetmeelbron je voert. Haverzetmeel is bv voor paarden het makkelijkste te verteren, maiszetmeel zit ergens ver aan de andere kant van verteerbaarheid.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 16:56

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:08

Ik maak 1 voerschep droge SP aan met 3 liter heet water uit de kraan. Na een uur is het allemaal goed geweekt en voldoende afgekoeld zodat mijn paard z'n tong niet meer brandt. Voor de hele hoeveelheid in 1 keer. Gaat al jaren zonder problemen en hij doet er een moord voor. Zo lekker vindt hij het.
Voor nog wat extra dikmaker doe ik er in de winter ook nog een halve mok Omega 3-6-9 doorheen. Zet ook lekker aan.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:42

Gewoon even rustig opbouwen, dus niet gelijk 1 kg geven, maar beginnen met een halve kg sp maximaal en dat dan opbouwen.
Je kan zien, nou ja voelen, of de sp helemaal goed is door te voelen of er nog harde stukjes in zitten. Zit dat er niet meer in, dan is de sp goed. En wat al gezegd is, met heet water gaat het weken veel sneller als met koud water. Alleen wordt het dan wel sneller zuur.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:23

Ik had ook even een vraag. op de site staat:
± 1 kg product per 100 kg gewenst lichaamsgewicht per dag
Dit betekend voor mijn paard 6 kilo seniores. Maar ik neem aan dat ze bedoelen geweekt?
Hoeveel droge stof is dit?1 schep subli?

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:26

1 voerschep is niet 1 kilo.. dan weegt minder. Heb een keer mijn keukenweegschaal mee naar stal genomen. Op 1 voerschep doe ik 1,5 liter kokend water en 1,5 liter koud water en dan kan ik het na 30 min voeren. Altijd zo gedaan bij verschillende paarden en nooit problemen mee gehad. Water nam ik in 1,5 thermoskan gekookt mee van huis.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:27

Denk dat het om droog product gaat hoor. Dan moet je inderdaad wel veel voerbeurten inlassen. Maar genoemde hoeveelheid geldt toch alleen als paard verder niets krijgt?

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:28

Ufurio4e schreef:
Ik had ook even een vraag. op de site staat:
± 1 kg product per 100 kg gewenst lichaamsgewicht per dag
Dit betekend voor mijn paard 6 kilo seniores. Maar ik neem aan dat ze bedoelen geweekt?
Hoeveel droge stof is dit?1 schep subli?

Dit is ongeweekt en bedoeld voor als je paarf helemaal geen ruwvoer zoals hooi meer krijgt!

Ik gooi er warm water op, dicht emmer en dan is t met een half uur wel klaar! Zijn wel kleine porties dan, max 1 schep.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:29

@Ufurio4e: dit voedingsadvies geldt alleen als je er helemaal niks ander bijgeeft (omdat je paard bv helemaal geen hooi meer kan kauwen). Als je paard nog gewoon hooi of ander ruwvoer eet, moet je het aanpassen. Volgens mij geven de meeste mensen het als 'extra-tje', niet als volledig voer.

Edit: nog meer mensen met hetzelfde antwoord :o

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:31

Bij mijn Bijrijdpaarden werd het verdeeld over 2 paarden, 1 volle schep SP + het water, dit laten weken en dan werd het 50/50 verdeeld. Zou zeker niet in 1x voeren!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:34

Ik zet meestal savonds klaar voor smorgens en smorgens voor savonds. Je ziet ook wel vanzelf als het voldoende geweld is. Met warm water gaat het sneller. Mijn merrie krijgt nu ochtend en avond een volle voerschep geweld en in de winter periode 2 volle voerscheppen per keer. Ik zou het ook wat opbouwen en dan opbouwen naar 1 kilo per keer. Je moet ook even kijken naar je paard hoe hij er op gaat reageren of hij dikker wordt of niet.
Toen ik nog geen SP voerde moest ik het doen met andere middelen. Dan had ik o.a. bietenpulp en grasbrok. Ik maakte dan een halve mand klaar en die kreeg ze dan. Dat was in overleg met de dierenarts.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 23:58

Bedankt voor de snelle reacties.
Als mijn bietenpulp op is begin ik met sp.ivm moeilijk dik worden.
zou ik dan gewoon 1x per dag een halve voerschep geven plus weken natuurlijk?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:50

Ufurio4e: ik zou zowel van de bietenpulp als (dadelijk) van de sp even wegen hoeveel je nu werkelijk voert. 1 voerschep is namelijk niet 1kg voer. En als je een halve schep voert en dat blijkt dan maar 250g te zijn, dan is het logisch dat het niet aanzet. Qua kcal moet je bietenpulp (en ik dacht ook sp) rekenen als 1.5x zoveel als hooi. Dus 250g bietenpulp is dan gelijk aan 375g hooi.