Druk gedrag door bepaalde merken voer ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Druk gedrag door bepaalde merken voer ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 14:44

Hoi,

Ik zit een beetje te zoeken op Bokt naar voer en las al een paar keer dat er paarden zijn die erg druk worden van voer van Pavo ( en veel paarden die er jeuk van krijgen ).
nu snap ik heel goed dat dat echt niet voor alle paarden geldt, maar zijn er nog meer merken waar je paard of pony heel druk van wordt qua gedrag ?
en weet iemand waardoor dat komt ? Waarom van het ene merk wel druk gedrag en van een ander merk niet ?

Princesj

Re: Druk gedrag door bepaalde merken voer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:46

Ik heb geen idee, mijn merrie was niet te houden op Havens basisbrok := Nu voer ik Havens Derby Compact, niks aan het handje..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:27

Ik heb vroeger musli zonder haver van Havens gevoerd en Appie werd daar best een driftkikkertje van!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 17:55

Havens en drukke paarden is ook meer te vinden hier op Bokt idd.
Net zoals druk worden door brok ( of dat nu sportbrok is of ponybrok maakt niet uit ), muesli gaat beter.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:20

Cavalor sensitive muesli ging mijn fjord gekke dingen van doen :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:25

Dat ligt toch ook aan het paard... niet alleen aan het voer.. kan een overgevoeligheid zijn voor een ingrediënt... waardoor het paard onrustig wordt... maar dan kan ook komen omdat het dan niet goed aansluit bij het andere voer (hooi, kuil, wortelen etc.)...
Denk dat je hier niet even een sluitende uitspraak over kan doen... zoveel verschillende factoren die van invloed zijn.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 14:20

Nog andere merken waarbij druk gedrag mogelijk is ? ik twijfel een beetje over subli sp namelijk ....

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:25

ken een paardje die wordt drukker en kijkeriger van marstall vito.

LifeAsSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:26

Kan ook liggen aan de hoeveelheid suikers ed die erin zitten. En natuurlijk aan of het paard zelf eel of niet een heethoofdje is

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 14:27

Ja, kan zeker liggen aan de suikers of een paard erop reageert met druk gedrag. Maar in de subli sp zit je op 15% suiker en zetmeel samen, niet mega hoog dus.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:29

Mijn Tinker x Fries wordt (werd) van IEDER soort van krachtvoer ('smorgens halfje, 'savonds halfje) ondanks dat-ie in fiks in dressuur- training stond een onberekenbaar race-ijzer.
Conclusie: had-ie dus bepaald niet nodig.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:29

suikers en melasse zijn de boosdoeners van raar gedrag en jeuk. Mijn ervaringen met cavalor zijn ook niet heel best.
Ik gebruik zelf Havens voer en daar gaan ze eigenlijk top op.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:34

Maris schreef:
Ja, kan zeker liggen aan de suikers of een paard erop reageert met druk gedrag. Maar in de subli sp zit je op 15% suiker en zetmeel samen, niet mega hoog dus.

Seniores priores valt onder ruwvoer en geen krachtvoer. Het wordt vooral gegeven aan oudere paarden ter vervanging/aanvullig van hooi en paarden die slecht op gewicht blijven.
Mijn paard kan ook snel nerveus gaan doen van pavo, maar dit heeft hij niet bij sp.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 14:35

terpentijn schreef:
Mijn Tinker x Fries wordt (werd) van IEDER soort van krachtvoer ('smorgens halfje, 'savonds halfje) ondanks dat-ie in fiks in dressuur- training stond een onberekenbaar race-ijzer.

even voor de duidelijkheid, subli sp is een ruwvoervervanger ( met wel ponybrok erin ). ooh EllaBellaah was me al voor ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:38

Dit topic ging toch in z'n algemeenheid over ieder type bijvoer (buiten hooi) en niet over 1 specifiek merk?

Ik heb Jaopie ook wel eens de muesli zonder haver bijgegeven, maar dat had 't zelfde resultaat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:40

terpentijn schreef:

Plat door de bocht: als een paard te druk wordt, heeft ie te weinig beweging in verhouding tot het voerrandsoen. Punt is dat sommige paarden van een beetje voer al voor 26 uur energie krijgen en dan heb je dus een uitdaging :D

Je vraag is dus volkomen terecht; de uitdaging is om uit te vinden wat dan wel werkt. Dat is namelijk voor elk paard anders.......
Wij hebben er eentje die aan de race gaat van voordroog, om maar eens een dwarsstraat te noemen.
Suikers kan een punt zijn, maar is niet altijd de oorzaak.

Kortom: alles kan invloed hebben en aan de eigenaar de nobele taak om dat uit te zoeken.
Alles wat hier gezegd is, is waar, maar alles wat hier gezegd wordt hoeft niet van toepassing te zijn.......

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:41

Dat ben ik dan weer met @ikke eens.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 14:46

MAAR met een ruwvoervervanger kan je dus niet stoppen, dat is echt nodig. Een paard moet toch voldoende vezels en energie binnen krijgen. Bij krachtvoer is het een ander verhaal.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:49

Mijn arabier werd op de Care for Life van Pavo het beeld van hoe elke huis tuin en keuken persoon een arabier ziet.. panisch, schrikkerig en stuiterbal. Heel leuk, maar niet hoe het echte karakter is.

Bij de C4L klopt er echt helemaal niks van de fosfor calcium verhouding, dus ook niet raar dat ze daarop gek gaan.

Een kwestie van meer beweging geven is symptoom bestrijding, paarden zijn niet gemaakt voor al dat Mac Donalds voer met ladingen suikers en zetmelen. Het heeft allemaal scheve verhoudingen, waardoor er per paard verschillende gevolgen wel/niet merkbaar zijn.

Edit: dit gaat wel enkel op als je paard al zo gehuisvest is dat hij 24u kan lopen en ruim voldoende ruwvoer heeft :Y)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:52

Mijn paard werd er in elk geval strontvervelend, macho, onrustig en onberekenbaar van ipv meer werklustig. En die loopt z'n hele leven an 24/7 zomer en winter buiten. Hij stond juist fiks in de training (vandaar het besluit wat bij te gaan geven behalve hooi). Straks staat er weer volop gras, doet-ie het daar maar mee, ik bedenk me nog weleens goed voordat ik dit FastFood weer in mijn paard stop. Van welk merk dan ook!

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:43

Ik weet niet of het aan de merk Pavo ligt maar aan de ingrediënten die er in zitten.

Elke merk heb weer verschillende ingrediënten erin.

Mijne krijgt al meer dan 5 jaar Pavo, en nu 18+ pavo biks en ik merk geen druk gedrag vergeleken met andere paarden.

Dus kijk wat er in zit, en hoe je paard erop reageert.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:07

@Maris... heb je het idee dat je pony druk wordt van Subli SP?

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:10

Mijn Arabier werd walgje van de subli sp.
Van de Cavalor muesli krijgt hij jeuk, en pavo en havens gaat prima. Verder krijgt hij onbeperkt voordroog en ruwe spelt.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:32

Mijn merrie werd een gigantische hittepit van pavo care 4 life (en daar zit echt zeer weinig suiker in), sinds ik cavalor fibre force geef doet ze het zeer goed.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:01

Maris schreef:
MAAR met een ruwvoervervanger kan je dus niet stoppen, dat is echt nodig. Een paard moet toch voldoende vezels en energie binnen krijgen. Bij krachtvoer is het een ander verhaal.

Dan moet je wellicht naar een andere versie uitkijken?

Dat een paard niet zonder ruwvoer kan, ben ik absoluut met je eens, maar er zijn nogal wat versies daarvan en geen enkele versie is ideaal voor alle paarden. Aan de eigenaar van het paard de twijfelachtige eer om dat allemaal uit te zoeken. Niemand kan je namelijk 100% garantie geven, helaas.