Wat mist mijn paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Wat mist mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 17:53

De laatste tijd merk ik aan mijn paard dat er iets niet klopt. Hij heeft erg harde spieren en zijn hoeven zien er niet al te best uit (rommelige stralen en witte lijnen). Ik heb het vermoeden dat hij van één of ander mineraal of bestanddeel te veel of te weinig heeft. Mogelijk te veel ijzer oid? Of een gebrek ergens aan?

Zijn rantsoen bestaat uit 2 verschillende soorten hooi en per dag 3 handjes brok (van Cavalor, welke precies zou ik moeten nakijken) en 1 handje haver. Hij heeft ook de beschikking over een liksteen met extra magnesium.

Wie herkent de combinatie van harde spieren en onbalans in het rantsoen?

Cinnepin

Re: Wat mist mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 17:57

magnesium??

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 07:32

Ik denk dat daar maar 1 manier voor is.. testen op vit e selenium en mg.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 09:40

Vitamine E en selenium lijkt me inderdaad handig, denk zelf ook koper. Wat doet mangaan/waar zit het in? Wet jij dat karev?

Ga ze (heb 2 paardjes) per vandaag in elk geval véél meer brok geven, en op zoek naar een vitamine- en mineralensupplement :o

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 09:42

Als je wilt weten wat je paard evt. aan voedingsstoffen mist, moet je een bloedonderzoek laten doen. En niet zomaar zelf gaan aanrommelen met supplementen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 09:45

drie handjes brok dekt nooit de vitamine en mineralen behoefte denk ik....dan moet je 4 kilo gaan geven.Wil je dat niet kun je beter een supplement geven.Dat is op elkaar afgestemd.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 09:46

Vit. E en Selenium werkt alleen goed, als het magnesium gehalte op het juiste niveau is.
Mocht dit niet het geval zijn, dan is de werking een stuk minder en "schijten ze de euro's er uit" ;) .

Welke liksteen heb je? :)
Wellicht likt je paard hier niet voldoende aan, om zijn dagelijkse magnesium op pijl te houden.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 09:50

Met brok breng je de boel vaak alleen maar verder uit ballans. Gewoon goed ruwvoer - liksteen en als je dan twijfelt, bloedanalyse.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 09:52

FriesWytske ik moet helemaal niks. Ik heb een topic geopend omdat ik op zoek ben naar ervaringen van bokkers, zodat ik die eventueel mee kan nemen in wat ik doe. Niet om bevelen aan te nemen ;)

EngeltjeS ik heb de steen van paardnatuurlijk. Mijn merrie heeft toen ik 'r net had in een maand of 4 de helft van die steen weggewerkt (is hoefbevangen bij mij gekomen) en mijn ruin gebruikt 'm bij tijd en wijle ook goed. In het verleden (toen hij nog in pension stond) heeft hij regelmatig hele stukken van zo'n steen afgebeten als hij dat nodig vond. Dat was wel een ander soort steen, en hij kreeg daar ander ruwvoer en krachtvoer.

Sunny43 hij zal toch op de één of andere manier mineralen en vitamines binnen moeten krijgen. Vandaag is de brokkenboer dicht dus andere opties dan brok voeren heb ik vandaag even niet. Wat geerke zegt dus :) Ik geef 'm ook niet ineens 4 kilo, 2 keer een halve kilo is al veel meer dan hij nu aan voedingsstoffen krijgt.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:01

Maar het is ook niet iets wat je vandaag opgelost krijgt toch? Als je ziet dat er echt iets mis is, onderzoeken, meten is weten. Brokken erin stoppen in de hoop dat???? Je kunt ook brandnetels gaan plukken e.d. is iedergeval gezonder dan de meeste brokken...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:04

Bloedonderzoekje doen.
Klinkt voor mij als selenium (zelfde symptomen als mijn beide paarden gehad hebben) maar ik zou het eerst zeker willen weten aangezien teveel selenium net zo schadelijk is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 11:05

Heb jij andere suggesties dan sunny43, op een feestdag?

Brandnetels krijgen ze ook zeker regelmatig. Net als paardenbloem, kamille, kurkuma, distels en heel veel riet. Maar daar gaat het topic niet over.
Laatst bijgewerkt door Koper op 06-04-15 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 11:09

Sizzle schreef:
Bloedonderzoekje doen.
Klinkt voor mij als selenium (zelfde symptomen als mijn beide paarden gehad hebben) maar ik zou het eerst zeker willen weten aangezien teveel selenium net zo schadelijk is.

Zoiets was ik al bang voor. Sinds oktober krijgen ze ander hooi, en sinds december nog weer ander (leverancier dichter bij huis gevonden) maar dat is gewoon Nederlands hooi. Afgelopen zomer hadden ze hooi uit Tsjechië. Maar daar kan ik helaas niet meer aan komen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:09

Waarom zo aanvallend? Je vraagt tips, die krijg je, maar dan reageer je behoorlijk vinnig...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:14

Als het een tekort is gaat daar sowieso tijd overheen. Morgen kun je de DA bellen. Die ene dag gaat geen verschil maken.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:23

3 handjes brok dekt inderdaad niet de behoefte aan een aantal (schaarse) mineralen en vitaminen, waaronder selenium, natrium, zink, magnesium, vitamine D, A en E. Een tekort aan magnesium en spierspanningsklachten en/of stijve spieren is iets wat een verband heeft, daarnaast kunnen die stijve spieren ook verband hebben met een tekort aan antioxidanten (deze regelen de afvoer van melkzuur en andere afvalstoffen in de spieren) dit is o.a. selenium, zink en vitamine E.

Beterft zowel de spieren als hoeven zou het kunnen zijn dat het paard iets mist aan aminozuren, en dan bedoel ik voornamelijk methionine en cysteïne, dit zijn belangrijke bouwstenen voor de hoefstructuur. Zink en selenium zijn daarnaast ook belangrijke mineralen voor de hoefstructuur.

Verder kunnen goede vetzuren ook heel veel doen vooral zowel spieren als hoeven (en andere weefsels in het lichaam), dus lijnzaadolie of een ander soort olie met omega 3 vetzuren.

Biotine vindt ook een relatie met de hoefstructuur, maar in principe wordt biotine door het paard zelf in de darm aangemaakt. Al heeft het paard geen last van problemen met de darm, krijgt het voldoende ruwvoer en heeft het verder goede mest, dan zou ik hier niet echt naartoe denken.

Heeft je paard ribbels in de hoeven? En hoe zit het verder in zijn bespiering?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:24

Misschien ook een analyse van je ruwvoer dan?

Verder eens met Geerke, liever een (compleet) supplement erbij. Het geven van alleen bepaalde mineralen/vitaminen kan, maar 'geven' betekent nog niet 'opnemen'. Dat vereist veel kennis!
Bloed prikken kan, maar vaak zit je nog wel binnen de normen, dus daar komt lang niet altijd wat uit. En een goed voeradvies geven op basis van de uitslag is trouwens ook niet alle dierenartsen gegeven...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:30

Valt je paard ook af?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:31

Analyse ruwvoer lijkt mij idd ook verstandig. Bij te weinig eiwitten in een rantsoen bijvoorbeeld zie je ook dat er verschillende problemen ontstaan. Spieren, vacht, hoeven, weerstand, enz.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:32

Kendra schreef:
Misschien ook een analyse van je ruwvoer dan?

Verder eens met Geerke, liever een (compleet) supplement erbij. Het geven van alleen bepaalde mineralen/vitaminen kan, maar 'geven' betekent nog niet 'opnemen'. Dat vereist veel kennis!
Bloed prikken kan, maar vaak zit je nog wel binnen de normen, dus daar komt lang niet altijd wat uit. En een goed voeradvies geven op basis van de uitslag is trouwens ook niet alle dierenartsen gegeven...

De opname van voedingsstoffen is inderdaad niet altijd even efficiënt, het is sowieso belangrijk dat je kiest voor organische verbindingen wat betreft de mineralen, gezien anorganische verbindingen zoals oxides (bijvoorbeeld zinkoxide, magnesiumoxide) véél minder goed en volledig opgenomen worden.

Sommige mensen missen de intrinsieke factor om bepaalde B vitaminen om te zetten in de biologisch actieve (de voor het lichaam bruikbare) vorm, paarden maken indien de darmfunctie en darmflora in orde is zelf voldoende B vitaminen aan, evenals vitamine K. Vitamine C kan door het paard zelf gesynthetiseerd worden.

In de winter willen kuilgevoerde paarden nog wel eens een tekort aan vitamine D ontwikkelen, gezien kuil weinig vitamine D bevat (niet zongedroogd) en er weinig zonuren zijn in de winter, helemaal bij paarden die veel binnen staan.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:35

En een tekort aan vitamine E, omdat dat niet in hooi en kuil zit.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:39

Als ze nu ander voer krijgen is normaal dat er een witte rand in de hoef komt. Deze groeit er weer uit. Wat zijn harde spieren ? Wat bedoel je er precies mee? Hoe wordt hij gereden?

Een bloedtest kan nooit kwaad.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:44

Bloedonderzoek is altijd het antwoord op dit soort vragen. Niet aanrommelen met allerlei supplementen in de hoop net de juiste te vinden, dat doen helaas veel te te veel mensen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 11:48

Tes22 schreef:
3 handjes brok dekt inderdaad niet de behoefte aan een aantal (schaarse) mineralen en vitaminen, waaronder selenium, natrium, zink, magnesium, vitamine D, A en E. Een tekort aan magnesium en spierspanningsklachten en/of stijve spieren is iets wat een verband heeft, daarnaast kunnen die stijve spieren ook verband hebben met een tekort aan antioxidanten (deze regelen de afvoer van melkzuur en andere afvalstoffen in de spieren) dit is o.a. selenium, zink en vitamine E.

Beterft zowel de spieren als hoeven zou het kunnen zijn dat het paard iets mist aan aminozuren, en dan bedoel ik voornamelijk methionine en cysteïne, dit zijn belangrijke bouwstenen voor de hoefstructuur. Zink en selenium zijn daarnaast ook belangrijke mineralen voor de hoefstructuur.

Verder kunnen goede vetzuren ook heel veel doen vooral zowel spieren als hoeven (en andere weefsels in het lichaam), dus lijnzaadolie of een ander soort olie met omega 3 vetzuren.

Biotine vindt ook een relatie met de hoefstructuur, maar in principe wordt biotine door het paard zelf in de darm aangemaakt. Al heeft het paard geen last van problemen met de darm, krijgt het voldoende ruwvoer en heeft het verder goede mest, dan zou ik hier niet echt naartoe denken.

Heeft je paard ribbels in de hoeven? En hoe zit het verder in zijn bespiering?

Dank je wel voor de zeer uitgebreide reactie! Paard heeft een chronisch spierprobleem (had hij bij vorige eigenaar al) in met name zijn rechterschouder. Maar nu voelt de linkerschouder en borst ook raar, hard aan. Uiteraard is in zijn hoeven terug te zien dat zijn dieet veranderd is, geen ribbels maar wel gaten in de zolen. Het ziet er allemaal wat rommelig uit. Hij reageert heel snel in zijn voeten op ruwvoer, in het verleden toen hij ergens stond waar hij voordroog kreeg had hij aanhoudend rotstraal. Maar hij is dan bij voorbeeld met geen mogelijkheid hb te krijgen. Hij leeft 24/7 buiten samen met mijn merrie.

Iemand vroeg of hij is afgevallen. Bepaald niet, hij is te vet.Meestal wordt hij in de zomer dunner. Hij krijgt dan beperkt gras en ongeveer de helft aan hooi wat hij in de winter krijgt. Mest is goed, vacht is normaal, hij verhaart goed. Wel heeft hij dikke plekken om z'n ogen, net of hij wallen heeft. Dit heb ik een tijd geweten aan aan ander leefpatroon: sinds een paar maanden zijn er geen andere paarden die dingen voor hen regelen, hij heeft nu de verantwoordelijkheid voor mijn merrie op zich genomen. Dus hij heeft een andere rol gekregen.
Hooianalyse klinkt heel leuk maar ik voer momenteel 2 verschillende soorten hooi van 2 verschillende leveranciers. Ze hebben beide nog een kleine voorraad dus ofwel moet ik komende zomer op zoek naar hooi maar het lijkt me logischer om de nieuwe oogst af te wachten.

Met harde spieren bedoel ik dat zijn spieren hard aanvoelen en dat je dat ook vanaf een afstand kunt zien. Om deze reden rijd ik momenteel niet.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:52