Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
. 

Ik geef 'm ook niet ineens 4 kilo, 2 keer een halve kilo is al veel meer dan hij nu aan voedingsstoffen krijgt. Sizzle schreef:Bloedonderzoekje doen.
Klinkt voor mij als selenium (zelfde symptomen als mijn beide paarden gehad hebben) maar ik zou het eerst zeker willen weten aangezien teveel selenium net zo schadelijk is.
Kendra schreef:Misschien ook een analyse van je ruwvoer dan?
Verder eens met Geerke, liever een (compleet) supplement erbij. Het geven van alleen bepaalde mineralen/vitaminen kan, maar 'geven' betekent nog niet 'opnemen'. Dat vereist veel kennis!
Bloed prikken kan, maar vaak zit je nog wel binnen de normen, dus daar komt lang niet altijd wat uit. En een goed voeradvies geven op basis van de uitslag is trouwens ook niet alle dierenartsen gegeven...
Tes22 schreef:3 handjes brok dekt inderdaad niet de behoefte aan een aantal (schaarse) mineralen en vitaminen, waaronder selenium, natrium, zink, magnesium, vitamine D, A en E. Een tekort aan magnesium en spierspanningsklachten en/of stijve spieren is iets wat een verband heeft, daarnaast kunnen die stijve spieren ook verband hebben met een tekort aan antioxidanten (deze regelen de afvoer van melkzuur en andere afvalstoffen in de spieren) dit is o.a. selenium, zink en vitamine E.
Beterft zowel de spieren als hoeven zou het kunnen zijn dat het paard iets mist aan aminozuren, en dan bedoel ik voornamelijk methionine en cysteïne, dit zijn belangrijke bouwstenen voor de hoefstructuur. Zink en selenium zijn daarnaast ook belangrijke mineralen voor de hoefstructuur.
Verder kunnen goede vetzuren ook heel veel doen vooral zowel spieren als hoeven (en andere weefsels in het lichaam), dus lijnzaadolie of een ander soort olie met omega 3 vetzuren.
Biotine vindt ook een relatie met de hoefstructuur, maar in principe wordt biotine door het paard zelf in de darm aangemaakt. Al heeft het paard geen last van problemen met de darm, krijgt het voldoende ruwvoer en heeft het verder goede mest, dan zou ik hier niet echt naartoe denken.
Heeft je paard ribbels in de hoeven? En hoe zit het verder in zijn bespiering?