Wat voer je een 4 jarige paint?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SDLT

Wat voer je een 4 jarige paint?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 11:33

Hallo,

Ik heb pas een 4 jarige paint merrie gekocht en kom er dus niet uit wat ik haar het beste kan voeren.
Ze is best mager en slecht bespierd.
Ons doel is: 3 keer in de week in de bak rijden, verder wordt ze dan 1 keer in de week buiten gereden.
Ik heb naar verschillende muesli's gekeken zoals: marstall western mix,cavalor Western mix etc.
Wat raden jullie aan?

Letizia

Re: Wat voer je een 4 jarige paint?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:02

Zolang ze nog te dun is, zou ik ze niet gaan trainen, dan bouw je geen spieren op en is het risico dat ze te dun blijft groot.
Ik zou voor een goede kwaliteit ruwvoer gaan, aanvullend met bv seniorenpriores om ze aan te laten komen. Goede kans dat als ze straks de wei op gaat ze ook al lekker aankomt :) En dan bv een compleet vitamine brok, die van Marstall bv. Ik zou zelf niet van dat suikerrijk voer er in stoppen :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:36

SDLT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 18:08

@ Letizia Ze is niet echt heel dun maar iets te dun naar mijn mening, ze krijgt trouwens onbeperkt ruwvoer. Ik zal zo wel een foto plaatsen dan krijg je een beetje een idee.

@troi Ik heb in dit topic gekeken en hierdoor kwam ik juist meer in de war vanwege de vele merken die genoemd zijn . Ik heb trouwens ook in dit topic gereageerd, alleen heeft er nog niemand geantwoord.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:12

Wat kreeg ze?

Ik raad in elk geval aan om laag in suiker te blijven (bij voorkeur zonder melasse), daar zijn quarters en paints gevoelig voor (insuline resistentie hoor je regelmatig bij deze rassen), veel ruwvoer te geven. Eventueel aan te vullen met olie en luzerne voor de eiwitten. Mocht dat niet voldoende blijken dan kan je altijd nog aanvullen met granen. Bespiering kun je niet echt bijvoeren dat moet uit de training komen. Verder is het voor een 4 jarige niet zo gek dat ze nog wat schraal zijn. Ze groeien nog, dat vraagt behoorlijk wat van het lijf. Bovendien is het voor een paard gezonder om wat aan de schrale kant te zijn dan om te dik te zijn.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:14

Ik voer de fonckmix van lannoo. Daar doet mijn 4 jarige quarter het goed op en die is echt graatmager geweest door een fikse bloedwormbesmetting. Verder onbeperkt ruwvoer en een klein emmertje luzerne.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:19

leeuwen80 schreef:
@troi Ik heb in dit topic gekeken en hierdoor kwam ik juist meer in de war vanwege de vele merken die genoemd zijn . Ik heb trouwens ook in dit topic gereageerd, alleen heeft er nog niemand geantwoord.

Grinnik dat kan ik me heel goed voorstellen :D Mijn advies, hou het simpel. Pak gewoon in eerste instantie een basisbrok/musli en ga dat een aantal weken voeren. Kijk wat ze erop doet en of ze aankomt. Lust ze het niet kan je altijd wisselen.

En wat Troi al schrijft. Let op de suikers die erin zitten. Let bij bijvoeren met lucerne erop dat je een soort hebt die geen toegevoede melasse heeft of pak Wiesencobs. Dat is overigens ook een ruwvoeder.

Ik heb mijn eigen een poos geleden overgezet op Pavo Care4life omdat mijn ene merrie geen granen meer mocht van de fysio (teveel spierspanning). Daar zitten geen granen in en de mijne doen het er heel goed op, maar dat is geen garantie dat die van jou het daar ook goed op zal doen ;) De ouwe heer QH krijgt gewoon een basisbrok (Hippostar horsekwik) dat aangevuld met een vitamine/mineralenkorrel en onbeperkt hooi doet hij het goed op.

SDLT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 20:30

http://www.mijnalbum.nl/Album=JLQOBDYO
Het gaat om dit paard, zoals je kan zien is ze niet heel mager maar ietsjes naar mijn gevoel.

@troi Op de stal waar ze nu staat (tot de verzekering rond is) krijgt ze een krachtvoer mix wat ze zelf gemixt hebben.

@rina ik heb juist gehoord dat paarden juist druk werken van pavo care4life

De western mixen spreken mij juist aan, aangezien deze qua suikers etc. aangepast zijn op quarters enz.
Alleen weet ik niet welke.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:39

Mager zie ik niet. Juist goed gewicht en netjes voor een 4 jarige.
Mijn merrie kreeg jeuk van pavo. Ze doet het erg goed op havens cool mix. Toen ze 4 was kreeg ze 2 keer per dag een halve schep.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:45

Dier is prima op gewicht! Helemaal op haar leeftijd zou ik daar niks bij willen.

Heel soms worden paarden druk van care4life. Maar dat kan ook bij andere mixen. De truc is uitvinden waar jouw dier het goed op doet.
Om een voorbeeld te geven, mijn quarter wordt druk en kijkerig van lucerne, waar bijna geen paard druk van wordt, maar kan prima een voerschep haver weg eten en blijft super relaxed, en daar worden veel paarden weer juist wel heet van. Ieder paard is uniek!

SDLT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 21:18

En een basis van Pavo Condition met een beetje Pavo care4life zien jullie dit zitten?
Zou dit ook werken met de spieropbouw?
Ik denk trouwens dat deze foto het beeld een beetje vertekend, aangezien als ze buigt je echt ribben kunt zien.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:24

Ribben zien in buiging is prima, dier is echt prima zo!

Condition zit hoog in suiker 6% (zoals elke brok trouwens). Waarom wil je dat voeren?

SDLT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 21:31

Dit staat er op de pavo website: ''Pavo Condition is de meest gebruikte brok in het assortiment van Pavo. Heb je een nieuw paard waarvan je niet precies weet wat hij nodig heeft, of begin je met training van een jong paard, dan is Pavo Condition een goede keuze. Het lage eiwitgehalte maakt dit voer geschikt voor paarden en pony's die gemiddelde arbeid verrichten. Daarnaast bevat Pavo Condition geen haver. Het verhoogde aandeel Biotine zorgt voor gezonde hoeven en een glanzende vacht. De grondstoffen zijn geëxpandeerd om de energie beter beschikbaar te maken. Dit stimuleert een optimale vertering en een gezond maag- en darmkanaal.''

Verder staat er dat deze brok een laag suiker & zetmeelgehalte heeft, dit sprak mij heel erg aan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:34

Tuurlijk beveelt pavo zichzelf aan, maar dat wil niet zeggen dat het ook klopt. In vrijwel alle brok zit veel suiker, ook in deze, en dat is gewoon niet goed voor paarden.
Wel voor de fabrikant trouwens want het is goedkoop en maakt het brokje lekker stevig.
Ken je www.voervergelijk.nl? Daar kun je oa de suikergehaltes opzoeken.
Laatst bijgewerkt door troi op 29-03-15 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:35

Precies wat al gezegd is, sommige worden druk van een bepaald merk, de ander niet, voor jou is het uitzoeken wat werkt :D De mijne hebben echt helemaal geen last dat ze druk worden van Care4life.

Maar goed op gewicht hmmmmm imo nee. Hier mag idd wel een paar kilootjes bij. De bovenlijn vanaf de hals tot aan de kont mag echt wel wat meer op. Nou is dat ook voor een deel spieren wat je moet kweken, dus ga em nu niet volstoppen met voer. Juist die lijn is het moeilijkste er weer opkweken en dat red je niet met alleen maar voer. Ik ben zelf juist niet zo weg van die westernmixen. Je betaald en voor iets wat je in andere merken/soorten die niet speciaal voor die rassen zijn ook zit. Zoek een simpel voer wat laag in eiwitten en suikers is, en kijk gewoon wat ze doet. Als je kijkt naar de Hippostar Horsekwik, die is ook laag in de eiwitten en suikers. Die is niet speciaal voor de westernrassen, maar ik heb het jarenlang gevoerd en ze hebben het er altijd super op gedaan. Even als voorbeeld hoor, wil je nu niet de Horsekwik aansmeren :D Ik zou zelfs jou merrie eerst eens een poosje op Hedric (voormalig DKF, nog vroeger UTD) zetten. Die is hoog in vet. Maar ik weet niet of die bij jullie daar te krijgen is.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:41

Mager vind ik die ook niet hoor, enkel haar hals, maar dat komt met wat meer bespiering (en dus training) ook wel goed. Misschien een idee om wafer of luzerne en iets van olie bij te geven (bovenop het krachtvoer dat ze nu krijgt)?

Ik voer mijn quarter cavalor western mix en lijnzaadolie, en als hij zwaar in training staat pavo sport fit (dan geen olie bij omdat dit een hoog vetgehalte heeft). Zolang er niet volop gras is krijgt hij ook 4 scheppen wafer per dag, en natuurlijk zoveel hooi als hij wil

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:30

Binoche Wafer?? die ken ik niet. Heb je link?

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 16:13

http://www.guidolinhorses.com/waferfioc-en

bij ons in de buurt wordt dit vaak bijgegeven in de reiningsport. Het zijn een soort van geperst brokken die hoofdzakelijk bestaan uit luzerne, dus moest dat bij jullie niet te vinden zijn is luzerne een mooi alternatief ;-)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 16:21

Aha Waferfioc, ja daar had ik wel al eens van gehoord. Maar dat mogen de mijne dus niet hebben, zitten granen in. En ik heb daarvoor dus Wiesencobs.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 16:33

Ik heb dat spul ook gevoerd maar bij mijn paard hielp het weinig.
Zie nu op de site waarom niet, je moet 1 tot 1.5 kg voeren per 100 kg lichaamsgewicht.
Dan had ik dus 1.5 x 550 kg=8.25 kg van die Waferblokjes moeten voeren.
Zo krijg je elk paard wel dik ja maar of dat gezond is?

Begin met goede kwaliteit hooi, de hele dag en straks liefst op de wei en dan zou je met 1.5 a 2kg brok een heel eind moeten komen.

SDLT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 18:09

Ik kan bij ons in de buurt een probeerverpakking krijgen van st hippolyt nutristar. Ik denk dat ik deze ga mengen met de pavo care4life. Van al de western mixen spreekt deze mij het meeste aan, aangezien hier ook biotine etc.in zit.

@troi op voervergelijk.nl staat bij veel soorten voer geen specificaties, als je dus de inhoud wilt weten moet je op de website van het merk kijken.

SDLT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 13:02

Mijn paard is inmiddels begonnen met schuren, ik heb verschillende soorten voer geprobeerd echter eet ze veel soorten voer niet.
Wat ik inmiddels heb geprobeerd:
Hippostar: kruiden muesli zonder haver (heel moeilijk verkrijgbaar hier en ze at het niet graag)
Havens: sport-brok (hier vind ik te veel suiker inzitten)
Havens: slobber (dit om de medicijnen in te mengen vanwege haar hoestje, dit eet ze wel alleen hier ook weer teveel suiker.)
Marstall: Vito ( Dit heeft ze letterlijk 3 dagen gegeten en toen at ze het niet meer)
Pavo: Care 4 life (at ze ook niet)
St. Hippolyt: nutristar (dit at ze goed, echter hier ook weer het probleem dat er teveel suiker inzit.)

Ze is inmiddels heel mooi op gewicht, echter mag ze wel nog wat meer spieren krijgen.
Ook heeft ze van de week een lichte gaskoliek aanval gehad, dus het zou fijn zijn als het voer makkelijk verteerbaar is.

Wat raden jullie aan?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:06

gerstemix van mijten geprobeerd?

ik heb 2 zomer excemers die daar niet op schuren

verder zou ik voor het schuren wat knoflook bijvoeren, is bloedzuiverend

SDLT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 13:11

Van mijten is hier heel slecht verkrijgbaar, tevens krijgt ze nu al een een dikke maand een mix van fenegriek, knoflook en zeewier. Dit vanwege haar hoestje wat echt niet weg wilt.

Ik loop heel vaak tegen het probleem aan dat verschillende merken hier slecht verkrijgbaar zijn.
En als je gaat bestellen komen er vaak bezorgkosten bij, wat het voer dan weer heel duur maakt.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:21

Knoflook moet je niet te lang voeren ivm kans op bloedarmoede. Heeft ze het een tijd wel goed gedaan op dit voer? Ligt het schuren aan het voer of misschien wel weide of eczeem.