Alternatief voor summerfit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Alternatief voor summerfit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 08:04

Onze paarden gaan dit weekend weer met z'n allen de kudde op in een grote wei. 24/7 buiten.

Wij voeren nu hooi en Mijten muesli maar op de wei gaat die muesli niet lukken.

Als we allemaal voerbakken neer zetten eet de grootste vreetzak snel haar bak leeg en alleen kan je niet als politieagent optreden omdat ze dan (leider kudde) ook de andere bakken plundert.

Eerder voerden we in de zomermaanden summerfit. Maar zoals velen bekend kan dit jeuk veroorzaken en is het niet zo'n heel best spul.

Het zijn veelal zware rassen (ouderwetse Fries, paar flinke koudbloeden, welsh cob) dus we voeren liever iets met vitaminen maar zonder jeuk.

Is er een soortgelijke koek als summerfit die "gezonder" is?

En waar is die te krijgen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 08:45

Je zou ook kunnen kijken naar een liksteen.
Zelf gebruik ik zomers altijd de KNZ basis liksteen voor koeien.zit extra selenium in en ook geschikt voor paarden.

Verder misschien een vitaminekorrel?

IrishDraught

Re: Alternatief voor summerfit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 09:10

Ik zoek echt een vitaminen/mineralen koek om te voeren.

Kan de dagen dat mijn schoonvader verzorgt niet vragen of hij met een weegschaal en vitamine korrel even zorgt dat alle paarden precies het goede binnen krijgen.

1 koek per paard was handig voor hem.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 09:14

En Metazoa Broxx, zou dat wat zijn. Ieder paard een schep in een zwarte bouw emmer, in het land, na het eten de emmers weghalen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 09:15

rien10 schreef:
En Metazoa Broxx, zou dat wat zijn. Ieder paard een schep in een zwarte bouw emmer, in het land, na het eten de emmers weghalen.

Dat werkt helaas niet.

De "baas" schrokt haar emmer leeg en de oude trage fries die 3 happen op heeft moet haar emmer afstaan.

Daarom zoek ik dus iets wat uit de hand te geven is.

Alleen daar als politieagent staan werkt niet met 5 paarden en 5 emmers.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 09:16

Ja, dan zijn koeken ideaal inderdaad. Ik heb geen idee of er nog meer "koek fabrikanten" zijn.

(met 5 man voeren dan he? :Y) )

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 09:18

Marstall heeft riegels, de stalriegel en de weideriegel. Ze zijn wel wat harder dan die van Pavo, dus niet te breken, maar bij ons beviel hij goed toen we ze voerden. Tegenwoordig gebruik ik Marstall Force, daar hoeven ze ook maar 100g van.

http://www.marstall.nl/producten/plus-l ... duct_id=31

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 09:19

rien10 schreef:
Ja, dan zijn koeken ideaal inderdaad. Ik heb geen idee of er nog meer "koek fabrikanten" zijn.

(met 5 man voeren dan he? :Y) )

Haha als je je verveeld....

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 09:20

Mizora schreef:
Marstall heeft riegels, de stalriegel en de weideriegel. Ze zijn wel wat harder dan die van Pavo, dus niet te breken, maar bij ons beviel hij goed toen we ze voerden. Tegenwoordig gebruik ik Marstall Force, daar hoeven ze ook maar 100g van.

http://www.marstall.nl/producten/plus-l ... duct_id=31

Dat ziet eruit als iets dat ik zoek.

Het zijn allemaal flinke paarden dus breken is niet nodig.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 09:20

friesam schreef:
rien10 schreef:

Dat werkt helaas niet.

De "baas" schrokt haar emmer leeg en de oude trage fries die 3 happen op heeft moet haar emmer afstaan.

Daarom zoek ik dus iets wat uit de hand te geven is.

Alleen daar als politieagent staan werkt niet met 5 paarden en 5 emmers.

Emmer met een band achter de oren aan het hoofd vastmaken zodat ze alleen hun eigen emmer leeg kunnen eten een optie?
[ITP] Zo verloopt voertijd bij mij.......... lopend buffet
Schijnt goed te werken :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 09:24

Het ouderwetse haverzak idee zeg maar.
Koek voeren lijkt me makkelijker met 5 paarden als je het aan een ander moet uitbesteden.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 09:24

Ziet er leuk uit Keet.

Hebben ze die emmers ook in extra full haha

Onze koudbloeden passen niet met hun hoofd in een bouwemmer.

Denk dat koeken toch handiger is als paarden zoeken over 2 ha met een emmer op hun kop (ziet het al voor zich)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 09:25

rien10 schreef:
Koek voeren lijkt me makkelijker met 5 paarden als je het aan een ander moet uitbesteden.

Het zijn onze paarden en de paarden van schoonvader dus we wisselen de verzorging af.

En hij is van oude stempel een koek wil hij nog wel doen maar niet te veel "flauwekul"

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 09:29

Hippostar heeft ook zulke koeken. Die zijn brozer omdat er minder melasse in zit en volgens mij zit er ook minder suiker in dan bij de pavo koeken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 09:30

Ja hoor, grote betonemmers bij de bouwmarkt. Zijn twee keer zo groot als de gewone zwarte emmer :)

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 09:30

Maar was er een paard dat last had van de summerfit? Want als dat goed ging, zou ik het niet veranderen, het is zo makkelijk. Het zijn prima koeken voor de meeste paarden, alleen kunnen sommige paarden ze minder goed hebben. Maar dat is met andere soorten voer ook wel eens.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 09:33

jowien schreef:
Maar was er een paard dat last had van de summerfit? Want als dat goed ging, zou ik het niet veranderen, het is zo makkelijk. Het zijn prima koeken voor de meeste paarden, alleen kunnen sommige paarden ze minder goed hebben. Maar dat is met andere soorten voer ook wel eens.

Vorig jaar niet maar 1 paard heeft CPL dus melasse is niet goed voor haar en er lopen 2 nieuwe paarden bij.

Alle paarden zijn sobere rassen met veel manen en die willen we ook graag zo houden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 09:52

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 10:05

friesam schreef:
rien10 schreef:

Het zijn onze paarden en de paarden van schoonvader dus we wisselen de verzorging af.

En hij is van oude stempel een koek wil hij nog wel doen maar niet te veel "flauwekul"

Ja, zoiets begreep ik wel van je berichten.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 10:07

Hmm die hippostar lijkt mij ook wel interessant. Ik heb tot nu toe ook summerfit gegeven. Maar nu ik de verhalen zo lees is het voor mijn paardjes denk ik ook beter om over te stappen. Zou leuk zijn als ze dit jaar hun manen heel laten. Geen idee of dit door de summerfit kwam maar igg geen ZE.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 10:11

Schuren is in ieder geval een regelmatig voorkomend iets op summerfitkoeken. De shetten bij een vorige stalling schuurden ook alleen als ze summerfit kregen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 10:13

Misschien een rare vraag, maar heb je zelf bij je paarden problemen gehad bij het voeren van Summerfit, dat je nu iets anders zoekt?
Of alleen omdat je van anderen hoort dat hun paarden er jeuk van krijgen?

Als je paarden het eerder goed gedaan hebben op de sunmerfit, waarom dan op zoek naar iets anders?
Een goed voer is een voer waar een paard het goed op doet. En dat zou ik niet veranderen, als er verder geen problemen zijn.

Mijn haflinger eet al 5 jaar allerlei producten van Pavo, zonder enige vorm van jeuk.
En hij is ook maar recreatiepony op leeftijd en koudbloed, typisch een dier dat 'van horen zeggen' 'absoluut jeuk moet gaan krijgen van Pavo'. Is dus niet het geval, hij glimt als een spiegel en doet t perfect, voor mij is er geen reden om van Pavo af te willen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 10:15

Die equibites van Dodson&horrell zijn inderdaad denk wel een goede optie..Je kan ze bestellen bij Rene Wielens en ze zijn redelijk goedkoop..

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 10:16

Marije_jiplover schreef:
Misschien een rare vraag, maar heb je zelf bij je paarden problemen gehad bij het voeren van Summerfit, dat je nu iets anders zoekt?
Of alleen omdat je van anderen hoort dat hun paarden er jeuk van krijgen?

Als je paarden het eerder goed gedaan hebben op de sunmerfit, waarom dan op zoek naar iets anders?
Een goed voer is een voer waar een paard het goed op doet. En dat zou ik niet veranderen, als er verder geen problemen zijn.

Mijn haflinger eet al 5 jaar allerlei producten van Pavo, zonder enige vorm van jeuk.
En hij is ook maar recreatiepony op leeftijd en koudbloed, typisch een dier dat 'van horen zeggen' 'absoluut jeuk moet gaan krijgen van Pavo'. Is dus niet het geval, hij glimt als een spiegel en doet t perfect, voor mij is er geen reden om van Pavo af te willen.

We hebben zoals eerder beschreven 1 paard met CPL voor wie summerfit niet goed is, dit verergerd de problemen (vorig jaar gezien) en we hebben 2 paarden die nog niet zo lang bij ons zijn maar een enorme dikke lange bos (over neus en meter lang) manen hebben. Daarbij durf ik het dus ook niet aan om summerfit te geven.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 10:18