nerveus en gespannen pony , wat te voeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aamber28

nerveus en gespannen pony , wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 19:10

Hallo Bokkers.

Ik heb een 5 jarige E pony. Ze is erg nerveus van zichzelf , maar kan ook heel druk en temperamentvol zijn tijdens het rijden . Ik zit nu te twijfelen of het aan het voer ligt en wat ik kan veranderen.

Ze krijgt 1/2 basisbrok per dag en 2 kg muesli (zonder haver) van horsefood. Als extra supplement krijgt ze 1 schepje magnesium per dag. En 2 keer per dag hooi. Overdag staat ze buiten en s nachts binnen.

Maar ik merk weinig verschil ? Doordat ze ook zo gespannen en druk is met rijden gaat ze vaak een beetje stram lopen in de draf vooral. Ik wil graag iets waar ze koeler van in haar koppie word...

Iemand tips ?
Laatst bijgewerkt door aamber28 op 22-02-15 19:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Annoya

Re: nerveus en gespannen pony , wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 19:24

Mijn moeder en ik voeren kruidenmix. Ik heb even gezocht de paardendrogist heeft er verschillende. Ook eentje met kamille, kamille werkt ontspannend en rustgevend. Misschien voer jullie al hooi met kamille, dit groeit namelijk ook wel in het gras.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 19:37

ik lees niet hoeveel brok je geeft en of het paard buiten komt?!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 19:38

max66 schreef:
ik lees niet hoeveel brok je geeft en of het paard buiten komt?!

Hier ben ik ook wel benieuwd naar :j. En vind 2 keer per dag hooi wel weinig. Hier krijgen ze 4 keer per dag. En wat is de reden dat je en basisbrok en muesli geeft. Persoonlijk zou ik 1 van de 2 schrappen. Een pony heeft in de regel niet veel krachtvoer nodig.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 19:45

twee keer per dag hooi kan wel, ligt er maar aan hoeveel je dan geeft.

Hier ook een "bloederig typje". Ze krijgt onbeperkt hooi, loopt de hele dag buiten en krijg hooguit een halve kilo basisbrok in de ochtend en in de avond. Ze is nu zo "mak als een lammetje"...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 19:47

Hoeveel kg voer geef je? Zowel brok, muesli als hooi. Als je het aantal kg's niet weten van je krachtvoer, dan hoeveel voerscheppen (dit is niet hetzelfde).

Een nerveus/druk/temperamentvol paard zou ik in eerste instantie op onbeperkt hooi zetten, geen krachtvoer, een vitaminekorrel (Marstall Force, Pure Feed Balance of Metazoa), eventueel gecombineerd met zonnebloemolie (tot 0.5mL/kg paard) om het dier op gewicht te houden.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 19:47

ligt het wel aan het voer.
Is ze aan de hand ook zo gespannen?
Als ik zie dat ze pas 5 is dan zou je ook in je rijden het een en ander aan kunnen passen om naar ontspanning te rijden

aamber28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 19:52

Bedankt voor jullie reacties.
Ze krijgt 2 keer per dag veel hooi.ze staat in een groep van 3. Ik voer een kwart 2 x per dag brok en 1 kg muesli 2 x per dag dit heb ik altijd gedaan. Ze is een sport pony , een bloederig type dus heeft niet genoeg aan alleen hooi. Ze is helemaal niet nerveus aan de hand. Alleen met trainen. Dan probeer ik haar ook zo ontspannen mogelijk te rijden maar ze is soms heel druk .. en dan ook moeilijk om weer ontspannen te kunnen rijden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 19:55

Ik zou toch eerst eens het krachtvoer gaan minderen. Vind het nogal veel voor een jonge pony. Ook al is het een sportpony. Je kunt later altijd weer op gaan bouwen. Maar zoals ik het bekijk heeft ze deze hoeveelheid nog helemaal niet nodig.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 19:57

Dan zou je denken dat het niet aan het voer ligt want ze is wel rustig aan de hand.
Het wil niet zeggen dat een paard hoog in het bloed niet alleen op hooi zou kunnen. Ik zou het krachtvoer eraf halen of in ieder geval halveren om te zien of het iets doet.
En goede hulp zoeken bij rijden naar ontspanning. Zadel en rug zijn allemaal in orde neem ik aan he

aamber28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 19:58

ze krijgt weinig krachtvoer ... in de brokken en muesli zit bijna niks.
Ze krijgt het omdat ze iets moet eten omdat ze snel vermagerd. als ik het voer ga minderen.

zadel en rug is inderdaad helemaal in orde dat heb ik na laten kijken.
Laatst bijgewerkt door aamber28 op 22-02-15 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 19:59

Waarom heeft ze niet genoeg aan hooi? Valt ze dan in of merk je het aan iets anders of ben je er bang voor (en heb je het dus nog niet uitgeprobeerd)?
Hoe lang is ze bezig met het hooi? Als je 3 uur voor de volgende voerbeurt komt, is er dan nog hooi? Zo niet, dan zit daar alvast een aandachtspunt. Als je 6 uur voor de volgende voerbeurt komt, moet er nog hooi zijn, anders is er een serieus voerprobleem. Het advies is niet langer dan 3 uur zonder ruwvoer, maar een paard mag niet langer dan 6 uur zonder ruwvoer (één van de redenen dat 60% van de paarden maagzweren hebben).

Je voert dus ongeveer anderhalve kg krachtvoer op een dag. Dat is behoorlijk veel voor een drukke pony. Ik ben zelf een groot fan van Marstall. een mogelijkheid is Marstall Vito als je krachtvoer wil blijven geven.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:01

Ik zou minderen met je muesli. En onbeperkt hooi gaan voeren. Eventueel naar fibra kijken of naar vitalbix. Krijgt ze alles wat ze nodig heeft zonder extra energie

aamber28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 20:01

Ik heb welleens geprobeerd om haar van het krachtvoer af te halen maar dan valt ze erg in met alleen hooi.
Toen heb ik inderdaad het krachtvoer verminderd maar dan merkte ik weinig verschil en bleef ze ook niet op gewicht. Hooi krijgt ze voldoende daar ligt het niet aan. Ik ben nu gewoon opzoek naar goed basisvoer waardoor ze op gewicht blijft maar ook rustig word.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:02

Dan zou ik naar fibra kijken of een vitaminekorrel.

romancehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:03

Appelrelax van Vente is een topper! Wij hadden een kwpner die snel te mager werd. maar werd loeiheet van gewone biks. Nerveus en weg schieten. Met deze mix was het voor 80 % verbetert. Zeker een aanrader. Zitten genoeg vitaminen in voor een sport paard of pony. Die van ons was ook voor de sport.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:03

ze krijgt per dag dus 2,5 kilo brok.Dit is echt teveel hoor! Je bent dan aan het rijden tegen de brokken!

Ik heb ook zo'n "bloederig typje" (zoals ik al schreef) maar die doet het heel goed op onbeperkt hooi en maximaal een kilo basisbrok per dag.
Het is ook een (grote) e-pony... Die van mij heeft ook altijd de neiging tot invallen gehad, zeker in de winter, maar sinds ze onbeperkt goed/rijk hooi krijgt is ze mooi op gewicht (terwijl ze veel minder brok krijgt).

Ik lees nog niet hoeveel ze buiten komt?!

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:04

Toen mijn pony erg nerveus en gespannen was na een verhuizing hebben we haar pavo nerv control door het voer gegeven, na een paar dagen resultaat.

aamber28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 20:06

max66 schreef:
ze krijgt per dag dus 2,5 kilo brok.Dit is echt teveel hoor! Je bent dan aan het rijden tegen de brokken!

Ik heb ook zo'n "bloederig typje" (zoals ik al schreef) maar die doet het heel goed op onbeperkt hooi en maximaal een kilo basisbrok per dag.
Het is ook een (grote) e-pony... Die van mij heeft ook altijd de neiging tot invallen gehad, zeker in de winter, maar sinds ze onbeperkt goed/rijk hooi krijgt is ze mooi op gewicht (terwijl ze veel minder brok krijgt).

Ik lees nog niet hoeveel ze buiten komt?!

Nee ze krijgt een 1/2 voerschep brok per dag en 1 schep muesli. ( waar weinig in zit )
Ze staat van 08:00 tot 17:00 buiten.

aamber28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 20:10

Ik zal het nog even voor de goede orde opnieuw schrijven haha!

Ze staat van 08:00 tot 17:00 buiten. krijgt per dag een half voerschep basisbrok en 2 voerscheppen muesli ( zonder iets erin).
en 2 x per dag voldoende hooi waar de hele dag door mee kan doen.

nu ben ik opzoek naar iets waar ze koeler van in dr koppie word maar niet vermagerd want wanneer ik het voer verminder ... vermagerd ze snel.

bedankt voor de tips die jullie hebben gegeven ik ga het even opzoeken!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:10

aamber28 schreef:
Ze krijgt 2 keer per dag veel hooi.ze staat in een groep van 3. Ik voer een kwart 2 x per dag brok en 1 kg muesli 2 x per dag dit heb ik altijd gedaan. Ze is een sport pony , een bloederig type dus heeft niet genoeg aan alleen hooi. Ze is helemaal niet nerveus aan de hand. Alleen met trainen. Dan probeer ik haar ook zo ontspannen mogelijk te rijden maar ze is soms heel druk .. en dan ook moeilijk om weer ontspannen te kunnen rijden.

Ik lees toch echt dat ze 2 keer daags een kilo muesli krijgt en 2 keer een kwart schep basisbrok. Dat maakt toch echt 2,5 kilo krachtvoer. En denk dat je je nog kan vergissen wat er in de basisbrok en muesli zit.

aamber28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 20:18

FriesWytske schreef:
aamber28 schreef:

Ik lees toch echt dat ze 2 keer daags een kilo muesli krijgt en 2 keer een kwart schep basisbrok. Dat maakt toch echt 2,5 kilo krachtvoer. En denk dat je je nog kan vergissen wat er in de basisbrok en muesli zit.

heb zelf op de zak gekeken en dat valt best mee met wat er in zit.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:19

Dan zou ik Marstall Vito voeren in combinatie met zonnebloemolie.

Er zit wel degelijk wat in basisbrok/muesli. Namelijk granen en energie. En daar is op zich niets mis mee, als je paard er goed mee om kan gaan. Maar als je een druk en nerveus paard hebt, dan geeft dat aan dat je paard die granen niet nodig heeft. Dus dan moet je dat anders gaan opvangen.

Doordat jouw paard niet individueel hooi krijgt, kan daar niks aan aangepast worden. 2kg hooi staat gelijk aan 1kg krachtvoer qua energie, dus regelmatig is meer hooi wel degelijk de oplossing. Daarnaast kan je olie ook over het hooi voeren (dat deden we bij de shetten toen ze het nodig hadden ook).

Maar met een graanarme brok kan je toch voldoende energie voeren, zeker i.c.m. olie, om toch het invallen te voorkomen zonder dat ze druk wordt. Marstall Vito en Pavo basic+ bevatten (ongeveer) evenveel MJ/kg. Dus evenveel kcal per kg voer. Door ook nog eens olie bij te gaan voeren, kan je dan ook nog een deel van de Vito vervangen.

0.75kg krachtvoer is 0.25L olie. Dus door 250mL olie te voeren kan je al bijna een kg krachtvoer minder voeren per dag. Door dan ook nog eens 2x 0.5kg luzerne bij te voeren, kan je nog 0.75kg krachtvoer minder voeren en daarnaast dan de Marstall Vito 1kg en dan heb je je voer rond.

Luzerne voeren bij het krachtvoer heeft meerdere voordelen. Betere vertering door: meer kauwen, meer speekselproductie en rustigere opname. Daarnaast verkleint het de kans op maagzweren.

Een andere mogelijkheid is bietenpulp. 1 kg (droog gewogen) bietenpulp staat gelijk aan 1kg haver qua kcal. Maar ze worden er niet druk van. Het moet uiteraard wel geweekt worden.

Hier kan je meer over bietenpulp lezen: http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... npulp.html

Overigens: als ik aan mijn relaxte paard 2.5kg basismuesli geef, dan laat hij me alle hoeken van de bak zien. En mijn paard is 1.80 en 750kg. Dus relatief is het dan minder voer. Mijn paard moest ruim 100kg aankomen toen ik hem kocht, dat heb ik voor elkaar gekregen met onbeperkt ruwvoer (22-25kg hooi op een dag), 100mL zonnebloemolie, 1kg luzerne, 100g vitaminekorrel (Force) en tot 2kg marstall cornmuesli toen hij 6 dagen in de week een uur werkte met 10 minuten galopwerk minimaal. Toen hij minder ging werken is hij teruggegaan naar 1kg marstall cornmuesli en ondertussen staat hij min of meer stil en krijgt hij 18kg hooi, 70mL olie, 1kg luzerne, 400g marstall Freizeit en 300g Marstall Faser Light.

Edit: nee, het valt niet mee wat erin zit. Het is over het algemeen zat om een paard druk te krijgen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:23

Als ze aan de hand wel braaf is, maar ohz nerveus, zou ik eerder geschikte instructie zoeken om naar ontspanning te werken (voorwaarts/neerwaarts). Wss gaat ze dan met holle rug lopen, en da's niet zo fijn voor haar, dan gaat ze daarvan stressen.

Als je zegt dat ze snel wat stram loopt, zou ik eerder kijken voor supplement met vit E/selenium bijvoorbeeld. Hier heb ik goede resultaten met de Sport Support van de Paardendrogist (en bevat trouwens ook magnesium). En een muesli met weinig granen maar voldoende hoog vetgehalte (geen idee welke er in Nederland allemaal te verkrijgen zijn). Als je de muesli toch wilt verminderen, dan zou ik zeker kijken naar een voer/vitaminebrok met voldoende vitamines en mineralen, want ik heb hier intussen al 2x ondervonden dat ruwvoer alleen vaak onvoldoende is qua vitamines/mineralen (zelfs voor paarden op rust).

Qua "heropvoeding" zou je haar kunnen leren ontspannen lopen aan de longe (of kan ze dit al?), daarna met zadel longeren, en dan met ruiter, en uiteindelijk los.

aamber28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 20:27

Bedankt voor de tips! Hier kan ik zeker wat mee.

Qua instructie zit het wel goed.dat krijg ik voldoende. Longeren doet ze goed.

Ik ga even alle dingen vergelijken die jullie hebben genoemd.