Zeer werkwillige hete pony, wel of geen brok bijvoeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LS_fotos

Zeer werkwillige hete pony, wel of geen brok bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 14:50

Op stal word er sportbrok gevoerd, en ik heb gezegt dat hij 2x daags 1/4 mag.

Echter is de welsh die ik heb uit zichzelf al een harde werker, maar ook een stouteraar. Zou het kunnen dat de brokjes hem nog een beetje extra doen stouteren ? Wie heeft hier ervaring mee, en wat kan ik anders voeren ? Het eerst kwartier zit er namelijk totaal geen stap in alleen dribbel. :)

Het gaat om een pony van 4 jaar, die zo'n 4 keer per week getraind word.

Gitana

Re: Zeer werkwillige hete pony, wel of geen brok bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:52

Zou wel kunnen.
Misschien dat je pony andere brok kan krijgen ipv sportbrok?
Bijvoorbeeld een brok met wat minder energie of suiker.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:55

Ik heb mijn pony müsli bijgevoerd ipv brok omdat hij ook altijd zo druk was, dan krijgt hij wel de benodigde vitaminen en mineralen. Nu hij wat zwaarder getraint wordt voor bijvoorbeeld het eventing seizoen krijgt hij weer 1/4 brok, onderhoudsbrok, geen sportbrok.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 14:59

Op stal is deze brok er alleen, dus dan zal ik zelf voor brok moeten zorgen.
Ik zal eens overleggen, valt namelijk te proberen of hij er iets tammer van word. :)

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:00

Krijgt je pony er ook muesli bij? Als dat het geval is, zou ik checken of daar geen haver in zit. Mijn Welsh pony krijgt alleen basisbrok en muesli (Pavo Nature's Best). Allebei 1/4 en dan 2x op een dag, maar mijn pony heeft een flink wedstrijdseizoen + trainingsschema. Haver hebben deze stuiterballetjes echt niet nodig. ;)

Verder is rustig leren stappen ook een kwestie van een heleboel kilometers maken en consequent optreden (jij bepaald het tempo / de overgangen, niet de pony). Aangezien het nog een jonge pony is, zou ik rustig verder oefenen. Verder vind ik pony's in de winter wat frisser, omdat ze minder buiten lopen. Kan dat er ook niet mee te maken hebben dat hij wat heter is? Of is zijn gedrag zomerdag precies hetzelfde?

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 15:03

Hoe zijn gedrag in de zomer is weet ik niet, heb hem deze winter gekocht wel vanaf begin af aan een felle kikker. Pressies wat ik wilde. Hij is niet gemeen, hij is alleen echt flink voorwaarts en kan erin gaan drammen, of omhoog komen. Vandaar dat ik dacht misschien heeft het voer er iets mee te maken.
Vanaf vrijdag heb ik les met hem. :)

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:12

Dat is nog even afwachten dus. :) Maar wel slim om te kijken waar het nu aan kan liggen.

Bij ons op stal voeren we ook nog een supplement erbij (Golden Shine - http://www.carphorseproducts.nl/Webwink ... Shine.html). Het was eigenlijk voor onze bejaarde dame voor haar darmflora, maar het werkt ook kalmerend. Daarom krijgt mijn pony het nu ook, want op wedstrijd kan hij zichzelf nog wel eens voorbijlopen. Bij pony's heb je hier 50ml per dag voor nodig. Eerst gebruikte ik Nerve Control van Pavo, maar aangezien Golden Shine hetzelfde effect heeft + helpt bij de verharing sla je 2 vliegen in één klap.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:22

Het kan verschil maken ja. Voor de vitamines zou ik eerder een vitaminekorrel dan een brok voeren. Want met een halve kg brok krijgt je pony niet alles binnen, terwijl ze wel de energie binnenkrijgt. Ik gebruik zelf Marstall Force omdat je er zo weinig van hoeft te geven, maar als je 2x een iets grotere hoeveelheid wil geven (van Force hoeft een pony maar 50g), dan is metazoa een goede vervanger. Daarvan voer je 100g per 100kg paard per dag aan het begin en na 2-4 weken ga je over naar 50g/100kg/dag. Dus waarschijnlijk zo'n 400-500g bij jouw pony nu en straks 200-250g.

Een ¼ schep biks is vaak eerder 1/3e schep biks bij de meeste mensen en een schep biks weegt vaak meer dan een kg. De meeste brokken zitten tussen de 900 en 1250g, gemiddeld zo'n 1150g. Een schep muesli weegt 600-900g, 800g gemiddeld. Dat paarden rustiger worden van een de overstap naar muesli is dus niet per se omdat ze van muesli zo veel rustiger worden, maar omdat mensen dezelfde hoeveelheid scheppen vaak voeren. Bij 3 scheppen krijgt het paard dan dus in plaats van 3.5kg krachtvoer, slechts 2.5kg krachtvoer.

In jouw geval krijgt je paard ergens tussen de 600 en 800g sportbrok waarschijnlijk. Voor een drukke pony is dat al snel heel veel.

Ik zou gaan voor Force of Metazoa, en in het geval van Force aangeven dat de pony 2x een klein handje sportbrok mag (geen bodempje van een voerschep, dat is vaak al 3 handen voer).

Edit: de hoeveelheid Force en Metazoa zijn per dag. Wegen is weten, zowel bij de huidige hoeveelheid krachtvoer (vraag eens of ze een kwart voerschep in een plastic zak willen scheppen zodat je het kan wegen), als bij andere voersoorten, dus bijvoorbeeld Force of Metazoa.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 15:44

Bedankt voor de uitgebreide info beide!

De pony is een welsh van 1.21 en loopt aangespannen. :)

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 16:17

Pony ik kwestie.
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 16:39

Ik zou het voer zo laten
Door het werk heeft hij wel wat nodig.
Denk dat het dribbelen eerder een andere oorzaak heeft.

Kan aan je training liggen, staat het dier wel buiten?
Kan ook energie teveel zijn als het misschien verder weinig beweging heeft.

Maar die 2x een kwart schepje brok lijkt me echt sterk dat het daar aan zou liggen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 17:01

Er zijn maar heel weinig paarden die brok nodig hebben, en voor een kleine pony (250-300kg) is 600-800g sportbrok een serieuze hoeveelheid. Het gaat niet om een dier dat fulltime (6 dagen in de week) op topniveau loopt (Z+), maar om een opgroeiend dier dat 4 dagen per week aan de slag gaat.

Mijn paard heeft brok nodig, om de simpele reden dat ik hem anders niet op gewicht kan houden (onbeperkt hooi). Maar dat gaat dan om 800g bij een paard van 750kg. Dat is dus 3x zoveel als dat pony'tje waar het hier om draait. En dan krijgt hij muesli waar zo min mogelijk drukmakende energie in zit, in plaats van sportbrok. Overigens heeft mijn paard, toen hij nog veel aan moest komen, door de staleigenaar 2 dagen 2x0.5kg basismuesli gekregen in plaats van 2x0.5kg cornmuesli (die voerde ik toen om hem aan te laten komen rustig te houden), omdat de cornmuesli niet binnen kwam. Het resultaat was dat hij meerdere malen aan de kletter ging, en dit paard gaat op zijn gewone voer nooit aan de kletter. Op dat moment liep hij trouwens 6 dagen in de week, 45-60 minuten per dag en stond 24/7 buiten. Dat was dan nog niet eens een sportbrok.

Zolang een paard of pony op gewicht blijft met ruwvoer, zo nodig onbeperkt ruwvoer, is een brok zelden nodig. Dan kan volstaan worden met een vitaminekorrel.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 17:17

ellepel schreef:
Ik zou het voer zo laten

Maar die 2x een kwart schepje brok lijkt me echt sterk dat het daar aan zou liggen.

Dat maakt voor sommige paarden 'de wereld' uit. Mijn paard loopt 5x per week m/Z niveau gemiddeld een uur per dag. Hij krijgt 2x per dag een handje basis brok (+ Force) zodat hij niet 'overgeslagen' wordt. Kwartje brok erbij en ik hang eraan als een vlag de volgende dag. En je zegt het zelf al, teveel energie... waarom zou je er dan nog meer in willen stoppen d.m.v. sportbrok?

Probeer het eens door het een week of 2 achterwege te laten (en dan vitamine bijvoeren), dan weet je het toch? Beetje jammer als je tegen het voer moet werken en weer terug bijvoeren kan altijd :)

PS leuke pony!!

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 20:40

ellepel schreef:
Ik zou het voer zo laten

Pony staat van 8 tot half 1 buiten.
En als ik extra tijd heb zet ik hem ook nog even buiten.
Hij speelt veel buiten en kan er goed zijn energie kwijt.
Op stal staat hij rustig, en krijgen ze ruwvoer.
Gezien zijn leefdtijd wil ik hem niet teveel laten werken, maar hij lijkt er wel om te vragen. Hij vind het leuk en word waanzinnig vrolijk.
Buitenrit of in de bak, hij houd vol geeft niet op. Is een harde werker. Van het ene uiterste ging ik naar het andere uiterste. Heerlijk. :D

De andere 2 verhalen lees ik zo even.
Ben te snel afgeleid voor alles achter elkaar. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:22

AR → VS

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:24

Als ik 19uur op stal stond werd ik ook wel druk. :j
Dat zou ik eerst aanpassen.

Ik zou zelf vitaminebrok of een ander suiker arme brok gaan voeren.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:25

ellepel schreef:
Ik zou het voer zo laten

Er zijn genoeg paarden en pony's die het werk zat aan kunnen met veel minder krachtvoer. Heb zelf een Friese merrie die haar werk gewoon op een handje vol basisbrok per dag deed. En dan was ze nog steeds fel genoeg.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:41

Niet elk paard is gelijk he..
Maar ik denk dus dat bij deze pony het voer niet het probleem is..
eerder leeftijd, jong dier..misschien toch tekort buiten.
En dat gedribbel kan ook een trainingsfout zijn..ze heeft het dier nog niet zo lang he
Misschien moet het nog wennen?

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:58

Veel mensen vergeten dat je met een handje brok de nutriënten behoefte van met name vit. D, vit. E, selenium, zink en magnesium niet haalt. Dus van de brok af en op de vitamine korrel, verder meer naar buiten en lekker samen met andere pony's is echt goed voor zo'n jong dier. Daarnaast gewoon voldoende ruwvoer, het liefst zo dat hij niet langer dan 3-4 uur zonder staat. Zorg ervoor dat hij paard kan zijn, dit geeft veel rust in zijn koppie en geeft hem de gelegenheid om dingen die hij net geleerd heeft te verwerken.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 23:10

MarlindeRooz schreef:
Als ik 19uur op stal stond werd ik ook wel druk. :j
Dat zou ik eerst aanpassen.

Ik zou zelf vitaminebrok of een ander suiker arme brok gaan voeren.

Dit betekent niet dat hij er hiernaast niet ook nog uitkomt.

Hier in de regio is niet veel aan stallen en deze stal is prima!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 23:11

Dan had ik geen paard genomen, stel dat je 4 uur per dag met hem bezig bent. Staat hij nog 15uur per dag op stal. Dat is toch 3x niks voor een paard, laat staan voor zo'n jonkie.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 23:27

MarlindeRooz schreef:
Dan had ik geen paard genomen, stel dat je 4 uur per dag met hem bezig bent. Staat hij nog 15uur per dag op stal. Dat is toch 3x niks voor een paard, laat staan voor zo'n jonkie.

Ik ben het wel met je eens wat betreft het aantal uren buiten staan, maar vind het wel een beetje kort door de bocht gezegd.

Staat de pony in de zomer wel meer buiten? En is het mogelijk om hem niet nog een aantal uurtjes meer buiten te zetten?

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 23:31

Als een paard zonder brok genoeg energie heeft en netjes op gewicht blijft, zou ik geen brok meer geven.

Verder vind in dat hij, zeker voor een jong dier, veel te weinig buiten komt. Dat kan een wereld van verschil maken in drukheid.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 23:33

Zo te zien aan de foto's van TS komt de pony ook buiten in een groep. Dit is goed voor de (sociale) ontwikkeling van de pony. Houd dit vooral vast!

Verder hoop ik dat de discussie "wat is genoeg buitenlopen" in de daarvoor bestemde topics mag blijven... Op sommige vragen zijn geen eenduidige juiste antwoorden door de verschillende factoren die in het spel zijn!

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 23:40

Staat buiten in een groep inderdaad, en in de zomer lekker op het weiland en meer uren.
De discussie buitenlopen of niet tja helaas is het niet overal mogelijk. Ze hebben opzich niet zoveel te klagen.
Ik had ze graag ook iets meer buiten gehad, maar wat niet kan kan niet..
Een paard gaat niet zomaar dood van een aantal uur op stal.