Is dit voldoende, of moet ik meer/ anders voeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovevalser

Is dit voldoende, of moet ik meer/ anders voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 13:14

hi allemaal,
we hebben sinds sepember een nieuwe paardje maar hij is erg dun.
nu vraag ik me af of ik wel het juiste voer en in de juiste verhouding voer.

mijn paard:
ras: holsteiner
leeftijd: 3,5
geslacht: ruin
hoogte: ergens tussen 1.55 en 1.63

het voer:
sochtendens:
1 schep basis musli
1/2 schep geplet mais
1 schepje vitamine poeder

savonds of na het rijden:
3/4 schep pavo sport fit
1/2 schep geplet mais
1 schepje vitamine poeder

het poeder hebben we van de veeart gekocht en is om de spieropbouw te bevorderen

ze staan met z'n 2e op de wei ( met een fries) ze dan krijgen ze dagenlijks samen ook nog groente en fruit in de wei gegooid ( wortel, appel, aardappel) zo'n emmer vol

ook kijgen ze 1x per 2 a 3 weken een grote baal hooi in de wei

ze staan 24/7 in de wei maar zede is erg arm aan gras, zeker nu in de winter is het erg kaal

het zou fijn zijn als jullie kunnen helpen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:20

Je krachtvoer lijkt prima. De baal hooi, hoe lang doen ze daarmee? en verdeel je het in twee bulten zodat ze samen kunnen eten? Vaak wordt de onderdanige weggestuurd en kan die minder eten.

lovevalser

Re: Is dit voldoende, of moet ik meer/ anders voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 14:04

ze doen er meestal 2,5 week mee
we verdelen het niet, het ligt onder een afdak maar ze staan samen altijd aan de zelfde kant te eten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:02

Dan is het zo goed als onbeperkt dus, dat is wel belangrijk in de kou en bij weinig gras.

Ik heb geen verstand van het voeren van groente eigenlijk dus kan daar niet zoveel van zeggen. Verder, ik zou in jouw positie de geplette mais eerst eens gaan verdubbelen en kijken of dat wat aanzet.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:06

geweekte bietenpulp is goede dikmaker.
laatst las ik dat mais helemaal niet zo goed is. Dat ze er zelfs mager van kunnen blijven. Die misschien eens weg laten.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:10

Gezien de leeftijd, misschien even een stapje terug doen kwa rijden, zodat hij tijd heeft om te groeien? Als jij de energie met rijden verbruikt en hij moet groeien zal hij mager worden.

lovevalser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 15:22

norton84 schreef:
geweekte bietenpulp is goede dikmaker.
laatst las ik dat mais helemaal niet zo goed is. Dat ze er zelfs mager van kunnen blijven. Die misschien eens weg laten.

troi schreef:
Dan is het zo goed als onbeperkt dus, dat is wel belangrijk in de kou en bij weinig gras.

Ik heb geen verstand van het voeren van groente eigenlijk dus kan daar niet zoveel van zeggen. Verder, ik zou in jouw positie de geplette mais eerst eens gaan verdubbelen en kijken of dat wat aanzet.

de ene zegt wel mais de andere niet, ik had het aan de veearts gevraagt en die zei dat dat per paard kan verschillen.

Princesj schreef:
Gezien de leeftijd, misschien even een stapje terug doen kwa rijden, zodat hij tijd heeft om te groeien? Als jij de energie met rijden verbruikt en hij moet groeien zal hij mager worden.

hij word maar 3x per week gereden waar van maar 1x serieus een vol uur. de andere keren zijn het buitenritjes in alleen stap en een stukje draven of een beetje longeren. daar ga ik niet nog minder van maken, anders bouwt hij geen spieren enzo op

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:26

Als je doel is om je paard wat dikker te krijgen dan zijn er een aantal opties, mais, bietenpulp en seniores priores worden veel gebruikt daarvoor. Wat werkt voor het ene paard werkt niet voor het andere. Maar omdat je al mais geeft zou ik dat eerst verdubbelen. Mocht dat niet werken dan kan je nog altijd wel wat anders erbij halen, zoals pulp of slobber. Mijn slanke quarter krijgt in de winter anderhalve kilo maisvlokken en blijft daar mooi van op gewicht (naast onbeperkt hooi en een kilo muesli). In de zomer red hij zich prima op gras en wat muesli.

Florionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:28

Mocht je hem echt te dun vinden zal ik zeggen beetje slobber. Mijn paard was ook zo dun, net zadelmak wat hem veel gekost heeft. Trekt nu mooi bij!

lovevalser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 15:29

troi schreef:
Als je doel is om je paard wat dikker te krijgen dan zijn er een aantal opties, mais, bietenpulp en seniores priores worden veel gebruikt daarvoor. Wat werkt voor het ene paard werkt niet voor het andere. Maar omdat je al mais geeft zou ik dat eerst verdubbelen. Mocht dat niet werken dan kan je nog altijd wel wat anders erbij halen, zoals pulp of slobber. Mijn slanke quarter krijgt in de winter anderhalve kilo maisvlokken en blijft daar mooi van op gewicht (naast onbeperkt hooi en een kilo muesli). In de zomer red hij zich prima op gras en wat muesli.

oke, dan gaan we dat maar eerst proberen, na hoeveel tjd zou er iets van resultaat moeten zijn? maand?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:46

lovevalser schreef:
hij word maar 3x per week gereden waar van maar 1x serieus een vol uur. de andere keren zijn het buitenritjes in alleen stap en een stukje draven of een beetje longeren. daar ga ik niet nog minder van maken, anders bouwt hij geen spieren enzo op

Waarom moet een 3 1/2 jarige vol in de spieren staan? Dier is nog volop in de groei wat een boel energie kost.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:53

lovevalser schreef:
Princesj schreef:

Een vol uur? 3,5 jaar? Mijn 3,5 jarige loopt max 4x in de week (incl. longeren), max 20 minuten. Waarom? Omdat ze nog groeit. En is ze een periode waarin ik de groei zie (overbouwd staan) of word ze te mager, krijgt ze rust. Ze bouwt keurig bespiering op die past bij haar leeftiijd, niks aan het handje!

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:57

Olie, wel langzaam opbouwen, wordt ook als dikmaker gebruikt.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:57

Mais kan een paard niet verteren tenzij het termisch ontsloten is.
Bovendien belast het de darmen enorm.
Kies dan liever voor bietenpulp of Speedibeet van Pavo,deze hoef je niet zolang te weken.
Dat zet lekker aan zonder ze heet te maken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:59

Maar hoe kan het dan Ambre dat mijn paard er keurig dikker van wordt? Als het niet verteerd wordt zou het toch moeten worden uitgepoept? Overigens wordt mijn paard enkel dikker van maisvlokken, maisbrok had totaal geen effect.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:01

Op die leeftijd is het vanwege de groei niet zo gek dat ze (zeker in de winter) wellicht nog wat schraler zijn. Ik zou me er niet zo'n zorgen om maken zolang hij nog gewoon monter is :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:02

Het schijnt enorm belastend te zijn voor de darmen gezien het feit dat het puur zetmeel is.
Kan best dat jouw paard er dikker van wordt,het is een middel dat vroeger flink gebruikt werd.
Dat zal heus niet voor niets zijn.Maar menig veterinair en voedingsdeskundige die ik gesproken heb toen mijn paard vermagerde raadde mij het ten zeerste af.
Olie was goed en thermisch ontsloten mais kon ook.Bietenpulp is eigenlijk gewoon ruwvoer en kan dus nooit kwaad.

lovevalser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 16:03

Selka schreef:
lovevalser schreef:

Waarom moet een 3 1/2 jarige vol in de spieren staan? Dier is nog volop in de groei wat een boel energie kost.

hij hoeft echtb niet vol spieren te staan maar hji in nu op sommige plaatsen zo mager en zo weinig spier dat het eng is.

de buren hebben een 3jarige die zelfs voller is ( en ja zelfde ras)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:24

Maar wordt er iets met die 3 jarige gedaan? Ik heb ook een bonk van een 3 1/5 jarige staan. Maar die staat 24/7 te eten en verder niks.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:30

Hebben jullie gekeken naar wormen?
Dit kan ook de oorzaak zijn van een paard dat dun blijft.
Zijn de tanden bekeken?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:45

Ik lees dat je hem aardappel geeft, weet je dat dat giftig is voor paarden? Zou beginnen met dat uit zijn rantsoen te halen. Is hij verder ook helemaal gezond, geen wisselende tanden, geen wormen etc?
Om hem voller te krijgen kan je een slobber als Seniores Priores of Speedibeet proberen :j

lovevalser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 16:56

Def schreef:
Hebben jullie gekeken naar wormen?
Dit kan ook de oorzaak zijn van een paard dat dun blijft.
Zijn de tanden bekeken?

ja, hij is pas weer ontwormd, en toen hi net bij ons kwam naar de tandarts gewwet ( dat is de buurman dus kommt goed uit. die kijkt regelmatig als hij langs de wei komt)

Tammy_ schreef:
Ik lees dat je hem aardappel geeft, weet je dat dat giftig is voor paarden? Zou beginnen met dat uit zijn rantsoen te halen. Is hij verder ook helemaal gezond, geen wisselende tanden, geen wormen etc?
Om hem voller te krijgen kan je een slobber als Seniores Priores of Speedibeet proberen :j

ik wst niet dat dat giftig wa, maar dat word ook vooral gevoerd door voorbijgangers.

Selka schreef:
Maar wordt er iets met die 3 jarige gedaan? Ik heb ook een bonk van een 3 1/5 jarige staan. Maar die staat 24/7 te eten en verder niks.

zoals geschreven rijden we hem ong 3x per week. verder staat hij op de wei te eten of aandacht te vragen van voorbijgangers :)

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:08

Ik zou ook speedybiet proberen van pavo, (niet droog voeren!) is een goeie dikmaker. Zelf het paard van m'n schoonmoeder, 36 jaar blijft er dik mee. Terwijl die oudjes heel moeilijk dik te krijgen zijn. En ze vinden het heerlijk!

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:09

En kan je geen bordje ophangen dat mensen ze geen aardappelen mogen geven?

lovevalser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 17:12

gewoonmarie schreef:
En kan je geen bordje ophangen dat mensen ze geen aardappelen mogen geven?

er hangen al verschillende bordjes met niet voeren helaas heeft dit vaak geen zin