slank paardje, voeding verbeteren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nanoukkie

slank paardje, voeding verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 20:40

Hallo!
Ik maak dit topic aan daar ik denk het voedingspatroon van mijn merrie toch wat evenwichtiger te maken. Ze is een 6-jarige merrie, die veel schommelt in gewicht maar voor mij toch alijd aan de slanke kant blijft. Dit is sowieso gewoon haar bouw, maar ik zou het fijn vinden moest ze nog wat aankomen.
Wormen kan het al niet zijn daar ze om de zoveel tijd standaard de kuur krijgt.
Tandenarts is halfjaar geleden geweest, zal ik nog eens bellen gewoon voor een check-up.
dit is wat ze krijgt;
s'morgens (5uur): 2kg brok, 2 kg alfalfa
s'middags(rond 1): 2 kg alfalfa
s'avonds (rond 6-7): 2kg brok, 4 kg alfalfa
ook krijgt ze een kilootje wortelen per dag, maar meer als lekkernij.
Ze werkt(e) 5 dagen per week. Springericht.

Ik dacht aan s'middags 4kg alfalfa en s'avonds 6. 2kg=1 plak.
Misschien zou het ook beter zijn moest ik s'middags nog 1 kg brok geven, dus dat ze in tot. 5kg brok heeft of ik kan de 2 kg van in de ochtend splitsen naar 1 en 1? Weet niet of dat iets uitmaakt.

Ik wil even melden dat ik in Zuid-Amerika woon & al die voedingssuplimenten zijn hier niet zo van doen, ik ga wel nu naar belgie op vakantie en had in de decathlon een multi-vitaminen supplement gezien, als iemand dat aanrad kan ik dat wel evt. meebrengen.

Paardje krijgt iedere dag (als het weer het toelaat, wat dus bijna altijd is) weidegang, alleen is daar geen gras of echt sprietjes.. Tot op heden stond ze in een kleine kudde op een grote wei met gras maar daar heeft ze een trap gehad en haar borstspier gescheurt (ogsteeds in herstelling), dus dat riskeer ik niet meer.. Ik laat ze wel enkele dagen per week een halfuurtje wat grazen rondom het domein. (klinkt zo zielig ;( )

Als ik ze aan huis had zou ik onbeperkt hooi geven, maar ik sta op een stalling en dat is jammergenoeg niet mogelijk..

Wat denken jullie dat ik kan verbeteren?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door nanoukkie op 25-01-15 21:13, in het totaal 2 keer bewerkt

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:46

Heb je een foto van der, veel mensen hier op bokt vinden een paard te mager terwijl het dier perfect op gewicht is. (veel paarden/ponies hier zijn dus ook te dik)
Meer krachtvoer zou ik niet doen, ik werk op een sportstal en de paarden die internationaal lopen krijgen max 2 kilo sportbrok en 2 kilo haver en dan nog een lading ruwvoer.natuurlijk.
Dus stel ze is echt te dun dan zou ik de alfa alfa opschroeven naar die 4 smorgens of smiddags en 6 savonds.

capopjekop

Re: slank paardje, voeding verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:52

Ik sluit me aan bij Jaleesa, ben nu ook wel benieuwd naar je paard. Ik merk ook dat mensen hun paard snel dun schatten terwijl ze eigenlijk op mooi gewicht zijn of enkel wat onbespierd. Het is ook een aanrader om eens op youtube te zoeken op fatscore your horse.

Varieer je ook met je ontwormingsmiddel? Soms raken wormen resistent waardoor de keur niet zo werkt als het moet.

Als ze toch echt te slank is, dan zou ik toch kijken of je haar meer ruwvoer kan geven. Verder vind ik dat ze al best veel brok krijg, 4 kg is toch behoorlijk veel.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:55

4 kilo brok op een dag vind ik best veel naast die 8 kilo alfa alfa (is dat een soort luzerne?).
Mijn merrie van 5 krijgt 0,5 brok en 1 muesli op een dag en dat is genoeg voor haar, ze krijgt daarnaast nog een bult ruwvoer en ze is ook wat aan de schrale kant maar meer brok ga ik haar niet voeren, dan ga ik door het dak eruit ben ik bang....
Is er geen pulp in Amerika? Pavo of subli hebben ze daar zeker nog nooit van gehoord?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:02

Amiigo schreef:
4 kilo brok op een dag vind ik best veel naast die 8 kilo alfa alfa (is dat een soort luzerne?).
Mijn merrie van 5 krijgt 0,5 brok en 1 muesli op een dag en dat is genoeg voor haar, ze krijgt daarnaast nog een bult ruwvoer en ze is ook wat aan de schrale kant maar meer brok ga ik haar niet voeren, dan ga ik door het dak eruit ben ik bang....
Is er geen pulp in Amerika? Pavo of subli hebben ze daar zeker nog nooit van gehoord?

Alfalfa = lucerne.

Dit is zuid-amerika en daar is het eerder suikerriet dan suikerbiet en als ik me goed herinner dat stuk veel jungle. Qua veevoer soms erg lastig dus.
Je brok kost ook energie om te verteren. Meer lucerne is een optie, maar je zal als je er zoveel van voert ook kritisch naar je c/p moeten gaan kijken. Wat zit er dus in je brok?

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 21:02

Ze is helemaal niet té mager, enkel ja, niet heel erg bespierd ( ze heeft nu veel verloren door geen intensief werk meer ) en gewoon niet zo een mooie bouw!
ik zal even een fotootje zoeken ja, of eentje van gisteren op de computer zetten:)

@amiigo; ja ik denk dat het ongeveer gelijkstaat aan luzerne, had er ook nog nooit aan gedacht voordat ik naar hier kwam, hier hebben ze ook geen normaal hooi.. Was wel beter geweest vermoed ik.
Dan zal ik het ook gewoon op 4 houde, en zeker geen 5 gaan voeren.
En pulp? Denk het niet, iedereen voert gewoon brok en alfalfa, heb een keer is op iem zijn staldeur 'avena' zien staan?
En neen dat veronderstel ik van niet. Het is trouwens Zuid-amerika, zeer weinig mensen echt in de paarden-sport- wereld. (er zijn wel gaucho's maar die paarden staan gewoon op't land)

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 21:02

Ja ik heb geen flauw idee wat er in die brok zit, kan morgen een foto maken?
:o

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:05

Foto van de brok hebben we niet zoveel aan denk ik :) heb je geen naam? In NL heb je bijv sportbrok, basisbrok, merriebrok enz, hier heb je dan wel 100 verschillende soorten voer en zie je de bomen door het bos niet meer :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:05

nanoukkie schreef:
Ja ik heb geen flauw idee wat er in die brok zit, kan morgen een foto maken?
:o

Je zal moeten uitvinden wat de fabrikant er in heeft gestopt aan ingrediënten, dat is aan de brok zelf niet te zien. Zit er dus een etiket met iets van eiwit, vet, calcium, etc. percentages op de verpakking?

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 21:09

Ik heb de verpakking nooit gezien. Het wordt echt per ton ofzo gelevert en in een hele grote houten constructie geplaatst, zal eens proberen te vragen aan mijn lerares

ben even aan het uitzoeken hoe ik een foto erop moet plaatsen hé :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:10

weeg je die alfalfa?Of meet je een kilobakje vol?

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 21:14

Heb een foto kunnen plaatsen, van gisteren. Hier is enkel niet op te zien dat ze heel erg uitstekende heupen? heeft, ohjee ik bedoel zo aan haar flank..

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:26

Ik zie geen foto?
Nog over die wormkuur trouwens, als je echt zeker wil weten dat het daar niet aan ligt kan je altijd haar bloedwaardes laten testen (dan heb je meer zekerheid)
Verder weinig bespiering heeft tijd nodig om zich te ontwikkelen tot goede bespiering, vet gaat je paard dan enkel in de weg zitten zeker in zo'n warm land als Uruguay.
Dus als je straks weer aan het werk mag gewoon kalm aan opbouwen qua training, eten en dan vooral het krachtvoer krijgt ze genoeg. En kun je het niet met een van de locals op een akkoordje gooien? Dat je daar hooi mag halen (dreks van het land), die Uruguayanen lijken me niet de meest moeilijke mensen toch?

Edit: Ik zie hem, ze is mooi op gewicht, mag alleen wat meer spieren op.
Leuk paard trouwens :)

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 21:35

bedankt voor de tips!
wat kan je nog allemaal te weten komen door bloedwaardes te laten testen (als ze dat doen hier), ik moet alles eens bespreken met mijn lerarese, die is met niets anders bezig als paarden! :D
Ja over warm gesproken, jezus, vandaag 32 graden en dan staan de arma paardjes vol in de zon, maar die zijn dat natuurlijk wel gewent... (Ik zet mijn paardje smiddags 'op de warmste uren' altijd even binnen en spuit haar dan vervolgens af haha :D )
Ja ik mocht een tijdje terug beginnen te stappen en dat ging goed tot gisteren, begon ze weer te een beetje ongelijk te stappen :(
En ja dit klinkt wel goed :D Maar wat is het vershil dan daarin?
En neen hoor, lekker chill, alles op zijn eigen gangetje!
(Een keer per week wordt er ook een heleboel vers gras gelevert ook rechstreeks vanop't land)
Ja inderdaad, een stuk meer spieren! Denk dat ik dit jaar ook me ga 'verdiepen' in longeren echt als 'trainen'. Ik heb ook een stapmolen ter bschikking maar daar ben ik nou niet echt grote fan van.
En dankjewel! ik heb haar echt nog maar 2 maandjes dus we zijn nog vanalles aan het uitdokteren :list:

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:38

Ik zou proberen toch een deel van de alfalfa te vervangen voor grass hay. Door grote hoeveelheden alfalfa wordt namelijk de hoeveelheid calcium te hoog (zelfs als je daarvoor met fosfor corrigeert) en hierdoor kunnen calciumstenen in het spijsverteringsstelsel ontstaan. Ik zou maximaal de helft van het ruwvoer alfalfa laten zijn.

Ik vind het paard wel wat schraal. Het paard heeft namelijk ook geen reserves in spieren. Om gemakkelijk iets aan gewicht toe te voegen kan je wat olie over het voer doen. Dit kan willekeurig welke olie zijn, bij mijn paard was 100mL per dag voldoende om net het verschil te maken. Maar opvoeren tot 250mL is geen probleem.

Waarmee is ze ontwormt? Want je hebt 4 ontwormingsgroepen: pyrantel, ivermectine/moxidectine, praziquantel en fenbendazole. Als er standaard met 1 groep ontwormt wordt (ivermectine en moxidectine vallen in dezelfde groep) dan kan een paard nog steeds wormen hebben omdat het middel mogelijk niet werkzaam is tegen sommige wormen of omdat er resistentie opgetreden is bij een bepaalde wormsoort voor dat middel.

Hoe krijgt ze het alfafa aangeboden en hoe lang is ze bezig om het op te eten? Want tussen de laatste en de eerste voerbeurt zit 10 uur. Eigenlijk wil je een paard niet langer dan 3 uur zonder ruwvoer hebben zitten, maar maximaal niet langer dan 6 uur. Dus dan moet je paard al 4 uur met zijn ruwvoer doen. Haalt ze dat? Tussen ochtend en middag trouwens idem dito, daar moet ze 8 uur doen met 2 kg.

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:48

nanoukkie schreef:
bedankt voor de tips!
wat kan je nog allemaal te weten komen door bloedwaardes te laten testen (als ze dat doen hier), ik moet alles eens bespreken met mijn lerarese, die is met niets anders bezig als paarden! :D
Ja over warm gesproken, jezus, vandaag 32 graden en dan staan de arma paardjes vol in de zon, maar die zijn dat natuurlijk wel gewent... (Ik zet mijn paardje smiddags 'op de warmste uren' altijd even binnen en spuit haar dan vervolgens af haha :D )
Ja ik mocht een tijdje terug beginnen te stappen en dat ging goed tot gisteren, begon ze weer te een beetje ongelijk te stappen :(
En ja dit klinkt wel goed :D Maar wat is het vershil dan daarin?
En neen hoor, lekker chill, alles op zijn eigen gangetje!
(Een keer per week wordt er ook een heleboel vers gras gelevert ook rechstreeks vanop't land)
Ja inderdaad, een stuk meer spieren! Denk dat ik dit jaar ook me ga 'verdiepen' in longeren echt als 'trainen'. Ik heb ook een stapmolen ter bschikking maar daar ben ik nou niet echt grote fan van.
En dankjewel! ik heb haar echt nog maar 2 maandjes dus we zijn nog vanalles aan het uitdokteren :list:

Eeh je kan beter vragen wat je niet kan testen via de bloedwaardes: je meet dan eigenlijk of het paard gezond is en dus geen parasieten/virussen/ontstekingen en dat soort dingen heeft, daarnaast meet je of je paard voldoende voedingsstoffen binnen krijgt en dus geen tekorten ergens van heeft.
Het verschil tussen een wormkuur en een bloedwaardetest is dat een wormkuur een bestrijdingsmiddel is waar ze immuun voor kunnen worden of wat niet voldoende meeneemt en een bloedwaarde test vertelt je wat er scheelt waardoor je heel gericht kunt behandelen. Ik zweer erbij.
Stapmolen kweek je geen spieren mee, is puur voor beweging. Met longeren hoop ik dat je lerares veel ervaring heeft en als je tussendoor weer richting Europa komt kun je hier ook workshops volgen, leer je een hele hoop van.
Ik kan je namelijk zo via de pc wel uitleggen wat fijn longeren is maar je moet het toch zelf zien, voelen en doen ;)
Woow 32 graden, denk dat ik jou kant maar op kom. Hier ligt een dik pak sneeuw..

Wat Mizora zegt sluit ik me trouwens bij aan, maar zij is dan imo een soort lopende paarden encyclopedie.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 21:55

dus zoals @jaleesa89 zegt; gewoon hooi van't land?
Ja inderdaad, dat vind ik ook.. En ja ik geef een keer per week een handjevol gekookt lijnzaad en heb een tijdje terug een hele fels misolie opgemaakt, moet ik dan toch maar eens terug mee beginnen. (zonnebloem of maïs?)

Ik weet niet waarmee ze ontwormt word eigenlijk, schaamschaam. Ik zal het eens vragen want de stalling zelf zorgt voor alle inentingen / opwormingen etc optijd. Ik veronderstel dat ze dan wel altijd hetzelfde geven. Ze mest wel goed en heb er nog nooit iets of wat van wormen ingezien.

Ze eet vrij snel al het voer op, helaas, daarom wilde ik ook meer ervan voeren...
Hoe bedoel je hoe ze het krijgt aangeboden? Ik gooi de plak gewoon in haar stal zodat ze er ookal ietsje langer overdoet. Soms met wat water eroverheen. Als ik s'avonds rijd en ze daarna op stal staat doe ik vaak de helft in een hooizak, daar amuseert ze zich ook mee.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 22:00

@Jaleesa 89: jullie zijn allebei lopenden paarden encyclopediën!
Ik moet echt nog heel veel leren... Rijd al heel lang (2006) maar toen een tijdje gestopt en nu sinds ik een eigen paard heb leer ik iedere dag nieuwe dingen..
Ik kom toevallig 8 februarie terug naar Belgie voor enkele weekjes!
heb al een lange lijst met spullen..
En ik weet bitterweinig over longeren, daarom een vraag; wat is een goed hulpmiddel om het paard mooi te doen lopen tijdens longeren, of gebruik je dat niet?
polyvalente teugels leken me wel wat, maar zoals ik al zei ik weet er niet veel over.
Neen geloof me 32 graden is helemaal niets, voel me na een intensieve springles altijd zooo belabbert :(

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:15

Ze bedoelde hoe je het voer aan haar geeft. Als ze het zo snel eet zou ik het in een slowfeeder doen en als dat niet voorhanden is het in een hooinet/zak geven.
Ja hooi dreks van het land is lastig, als het heeft liggen drogen zou ik zeggen doen, maar als het vers gemaaid gras is heb ik daar zo mijn vraagtekens bij. Daarnaast is het gras in Uruguay ook heel anders dan het gras hier, dus dat speelt ook mee.
Een exact antwoord kan ik je dus niet geven, weet zeker dat andere bokkers mij graag aanvullen en eventueel verbeteren :)

Haha voel me hier af en toe echt een sukkel hoor als ik anderen zo af en toe zie reageren en dan te bedenken dat ik al 4,5 jaar in de sport werk en vanaf 1997 paardrij.
Polyvalente teugels ken ik niet, ik longeer eigenlijk altijd of met een longeerhulp (aan de touwen), een chambon of aan de bijzet. Heel af en toe doe ik aan de dubbele longe longeren, maar enkel als ik het aan het chambon of de bijzet niet kan oplossen. Wat je nu vooral wil zien aan de longe is actief van achter en mooi lang/laag aan de voorkant, dat ze de gehele bovenlijn loslaat en haar buik aanspant. Galop doe ik enkel om impuls te houden en dravend doen ze het echte werken bij mij (er word hier ook al genoeg gegalopeert onder het zadel)
Als je wat verder met haar bent en ze meer kracht heeft kan je gaan werken aan meer oprichting aan de longe en dat kan heel mooi aan de bijzet of dubbele longe.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:37

Ik gebruik zelf zonnebloemolie, maar voor de factor aankomen maakt het niet zoveel uit. Ik gebruik wat het goedkoopste is (schijnbaar is zonnebloemolie net iets gunstiger dan maisolie in de omega 3-6 verhouding, maar ik kan daar geen werkelijke cijfers zo van vinden en het verschil is waarschijnlijk minimaal).

Ik bedoelde inderdaad of je het in een net, slowfeeder, hooitas of van de grond voerde. Het beste is om het uit een slowfeeder te voeren, met mazen van maximaal 4.5x4.5cm. Hiermee doet het paard langer over zijn hooi, waardoor hij er beter op kauwt en het daardoor weer beter verteert.

Meer ruwvoer is inderdaad beter. En dus grass hay erbij, geen alfalfa hay (het wordt door sommige mensen allemaal hay genoemd, vandaar dat ik het zo bewust noemde). Ik zou maximaal 4kg alfalfa voeren en de rest grass hay, maar ik kan begrijpen dat dit lastig is. Het is altijd schipperen met wat optimaal is en wat mogelijk is.

Kan je een ingrediëntenlijst (van achterop de zak of vragen aan de pensionhouder) krijgen van de brok die gevoerd wordt (in het Engels, in het Spaans kan ik er helaas niets mee)? In combinatie met hoeveel MJ energie erin zit?

De basis van een paard is in principe onbeperkt ruwvoer. Als ze 3% van hun lichaamsgewicht (lw) aan droge stof (ds) ruwvoer opeten is dat prima. Bij hooi/alfalfa is het ds-gehalte vaak 82%, dat betekent dat je de benodigde kg's ruwvoer keer 1.2 moet doen. Dus als je paard 500kg weegt en je wilt 3% lw voeren, dan kom je op de volgende som uit. 500*0.03 = 15. 15*1.2 = 18kg hooi/alfalfa.

Maar bij een paard dat geen medische contra-indicatie heeft of veel te dik is, zou ik in ieder geval minimaal 1.5% ds lw aan ruwvoer voeren. Dit is dus 500*0.015*1.2 = 9kg hooi/alfalfa en liever zelfs 2% (dus 13.5kg hooi/alfalfa).

Ik weet niet hoeveel jouw paard(je) weegt en dus ook niet hoeveel ruwvoer jouw paard nodig heeft. Ik heb hier als voorbeeld 500kg aangehouden. Maar je moet het eventueel dus omrekenen naar het gewicht van jouw paard.

Ik zou proberen het boek van Lammert Haanstra te kopen. Hier is het ebook te koop. Dit is de longeergoeroe en weet het (in mijn ogen) behoorlijk duidelijk uit te leggen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet precies het gras van Uruguay ken, ik ben er vanuit gegaan dat het vergelijkbare voedingswaardes heeft als de VS.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 23:20

ik zal morgen een foto maken van de voederzak en dan het even vertalen voor jullie (welliswaar via google vertalen want ookal woon ik hier al een jaar, ik spreek bitterweinig spaans..)

Ohja, maak je die slowfeeder zelf of koop je het gewoon best? Zoja; waar?:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:46

je kunt eens vragen of ze daar copra meal verkopen?Gedroogd en gebrand kokosmeel.Daar zetten paarden van aan.Ik gebruik dat ook voor mijn paard.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 18:14

kan ik mss kopen als ik terug naar belgie, per hoeveel kg is dat en is dat ook daadwerkelijk goed? Heb er namelijk nog nooit v gehoord!

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:40

Slowfeeder kun je zelf maken als je een beetje handig bent, der is ook wel een topic van. Ik weet niet of er ook slowfeeders geleverd worden in uruguay, wellicht is het handig om dan een grote bestelling ergens te plaatsen en het dan in een keer te laten verschepen naar Uruguay via DHL of iets dergelijks. Dan vallen de verzendkosten relatief gezien nog mee dacht ik, weet ik niet 100% zeker.
Dat kokos meel ken ik niet, kokosboter om mee te koken ken ik wel maar denk niet dat dat heel relevant is XD

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 19:45

haha ja kokosboter ken ik ook, daar brand ik zelf mee in de zon.. (zou me hier heel erg voor moeten schamen aangezien het risico hier zo groot is op huidkanker ivm het gat in de ozonlaag wat echt net hierboven is..)
en ja papa is wel handig!
maar ik ga evengoed 8 februari naar belgie en dan heb ik al een groot lijstje :+