Krijgt mijn paard genoeg ruwvoer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolyne

Krijgt mijn paard genoeg ruwvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 16:29

Hallo allemaal,

Ik heb een wellicht wat stomme vraag, maar wil graag jullie advies. Mijn paard staat op op een pensionstal (volpension). Hier voeren ze maar 2 keer per dag kuilgras (en wat biks). Dit staat mij eigenlijk al wat tegen, omdat de paarden dus lange tijden zonder iets te knagen staan (laatste voerbeurt is rond 17u en rond 18u zijn ze uitgegeten en overdag dus hetzelfde). Wat is jullie mening hierover?

Ten tweede krijgen de paarden energierijk eerste snede kuilgras van verschillende (paarden)grassoorten. Aan de ene kant leuk, want alles wat ze nodig hebben zou er in zitten, maar aan de andere kant mogen ze hier volgens de bedrijfsleider niet te veel van krijgen, want dan krijgen ze te veel eiwitten ed binnen. Hierdoor heb ik het idee dat mijn paard te weinig ruwvoer krijgt, ondanks dat hij er nog goed uitziet. Kan dit?

Ik merk overigens wel dat mijn paard steeds heviger is op een snoepje, knaagt aan bakrand of stalpaneel en overall chagarijniger is etc. Ik heb weleens gehoord dat als een paard te weinig voedingsstoffen krijgt je dit vaak niet meteen aan hem ziet, maar dat het na een tijdje opeens snel kan gaan...

Wat is jullie idee van bovenstaande... Maak ik me onnodig zorgen of dient dit voerbeleid wel aanpassing??

Alvast bedankt!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:32

Hm... Vind 5 uur smiddags laatste voerronde erg vroeg..
Wij geven ze rond een uurtje of 10 nog een hoop, voor de nacht.

Omdat een paard toch veel moet eten denk ik dat hij te weinig krijgt.
Is het wel echt paardenkuil? Of koeienkuil?
Koeienkuil mogen ze niet hebben..

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:34

Mijn pony krijgt vaak ook niet genoeg kuil. Ik gooi er zelf nog heel wat bij. Niet iets voor jou? En anders gaan praten met de staleigenaar. En zeggen dat JIJ wilt dat ie meer kuil krijgt want het is JOU paard en niet dat van de staleigenaar. Succes

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:36

Je maakt je terecht zorgen ts. Veel te weinig ruwvoer en te rijk.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:37

Waarschijnlijk krijgt je paard kwa voedingswaarde wel genoeg. Maar hij is er alleen snel klaar mee. Je zou kunnen vragen of ze er gewoon hooi/ hooi waar weinig inzit erbij kunnen geven voor de bezigheid.

Marion71

Re: Krijgt mijn paard genoeg ruwvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:48

Of hij te weinig krijgt, kan ik niet beoordelen maar zeker wel dat het te weinig voerbeurten zijn. Dezelfde hoeveelheid hooi kan ook in 3 of 4 keer gegeven worden. Al zie ik nog liever dat er naast ruwvoer in 3 of 4 porties ook een portie laagwaardig ruwvoer zoals stro gegeven wordt. Daarom ben ik ook voorstander van stro als bodembedekking.

Zoals je het beschrijft, is jouw paard imo een stalgebrek aan het ontwikkelen: luchtzuigen. Oorzaak is eigenlijk een managementfout. Zou me niet verbazen als jouw paard verrekt van de maagpijn. Verdiep je maar eens in de oorzaken en gevolgen van luchtzuigen. Ik ben niet snel voor je paard verhuizen (ben zelf stalhouder) maar jouw stalbaas heeft iets echt niet begrepen (en gaat dat niet doen ook).

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:52

Ik vind ook dat hij op deze manier te weinig krijgt. Minimaal 3 keer per dag aanbieden.. en liefst dan niet zo rijk dat hij er heel weinig van mag hebben. Staat hij op stro? Dan heeft hij in ieder geval nog wel wat te knabbelen. Wat je nog kan doen is het voeren in een slowfeeder, zo doet hij er langer mee.

Heb je trouwens enig idee wat hij in kilos krijgt en hoe zwaar hij is? Even als voorbeeld. Paarden hier op stal (fjord bijv) krijgt 3 kg per keer dus 9 kg per dag.

JumpingWolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:55

Volgens mij krijgt hij qua voedingsstoffen wel voldoende binnen, maar het gehele verteringssysteem van een paard is erop gebouwd de hele dag te eten. Als ze niet genoeg maagvulling hebben gaat het maagzuur de maagwand irriteren en krijgen ze dus maagzweren. Het is dus veel beter om meerder voerbeurten te hebben verspreid over de dag. Dat knagen aan de stalpanelen is een poging die maag te vullen, net als bijvoorbeeld luchtzuigen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:57

Mooi excuus om te kunnen zeggen daarom voeren we niet zoveel.
Op veel pensionstallen wordt er te weinig gevoerd, wordt er beknibbeld op het voer over de rug van het paard. Daarom had ik de afspraak ik regel mijn eigen ruwvoer toen ik nog in pension stond. Nooit geen gezeur en ik kon voeren zoveel ik wilde.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:58

paarden mogen nooit langer dan 7 uur zonder ruwvoer en eigenlijk liever na 4 uur niks te eten alweer ruwvoer voeren. De darmen moeten op gang blijven, anders komt er te veel zuur in de maag en krijgen ze last van maagzweren. Als je paard overal op aan het bijten is en chagarijnig kan het zijn dat hij zich verveeld door te weinig eten maar misschien ook al wel omdat hij een maagzweer heeft en pijn heeft.
Als ze neit zoveel van dat paardenkuil mogen hebben, moet er een andere vorm van ruwvoer gegeven worden zodat er wel vulling in de maag komt en ze kunnen kauwen.

Ik zou dit een zeer slechte situatie vinden voor mijn paard, dus snel wat veranderen zou ik zeggen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:02

JumpingWolf schreef:
Volgens mij krijgt hij qua voedingsstoffen wel voldoende binnen, maar het gehele verteringssysteem van een paard is erop gebouwd de hele dag te eten. Als ze niet genoeg maagvulling hebben gaat het maagzuur de maagwand irriteren en krijgen ze dus maagzweren. Het is dus veel beter om meerder voerbeurten te hebben verspreid over de dag. Dat knagen aan de stalpanelen is een poging die maag te vullen, net als bijvoorbeeld luchtzuigen.

Nou ja, dit wilde ik ook al zeggen....

Mijn paard heeft pas nog op de kliniek gestaan wegens darm klachten.
Wat me vooral bij bleef in het advies wat ik kreeg was dat ze niet te lang zonder eten mochten staan.
Inderdaad omdat dan het zuur in de maag te veel word en de maag aan gaat tasten.
2 x per dag voeren is natuurlijk helemaal niet goed........paarden moeten continu wat in de buik hebben en inderdaad niet zo rijk als jij noemt want daar krijgen ze weer heel andere problemen van op den duur.

Ik zou een andere stalling zoeken want voerbeleid word eigenlijk nooit echt aangepast voor zover ik het weet.

Hoe dan ook...sterkte met wat je ook beslist.

Jolyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 17:18

Dank jullie wel. Het bevestigt helaas ook mijn gedachten en ideeën. In de zomer was het prima, omdat ze toen de hele dag op de wei stonden. Ook werd er toen later gevoerd, omdat ze pas laat naar binnen gingen. In de winter zouden ze ook netjes buitenkomen (op de wei) waardoor dat ook niet zo erg zou zijn. Nu is het echter al de hele winter te nat, waardoor ze binnen worden gehouden en soms even kort in de bak losgezet worden (ook tegen mijn principe, maar goed)... Maar een extra voermoment inlassen ho maar en de laatste voerbeurt is ook steeds vroeger geworden, dus ja... Dan wordt het ineens een heel ander verhaal he....

Bedankt voor jullie reacties en bevestigingen. Ik ga er mee aan de slag!

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:28

2x per dag voeren in niets mis mee, als je het hooi in een slowfeeder doet en minimaal 5kg per keer.

Een paard eet gemiddeld zo'n 10u per dag, en of die die 10u over 10kg of over 30kg (voorbeeld) doet maakt niet uit.

Een paard heeft een verzadigd gevoel na 10.000 keer kouwen, en als die het hooi langzamer kan eten Door een slowfeeder, eet die minder dan dat je het los op de grond gooit.

Het ideale is als een paard 3 tot 4% van zijn lichaamsgewicht aan ruwvoer krijgt.
Dus als je paard 600kg weegt, krijgt die tussen de 18 en 24 kg hooi als perfecte hoeveelheid.
Dit moet dan niet onwijs voedingsrijk hooi zijn natuurlijk!

Paarden die op dieet staan moeten alsnog minimaal 10kg per dag krijgen en dan het liefst in kleine porties per keer vaak per dag, of zoals ik hierboven beschreef 2x per dag in een slowfeeder.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:57

EarthFocus schreef:
2x per dag voeren in niets mis mee, als je het hooi in een slowfeeder doet en minimaal 5kg per keer.

Een paard eet gemiddeld zo'n 10u per dag, en of die die 10u over 10kg of over 30kg (voorbeeld) doet maakt niet uit.

Een paard heeft een verzadigd gevoel na 10.000 keer kouwen, en als die het hooi langzamer kan eten Door een slowfeeder, eet die minder dan dat je het los op de grond gooit.

Het ideale is als een paard 3 tot 4% van zijn lichaamsgewicht aan ruwvoer krijgt.
Dus als je paard 600kg weegt, krijgt die tussen de 18 en 24 kg hooi als perfecte hoeveelheid.
Dit moet dan niet onwijs voedingsrijk hooi zijn natuurlijk!

Paarden die op dieet staan moeten alsnog minimaal 10kg per dag krijgen en dan het liefst in kleine porties per keer vaak per dag, of zoals ik hierboven beschreef 2x per dag in een slowfeeder.

Als je zelf niet met zekerheid dingen correct kan uitleggen, probeer dit dan ook niet. Een paard heeft als minimum maar 1 procent nodig van het gewicht in droge stof. Voor een paard van 600 kg is het minimum dus 6 kg droge stof. Met hooi met een DS percentage van 80 is dit dus minimaal 7/7.5 kg.

Als je alleen ruwvoer hebt is het paard ongeveer vol bij 2% DS van het gewicht en met brok/muslie ect. bij 2,5% DS.

Een paard op dieet is het beste af van een niet al te eiwit en suiker rijke snede, meestal een 2de of 3de snede later in het seizoen. Het beste is om hooi en zeker kuil te laten analyseren. Pas dan weet je wat je voert en of het nodig is om dit aan te vullen of niet.

Een paard kan maar 6 (echt maximaal 8) uur zonder ruwvoer. Wordt er om 10 uur 's avonds gevoerd moet dit om 8 uur weer, waarbij ik er dan vanuit ga dat als ze aan een stuk door eten er twee uur over doen. Een slowfeeder kan inderdaad een goede oplossing zijn om te zorgen voor minder voerbeurten.

Een wild paard eet trouwens zo'n 16 uur per dag .

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:11

Ik schrik er best van. Bij ons staan ze soms wel 10 uur in de rijbak waar niet te eten is. Toch zien ze er allemaal wel goed uit. Ik haal de mijne vaak eerder uit maar dan staat ze nog acht uur zonder eten en drinken. Op onze pensionstal krijgen ze ook 2x voer waarvan ze het ochtendhooi vaak nog niet helemaal op hebben omdat ze dan al naar buiten gedaan worden. Wel staan zd op stro en voer ik op eigen houtje het driedubbele ongeveer aan hooi extra in de slowfeeder. Zonder dat zou ze misschien al verhongerd zijn. Het gekke is dat buiten mijn merrie de andere paarden eigenlijk moddervet zijn. Die eigenaren gebruiken geen vancallen slowfeeders.
Laatst bijgewerkt door piezze op 22-01-15 18:17, in het totaal 2 keer bewerkt

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:14

dit was bij mij op stal ook het probleem. paarden krijgen 2x hooi (vaak maar 1). ik voelde me er niet goed bij dat ik nooit kuil in zijn stal zag.

ook werd het kuil steeds slechter, steeds vaker was het bijna koeienkuil...

oa om deze reden ben ik zelf hooi gaan geven ipv het kuil. nu krijgt hij 1x 8 tot 10 kilo op een dag in slowfeeders. meestal krijgt hij deze rond 10 uur savonds en is hij tussen 12 en 2 uur smiddags mee klaar. helaas kan ik nu niet meer geven. maar is op deze manier al 100x beter dan kuil waar hij na 1 a max 2uur mee klaar is.
daarnaast krijgt hij 2x brok (eigen brok) totaal 1 kilo per dag met deze 2 voerbeurten. waarvan de helft luzerne brok. en als ik er ben krijgt hij na het werken ook nog totaal een halve kilo.

is het geen optie slowfeeders te vullen?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:22

Zou het hooi extreem duur zijn dit jaar ofzo? Lijkt wel of ze steeds krenteriger worden op stallen. Ik betaal dan liever iets meer. Nu moet ik eigenlijk 2x per dag naar stal alleen al om te voorkomen dat ze mager wordt of een maagzweer ontwikkelt. Soms gaan ze om half 7 al de bak in en worden ze er 's avonds om 6 uur pas uitgehaald. Je merkt ook dat ze dan allemaal heel prikkelbaar zijn en ze vechten er dan om om naar binnen te mogen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:24

Niet voor niets hebben 66% van de (sport)paarden last van maagirritatie tot maagzweren. Dit kan onder andere leiden tot luchtzuigen (produceert endorfine en zorgt voor extra speekselaanmaak wat weer basisch is en daardoor het maagzuur neutraliseert) en de kans op koliek verhoogd. Los van de pijn die het bij paarden veroorzaakt.

Een paard zie ik in principe liever niet langer dan 3 uur zonder ruwvoer, absoluut maximum is 6 uur. Iemand anders heeft al uitgelegd van 1% ds (droge stof) lw (life weight = lichaamsgewicht) aan ruwvoer dat minimaal gevoerd moet worden. Dat is bij voordroog al snel 1.5kg per 100kg lw. Dus voor een paard van 600kg is dat 9kg. Dat is dus een absoluut minimum mits je paard geen medische contra-indicatie heeft (maar dat is zeer zeldzaam).

Een paard dat niet te dik is wil ik minimaal 1.5% ds lw aan ruwvoer zien. Dus dat komt neer op 13.5kg voordroog. Dat kan best verdeeld worden over 2 voerbeurten, maar dan moet het paard dus wel 9 uur bezig zijn met 1 voerbeurt en moet er 12 uur tussen de voerbeurten zitten. Dit kan trouwens het makkelijkste bereikt worden via slowfeeders.

Mijn paard (750kg) eet 18-21kg hooi op een dag. Bij hooi is 1kg ds, 1.2kg hooi gemiddeld. Dus ik voer mijn paard tussen de 15 en 17.5kg ds aan hooi per dag. Daarnaast krijgt hij nog een kg luzerne door zijn krachtvoer en een kg krachtvoer (800g muesli, 100g vitaminekorrel, 30g biotinepoeder = grotendeels suiker en 70mL olie). Ik voer dit in 2 porties en in principe is hij er met slowfeeder (4.5cm) zo'n 10-11 uur aan bezig. 's avonds heeft hij nog wel wat in zijn net zitten vaak en 's ochtends liggen er nog wat restjes op de grond van stengels die hij niet lekker vond.

Als je paard niet voldoende vertraagd met 4.5cm, dan moet je kleiner gaan. Bijvoorbeeld 3cm of in het uiterste geval zelfs 2cm. Dit gaat om de maasgrootte.

Mocht je paard van meer ruwvoer dik worden, begin met de brok te verminderen. Iedere kg brok is qua energie ongeveer gelijk aan 1.5-2kg (ds) ruwvoer. Van een vitaminekorrel zijn verschillende soorten, van Marstall Force hoef je slechts 100g te voeren voor de vitaminen en mineralen. Dus dan kan je van 3kg brok naar 5kg (ds) ruwvoer en 100g korrel. Dat is dan dus al 7.5kg voordroog.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:26

wij voeren ook vroeg af maar geven dan zoveel hooi dat ze er een hele avond mee kunnen doen, ze krijgen bij jullie dan wel weinig hooi als ze maar 1 uurtje van kunnen eten?
Ochtends krijgen ze hooi in de wei (en krachtvoer voordat ze naar de wei gaan) vaak als ik tegen de middag kom om te rijden zijn ze nog van het hooi aan het eten maar ze eten natuurlijk ook gras tussendoor, en dan krijgen ze als ze avonds binnen komen weer krachtvoer en hooi maar daar doen ze de hele avond mee..

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:30

Als ze op stro staan en dan een dik strobed is het niet zo´n ramp dat ze 2 keer per dag krijgen. MITS! ze dan grote portie´s krijgen en dan geen koeienkuil. Hier krijgen ze 2 keer daags, maar ze krijgen rond 8 uur sochtends en als ik rond half 1 kom staat het grootste gedeelte nog te eten.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:30

Ik denk dat daar het antwoord in zit met mijn merrie. Die krijgt maar een heel klein beetje brok t.o.v de andere paarden. Ik gebruik maar 2 zakken brok per maand. Verder af en toe wat wortelen. Lucerne vindt ik wel een goed idee. Waarom voer je biotine bij? Zit dat niet standaard in brok?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:34

Omdat mijn paard 24/7 op een bestraatte paddock staat (wel een droge en zachte ligplek van 4x6) en we alleen naar buiten kunnen (geen bak), dus hij veel over de stenen loopt. Met biotine en hoefschoenen kan ik hem zonder ijzers houden, wat weer fijn is voor mijn ouders aangezien hij onder mijn ouders' slaapkamerraam loopt.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:39

Haha hij sluipt nu onder het slaapkamerraam van je ouders door. Rubber zolen zeker?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:47

Nope, maar het scheelt wel een hoop in vergelijking met ijzers (sommige mensen kiezen overigens om die reden voor ijzers. Omdat het zo leuk klinkt op straat).

Lunamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:51

Staat hij op stro? Want dan kunnen ze daar ook wel van eten. Ik geef ook veel hooi aan mijn paarden en ponies maar deze staan op vlas. Dus is het hooi het enige ruwvoer. Als er stro is kan je afwisselen en dan kunnen ze de hele dag door knabbelen.