Zandkoliek voorkomen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 18:33

Mijn paard heeft zandkoliek gehad, nu zoek ik tips om dit voortaan te voorkomen. Ik voer nu een kuur sand oil, en heb van de hooibak die ze normaal hadden en het hooi uit gooide een slowfeeder gemaakt.

Sowieso wil ik elke maand even wat mest pakken en kijken hoeveel zand erin zit en mogelijk als het nodig is een kuurtje starten.

Ik ben op zoek naar tips om zandkoliek te voorkomen. Ik hoor van mensen dat ze zeewier voeren, lijnzaad of sla olie door de brok doen die er voor zouden zorgen dat het zand in de darmen gemakkelijker met de mest mee gaan. Iemand nog meer tips?

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:42

Mijn paard heeft vorig jaar ook zandkoliek gehad. Dit hebben ze pas in de kliniek ondekt doormiddel van rontgen foto. Terwijl daarvoor 3 avonden achter elkaar dierenartsen een mest test hadden gedaan. Oftewel zo'n mest onderzoek is niet betrouwbaar, omdat een ook delen mest uit komt waar weinig of geen zand in zit.

Ik geef op advies van de kliniek 1 x in de 6 weken een kuur van vlozaad. Dit 2 x daags 500g door de slobber heen, en dit 5 dagen tot een week.(Let op, ze moeten hierbij wel kunnen drinken)

Sandclear word gemaakt van psylliumvezels (vlozaadvezels) maar daar staat op dat je maar 30 gram moet geven, vind ik zelf erg weinig als je vergelijkt met wat mij is aangeraden..

Ook gooi ik standaar olie door zijn voer heen.

Succes met je paardje en hopen dat het niet nogmaals gebeurd :) !!

Edit: ook staat mij paardje in de paddock met een muilkorf om :( kan helaas niet anders. Hij heeft er zelf niet veel last van gelukkig.

Dobel

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 18:46

ik geef nu 150 gram 21 dagen lang sand oil. Ik had inderdaad van agradi psylliumvezels waar ik op verder wil gaan maar dus beter gewoon om de 6 weken doen ipv aan de hand van mest.

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:51

Zou ik wel doen, En niet te lang. De darmen moeten ook niet lui worden. Ik weet niet hoe het werkt met sandoil en of je dat zoland mag geven, heb daar geen ervaring mee.

Ik koop altijd deze
https://www.pit-pit.com/psyllium-vlozaa ... tAod2GUA7w
Dan koop ik 2 zakken van 2,5 kilo en daar doe ik dan 5 dagen mee. (ik heb wel een paard van 1,70)

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:53

oh zie nu ook staan waarom je minder hoeft te geven van de vezels:

Psyllium zaad of vlozaad zijn de hele zaden. Een zelfde hoeveelheid psylliumhusk bevat 3 maal zoveel vezels dan psyllium zelf. Van psyllium zaad heb je dus meer nodig voor het zelfde resultaat, toch vinden sommige mensen het handiger om te gebruiken. Het heeft uiteindelijk een zelfde werking en het geeft een minder slijmerig gevoel in je mond dan het psylliumhusk.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:54

Wij geven onze paarden om de dag (of om de 2 dagen) gekookt lijnzaad om zandkoliek te voorkomen.
We koken dan 1 halve mok lijnzaad met 3x halve mok water (verhouding dus 1:3).
Het wordt dan een soort gelei en dat verdelen we dan over de twee voerbakken. Het bevalt ons prima zo in elk geval en ook de paarden eten het graag.
Qua hoeveelheid moet de verhouding in elk geval 1 lijnzaad :3 water zijn zoals ik het destijds begrepen heb.

Verder geven we het hooi in een grote bak met fijnmazig hooinet erin op een betegeld stuk paddock.

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:54

Ik geef mijn meiden lijnzaadolie over hun voer. Dit is goed voor de vacht en voor zandafvoer

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:57

Wij doen al jaren altijd in het voor en najaar sandclear twee keer daags een half bekertje over het voer (paarden eten anders hun voer niet meer als ik een keer daags een hele beker doe) hooguit één of twee weken. Ze hebben nog nooit zand koliek gehad.
Wel staan ze overdag op een weiland. 's nachts in de paddock met onbeperkt hooi die ze zelf pakken uit de ruif of ik geef ze het in de inloop stallen/ c.q. kleine ruif.
Ik geef ze in de lente de sandclear als de wei weer vetter wordt en ze meer vet gras gaan eten. Dan wil ik de darmen schoon hebben. Tevens geef ik ze het in september voordat ze op vakantie naar mijn vriendin gaan die goede weilanden heeft en dan ons weiland al weer wat kaler is geworden.
Verder doen we nooit iets met de darmen behalve goed ontwormen natuurlijk.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:14

Hier om de 6 à 7 weken een kuur met psyllium vezels ( van bij Makana, is de goedkoopste :D ) gedurende 6 dagen ( 150gr per dag ongeveer ) aan de merrie die op een compleet afgegraasd stuk land staat. De andere 2 geef ik zo'n 4x per jaar een kuur. Nog nooit ellende gehad...

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:16

Pandora2 schreef:
Hier om de 6 à 7 weken een kuur met psyllium vezels ( van bij Makana, is de goedkoopste :D ) gedurende 6 dagen ( 150gr per dag ongeveer ) aan de merrie die op een compleet afgegraasd stuk land staat. De andere 2 geef ik zo'n 4x per jaar een kuur. Nog nooit ellende gehad...

Dat dacht ik ook, maar G_entle plaatst nu net wel een link waar het flink goedkoper is!

Hier ook psylliumvezels. Mijn Shetlander krijgt 5 dagen lang 50 gram per dag, 4 x per jaar.

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:18

Is idd wel goedkoper, maar zijn wel de zaadjes en niet de vezels. Ik ben zelf fan van de zaadjes, ook omdat hij het goed eet, en die vezelf worden snel zo'n dikke brei wat hij laat liggen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:19

Pacific schreef:
Pandora2 schreef:

Dat dacht ik ook, maar G_entle plaatst nu net wel een link waar het flink goedkoper is!

Hier ook psylliumvezels. Mijn Shetlander krijgt 5 dagen lang 50 gram per dag, 4 x per jaar.

>;) Die link die G entle plaatste zie ik 1 kg psyllium vezels voor 19.99euries....bij Makana voor 11.90euries... :D ;)

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:20

lijnzaad koken! de slijmlaag neemt alle zand mee
oppassen voor de blauwzuur die vrijkomt, erg lang koken en genoeg water zodat het niet aankoekt, beetje laten afkoelen en door het voer mengen !

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:24

Pandora2 schreef:
Pacific schreef:

>;) Die link die G entle plaatste zie ik 1 kg psyllium vezels voor 19.99euries....bij Makana voor 11.90euries... :D ;)

Nee dat klopt niet. €19,99 voor een zak van 2,5 kilo.

Ooh het zijn dus de zaadjes? Voor mij is dat eigenlijk alleen maar beter, mijn pony is niet dol op die slijmerige troep :n. In ieder geval bedankt voor de link, ik kan er wel iets mee!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:26

Ja, de zaadjes zijn idd goedkoper, maar niet de vezels :P
Ik blijf bij de vezeltjes, want hier gaat die behangpap echt als zoete koek naar binnen :9 :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:28

@ G_entle, weet je nog de aanbevolen dosering die de dierenartsen je voor hebben geschreven? Ik vind zoveel verschillende verhalen hierover... 100gram per 100kg lichaamsgewicht of iets?

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:36

G_entle @ [MD] zandkoliek.. slapenloze nachten =(

voor de geïnteresseerde :D

Nou ik weet eigenlijk niet of ze het op gewicht doen, wat wel logisch is als ik er nu over na denk aangezien gentle toen wel +/- 500 kilo woog.
Ik vind de verhalen ook erg verschillend en maakte me daar zo zorgen om dat ik de kliniek nogmaals heb gebelt om te vragen of ik het wel goed begrepen heb, maar ze zeiden echt 2 maal daags 500 gram bij de slobber. Met veel water natuurlijk en gelijk geven.

vraag me wel eens af waarom hun geen vezels gebruikte in de kliniek... Misschien hebben ze daar wel een goede reden voor.

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:38

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:39

Thanks voor de link G entle.
In de klinieken gebruiken ze misschien ook liever de zaadjes omdat die vezels zo'n brij worden en veel paarden het niet echt graag lusten ? Is zomaar een idee hoor, omdat die zaadjes blijkbaar toch gemakkelijker te geven zijn...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:40

Ja lastig he om nu te bepalen wat het beste is. Ik voer ook de zaadjes, omdat die niet zo slijmerig worden als die vezels. Mijn paarden eten het goed op. Maar veel andere voeren juist de vezels...

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:44

ja erg lastig, maar het belangrijkste is uiteindelijk dat je paard het er goed op doet!

Ik hoop deze winter zandkoliek vrij door te komen. tot nu toe ziet hij er zo fit uit vergeleken vorig jaar. Mooie vacht, mooi op gewicht en goede mest. Maarja ook weer een jaartje ouder , wat ook veel verschil maakt bij een 3 jarige :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:44

Makana is die duitse website? Of zit ik verkeerd?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:50

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:57

Thanks! :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:41

G_entle schreef:
Nou ik weet eigenlijk niet of ze het op gewicht doen, wat wel logisch is als ik er nu over na denk aangezien gentle toen wel +/- 500 kilo woog.
Ik vind de verhalen ook erg verschillend en maakte me daar zo zorgen om dat ik de kliniek nogmaals heb gebelt om te vragen of ik het wel goed begrepen heb, maar ze zeiden echt 2 maal daags 500 gram bij de slobber. Met veel water natuurlijk en gelijk geven.

Kan het niet zijn omdat jouw paard al zandkoliek had dat de dosering zo hoog was in vergelijking met een puur preventieve kuur? Mij zou dat wel logisch lijken dat als het paard een hele hoop zand al in zijn darmen heeft, dat je even rigoureuzer te werk gaat.

Toevallig ben ik net gisteren begonnen met een zandwegkuur. Dat doe ik zo een drietal keer per jaar. Paard lust het niet zo graag, dus waarschijnlijk ga ik de volgende keer ook de psyllium proberen.