Natuurlijke brok

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MightyBlue

Natuurlijke brok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 16:10

Hallo Bokkers,

Wij voeren onze paarden natuurlijk voedsel met daarin wat ze ECHT nodig hebben. Mijn stalgenoten hadden namelijk gelezen of gevonden dat een normale paardenbrok eigenlijk helemaal niet goed is voor een paard :roll: Weet het eerlijk gezegd niet.

Maar nu ben ik wel eens nieuwsgierig of er ook een natuurlijke brok bestaat?? Want nu moeten we iedere dag het voer ''aanmaken'' als het ware met, onder andere, Zeewier en zemelen erin.

Wat voeren jullie je paard en weet iemand een natuurlijke paardenbrok die we zouden kunnen voeren in plaats van het iedere dag aan te maken??

pmarena

Re: Natuurlijke brok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:11

Ik heb dat ook wel gedaan, zelf klooien met zemelen enzo maar vond het ook maar een gedoe...voer nu VoerGezond brokjes :)

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 16:12

pmarena schreef:
Ik heb dat ook wel gedaan, zelf klooien met zemelen enzo maar vond het ook maar een gedoe...voer nu VoerGezond brokjes :)

en welke brokken voeren dan?? zitten daar ook al die natuurlijke producten in??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:17

BLAF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:20

Wij voeren zelf ook voergezond. De paarden doen het er erg goed op!

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 16:29

Er zit in ons voer onder andere,

Zeewier
Bietenpulp
Zemelen

De zeewier (en dit natuurlijke aanmaaksel) zijn we gaan gebruiken door een paard dat schuurt maar bij ons krijgen alle paarden zeewier door het voer. Ik heb me erin verdiept en nu staat er dat paarden die niet schuren door het voeren van zeewier dit wel kunnen gaan doen en allergisch kunnen worden voor ijzer (dus in de stal). het kan dus zijn dat ze er juist door gaan schuren.

De bietenpulp staat krijgen ook alle paarden maar is goed voor oudere, magere en hoefbevangen paarden. dit is dus maar van toepassing op enkele paarden dus niet voor mijn paard.

Zemelen vind ik over dat hier gewoon verder geen nodige voedingswaarde in zit en kun je net zo goed weglaten??

zijn er meer mensen die voeren van www.voergezond.nl????? Als de ervaring dusdanig goed is stap ik over!!

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 16:30

BLAF schreef:
Wij voeren zelf ook voergezond. De paarden doen het er erg goed op!

Mijn paard staat gewoon lekker op de wei (loopt nu weinig) heb momenteel een gebroken rug maar normaal gesproken 4 a 5 x per week. heb je een aanrader welke brok ik dat zou moeten voeren??

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 16:37

Ik denk dat ik overga op de Basisbrok 20 KG :)

bacardi02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:44

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:46

Ik voer metazoa. Weet niet in hoeverre dat past binnen jou plaatje. maar mijne doet het er erg goed op :) zit ook niet alle troep zoals suiker etc in.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:47

Agrobs heeft ook brok die alleen uit grassen en kruiden bestaan.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:51

The natural way. Voer het ook paard is flink opgeknapt en geen last meer van z'n maag

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:55

Agrobs Wiesencobs, vitaminebrokje van Topdiervoeding, ruwe spelt, luzerne zonder melasse, gepunte zwarte haver (alleen na het rijden) en zijn Himalaya zoutsteen. Niks geen troep zoals soja, schroot en melasse.

Hef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 19:01

Wij voeren ook al jaren Hugho! Wel een duurdere brok maar je voert in verhouding ook minder dus relatief gezien misschien net zo duur. (afkloppen) nog nooit koliek gehad of andere enge dingen. Zeer tevreden over. Hiervoor voerde wij zemelen met een vitamine poeder en als de paarden intensief wedstrijden reden, haver erbij.

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 19:11

Haver moet ik bij mijn paard echt niet doen :):)

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 19:17

Roos_1994 schreef:

Er zit wel verschil tussen zwarte en witte haver ;)

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 21:52

Kala schreef:
Roos_1994 schreef:

Ja dat is dan weer waar

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:14

Roos_1994 schreef:
Er zit in ons voer onder andere,

De zeewier (en dit natuurlijke aanmaaksel) zijn we gaan gebruiken door een paard dat schuurt maar bij ons krijgen alle paarden zeewier door het voer. Ik heb me erin verdiept en nu staat er dat paarden die niet schuren door het voeren van zeewier dit wel kunnen gaan doen en allergisch kunnen worden voor ijzer (dus in de stal). het kan dus zijn dat ze er juist door gaan schuren.

Even ter aanvulling.... :)
Ik ga er vanuit dat je deze info van mij hebt uit het zeewier topic...
Mijn paard is niet gaan schuren door zeewier, maar is allergisch voor metaal. Ik kan bijvoorbeeld ook niet met een metalen bit rijden maar alleen met kunststof omdat anders de gaten/aften in zijn mond en lippen zitten en hij zijn staart gaat schuren.
In zeewier zitten metalen en wanneer je paard hiervoor gevoelig is kan hij dus gaan schuren door metaal ( in zijn lichaam aanwezig). Hij is dus niet allergisch voor ijzer in zijn stal, maar geeft reactie op de stof in zijn lichaam!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:19

Kala schreef:
Roos_1994 schreef:

En geplette en ongeplette. Mijn paardjes krijgen ongeplette, witte haver.

En verder vind ik, maar dat is dus maar mijn mening, dat we helemaal niet genoeg inzicht hebben in wat een paard hoort te eten. Paarden zijn al zo lang onderdeel van onze mensencultuur, en de paarden die wij, mensen, onderzoeken, zijn vaak paarden die al generaties lang door ons gefokt worden. En die ook qua voer en bij voorbeeld lever- en bloedwaardes te veel door de mens zijn beïnvloed om te kunnen weten wat de waardes voor een paard hoort te zijn, en wat een paard zou moeten eten.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:36

Ik voer ook de brokjes van voergezond.nl. Sinds kort dan en tot nu toe bevalt het goed! Ik ben op dit voer gekomen in mijn zoektocht naar natuurlijke voeding :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 08:25

De VoerGezind brokjes bevallen ons hier in ieder geval prima, ik heb in de loop der jaren al van alles gevoerd in de categorie "wat veeleisender dan gooi-er-maar-gewoon-PAVO-in" en ben hier nu al jaren op blijven hangen. Paardjes doen het er prima op, geen klachten van te druk of te rustig of wat dan ook.

En de aanbevolen hoeveelheid ligt echt stùkken lager dan bij de standaard voeders... daarbij zou je voor een pony vaak meerdere scheppen moeten voeren om aan de ADH te komen, maar dat doe je dan niet omdat ze dan te vet of te druk worden en dan kom je in theorie dus ook niet aan genoeg goede stofjes die voor die ADH nodig zijn...

Bij de VoerGezond (Hayster) brokjes voeren we gewoon de door hen aanbevolen hoeveelheid en dat is een kleine literschep: genoeg om even een lekker maaltje te geven +:)+

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 08:26

Neem eens een kijkje op de site van Fibra! Zit alles in wat je paard nodig heeft naast voldoende ruwvoer. En niet alleen dat maar ook in een natuurlijkere vorm dan brok. Het is namelijk een mix ipv een brok. Hierdoor kun je goed zien uit welke grondstoffen het bestaat, in een brok is dat niet te zien. De paarden aten vroeger in de natuur ook hele producten, niet vermalen en geperst in een brokje. Door de structuur moeten paarden meer kauwen, wat gezond is voor het gebit. Daarnaast wordt er meer speeksel geproduceert wat gezond is voor de maag ter voorkoming van maagzweren. De structuur zorgt ook dat de darmen geactiveerd worden hun werk goed te doen, de vertering is daardoor beter en de kans op koliek kleiner. Verder is het suiker gehalte super laag.

Ik voer het al jaren en bevalt me super! De paarden zien er top uit en ik weet dat ze krijgen wat ze nodig hebben op een zo gezond mogelijke manier.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 08:31

De grap is dat ze de Hayster brokjes ook heel goed kauwen en langzaam eten, de Shet die hier stond was echt van het type stofzuiger, die inhaleerde normale brokjes zowat :P

Maar tot haar eigen verbazing stond ze op een handje Hayster brokjes echt serieus te kauwen, dat eten ze allemaal heel rustig op 1 of andere manier :)

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 08:49

Zeewier voeren vind ik precies niet heel 'natuurlijk', een paard gaat in de natuur toch zelf geen zeewier opzoeken om te eten? (of hij moet al toevallig op de wadden wonen en eens toevallig een hapje nemen van iets dat aangespoeld is ofzo...) Of het verder gezond en goed is om te voeren weet ik niet.

Zemelen zijn goed voor de darmwerking, maar je moet er in principe mee opletten dat de calcium-phospor verhoudingen in je voer niet scheefgetrokken worden, dus dat moet dan weer gecompenseerd worden in principe.

Het meest 'natuurlijke' vind ik nog om paarden gewoon op het land te zetten, in de winter met onbeperkt hooi/voordroog. Mijn paarden worden de laatste drie jaar zo gevoerd :) (waaronder een 24 jarige merrie, die eerder te dik staat dan te dun en méér dan genoeg energie heeft. Wel rij ik mijn paarden niet intensief)

Hiervoor heb ik equifyt gegeven, ruikte heel lekker, weinig melasse enzo en de samenstelling werd met de seizoenen aangepast. Was er best tevreden van.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 08:55

Er zijn alleen maar weinig "natuurlijke" weilanden....meestal zijn het toch productiegrassen van zeer beperkte soorten, en is de wei intensief begraasd en verarmd of juist te rijk bemest waardoor je je af kan vragen in hoeverre het gras dat de paarden er af eten nog voldoende goede voedingsstoffen bevat....

Het gemiddelde weiland is niet te vergelijken met een natuurlijke situatie waarin paarden toegang hebben tot allerlei verschillende vegetatie waar ze niet jaar-in-jaar-uit van staan te vreten en op staan te kakken en waar mensen zich niet tegenaan bemoeien met bewerking van het geheel, maar de natuur zelf voor het onderhoud zorgt.