Paard vermagert weer door kou/paddock. Welke aanpassing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Paard vermagert weer door kou/paddock. Welke aanpassing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 10:16

Ik heb hier al vaker een topic geopend voor deze merrie. Mijn 6-jarige merrie heeft helaas een snelle stofwisseling en valt daardoor erg snel in. Ze is verder gezond, wordt goed ontwormd, glimt, is blij. Maar.. Haar ribben beginnen weer meer zichtbaar te worden en ik weet uit ervaring dat, als ik niet op tijd ben, dat ze echt te mager begint te worden.

Van de zomer was ze goed op gewicht, maar zeker niet te zwaar. Ze begon qua bespiering wel mooi uit te zwaren en zag er gewoon goed uit. Ze stond toen hele dag op een vetrijk land en werd regelmatig overgezet naar een nieuw landje met nieuw gras. Dit hielp.

Nu staat ze hele dagen in de paddock met hooi en ik zie haar weer vermageren. Ze heeft een bucasdeken op en krijgt vandaag een onderdeken erbij.

Ze krijgt momenteel (verdeeld over 3 a 4 voerbeurten):

- Hartog lucerne: 0,3 kg (hele voerschep)
- Horsefood omega-3 Power mix (muesli): 2,2 kg (+ 5x p.w. 1 kg)
- Horsefood mais-lijnzaadbrok: 2 kg
- (+ 5x p.w. bietenpulp: 0,15 kg droog/0,75 kg nat)
- onbeperkt ruwvoer (voordroog met lucerne)
- maisolie veel (gaat verhoogd worden)

Supplementen:
-vit. E met Selenium
-gisten voor betere voeropname
-magnesium
-biotine (laatste beetje ivm blessure vorig jaar)

Maar nu de vraag.. Wat te doen? Ik heb geprobeerd haar meer olierijk(/vetrijk) te voeren met meer eiwitten. Ze zit momenteel al op een hoge hoeveelheid krachtvoer en zie het niet zitten om haar vol te proppen met nog meer kilo's krachtvoer.
Maar ik weet ook uit eerdere ervaringen.. Als ik nu niks doe wordt ze echt te mager.

Ik heb al contact opgezocht met Horsefood en wordt nog gebeld door hun voor advies. Ook ben ik van plan om contact op te nemen met andere merken.

op dit moment heb ik imo 3 opties:
- Het huidige voer verhogen
- De muesli vervangen door een ander product van Horsefood
- overgaan op een ander merk

ik denk zelf momenteel aan optie 2. De muesli die we nu geven is vrij duur en zou dan liever over willen gaan op een brok van Horsefood. We geven per maand een hoop geld uit aan voer en dit gaat grotendeels op aan deze merrie (mijn andere merrie krijgt een handje lucerne). Ik zou dit toch graag wat naar beneden willen zien gaan :').

Een heel verhaal en respect als je het helemaal hebt gelezen! ik hoop dat er bokkers zijn die mij evt. nieuwe inzichten kunnen geven :D .
Laatst bijgewerkt door Cardy op 04-12-14 10:21, in het totaal 3 keer bewerkt

HorseTopShop

Re: Paard vermagert weer door kou/paddock. Welke aanpassing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:19

Het enige wat ik me kan bedenken is de maisolie vervangen voor maisvlokken.

Cardy

Re: Paard vermagert weer door kou/paddock. Welke aanpassing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 10:20

Bedankt voor je tip! Ze krijgt overigens al maïs in brokvorm.

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:24

Mijn merrie die ook snel dun wordt, heeft toch heel veel baat bij een warmere deken. Dan zie ik haar haast weer dikker worden. Ze is toch teveel energie kwijt met warm blijven blijkbaar.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 10:34

Annikab schreef:
Mijn merrie die ook snel dun wordt, heeft toch heel veel baat bij een warmere deken. Dan zie ik haar haast weer dikker worden. Ze is toch teveel energie kwijt met warm blijven blijkbaar.

Dat denk ik ook.. Ze heeft de Bucas Power op. Welke tot -10 aangenaam moet zijn. Ze krijgt vandaag de bijgeleverde onderdeken op waardoor de deken tot -25 aangenaam moet zijn. Hoop dat dit haar helpt! En ze heeft al langer dan een maand een halsdeken erbij.

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:36

oh ik lees eventjes mee, vind het erg interessant. zelfde verhaal met mijn merrie gehad de afgelopen jaren. toen had ik haar geschoren en heeeeeeele dikke dekens op, toch koste het haar te veel energie en viel ze af. dit jaar maar eens niet geschoren en ook een dikke deken op en idd wat Annikab zegt, ik zie haar dikker worden. dit was voor mij dus de oplossing, dikke vacht, dikke deken.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:38

In mais zit veel suiker, ook niet bevorderlijk voor het gebit, let daar wel op.
Lastig hoor om op een normale manier op gewicht te houden. Geef je misschien al zemelen ook ook 2x daagse?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:38

Hoi, zoals je weet heb ik hetzelfde probleem :)

Ik wil ook niet meer krachtvoer, dus voer ik nu naast zijn voer wat hij altijd krijgt,
Equifyt Fetura bij, zeer eiwitrijk ruwvoer!

http://www.equihappy.nl/fetura.html

Ik vind het zelf heel fijn spul, ik geef per dag 2 scheppen, laat het 10 minuten weken en ik heb een hele volle grote voeremmer.

Wellicht is het wat voor je paard?
+ wellicht de lucerne weg laten en dit voor in de plaats? (zit naar mijn idee toch veel meer in als Lucerne)

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:39

Mijn paard staat winterdag altijd op senioren voer als extra. Slobber of muesli. Net wat uitkomt

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:41

Krijgt ze onbeperkt hooi?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:44

Ik kwam altijd de winter door met Cavalor Probreed. Ik voerde dagelijks 3/4 voerschep hiervan, daarvan kwam ze goed aan.

smileydees

ik weet niet of het iets is, maar kijk eens naar seniors priores van subli. je kunt ook daar om advies vragen.

Urielle

Ik weet niet hoe onbeperkt je ruwvoer is en of het voor jouw paard opgaat maar wat voor mijn paard echt een wereld van verschil maakt is geen porties voeren (is ook onbeperkt) maar hem toegang geven tot het hele pak voordroog.
Hij blijkt nogal kieskeurig te zijn en bij porties gaat hij sprietje hier, sprietje daar uitzoeken. Met een heel pak neemt hij waar het lekker ruikt gewoon een mondvol.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 10:49

listiglistje schreef:
Hoi, zoals je weet heb ik hetzelfde probleem :)

Ik wil ook niet meer krachtvoer, dus voer ik nu naast zijn voer wat hij altijd krijgt,
Equifyt Fetura bij, zeer eiwitrijk ruwvoer!

http://www.equihappy.nl/fetura.html

Ik vind het zelf heel fijn spul, ik geef per dag 2 scheppen, laat het 10 minuten weken en ik heb een hele volle grote voeremmer.

Wellicht is het wat voor je paard?
+ wellicht de lucerne weg laten en dit voor in de plaats? (zit naar mijn idee toch veel meer in als Lucerne)

Helaas heb jij hetzelfde probleem haha. maar die van jou staat tegenwoordig op de gistbrok van Horsefood toch? Vind je deze beter dan de muesli? heb ze namelijk beide vergeleken op voervergelijk.nl en het leek erop dat er in de muesli meer zat.

ik heb overigens ook de Hartog Lucerne en de Fetura vergeleken. Ik vind het moeilijk te bepalen wat beter is, want heb er te weinig verstand van (zie alleen waar er meer/minder in zit en bij minder denk ik dan ook gelijk aan minder goed voer :') ):
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... cerne-mix/

Fetura is wel een stuk duurder en in combi met mijn huidige krachtvoer zie ik het niet zitten. Maar dan zou ik het krachtvoer ook verder moeten/kunnen aanpassen.

@ Yontheke: Ja ze krijgt onbeperkt.
@ Princesj: Op cavalor deed ze het helaas niet goed
@ smileydees: Ook al geprobeerd, eet ze niet. De bietenpulp eet ze ook alleen als het warm is, en in de hoeveelheid die ik nu voer (anders laat ze het staan)
@ Urielle: Ze krijgt echt onbeperkt, het hooi ligt tot aan der drinkbank en het is echt een hele hoge berg (niet uitgeschuit). Probleem is.. Ze stopt op een gegeven moment gewoon met eten.

Zoals jullie merken.. Ik heb geen makkelijke merrie als het gaat om voer en heb het een en ander al geprobeerd. Niks werkt goed/voldoende en ben beetje ten einde raad :') .
Laatst bijgewerkt door Cardy op 04-12-14 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:51

En bietenpulp met extra olie erbij al eens geprobeerd?
Daar kwam mijn merrie wel aardig van aan, alleen kreeg ze er meer jeuk van, dus weer mee gestopt...

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 10:53

Annikab schreef:
Daar kwam mijn merrie wel aardig van aan, alleen kreeg ze er meer jeuk van, dus weer mee gestopt...

Doen we al haha. :Y)

Volgens de staleigenaar ruikt het voer van deze merrie altijd naar de frituurpan :o _O- . Aan olie niet te kort.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:55

Ik voer idd de Gistbrok van Horsefood (is toch het meest compleet) met Equifyt Sport + (voorheen had ik de Omega, maar hier wordt hij veel heter van) ,
maar dit is omdat ik best heel veel van hem vraag in de training (ZZ-Z nivo)

Nu in de winter idd extra wat erbij, anders valt hij snel in, nu niet....
hij doet het er heel goed op, hij heeft er nog geen 1 winter zo goed uitgezien :)

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:55

Cardy schreef:
Annikab schreef:

Volgens de staleigenaar ruikt het voer van deze merrie altijd naar de frituurpan :o _O- . Aan olie niet te kort.

Sorry, niet goed gelezen dan :x

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:56

Cardy schreef:
Annikab schreef:

Dat denk ik ook.. Ze heeft de Bucas Power op. Welke tot -10 aangenaam moet zijn. Ze krijgt vandaag de bijgeleverde onderdeken op waardoor de deken tot -25 aangenaam moet zijn. Hoop dat dit haar helpt! En ze heeft al langer dan een maand een halsdeken erbij.

En als dat nog niet genoeg is kan je er een deken bij op doen. Dan kan de bucas blijven functioneren maar de 'omstandigheden' zijn dan minder koud.
Ik werd altijd raar aangekeken als ze naar grammen vroegen, die van mij kreeg altijd 1200 gram. Ooh echt, dat is toch teveel? Euh, nee niet voor die van mij :Y)
En dan kan het een simpele staldeken of regenbestendige zijn :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:56

De mijne ook hoor! Bult voordroog erbij, zodra je aanvult vist hij er wat uit en de rest wordt ondergeplast _-:(
Bij een groot pak stond hij ineens wél de hele dag te eten. Verwend kreng.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:58

Dat zijn inderdaad de lastige paarden. Ze zouden meer ruwvoer moeten eten maar je kan ze moeilijk dwingen om te eten..

Mijn paard heeft licht beschadigde darmen (door ondervoeding voor ik hem kocht) en neemt ook niet alle voedingsstoffen op. Ik ben dus ook iemand die er serieus wat krachtvoer in moet kappen (iedereen verklaart me voor gek want het is ook al geen makkelijk paard). Wat bij mij erg geholpen heeft is Cavalor Vitaflor (een pro-biotica poeder) bijgeven. Hij neemt hierdoor zijn voeding veel beter op en blijft dan goed op gewicht. Ook geef ik om de 2 à 3 dagen telkens een grote portie slobber bij.

En ik lees nu pas de openingspost nog eens door en zie dat je al gisten bijgeeft in supplementvorm..

Lastige kwestie dit :D

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:02

Wat hier goed hielp toen ik een paard van mij mager terug kreeg was overgaan op een muesli of brok voor drachtige merries.
Daarnaast mais/lijnzaadbrok van horsefood en onbeperkt ruwvoer en hij zag er met de dag beter uit!

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:03

Laatst bijgewerkt door Moossie90 op 04-12-14 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:04

Ik ken jou krachtvoer niet maar wat bij mij erg goed helpt is van havens de luzerne MIX( is volgens mij nieuw, vroeger voerde ik grasmix van mijten, ook zeer goed spul) mengen door het krachtvoer.

Zo moeten ze beter kauwen op hun krachtvoer en gaat de opname langzamer waardoor de vertering beter is en ze meer opnemen uit het krachtvoer :j

Kijk ook of je paard genoeg drinkt want als hij/zij te weinig drinkt is de vertering ook minder of stoppen ze met eten van ruwvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:06

Cardy schreef:
Annikab schreef:

Hoeveel olie krijgt ze dan per dag?