Door de bomen het bos niet meer zien-vitaminebrok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Door de bomen het bos niet meer zien-vitaminebrok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 19:51

Ik weet het; er zijn al meerdere topics over maar om alle info bij elkaar te krijgen is zo lastig.

Marstall Force lust de mijne niet, helaas pindakaas.

Metazoa wel maar veel verhalen over magnesiumtekorten en de scheve calcium/fosfor verhoudingen

Hoe erg is dat nu echt ?

En het grappig is dat als ik per voerbeurt ga bekijken hoeveel magnesium ze binnenkrijgen bij Metazoa dat 2 gram is en bij het bejubelde Balancer van je paard gezond en fit 2,1 gram......... -O- Tja.........

Ik heb een Excel sheet gemaakt met daarin de waardes per kilo. Maar dat is ook weer niet te vergelijken omdat je het uit moet rekenen per voerbeurt. Bovendien zeggen de waardes mij niet zo veel. (wat is eigenlijk goed ?)

En hoe slecht is Pavo nu echt met de suiker en zetmeel ? Die is namelijk wel het goedkoopste van allemaal.....(voor wat ik mijn shet zou moeten voeren).

Kortom: 8)7 8)7 8)7

bliver

Re: Door de bomen het bos niet meer zien-vitaminebrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 19:55

een shet moet je helemaal niet zoveel voeren. Hooi of kuil en als je er echt mee werkt een handje bix is echt meer dan voldoende.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 19:55

Van vitamine korrel geef je zo weinig dat ik met over de suiker/zetmeel niet zo heel druk zou maken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 19:59

Heb je het dan over de pavo vital? Die voerde ik (met zo'n kleine hoeveelheid durfde ik dat zelfs wel aan met mijn ir'er). Maar ze gingen extreem aan hun liksteen likken en aten ook grond. Waarschijnlijk kwam dat doordat er in de vital een scheve calcium-fosforverhouding zit. Dat kun je met granen wel recht trekken, maar dat krijgen die van mij dus niet.

Nu met de force is dat likken vrijwel afgenomen en ik heb ze niet meer aan de klei zien knabbelen.

Hoe lang heb je de force geprobeerd? Ook weleens met wat anders gemengt zodat hij kan wennen?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 20:00

bliver schreef:
een shet moet je helemaal niet zoveel voeren. Hooi of kuil en als je er echt mee werkt een handje bix is echt meer dan voldoende.

lezen aub

het gaat over een VITAMINEBROK 8-)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 20:02

Capopjekop: nee de Force weigerde meneer in alle toonaarden :-)

en ja ik bedoelde de Vital inderdaad van Pavo. heb jij dan toevallig ook de Metazoa wel eens geprobeerd en gingen ze daar ook grond enzo van eten ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:03

Nee ik heb enkel de vital gevoerd en toen ze dus zo extreem gingen likken ben ik op onderzoek uitgegaan en overgestapt. Ik was binnen 3 weken door zo'n smalle rode liksteen heen met 2 shetten en een welsh.

Dan is hij wel een lastige eter, uniek voor een shet :P

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:04

IngridM schreef:
bliver schreef:

lezen aub

ja dat heb ik gelezen. In normaal voer zitten ook voedingstoffen hoor. Een shet heeft amper wat nodig. Al die vitamine rotzooi is voor 9 van de 10 paarden niet eens nodig. en voor een shet al helemaal niet. Overvoeren word veel te veel gedaan.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 20:05

Hij is zeker een lastige eten, hij wil wel meer dingen niet.
Maar ik hoor van redelijk veel paarden dat ze de Force niet moeten/willen :-)

Dat is wel snel ja, die liksteen :-)

Bedankt voor je bijdrage!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 20:06

bliver schreef:
ja dat heb ik gelezen. In normaal voer zitten ook voedingstoffen hoor. Een shet heeft amper wat nodig. Al die vitamine rotzooi is voor 9 van de 10 paarden niet eens nodig. en voor een shet al helemaal niet. Overvoeren word veel te veel gedaan.

Nou ik denk dat JIJ dan niet helemaal op de hoogte bent ;) maar laat ik die discussie maar niet hier gaan voeren, daar gaat dit topic helemaal niet over.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:08

bliver schreef:
IngridM schreef:

lezen aub

Van brok moet je juist vaak meer voeren om aan de juiste hoeveelheden te komen als je de zak moet geloven. Van een vitaminebrok hoef ik maar iets van 20 gram te voeren. Daar overvoer je ze echt niet mee. Die van mij zitten beter in hun vel sinds ik ipv brok een vitamine korrel ben gaan geven.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:09

we hebben het hier over een shet he kom op

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 20:17

Wat fijn toch, van die mensen die er ECHT verstand van hebben hier op Bokt :=

Edit: graag terug ON TOPIC

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:24

Ik heb de vital complete aan mijn haflinger gevoerd en hier deed hij het op zich goed op. Geen likken aan grond of extreem aan zijn liksteen.

Ik ben overgestapt op metazoa, omdat dit voor zijn allergie goed zou zijn (mijtenallergie, headshaker daardoor). Ht shaken verminderde inderdaad enorm. Helaas zit er luzerne in, waardoor hij ging schuren. En hij werd er rillerig van, waarschijnlijk door de scheve verhouding. Marstall force eet de mijne ook niet. Ik meng het nu door de muesli Faser light. Speciaal voor sobere paarden, zit niks in. Dit eet hij gelukkig wel goed. Hier doet hij het tot nu toe het beste op. Veel appeltjes, niet meer rillerig en hij zit goed in zijn vel.

Ik heb de vital complete wat ik over had aan iemand met 2 shets gegeven. Haar ene shet doet het er suoer op, haar andere shet gaat er van stuiteren.
Kortom, ik zoude vital complete gewoon proberen. Het mooiste zou zijn als je voor een week of 2 van iemand kan krijgen, want je doet met een shet wel heel erg lang met een emmer en het zou zonde zijn als je het na een week weer weg kan doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:28

Handje dieetmix door de marstal force kan werken. Eventueel is subli ponybrok nog een optie (100gr/100kg pony). Zonder iets er bij voer ik dat spul hier ook niet, al is dat ook om ze er wat langer mee bezig te laten zijn.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:34

Heb je de waardes van je hooi/gras? Alleen dan weet je eigenlijk of het dieet van je pony "klopt" en wat je er het beste bij kunt voeren (of niet).

Magnesiumtekort maar ook seleniumtekort bijvoorbeeld komen redelijk vaak voor in NL en daar kan een paard/pony extreem sloom en stijf van worden. Wel iets om serieus te nemen dus.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 20:36

Amanda schreef:
En hij werd er rillerig van, waarschijnlijk door de scheve verhouding. .

maar had je dat dan bij de Pavo niet, want daar zit ook een flink scheve verhouding in.

Tamary; bedankt voor je optie, maar ik zoek echt antwoord op mijn vragen, niet nog meer opties :D

Mac; nee geen waardes bekend.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:36

Metazoa en Pavo Vital idd. behoorlijk scheve calcium/fosfor verhouding.

De ADH voor magnesium voor een niet werkende shet van ongeveer 1 meter groot en plusminus 200kg is 3,9gram. Mocht het paardje lichte arbeid verrichten is de behoefte iets hoger, namelijk 4,1gram per dag. Hooi bevat per kg product gemiddeld 1.5g magnesium en kuil gemiddeld 1g per kg product. Voor een recreatiepaard zijn tekorten aan magnesium dus vrijwel onmogelijk met voldoende ruwvoer van goede kwaliteit, aangevuld met een vitamine korrel.

Sowieso is voldoende ruwvoer van goede kwaliteit heel belangrijk, hier halen ze voor een groot deel hun behoefte uit. Selenium, zink, natrium en vitamine E zijn nutriënten die schaars zijn in ruwvoer. Daarnaast is kuil arm aan vitamine D, zongedroogd hooi en gras zijn niet arm aan vitamine D. Vanwege het lage natriumgehalte in zowel ruwvoer als krachtvoer is een goede liksteen (met voorkeur een Himalaya liksteen) essentieel.

Vitalbix Daily Complete is een vitamine korrel welke geen scheve Ca:P verhouding heeft. Verder ook zeer laag in suiker en zetmeel. Een shet van 200kg heeft er ongeveer 100g per dag van nodig.

Mocht je de precieze voedingsbehoefte van je pony willen weten raad ik je een rantsoen berekening aan. Zo kun je veel gerichter zijn voeding afstemmen op de behoefte. Ook een ruwvoer analyse is aan te raden, zo weet je precies wat je voert.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:38

Mac schreef:
Heb je de waardes van je hooi/gras? Alleen dan weet je eigenlijk of het dieet van je pony "klopt" en wat je er het beste bij kunt voeren (of niet).

Magnesiumtekort maar ook seleniumtekort bijvoorbeeld komen redelijk vaak voor in NL en daar kan een paard/pony extreem sloom en stijf van worden. Wel iets om serieus te nemen dus.

Voor zover mijn feitelijke informatie alleen een selenium tekort. Waar heb je precies de informatie over het magnesium tekort vandaan? :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:39

capopjekop schreef:
Heb je het dan over de pavo vital? Die voerde ik (met zo'n kleine hoeveelheid durfde ik dat zelfs wel aan met mijn ir'er). Maar ze gingen extreem aan hun liksteen likken en aten ook grond. Waarschijnlijk kwam dat doordat er in de vital een scheve calcium-fosforverhouding zit. Dat kun je met granen wel recht trekken, maar dat krijgen die van mij dus niet.

Nu met de force is dat likken vrijwel afgenomen en ik heb ze niet meer aan de klei zien knabbelen.

Hoe lang heb je de force geprobeerd? Ook weleens met wat anders gemengt zodat hij kan wennen?

ohh maar dat herken ik.... zal het dus anders moeten aanpakken :wow: , ik volg

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 20:41

Tess22, de Vitalbix had ik ook al gespot maar hoeveel magnesium zit daar dan in ?
En het lastige is dat die alleen in 7 kilo te koop is en ik een kieskeurige shet heb :-)

Over het magnesiumtekort; dat hoor ik dus ook echt overal ! Zelfs met bijvoeren van vitamines

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:41

Tes: Pavo heeft daar onderzoek naar gedaan. In bepaalde gebieden is het magnesiumgehalte in de bodem erg laag, waardoor paarden via het ruwvoer te weinig magnesium binnen krijgen.
In ons hooi is dat overigens niet het geval, maar daar zit weer zo goed als geen selenium in.
Daarom zeg ik -net als jij- dat je alleen door je ruwvoer te testen weet wat je bij moet voeren. De gehaltes kunnen enorm varieren, afhankelijk van waar je woont cq waar je je hooi vandaan hebt.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:54

IngridM, 20g/kg dus 2g/100g. Misschien zou je de mensen van Vitalbix eens kunnen bellen of mailen voor een proefmonster? Hoe groot is je shet? Heb je hem wel eens laten wegen?

Mac, bemesten jullie het land waar het ruwvoer vandaan komt? Goed dat je het hebt laten meten! Selenium is inderdaad een schaarste in de bodem, maar voor zover ik weet is dat met magnesium niet altijd het geval. Ruwvoer analyse geeft dan wel veel duidelijkheid.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:01

Wij voerden eerst Force en deden dit bij een handje Vito voor mn ruin en shet. Een tijd terug hebben we een zak metazoa gekocht. Juist de shet had magnesium tekort. Wij voerden al magnesium bij in lage dosis, maar het heeft bij scheve verhoudingen geen nut.
Wij hebben geen ruwvoeranalyse, dus verhoudingen zijn moeilijk te bepalen. Je kan niet alleen van hardvoer uitgaan om het recht te trekken.

Nu geven we alweer even force en ze doen het goed.

De shet en ruin krijgen een kleine beetje faser light bij. De merrie en jonge hengst krijgen westernmix. erbij.

Er zit in een goede brok of mix ook voldoende, maar zoveel hardvoer geven wij die ruintjes niet.

Nu met de kou krijgen ze 's avonds speedibeet. De jonge hengst en oude merrie krijgen een beetje en dan de ruin en shet voor het idee wat.

Ze staan op onbeperkt voordroog en krijgen 1x per dag een maaltje, maar dit is dus heel weinig. Ze hebben altijd een liksteen tot hun beschikking. Toen we de merrie pas hadden, likte zij die in korte tijd op en nu gaat het heel rustig.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 21:09

Tes22 schreef:
IngridM, 20g/kg dus 2g/100g. Misschien zou je de mensen van Vitalbix eens kunnen bellen of mailen voor een proefmonster? .

Heb ik al gedaan maar proefzakjes hebben ze niet, ik moest maar een zak van 7 kg kopen ehhh tja....jammer !
Shet weegt rond de 170 a 180 kilo.

Juist selenium zit erg weinig in de Vitalbix. Magnesium net zoveel als in de Metazoa en je voert er net zoveel van dus dat komt overeen.
Enige voordeel is de juiste calcium/fosfor verhouding.
Suiker kan ik niet zo goed vergelijken, bij de een staat het in gram, bij de ander in percentages....