Kurkuma/Curcuma

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bfsunshine

Kurkuma/Curcuma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 16:06

Hallo bokkers,

Ik heb flink zitten googlen, maar ik heb alsnog vragen waar ik geen antwoord op heb gevonden. Via een stalgenootje ben ik bij dit kruid terecht gekomen. Zodoende dat ik ben gaan bekijken wat het is en wat het doet. Er zijn veel wisselende verhalen over. Maar onder het mum van "baadt het niet, schaadt het niet" wil ik het voor mijn oudere pony ook gaan proberen.

Punten waar wij o.a. tegen aan lopen:
Artrose en Spat, waardoor dus 's winters met koude wat stijf,
Allergiën waarbij het 's winters snel op zijn luchtwegen slaat,
In het voorjaar last van verhoogde leverwaardes,
Gevoelig voor zandkoliek,
Heeft nu last van een irriterende peesschede.

Volgens het internet is het een wondermiddel en zouden bovenstaande problemen dus minder kunnen worden/verholpen kunnen worden.
Nu kan ik nergens op internet vinden wat nu de juiste dosering is, wat ik precies moet geven en waar ik deze kan kopen.

Ik kwam druppels, pillen, poeder (gemalen kruid) en hele wortels tegen. Welk product kan ik het beste kopen? Via België is het makkelijk en goedkoop te bestellen, maar omdat dit gewoon voor mensen is bedoeld staat er geen dosering bij voor pony's/paarden, daarnaast woon ik in Nederland dus zou graag hier bestellen.

Bij voorkeur voer ik iets dat puur is, dus niet een supplement waar curcuma of curcumine (het hoofdbestandsdeel van curcuma) in zit.

Heeft iemand ook enig idee hoelang je het moet gebruiken voor je resultaat ziet? Ook las ik iets over voeren met peper ivm betere opname, is er iets over gember voorbij gevlogen, maar volgens mij ging dat alleen over een bepaald beeld waarvoor deze combinatie gebruikt werd. En curcuma icm melk?

Een aantal linkjes waar ik informatie uit heb:

http://www.natuurlijkvoorpaard.nl/werkz ... en/curcuma
https://www.pit-pit.com/kurkuma.html
Wat me bij bovenstaande link opviel, 30gram per dag voor een mens.
Cassidy @ [VS] kurkuma
In bovenstaande link staat dat een paard 30 gram/een theelepel/maatbekertje(3lepels?) moet?

Bedankt voor het lezen van het lange stuk!

Ik hoop dat er iemand met antwoorden komt :D

Mocht ik er eenmaal uit zijn wat en hoeveel en in combinatie met wat ik ga voeren, dan ben ik bereid hier bij te houden wat ik aan verschil merk. :)

Mizora

Re: Kurkuma/Curcuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:09

De pit-pit site zegt: De aanbevolen hoeveelheid kurkuma bedraagt maximum 3 gram per dag.

Dus niet 30g per dag voor een mens. Verder weet ik geen antwoorden. Ik heb het voor mijzelf wel eens uitgezocht, maar nog nooit werkelijk genomen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:12

En ook bij kruiden gaat 'baadt het niet dan schaadt het niet' zeker niet op... Je kunt niet zomaar iets in je paard stoppen. Ik zou dat toch in overleg met de dierenarts doen.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 17:14

Sorry inderdaad waarschijnlijk zat ik al bij het kopje "paard". Als je namelijk uitgaat van het gewicht van een mens of een paard, zou je dus een paard van zo'n 600kg (even ervan uitgaande dat een gemiddeld mens 60kg weegt) 30 gram moeten geven?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:14

Interessant! Waar koop je dit eigenlijk?

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 17:17

_San87_ schreef:
En ook bij kruiden gaat 'baadt het niet dan schaadt het niet' zeker niet op... Je kunt niet zomaar iets in je paard stoppen. Ik zou dat toch in overleg met de dierenarts doen.

Mijn stalgenootje heeft dit op horse event bij een stand te horen gekregen (omdat haar paard beginnende artrose heeft), de persoon die dit gezegd heeft was iets in de trand van homeopaat oid dacht ik. Dus dit is zeker niet van de eerste de beste overgenomen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:18

Ik zou maar een beetje oppassen met: baadt het niet dan schaadt het niet.
Dat is per dier verschillend en afhankelijk van hoeveel je er van per dag geeft.

1 ding weet ik wel, het geneest de meeste kwalen die je hier neerzette niet en al helemaal niet de gevoeligheid voor zandkoliek en of iets met de pees.

Het is meestal leuk voor de kassa van de leveranciers, zeker als het iets voor de paarden bedoeld is.

Het kan voor bepaalde kwalen wel verlichting geven maar het is geen geneesmiddel.

Want kijk maar naar zoveel middelen wat hiervoor waren................die hebben niet tot de gewenste resultaten gegeven, want anders hoeft men niet te gaan zoeken naar iets anders om te gaan proberen.

Meestal weggegooid geld dus.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:32

Ik heb via een bokker de tip gekregen dat dit kruid ook word gebruikt/ toegediend om melanomen (groei) te voorkomen/ verminderen.
Ik wil hierover wel graag meer info over voordat ik dit klakkeloos ga voeren. Dus bij een volgende bezoek van de da ga ik dit aankaarten en hem vragen in hoeverre dit helpt/ werkt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:32

bfsunshine schreef:
_San87_ schreef:

Mijn stalgenootje heeft dit op horse event bij een stand te horen gekregen (omdat haar paard beginnende artrose heeft), de persoon die dit gezegd heeft was iets in de trand van homeopaat oid dacht ik. Dus dit is zeker niet van de eerste de beste overgenomen.

Oh, ja. Homeopaten... Dat is geen studie of eretitel of zo, iedere wiplala kan zich homeopaat noemen :).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:56

[MD] Centraal alternatieve behandelingen is een topic waar ook over curcuma is gesproken en waar mensen zitten die dit bij hun paard gebruiken of hebben gebruikt. Daar zou je jouw vraag ook kunnen zetten en een aantal post erop na kunnen lezen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:00

Van een bekende die het ook gebruikt heb ik de tip gekregen 2 theelepels per dag over het voer.
Ik begreep dat het tegen ontstekingen moet helpen, goed is voor eventuele maag darm problemen.
Maar je moet het wel een maand of 2 geven geloof ik voor je wat merkt.

Op kruiden.nl kan je het bestellen.
Ook is het in de buurtsuper in het kruidenrek gewoon te vinden

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:03

Gewoon dat poeder uit het kruidenrek is het?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:05

Murosch schreef:
Gewoon dat poeder uit het kruidenrek is het?

:j
Maar als je dat zelfde poeder op kruiden.nl besteld dan heb je al een pond voor 7 euro.......zo iets was het. Ik moet het nog bestellen.....koop het nu gewoon nog in de supermarkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:26

Hier heb ik ervaring met Curcuma maar wat iemand anders ook al schreef, voor de meeste klachten die in de opening staan helpt het niet, alleen voor de leverwaardes schijnt het goed te kunnen helpen.
Maar persoonlijk zou ik willen uitzoeken waardoor je paard in het voorjaar verhoogde leverwaardes heeft dan er meteen een kruid te geven terwijl je de oorzaak misschien niet weet.

Daarnaast ben ik het ook eens met dat je met kruiden voorzichtig moet zijn, baat het niet, schaadt het niet gaat imo dan ook niet op.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 07:26

Kurkuma is erg goedkoop bij de toko. Vraag dan om een kilozak want die kleine frutzakjes zijn in verhouding veel duurder (vooral bij de gewone supermarkt). Wordt ook wel geel wortel genoemd.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 07:28

Natascha schreef:
Kurkuma is erg goedkoop bij de toko. Vraag dan om een kilozak want die kleine frutzakjes zijn in verhouding veel duurder (vooral bij de gewone supermarkt). Wordt ook wel geel wortel genoemd.

:j klopt. Zoals ik het nu doe is het in verhouding duurder....uit de super markt......
Onze toko hier in bijna open......en dan ga ik het daar halen (nieuwe winkel)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 07:39

Goh zou het echt verlichten? Hier een shet met allerhande klachten zoals Bijv atrose etc.
Ik ken het spul wel, bij ons in de super kan ik het bestellen bij de slagerij in grootverpakking
Vind het altijd maar vreemde poeder :')

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:05

lekker hoor kurkuma. Gooi het maar eens met wat gember en kokosmelk in je curry. Verse koriander en knoflook niet vergeten :P Allemaal nog gezond ook.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 17:05

C_arola schreef:
Hier heb ik ervaring met Curcuma maar wat iemand anders ook al schreef, voor de meeste klachten die in de opening staan helpt het niet, alleen voor de leverwaardes schijnt het goed te kunnen helpen.
Maar persoonlijk zou ik willen uitzoeken waardoor je paard in het voorjaar verhoogde leverwaardes heeft dan er meteen een kruid te geven terwijl je de oorzaak misschien niet weet.

Daarnaast ben ik het ook eens met dat je met kruiden voorzichtig moet zijn, baat het niet, schaadt het niet gaat imo dan ook niet op.

Klopt dit is al bekend en daar kan ik vrij weinig aan veranderen tbv het paard. Behalve peperdure medicijnen met vreselijke bijwerkingen.
Volgens internet helpt het tegen ontstekingen (artrose/pees irritatie), luchtwegen (allergie), lever, maag, darm (betere balans in de darmen wanneer een paard gevoelig is is mooi meegenomen).
Ik heb het tot dusver niet "zomaar" in mijn paard gestopt en vraag hier naar informatie voor dat ik het ga proberen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:26

Helemaal helder, ik heb alleen ervaringen met betrekking tot de lever en kan je verder geen informatie geven over de andere problemen maar wellicht dat iemand anders je daar wel bij kunt helpen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:05

of het helpt weet ik niet, maar ik gebruik vaak kruidenmixen samengesteld door mijn DA (gemalen poeder) en 1 ding weet ik ondertussen wel, je kan niet doseringen voor mens of hond zomaar omrekenen naar een paard adhv het gewicht.

zo krijgen hond en paard dezelfde kruidenmix, maar hond van +/- 30kg moet 1dikke koffielepel en mijn paard van +/- 400kg maar 2 afgestreken koffielepels
of een kalmeringsmiddel voor honden 0.1ml voor 17.5kg hond of 175kg paard

Mss moet je deze man eens contacteren voor advies, heb hem bezig gehoord tijdens een clinic over "sportmassage" vh paard en hoe vroegtijdig problemen herkennen. Werkt ook veel met kruiden
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... dd7d308390

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:16

Ik gebruik zelf regelmatig curcuma ivm gewrichtsklachten/maagdarmproblemen en het scheelt bij mij in ieder geval een hoop. :) Wel het advies om het op te bouwen want de smaak is echt heel erg aanwezig, waar je het ook in doet. Weet natuurlijk niet hoe kieskeurig je paard is maar goed :D Ik vind het zelf echt te vies voor woorden maar goed... Neus dicht en flesje leegdrinken... :')

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 20:08

petitparis schreef:
of het helpt weet ik niet, maar ik gebruik vaak kruidenmixen samengesteld door mijn DA (gemalen poeder) en 1 ding weet ik ondertussen wel, je kan niet doseringen voor mens of hond zomaar omrekenen naar een paard adhv het gewicht.

zo krijgen hond en paard dezelfde kruidenmix, maar hond van +/- 30kg moet 1dikke koffielepel en mijn paard van +/- 400kg maar 2 afgestreken koffielepels
of een kalmeringsmiddel voor honden 0.1ml voor 17.5kg hond of 175kg paard

Mss moet je deze man eens contacteren voor advies, heb hem bezig gehoord tijdens een clinic over "sportmassage" vh paard en hoe vroegtijdig problemen herkennen. Werkt ook veel met kruiden
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... dd7d308390

Bedankt ga ik eens naar kijken!

Bizzybijtje, helaas heel kieskeurig, als in wekelijks van voer wisselen of hoofdbestanddelen aanpassen omdat ie heeft besloten dat het niet lekker is! De week erna eet ie het vervolgens vrolijk weer ... Het is niet zo'n goede eter helaas. Voor ik bokt over me heen krijg: 2x per jaar wordt er naar zijn tanden gekeken en daar is nooit iets schokkends op te zien. Ook wordt er twee x per jaar bloedonderzoek gedaan. ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:30

ivm het slecht eten, al appelazijn of munt geprobeerd?

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 23:34

Appelazijn, probiotica, en iets met rechtsom bio+ melk.. geen verschil. Wat doet munt?