Wat geven als een kleine hulp bij spieropbouw?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

QuirineH

Wat geven als een kleine hulp bij spieropbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 14:27

Mijn paard moet nog veel spieren kweken. Wat Zouden jullie aanraden qua voer wat een tikkeltje mee kan helpen met makkelijk spieren op te bouwen? :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:30

Een pot vitamine E + selenium raadde mijn DA mij aan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:40

Ik geef Muscle Balance van Phytonics. Dat is een poeder wat je over het voer moet doen. Mijn ruin, met chronisch kapotte schouder, doet het er súper op. Het middel helpt de spierstofwisseling, bij voorbeeld als je weer gaat opbouwen na een blessure.

Sim

Re: Wat geven als een kleine hulp bij spieropbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:50

Spieren komen niet uit een potje. Die moet je "kweken" door gerichte training te doen.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:52

ik geef een combi van de vitamine e excellent van de pharmahorse en creatine. ik ben met je eens _sim_ dat spieren niet uit een potje komen, maar sommige paarden zijn nou eenmaal gebaat bij een beetje hulp. ik heb zelf advies opgevraagd bij de dierenarts en de oharmahorse medewerkers.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:04

_Sim_ schreef:
Spieren komen niet uit een potje. Die moet je "kweken" door gerichte training te doen.

Combinatie daarvan kan prima hoor. Als je paard z'n spieren iets mankeren kun je die best een handje helpen zodat je je paard ook daadwerkelijk kunt trainen ipv blesseren.

QuirineH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 06:56

_Sim_ schreef:

Ik snap je punt, maar ik ben ook niet vanplan om spieren aan haar te geven, gewoon een hulp voor het trainen

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:34

Lucerne en zeewier. Goed benutbare eiwitten en aminozuren welke noodzakelijk zijn voor een goede spieropbouw. Uiteraard i.c.m. gerichte training en voldoende rust om de spieren te laten herstellen. Elke dag zwaar trainen geeft tegenover gesteld resultaat.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:48

Ik geef nu Pavo Muscle Build, nog te kort om resultaat te merken dus ben erg benieuwd !

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:26

Kaspar schreef:
Lucerne en zeewier. Goed benutbare eiwitten en aminozuren welke noodzakelijk zijn voor een goede spieropbouw. Uiteraard i.c.m. gerichte training en voldoende rust om de spieren te laten herstellen. Elke dag zwaar trainen geeft tegenover gesteld resultaat.

Luzerne mogen die van mij absoluut niet meer hebben. Zelfs mijn paard wat niet gevoelig is voor bevangenheid mag het niet meer.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:31

Ik geef Muscle Impulse van Powerhorse. Mijn paard doet het daar super op.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:32

Toen mijn paard nog wat wat spieren miste en wat ielig bleef hebben wij myoplast gevoerd ( werd toen klaar gemaakt voor de hengstenkeuring ) , resultaat was echt top , verschil was duidelijk te zien. Wel belangrijk is daarbij goeie training.

rosecroft6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:33

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:33

Chlorella :j

De basis van praktisch alle (dure) supplementen voor spieropbouw, maar dan zonder extra smaakmakers en suikers.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:34

maikeltje schreef:
Een pot vitamine E + selenium raadde mijn DA mij aan.

Sluit me hierbij aan, je merkt duidelijk verschil,spieren verzuren minder , dus je hebt minder problemen met stijfheid, verder moet je natuurlijk wel gewoon een goed opbouwschema aanhouden. Maar dit is een prima en betaalbare ondersteuning.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 21:06

Wat voer je op dit moment? En wat voor kwaliteit en soort ruwvoer? En verder hoe en op wat voor manier train je?

LaPuraVida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:19

Vit. E is inderdaad een goede aanvulling om verzuring te voorkomen. Let alleen op dat je selenium niet langere tijd mag blijven doorvoeren, dus af en toe even stoppen met geven als je een combi van vit. E + selenium geeft.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 21:00

De belangrijkste bouwstof voor de spieren zijn eiwitten, eiwitten zijn weer opgebouwd uit aminozuren. Deze aminozuren vormen de basis voor herstel en opbouw van spieren en andere weefsels in het lichaam. De verhouding calcium/ fosfor is zeer belangrijk voor gezonde botten en spieren. De verhouding calcium fosfor is voor jonge paarden ongeveer 1,5 : 1, en voor volwassen paarden 2:1. Daarnaast speelt ook magnesium een belangrijke rol. Het is belangrijk om ruwvoer van goede kwaliteit te voeren en waarvan het eiwitgehalte gemiddeld is, niet te fijn en te groen en geen kuilgras. Dit in combinatie met een krachtvoer met een gemiddeld eiwitgehalte.

Spierpijn kan ontstaan door spierkracht die snel beschikbaar moet komen. Dit gebeurt dan zonder zuurstof. Hierbij wordt melkzuur geproduceerd. Melkzuur moet weer worden afgebroken en afgevoerd. Vitamine E en Vitamine C ondersteunen de afvoer van melkzuur en daarmee de spieren soepel te houden. Magnesium ook een belangrijke rol bij stijve spieren.

Pavo 18plus is een muesli die eigenlijk bedoeld is voor oudere paarden, maar kan ook heel goed voor jongere paarden. Het heeft een juiste calcium/fosforverhouding (1,6:1), en voldoende magnesium. Het bevat een hoger Vit. E gehalte dan een basismuesli/brok. Verder heeft het een hoger eiwitgehalte en een laag energiegehalte, ook bevat het weinig suikers en zetmeel.

Voor de hoeveelheid muesli ben ik benieuwd hoe zwaar je paard weegt?
En nog steeds ben ik ook benieuwd wat je nu voert, en hoe en op wat voor manier je traint?

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:35

Ben het hierboven met Tes eens. En heb ook nog een aanvulling: voor voer met een hoog (goed) eiwitgehalte raad ik Metazoa HP23 (23% eiwit) aan. Het is een luzernebrok dat erg goed werkt voor paarden die wat ingevallen zijn en minder spieren hebben. Uiteraard in combinatie met goed ruwvoer en eventueel ook aanvullend voer zoals een basis of vitamine brok.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:06

Ik heb goede ervaringen met Muscle Impuls in combinatie met vitamine E

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:06

_Sim_ schreef:

Beweging eerst om spieren aan te maken/te onderhouden.
Je paard voorzien van spieropbouwende stoffen en dan ophokken en niet trainen of buiten laten lopen levert geen spieren op.

Feit is dat een niet zonder het ander kan: je kunt je suf trainen, zonder voldoende bouwstoffen blijft de bespiering achter in ontwikkeling of je paard verzuurt of wat er ook moge gaan spelen. Dat is dan weer ook afhankelijk waaraan het schort: vitamine e, lysine of andere hoogwaardige eiwitten, magnesium..you name it.
Dus, dat potje x beweging kan elkaar vooral positief versterken.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:07

LaPuraVida schreef:
Vit. E is inderdaad een goede aanvulling om verzuring te voorkomen. Let alleen op dat je selenium niet langere tijd mag blijven doorvoeren, dus af en toe even stoppen met geven als je een combi van vit. E + selenium geeft.

Waarom zou je selenium niet structureel bij mogen geven?

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:08

Koper schreef:
Kaspar schreef:

Luzerne mogen die van mij absoluut niet meer hebben. Zelfs mijn paard wat niet gevoelig is voor bevangenheid mag het niet meer.

Wat is daarvoor de reden als ik vragen mag?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:25

Assiepassie schreef:
_Sim_ schreef:

Je paard voorzien van spieropbouwende stoffen en dan ophokken en niet trainen of buiten laten lopen levert geen spieren op.

Feit is dat een niet zonder het ander kan: je kunt je suf trainen, zonder voldoende bouwstoffen blijft de bespiering achter in ontwikkeling of je paard verzuurt of wat er ook moge gaan spelen. Dat is dan weer ook afhankelijk waaraan het schort: vitamine e, lysine of andere hoogwaardige eiwitten, magnesium..you name it.

Die stoffen zitten in goed ruwvoer evt aangevuld met krachtvoer oid. Een "poedertje" zorgt echt niet voor spieren.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:33

_Sim_ schreef:
Assiepassie schreef:

Die stoffen zitten in goed ruwvoer evt aangevuld met krachtvoer oid. Een "poedertje" zorgt echt niet voor spieren.

Dan verschillen wij van mening.
:D

Zelfs heel mooi geurig ruwvoer bevat bepaalde stoffen niet in voldoende mate. Dat heeft met vele factoren te maken. Dit even los van het feit dat de ruwvoerkwaliteit geregeld te wensen over kan laten: we hebben tenslotte vaak niet de keuze om zelf te bepalen welk ruwvoer ons paard krijgt.
Vaak levert krachtvoer als het gaat om spierverzorgende stoffen (en ook de spoorelementen zink en koper, naast selenium) ook onvoldoende, niet in het laatst omdat dieren vaak minder krijgen dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van het desbetreffende krachtvoer. Die hoeveelheden zijn ervoor bedoeld om ervoor te zorgen dat de dieren een bepaalde hoeveelheid aan bouwstoffen binnen krijgen. Bij onderdosering is dat al zeker niet gewaarborgd.