Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
SheeNegro schreef:Mijn pony heeft altijd al gewoon hooi gekregen, hij is 19 jaar. Overlaatst stond hij bij vrienden, daar kreeg hij ook gewoon hooi maar toen het op was en ze het pas de andere dag gingen halen had hij een beetje voordroog gekregen. S'avonds gevonden met gaskoliek tgv verstopping, of er een verband is? Geen idee, ik ben alleszins nooit fan geweest van voordroog.
Marion71 schreef:SheeNegro schreef:Mijn pony heeft altijd al gewoon hooi gekregen, hij is 19 jaar. Overlaatst stond hij bij vrienden, daar kreeg hij ook gewoon hooi maar toen het op was en ze het pas de andere dag gingen halen had hij een beetje voordroog gekregen. S'avonds gevonden met gaskoliek tgv verstopping, of er een verband is? Geen idee, ik ben alleszins nooit fan geweest van voordroog.
Dat klinkt voor mij als een wonderlijke combi. Gaskoliek ontstaat door gisting, bijvoorbeeld door gras. Verstopping omdat de boel niet verder het darmkanaal in kan en ophoopt door bijv. stro of vlas of darmen die stil liggen.
Maar idd, misschien is dit artikel voor sommigen wel nuttig! Marion71 schreef:SheeNegro schreef:Mijn pony heeft altijd al gewoon hooi gekregen, hij is 19 jaar. Overlaatst stond hij bij vrienden, daar kreeg hij ook gewoon hooi maar toen het op was en ze het pas de andere dag gingen halen had hij een beetje voordroog gekregen. S'avonds gevonden met gaskoliek tgv verstopping, of er een verband is? Geen idee, ik ben alleszins nooit fan geweest van voordroog.
Dat klinkt voor mij als een wonderlijke combi. Gaskoliek ontstaat door gisting, bijvoorbeeld door gras. Verstopping omdat de boel niet verder het darmkanaal in kan en ophoopt door bijv. stro of vlas of darmen die stil liggen.
[***] schreef:Brendaaaa schreef:Dat is mooi, maar mischien zijn er mensen die wél problemen hebben en een link kunnen leggen.
Ja, hier! Mijn paard krijgt na ongeveer 2 wkn voordroog, gegarandeerd krampkoliek. Verder gewoon normale mest, maar ontzettende krampen, vooral tijdens inspanning.
Marion71 schreef:@Cardy en Essie-blue: mee eens.
Als ik het doortrek naar menseneten: bijvoorbeeld tarwebrood was altijd heel gezond. Het staat zelfs in de schijf van 5. Nu komen er geluiden dat juist tarwe de boosdoener is van veel onverklaarbare niet aan te tonen klachten bij mensen en is good old speltbrood weer hot. En wat dacht je van zuurdesem (wat vooral een verkooptruc is). Voor een aantal mensen is tarwe idd heel slecht, maar het gros van de mensheid doet het er prima op. Zo zal het paarden ook wel in elkaar steken. En als je boeken wilt verkopen, dan verkoopt een verhaal over hoe slecht het is en waarom vele malen beter.
[***] schreef:Moet er nog even bij vermelden dat het best lang heeft geduurd voordat we (da en ik) erachter kwamen waar de klachten nu door veroorzaakt werden. Het leek nl in eerste instantie op spierbevangenheid. Ze ging tijdens het rijden ontzettend traag lopen, daarna stil staan schrapen, rillen. Na veel, heel veel onderzoeken en medicatie hebben we gewoon eens geprobeerd om over te gaan op hooi. Binnen een week waren de problemen verdwenen. Heb een jaar later nog eens geprobeerd om voordroog te geven ivm met een hoestje, maar binnen 2 wkn kwamen de problemen weer om de hoek.
Overigens krijgen alle andere paarden bij ons op stal mooi en goed voordroog en verder heeft er 1 enkel ander paard last van.
Mijn paard krijgt ook kramp als ze antibiotica heeft gehad. Is gewoon erg gevoelig op haar darmen. Verder heeft ze altijd prachtige mest! Dus goede mest wil niet zeggen dat voordroog geen kwaad kan. Ik ken ook paarden die chronische mok hadden en dat verdween ook nadat men was overgestapt op hooi.
Brendaaaa schreef:[***] schreef:Moet er nog even bij vermelden dat het best lang heeft geduurd voordat we (da en ik) erachter kwamen waar de klachten nu door veroorzaakt werden. Het leek nl in eerste instantie op spierbevangenheid. Ze ging tijdens het rijden ontzettend traag lopen, daarna stil staan schrapen, rillen. Na veel, heel veel onderzoeken en medicatie hebben we gewoon eens geprobeerd om over te gaan op hooi. Binnen een week waren de problemen verdwenen. Heb een jaar later nog eens geprobeerd om voordroog te geven ivm met een hoestje, maar binnen 2 wkn kwamen de problemen weer om de hoek.
Overigens krijgen alle andere paarden bij ons op stal mooi en goed voordroog en verder heeft er 1 enkel ander paard last van.
Mijn paard krijgt ook kramp als ze antibiotica heeft gehad. Is gewoon erg gevoelig op haar darmen. Verder heeft ze altijd prachtige mest! Dus goede mest wil niet zeggen dat voordroog geen kwaad kan. Ik ken ook paarden die chronische mok hadden en dat verdween ook nadat men was overgestapt op hooi.
Kijk dat is dus het punt; het gaat niet om het al dan niet 'last' hebben van het voordroog an sich, het gaat mij vooral om de problemen op langere termijn die vermeld staan in het artikel! Bepaalde tekorten etc.