Red bull voor paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Corelli

Red bull voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 09:33

Vanmorgen vond ik het volgende artikel op de website van Bit

"Red Bull voor paarden

Brabantse bewegingswetenschappers hebben een sportdrank ontwikkeld voor paarden: Healthy Horse Hydration. De ‘Red Bull’ is ontwikkeld voor paarden die een topprestatie moeten leveren en weer snel moeten herstellen.

Het sportdrankje heet Healthy Horse Hydration en is de paardenvariant van bijvoorbeeld AA-drink, een watertje dat bijna iedereen gebruikt die een beetje sportief is. Het drankje ruikt naar appels en is ontwikkeld door de HAS Den Bosch, het NHB Deurne en Sports en Technology Eindhoven.Dressuuramazone Jenny Schreven is één van de eersten die het product gebruikt voor haar paard. “Ik kan het verschil goed merken. Dit is echt geen reclamepraatje, maar mijn paard is na een zware wedstrijd veel sneller hersteld dan voorheen.”

In het onderzoek en de productie zitten veel geld en heel veel tijd. “Tussen het eerste idee en het opzetten van een productielijn zit twee jaar en vele tonnen aan investering”, zegt wetenschapper Roald van der Vliet die samen met Sander Schreven het product ontwikkelde. Wat de receptuur is van Equana Healthy Horse Hydration wil Van der Vliet niet zeggen. “We voldoen aan wat wettelijk op een etiket hoort te staan, maar de samenstelling is top-secret, anders wordt het heel snel nagemaakt en dat willen we niet.”

Om het voor paarden aantrekkelijk te maken, hebben de wetenschappers het drankje de smaak en de geur van appels meegegeven. “In het begin zie je de paarden in een emmer met sportdrank ook happen naar de appels die er niet zijn. Daarna gaan ze drinken”, zegt Van der Vliet."

Ik krijg door de vergelijking met red bull en beetje een associatie met caffeïne, een suikerboost en stuiterende paarden en zou dus ook huiverig zijn om het aan een paard te geven.
Hoe denken jullie er over? Zou je het "durven" en willen uitproberen?

fjordjes

Re: Red bull voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 09:35

Jammer dat ze niet willen zeggen wat er in zit

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 09:37

Ik zou het wel durven uitproberen. maar of ik het wil..?
ik ben bang dat een paard zijn spieren echt niet zo snel herstellen, door een drankje..
Dat het alleen maar Lijkt alsof hij weer opgeknapt is, maar van binnen flink kapot maakt door hem weer door te trainen.

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 09:39

Ik vind het nog onzin ook eerlijk gezegd...
En dressuuramazone die een zware uitputtende wedstrijd met haar paard. Welke dressuurproef is in hemelsnaam zo zwaar en belastend dat het paard na een proef van hooguit 5 minuten, een sportdrank nodig zou hebben om te herstellen? Geldklopperij zou ik dus zeggen :D En idd, als het net als AA drink etc is, is het gewoon vloeibaar suiker. Nee, ik zou het niet geven :) (Drink die zooi zelf ook niet)

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 09:42

loveulla94 schreef:
Ik zou het wel durven uitproberen. maar of ik het wil..?
ik ben bang dat een paard zijn spieren echt niet zo snel herstellen, door een drankje..
Dat het alleen maar Lijkt alsof hij weer opgeknapt is, maar van binnen flink kapot maakt door hem weer door te trainen.

daar ben ik dus ook bang voor, idd dat het paard wel meer energie heeft maar de spieren er geen baat bij hebben en dus gaan verzuren omdat ze tesnel weer intensief gereden worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 09:44

Tja ik ken veel sporters, maar geen enkele die AA als onmisbare sportdrank ziet. Als deze drank hetzelfde is, is hij dus ook volledige overbodig. Enige reden om in enkele gevallen sportdrankjes te drinken zijn ivm de elektrolyten. En die zijn al beschikbaar voor paarden.

En ik zou niets aan mijn paard voeren waarvan ik niet weet wat er in zit. Zeker niet als er zo vaag over gedaan wordt.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 09:49

Ik zou ten eerste sowieso nooit iets waarvan ik niet precies weet wat het is in m'n paard stoppen.
Ten tweede klinkt het idd gewoon als vloeibare suiker, en dat wil ik al helemaal niet in m'n paard stoppen.
Ten derde geloof ik er helemaal niks van, gewoon een inspeling op de populaire energydrankjes voor mensen.

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 09:49

Il ben vooral benieuwd of paarden dan ook makkelijker gaan drinken. Om het herstellend vermogen gaat het bij mij niet, alleen mijn paard drinkt ook bijvoorbeeld op een dag sgw rijden bijna niets. Dus als ze dit wel makkelijk drinkt zou ik het voor die dagen wel kopen.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 09:52

sjouk_L schreef:
Il ben vooral benieuwd of paarden dan ook makkelijker gaan drinken. Om het herstellend vermogen gaat het bij mij niet, alleen mijn paard drinkt ook bijvoorbeeld op een dag sgw rijden bijna niets. Dus als ze dit wel makkelijk drinkt zou ik het voor die dagen wel kopen.

na zware inspannig is het ook slecht veel achtereen te drinken dus eigelijk doet jou paard dat juist goed :j

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 09:54

Hmmm... Ik houd het wel gewoon op NAF Electro. Kost normaal 35 voor 4 flesjes, maar nu al een tijdje te krijgen voor 15 euro. En dat werkt echt, zonder bullshit erin.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 09:54

Sinds wanneer is red-bull een sportdrankje? Het artikel spreekt zichzelf nogal tegen: Red-Bull en een fatsoenlijke sportdrank zijn toch wel een beetje anders...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:00

Judith_ schreef:
Tja ik ken veel sporters, maar geen enkele die AA als onmisbare sportdrank ziet. Als deze drank hetzelfde is, is hij dus ook volledige overbodig. Enige reden om in enkele gevallen sportdrankjes te drinken zijn ivm de elektrolyten. En die zijn al beschikbaar voor paarden.

En ik zou niets aan mijn paard voeren waarvan ik niet weet wat er in zit. Zeker niet als er zo vaag over gedaan wordt.

Dit dus.

En waarom suikers geven na een wedstrijd? Geef het dan een half uur van te voren als je het al doet. Een sportdrank is onmisbaar, omdat het een isotone waarde heeft. Van enkel water kan je uitdrogen omdat de osmotische waarde in je cellen te laag wordt. Echter bestaat een goede vervanging hiervan (zoals mensen met sportdrank) al. Volstrekt onnodig en dikke geldklopperij.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 10:08

Ik rijd zelf endurance en daar zou het in theorie handig zijn om tijdens de wedstrijd tegelijk je paard te laten drinken en energie tot zich te laten nemen :j Maar geen suiker en caffeïne (ik ga er toch stiekem vanuit dat dat er wel in zit) :n

Snadder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:09

Red Bull en AA zijn alleen gebruikt als beeldspraak door de journalist. De ingrediënten zijn geoptimaliseerd voor gebruik bij paarden en staan op http://www.equana.com.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 10:12

Snadder schreef:
Red Bull en AA zijn alleen gebruikt als beeldspraak door de journalist. De ingrediënten zijn geoptimaliseerd voor gebruik bij paarden en staan op http://www.equana.com

Wat een slecht bericht dan van de journalist, want de ingrediënten zijn dus wel degelijk (gedeeltelijk?) bekend! En wat slecht van mij dat ik niet even meer "onderzoek" heb gedaan O:)

Dank voor je aanvulling

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:13

Pfff... dat is wel het laatste wat mijn paard nodig heeft, sportdrank. Dan is ze helemaal niet meer te houden :')

Snadder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:15

Corelli schreef:
Snadder schreef:
Red Bull en AA zijn alleen gebruikt als beeldspraak door de journalist. De ingrediënten zijn geoptimaliseerd voor gebruik bij paarden en staan op http://www.equana.com

Wat een slecht bericht dan van de journalist, want de ingrediënten zijn dus wel degelijk (gedeeltelijk?) bekend! En wat slecht van mij dat ik niet even meer "onderzoek" heb gedaan O:)

Dank voor je aanvulling

Geen probleem :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:16

nooit zou ik zoiets gebruiken, zeker als je niet weet wat erin zit.

Herinner me trouwens ene speciaal voer wat ontwikkeld was voor renpaarden en harddravers. Ze gingen er inderdaad beter van presteren, liepen makkelijker en herstelden sneller...Echter kwam er geen paard meer de doping test door omdat er een bepaalde hoeveelheid morphine in verwerkt was...

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:17

Ik snap wel dat ze de precieze samenstelling niet willen vertellen: handel!

Snadder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:19

Woogy schreef:
nooit zou ik zoiets gebruiken, zeker als je niet weet wat erin zit.

Herinner me trouwens ene speciaal voer wat ontwikkeld was voor renpaarden en harddravers. Ze gingen er inderdaad beter van presteren, liepen makkelijker en herstelden sneller...Echter kwam er geen paard meer de doping test door omdat er een bepaalde hoeveelheid morphine in verwerkt was...

Zoals in mijn berichtje hierboven. De ingrediënten staan op http://www.equana.com

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:25

hanny_jelke schreef:
na zware inspannig is het ook slecht veel achtereen te drinken dus eigelijk doet jou paard dat juist goed :j

Dat is niet waar. Paarden die na inspanning (en dus zweten en dus potentieel ook uitdrogen/hogere turgor hebben) niet (genoeg) drinken kunnen allerlei klachten krijgen tot aan hartritmestoorniseen toe en in het één na slechtste geval aan het infuus eindigen.

Voor endurancepaarden zijn al langer drankjes ontwikkeld om paarden (beter) te laten drinken. Horse Quencher bijvoorbeeld. En voldoende drinken is over het algemeen meer dan genoeg om goed te herstellen.

Edit: aan de ingredientenlijst te zien is dit een electrolytenmix plus vitamines
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 06-01-14 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:26

Wat een ongelooflijke onzin... het is zout, een beetje lysine, magnesium en wat b-vitamines... en een smaakje.Er bestaan al jaren electrolyten drankjes ( = zout oplossingen) en dit is niet veel anders.
Daar wordt dan twee jaar onderzoek in gestopt en kost tonnen..?
Als een paard keihard werkt ( race paarden, endurance) dan zweten ze en verliezen ze zout. Een emmer water met een handje zout is daar een goedkope oplossing voor.

Het is dat het nog geen 1 April is.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:54

Voor paarden die tijdens of na zware inspanning niet goed willen drinken is een scheut appel sap in het water of appels/wortels in stukjes door het water een goede oplossingen om het water aantrekkijker te maken. Geen elektrolyten geven aan slechte drinkers als ze niet voldoende vocht bij krijgen, dat verergert de uitdroging.

Dit product lijkt mij een beetje overbodig.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:57

Ik vertrouw het al niet alleen omdat ze niet willen zeggen wat er in zit. Waarom zouden ze dat niet willen? Dan concludeer ik automatisch dat het slecht is. Maar ik zou het ook niet kopen of willen proberen als ik wel zou weten wat er in zou zitten dus het maakt me niet zo veel uit eigenlijk.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:15

Er staat dat ze alleen de ingrediënten hebben neergezet die ze wettelijk moeten vermelden. De rest houden ze geheim omdat ze niet willen dat het wordt nagemaakt. Maar ik hou niet van geheime ingrediënten, want je weet dan niet wat er in zit en hoe dat zich verhoudt tot de rest van je rantsoen..

Ik verwacht trouwens dat het zeker dopingvrij zal zijn, anders zal niemand het gaan gebruiken ;)