Stalhulp die mij misschien (verkeerde) raad geeft.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Patchje

Stalhulp die mij misschien (verkeerde) raad geeft.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 08:09

Heey bokkers,

Ik zit met een probleempje... Mijn pony staat op een manege, het is een Appaloosa ruintje van 11 jaar. Omdat ik geen wintervacht wil in verband met het veel trainen staat hij rond 8/9 uur 's avonds op stal, dus hij kan lekker de hele middag rond lopen en gek doen :j . Ik heb geen dun dekentje voor 's avonds maar wel een staldeken en winterdeken als het kouder wordt, dus vandaar de optie stal...

Nu werd ik daar op aangesproken door een stalhulp (staat soms ook in de kantine), zij zegt dat ik mijn pony niet op stal moet zetten 's avonds omdat ze lekker moeten kunnen rondlopen, ik leg uit waarom ik hem op stal zet. Maar zij vond dit onzin, en herhaalt weer dat ze buiten moeten kunnen 's avonds. Ze vertelt ook dat ze al heel lang met paarden bezig is, dan zou ze van mij natuurlijk verwachten dat ik haar meteen geloof, maar dat deed ik niet, ik vroeg aan haar: "als je zoveel van paarden weet waarom krijgen ze dan hier maar 1 keer per dag hooi en 3 keer per dag brokken?" Waarop zei antwoordde: "Ze krijgen genoeg hooi 's morgens en 3 keer brokken zijn voor de voedingsstoffen." Waarop ik even dacht van "Okééé,... Dit klopt volgens mij niet..." >;) :n Na deze gedachten meteen ff gevraagt of ik de hoeveelheid hooi kon verhogen en de brokken wat kon laten dalen, maar zei vond dit nogmaals onzin. Toen kwam de vrouw van de staleigenaar om eigenlijk met de stalhulp te kletsen maar ik stond ertussen, heeft stalhulpje even snel alles vertelt van dat mijn pony 's avonds binnen staat en ik wat aan het voer wil doen. En ik werd zeg maar een beetje voor m'n gezicht uitgelachen... :? De staleigenaaresse zei dat als ik het aan de staleigenaar zou vragen hij het zelfde zou zeggen,
maar het best mocht vragen... Zij vinden dat de paarden goed voer gegeven wordt en ik maar niks van paarden weet... En ze zegt dat ik moet opzoeken van het op stal staan op internet.
Nou in plaats van de weidegang opzoeken ben ik naar de voeding gaan zoeken, en vond dit:

De meeste paarden en pony’s hebben aan gras en hooi meer dan voldoende. Alleen als je erg veel arbeid van de dieren vraagt, hebben ze soms bijvoeding in de vorm van krachtvoer nodig.
Paarden zijn echte dooreters. Ze zijn van nature ingesteld op een geleidelijke en langdurige opname van vrij laagwaardig gras. Ze hebben daarom de behoefte om de hele dag door, ook 's nachts, kleine beetjes te eten.
Bij het kauwen van voedsel komt speeksel vrij, dat ervoor zorgt ervoor dat de maaginhoud niet te zuur wordt. Op gras en hooi moet een paard stevig kauwen, op biks en muesli veel minder. Door het verstrekken van te veel krachtvoer en te weinig ruwvoer kan de balans in de maag verstoord raken.

Ook staat het grootste deel paarden van de manege de hele dag op stal, is het hooi als ik aankom (rond 5 uur) grotendeels op, dus ze hebben 's avonds niks meer om op de kauwen (behalve stro als ze op stal staan), gras eten ze niet omdat de weiden vol ligt met mest. Tenminste ik ze ze nooit grazen of zelden.

Ik wil graag de mening over de voeding methode van deze manege, ook ben ik niet zo zeker meer of ik hem wel op stal moet zetten 's avonds, dit waren wel volwassen vrouwen, en ik als 14 kan het eerder fout hebben,... Daarom wil ik best de mening weten van de bokkers hier, die mij misschien de waarheid kunnen vertellen of zeggen dat ze gelijk hebben.

piertje87

Re: Stalhulp die mij misschien (verkeerde) raad geeft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 08:16

Als ze in de wei idd niks te grazen hebben dan vind ik 1 keer hooi op een dag wel weinig. 3 keer per dag brok is op zich niet erg, afhankelijk van hoeveel ze per keer krijgen. 3 keer een kilo lijkt me een beetje veel maar 3 keer 1/3 kilo valt dan wel weer mee. Maar genoeg ruwvoer is belangrijk om de darmen goed op gang te houden en daardoor kunnen ze ook de brok beter verteren. Als ze in de wei wel de hele dag zou kunnen eten, dan zou 1 keer hooi erbij wel voldoende kunnen zijn. Het gaat er eigenlijk om dat de darmen gedurende de hele dag bezig worden gehouden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 08:17

Als er goed hooi gegeven word is er bijna geen brok nodig.
Ik voer zelf ook liever alleen veel hooi tot ik merk dat een paard meer nodig heeft.
In de wei( met hooi) is natuurlijk nog veel fijner voor je paard ;)

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 08:19

Ze krijgen 3 keer 1 volle schep brok. Maar de weiden zijn naar mijn gevoel niet erg voedzaam, wel zijn er 2 grote weide met lekker veel gras, alleen durf ik m'n pony er niet meer bij te zetten omdat hij 1 keer flink getrapt is en zelf heeft hij een kleinere pony een flinke halswond bezorgt...

Azmay: Hoeveel hooi voer je dan? En geen brok? En heeft het nut om op stal een slowfeeder te hangen zodat hij wat langer over z'n hooi te doen?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 08:23

1 keer per dag ruwvoer en 3 keer krachtvoer is wel een aparte manier van voeren inderdaad.
Bij ons krijgen ze in de winter 4 keer per dag ruwvoer en 4 keer krachtvoer om 7 uur in de ochtend, dan om 12 uur, 17 uur en om 22:30 uur. In de zomer krijgen ze om 7 uur nog krachtvoer en worden daarna buiten gezet. Als je ze dan binnen haalt voor de nacht kun je zelf ook hooi geven en krijgen ze in ieder geval s'avonds nog hooi en krachtvoer. Vindt dat op zich wel goed geregeld en zou zeker niet tevreden zijn met 1 keer hooi per dag als ze bijna de hele dag binnen staan. Op zich vind ik wel dat ze een punt heeft als ze zegt dat paarden zo veel mogelijk naar buiten moeten kunnen.

xShannentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 08:23

De goede verhoudingen zijn 2/3 ruwvoer en 1/3 krachtvoer. Dus dat is inderdaad een beetje apart ja.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 08:24

Wat betreft de voeding, dat is belachelijk. Als ik dit zo lees krijgen ze teveel brok en te weinig hooi. Dat moet andersom zijn! Daar zou ik echt wat van zeggen en desnoods verhuizen naar een andere stal. Bovendien is het jou paard, jij beslist wat het dier krijgt en niet hun. Ze kunnen je adviezen geven maar daar is ook alles mee gedaan. Ik heb op een manege gewerkt en daar kregen ze minimaal twee keer per dag hooi/kuil. Als pensionklant kon je zelf beslissen of dit genoeg was. Als ze wou dat het paard 5 keer per dag hooi moest hebben dan kregen ze dat. Ik weet niet hoeveel jij doet met je pony maar brok ben ik niet zo voorstander van. Mijn verzorpony krijgt alleen een halve schep muesli en voor de rest hooi. Doet ie het prima op. Ik zou in ieder geval op de strepen gaan staan en desnoods jou ouders ofzo erbij halen. Anders snel op zoek naar een andere stal want dit kan in de toekomst leiden tot gezondheidsproblemen .

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 08:24

waarom niet een deken kopen? kost niet zo veel, een onderdeken en regendeken bijv. en je kan hem wintervacht vrij houden ;) om nou direct stal te doen...
hoeveel krachtvooer krijgen ze 3x perdag? jij zegt wel dat je intensief wil trainen... dan heb je toch een beejte krachtvoer nodig.
dat dat hooi om 5 uur grotendeels op is , tja... wanneer wordt het weer bijgevuld? en dat gras niet eten? dan moet het toch wel een heeel kleine wei zijn of heeeeeeeeel smerig. nu het nog geen winter is hoeven ze heus niet heel de dag te eten om hun kachel te laten branden. voor de helft hooi, en verder wat knabbelen ( Wat ik toch echt verwacht dat ze doen, anders klopt er iets niet aan de huisvesting ;) ) kan prima. wat takken om te knagen en klaar :)

het voedzaam is niet een probleem hoor.. zolang het hooi er bij zit. zolang ze maar wat te knabbelen hebben, en dan ook gewoon hun darmen/maag op gang houden.

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 08:34

Ik heb wel een onderdeken, maar geen regendeken helaas, heb m'n laatste centjes aan staldeken/onderlegdeken uitgegeven. Maar ik ben wel weer aan het sparen, dus de volgende aankoop wordt regendeken :j. Is het een goed idee om op het menu te zetten: 1 x brok en 3x hooi?

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 08:46

Op stal zetten ivm de wintervacht is alleen zinvol als het licht tot laat (minimaal tot 10 uur in de avond) aanblijft en je als het echt frisser wordt een dunne deken op doet in de nacht. De wintervacht ontstaat namelijk onder invloed van licht en temperatuur. Alleen temperatuur voorkomt/ vermindert niet de groei van wintervacht.

Het voer gedeelte laat ik voor wat het is, want dat heeft de rest al aangesproken.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 08:47

Patchje schreef:
Ik heb wel een onderdeken, maar geen regendeken helaas, heb m'n laatste centjes aan staldeken/onderlegdeken uitgegeven. Maar ik ben wel weer aan het sparen, dus de volgende aankoop wordt regendeken :j. Is het een goed idee om op het menu te zetten: 1 x brok en 3x hooi?

ja, maar wel even kijken hoeveel brok je paard nodig heeft met jou trainingen ;)
hooi hoeft in de niet winter tijd echt niet 24/7 maar meer dan 1 x voeren kan wel... maar dit is afhankelijk van hoeveel hooi zij krijgen. 1x perdag een pak voor 2 paarden bij. is iets anders als 1x perdag een sneetje voor 2 paarden ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 08:49

Paarden maken vooral vacht aan op geleide van daglengte (hoeveelheid licht dus). Temperatuur heeft er maar heel weinig mee te maken. Paard deken op doen en buiten laten werkt dus niet zo goed om geen wintervacht aan te maken. Paard met licht aan op stal werkt veel beter. Maar op zich zou ik zeggen: scheer je paard een racestreep als je in de winter vol in het werk wilt blijven. Veel handiger.

Qua voer is 1x hooi plus overdag grazen (of helemaal geen hooi als ze 24/7 buiten staan en er voldoende gras is 's zomers) op zich goed. 3x 1 kilo krachtvoer is minder geslaagd, tenzij de paarden heel veel werken (maar altijd nog beter dan in 1 keer 3 kilo voeren!).
Als er geen gras is, is 3x per dag hooi eigenlijk wel het minimum, of je moet goede slowfeeders hebben.

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 08:57

Ik zal kijken voor slowfeeders en met de manegeigenaar praten, in de winter staan ze trouwens 24 uur op stal, dit heeft temaken met de zandgrond die in een moeras verandert in de winter. (of zoiets was het) :D
Laatst bijgewerkt door Patchje op 07-09-13 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 08:59

Bijzondere zandgrond. Als er iets handig is in de winter is het zandgrond. En 24 uur op stal in de winter? Tijd voor een andere stal dan...

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 09:19

Maar dat heeft denk ik ook te maken met de streek, er ligt gewoon veel zandgrond, daar kunnen zij ook niks aan doen denk ik, wel wordt er soms een berg aarde in een weide geplaatst en deze wordt dan over de weide verspreidt, dus komt er een nieuwe bodem om het zo maar even te zeggen. Dus ze doen er wel iets aan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:02

ijsklontje schreef:
Op stal zetten ivm de wintervacht is alleen zinvol als het licht tot laat (minimaal tot 10 uur in de avond) aanblijft en je als het echt frisser wordt een dunne deken op doet in de nacht. De wintervacht ontstaat namelijk onder invloed van licht en temperatuur. Alleen temperatuur voorkomt/ vermindert niet de groei van wintervacht.

Het voer gedeelte laat ik voor wat het is, want dat heeft de rest al aangesproken.

En dan moet je ook nog speciale lampen hebben en niet gewonen TL buizen.

Ik ben het met buiten lopen eens met je stalhulp maar hun voerbeleid klopt van geen kant.

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 10:32

Heel toevallig blijft het licht ook ongeveer tot 10 uur aan. Maar ik heb geen dun dekentje, denk je ook dat een zweetdeken de zelfde warm...

Of miss. een hele domme vraag :+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:33

Mag je niet zelf weten hoeveel biks je paard krijgt of lees ik het nou verkeerd? Zo niet van vind ik het echt absurd.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:38

Je paard staat in de winter 24 u per dag op stal? Grapje mag ik hopen toch, zou hem nog vanavond weghalen. Lijkt me veel belangrijker dan hoe je nou het best een wintervacht kan voorkomen.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:44

Als ik je verhaal zo lees, is het pure eigen gemakzucht van stalhulpje en eigenaar! Brok voeren is makkelijker en kost minder tijd en arbeid, dan hooi/kuil voeren. zei verplicht je eigenlijks je paard zolang mogelijk uit de stal/box te houden, tuurlijks dan is het ook veel minders werk om de stallen te mesten.

Hier wordt puur naar eigenbelang gedacht, niet aan t welzijn van de paarden.

Ik zou mijn paard niet op zo'n stal willen hebben.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:45

Hoelang staat je paard dan eigenlijk concreet buiten?

Paarden die kunnen bewegen zullen het minder snel koud hebben. Dat naast de redenatie dat daglicht veel meer te maken heeft met het aanmaken van een wintervacht... Bovendien, op dit moment is het 's avonds nog steeds behoorlijk warm. Boven de 13/15 graden heeft een paard echt geen deken nodig. Op stal is het vaak nu veel warmer dan dan je denkt.

Maar als ik kijk naar het gedragsaspect van op zo'n manier voeren. Je hebt een veel hogere kans op stalondeugden en lichamelijke klachten als je zo voert.
In de hoofdlijn redeneer ik altijd zo (ooit uitgelegd door een paardenvoedingsdeskundige). Geef je paard ongeveer 2,5% van zijn eigen lichaamsgewicht in hooi. dus is je paard 400kg. Hou dan 10kg hooi aan. Voor kuilgras (dat natte spul) mag je dat getal maar 1,2 doen. Dan zit je dus op 12 kg.
In gras zit voornamelijk veel water. Ze kunnen ook in plaats van 10kg hooi 50kg gras eten bv.
(Ja daar worden ze wel dik van, ze krijgen een waterbuik) Let op dat veel gestresst gras ivm fructaan niet gezond is voor gevoelige paarden.

Brok daarbovenop is extra. Inderdaad voor vitamines en energie. Besef dat de meeste voeders echter een laag gehalte van bepaalde stoffen hebben. Met grote hoeveelheden ga je het daar ook niet mee redden. Denk dus aan een goede liksteen. Wil je niet dat je paard veel voer krijgt (bv omdat ie te heet wordt) dan is het ook mogelijk om een compleet vitamine supplement te geven.

Paarden eten in de natuur een groot gedeelte van de dag. Het is zeer onverstandig om je paard meer dan 8 uur per dag zonder hooi/gras te laten staan. Je vergroot de kans op maagzweren en stalondeugden alleen daardoor al flink.
Als je paard schrokt en z'n normale hoeveelheid hooi te snel opeet. Ja dan is een slowfeeder een goed idee.

Een persoonlijke noot. Gezonde paarden kunnen ook in de sport lopen zonder heel veel biks of allerlei franjes. Mijn paard loopt al ruim een jaar 1,5 uur per dag op 0,5kg muesli en wat vitaminepoeder. Daarnaast staat ze gewoon op vol hooi (3x 5kg of 2x een arm + gras). Paard is niet vet en niet slank, gewoon goed.

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 10:48

Nee, helaas geen grapje... ;( Maar ik ben van plan om hem dan in het paddock te zetten, en een andere stal is helaas geen optie, er zijn namelijk geen andere westerns tallen in de buurt, behalve een manege/stalling waar ik weleens gereden heb, maar die vond ik echt behoorlijk slecht, ook al is het al 2 jaar geleden...

Veulen84: hij zuigt al lucht... :( Daarom dat ik ook begon op te zoeken, had al een paar forums geopend voor het luchtzuigen en toen kreeg ik te horen dat het ook door maagzweren kon komen, toen ging er een lampje branden. :)* En fijn om te horen dat het ook zo kan! Ik ga het proberen te regelen! Er zijn wel een paar paardenmensen in de buurt die een stalletje vrij hebben, maar ik kan m'n lessen dan wel vergeten...

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:53

Maar wat is belangrijk dan, western of een gezond vrolijk paard? Sorry, maar vind het behoorlijk egoistisch, kijk dan je paard geen 24 uur per dag buiten komt, maar minimaal 6 vind ik toch wel nodig hoor. En dat is al weinig.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:00

Patchje: Goed dat je bent gaan nadenken en gaan opzoeken +:)+
Probeer aan de stal uit te leggen waarom je iets wil. Luchtzuigen is lastig te verhelpen, bijna nooit gaat het helemaal weg. Maar je kan het wel een heel end verminderen door de juiste manier van voeren en beweging te doen.

Maar geef hem lekker die vrije beweging. Ook dat helpt tegen het luchtzuigen. Als ie aan het klooien is met andere paarden heeft ie daar helemaal geen tijd voor.
Wat je ook kan doen is voor 's avonds een hooinet ophangt. Gaat je paard dan 's avonds naar binnen heb je daar zelf een net opgehangen. Kost hun geen extra tijd, maar helpt jou wel verder.

Verder kun je ook wat tijd besteden in het knippen van wilgentakken of riet. Dat is ook gezond ruwvoer en helpt tegen de verveling. Ook leuk om ze in de winter mee te geven op de paddock. Want ook dan telt 6/8 uur zonder eten op alleen zand is niet gezond.

Ik durf er trouwens wel wat om te verwedden dat als je hem nu nog een tijdje later buitenlaat, dit helemaal geen invloed heeft op z'n vacht. Gewoon proberen hoor :) Overigens, geregeld staan er op bokt markt voor 20/35 euro regendekens te koop. Als het nou straks wat frisser wordt is dat een goede aanschaf. Het hoeft allemaal niet duur hoor.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 09:30

Ik denk dat je er goed aan doet om van stal te verhuizen. Je kan vast wel iemand vinden die je daar le kan geven.
Alleen maar op stal in de winter is echt triest. Ze hebben beweging en frisse lucht nodig. Ook contact met andere paarden.
Luchtzuigen kan ook uit verveling komen en veel op stal staan maakt het misschien wel erger.