hooi bijvoeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fjordowner18

hooi bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 10:05

Ik heb sinds zondag een haflinger merrie.
Nu gaat ze ochtend om tien uur op de wei en avond rond zeven uur weer op de paddock.
Ze krijgen in de avond soms een handje müsli of kool en verder niks.
Nou vind ik eigenlijk dat het beter zou zijn als ze in de avond een plakje hooi krijgen zodat ze wat te knabbelen hebben.

Ben ik nu gewoon een zeikerd en wat vinden jullie of zouden jullie ze juist iets anders te eten geven?

Gini

Re: hooi bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:07

Nee, helemaal geen zeikerd. Jouw paard staat nu 15 uur zonder iets te knabbelen. Ik zou dus hooi bijvoeren. Grote kans dat je paard anders uit verveling of tekorten van het zand uit de paddock gaat eten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:08

Absoluut hooi....... anders staat het dier dus van 19 uur tot (ik zeg maar iets) 8 uur de volgende ochtend zonder eten?
Hebben jullie geen ervaring met paarden?
Laat je dan even goed voorlichten, want een paard zo lang zonder eten op een paddock is vragen om problemen.

Ik zou geen kool meer geven. Kool is niet goed voor paarden.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:10

Je bent geen zeikerd. Paarden eten in de natuur ook doorlopend.
Door ze zo lang niets te geven is er kans op andere problemen. IK zou idd ook benauwd zijn dat ze het zand zouden eten in de paddock waardoor ze koliek kunnen krijgen.

Altijd voor de nacht afvoeren met hooi.

AnnieLover44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:14

helemaal mee eens met de voorgangers mijn verzorg pony staat 24/7 in de wei en krijgt ook hooi bijgevoerd

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:19

Als een paard zolang zonder hooi staat krijgen ze maagzweren !
Een paard maakt alleen speeksel aan als ze eten , dit hebben ze nodig om hun maag op gang te houden, dus zolang zonder hooi is heel slecht voor een paard !
Zoek maar eens op maagzweren , geef dit als argument aan je stalbaas ;)
Beste kun je het dan in een hooizak doen zodat ze er langer over doen!
Het gaat niet over de hoeveelheid maar hoe langer ze eten hoe beter :)

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 10:22

hoi

ja dat dacht ik ook al haha
de staleigenaar deed ook niet moeilijk hoor, maar moet het even overleggen met de andere die haar paard daar stalt.
is alleen hooi genoeg of zouden jullie iets van brok bijvoeren?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:24

Het spijsverteringsstelsel is erop gebouwd om kleine beetjes tegelijk te eten. 15 uur zonder eten is gewoon te lang en vergroot het risico op maagzweren. Hooi is genoeg, wel kun je een vitaminekorrel bijgeven zodat daar geen tekorten in ontstaan.

troi
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:26

Haflingers worden vaak snel vet en dat is heel ongezond, als dit bij jouw dier ook zo is dan zeker geen brok , of weidekoek, gaan voeren, desnoods een vitamine korrel voor de vitamines. En verder veel ruwvoer zoals hooi of droge kuil.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 14:50

heb stalgenoot gesproken en ze was het er wel mee eens, ze zal proberen vandaag nog hooi te regelen, ze woont dichter in de buurt dan ik haha.
dan moet dit voorlopig genoeg zijn.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 10:33

nou het hooi is geregeld, krijgen ze om 22.00 uur 1 plakje hooi, terwijl er 2 paarden en een shet staan, meer was niet nodig alsdus stalgenoot -O-

ik heb gezegd dat ik het er niet mee eens was, maar haar paard word te dik en mag niet zoveel zegt ze.

nu heb ik dus advies gevraagd aan de da en die zegt dus dat ze gerust 6 plakken mogen en dat ze daar niet dik van worden, maar mijn stalgenoot wil niet luisteren.
nu heb ik met veel moeite voor elkaar gekregen dat ze dus 3 plakken krijgen, maar alleen omdat ik dan meer hooi betaal.

de staleigenaar vind dat wij het samen maar uit moeten maken, maar is niet van plan ze apart te zetten. ze doet wat wij willen en we moeten maar op 1 lijn komen,wat betekent dat ik maar gewoon moet doen wat zij wil want zij stond er langer. de paarden worden om 10 uur 's ochtends op de wei gelaten en 's avonds om 19.00uur van de wei af, omdat haar paard te dik word... (en de mijne dan?)
ze krijgen nu 3 plakken hooi, omdat ik heb gezegd dat het me niet kan schelen dat ik meer moet betalen, maar eigenlijk vind ik het van de zotte, ik moet meer hooi betalen, omdat zij bepaalt heeft dat de paarden maar een bepaalde tijd op het land mogen????

maar nu ik gal heb gespuugd komt mijn werkelijke vraag hahahais het raadzaam om mijn paard iets bij te voeren, zoals b.v. lucerne?
hebben jullie tips wat te doen?

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:08

Andere stal zoeken die wel meer aan jouw eisen voldoet?

Vind het raar dat je stalgenootje alles bepaald en dat de staleigenaar zijn handen eraf trekt. HIJ verhuurt iets, dus is hij daar verantwoordelijk voor. Hoe zit het met dat hooi dan? Zit dat niet bij de stal in?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:10

Je zou haar een handje brok kunnen geven op een muesli reep. Voor de mineralen en vitaminen. Het ligt eraan hoeveel je met haar doet. Even tussendoor.. mijn merrie heeft echt wel een flinke hooibuik!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 13:17

Toch zorgen dat je meer hooi kan gaan geven hoor! Als ze uren zonder hooi staan kunnen ze zo een maagzweer oplopen. Mijn pony heeft 7 (!) maanden geleden een maagzweer opgelopen door andere stalling waar ze uren snachts zonder hooi stonden, en ze is nog steeds niet 100% hersteld.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 18:20

zit er ook aan te denken om toch een andere stalling te gaan zoeken, maarja ze liggen niet voor het oprapen he.
ik zit te denken om een ruwvoer bij te gaan geven, b.v.
fibra premium, spillers cool fibre of lucerne, hebben jullie ervaring met dit voer?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:26

maar hoe en wanneer zou je dat ruwvoer dan willen bijgeven gezien het standpunt van je medestalgenoot?
wat je in elk geval zou kunnen doen is het hooi niet los voeren maar in een hooiruif/net zodat ze er langer over doen en misschien kan de staleigenaar het later op de avond geven bij een laatste ronde (rond 22.00 bijvoorbeeld) zodat je weer meer uur overbrugt?
Zelf zou ik inderdaad op zoek gaan naar een andere stal.
Of suggereren dat zij haar paard een graaskorf omdoet als ze bang is dat hij te dik wordt, maar dat gaat er bij haar vast niet in ;)

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 18:31

opisop_shop schreef:
maar hoe en wanneer zou je dat ruwvoer dan willen bijgeven gezien het standpunt van je medestalgenoot?
wat je in elk geval zou kunnen doen is het hooi niet los voeren maar in een hooiruif/net zodat ze er langer over doen en misschien kan de staleigenaar het later op de avond geven bij een laatste ronde (rond 22.00 bijvoorbeeld) zodat je weer meer uur overbrugt?
Zelf zou ik inderdaad op zoek gaan naar een andere stal.
Of suggereren dat zij haar paard een graaskorf omdoet als ze bang is dat hij te dik wordt, maar dat gaat er bij haar vast niet in ;)

ja ze krijgen nu rond 22.00 uur 3 plakjes hooi.
de staleigenaar heeft duidelijk in het contract gezet dat ze de paarden voert, dus als ik b.v. 0,5 kilo fibra premium wil geven neem ik aan dat het geen probleem zou moeten zijn, anders moet ze niet zeggen dat ze ze voert, ze geeft ze hooi, neem aan dat ikzelf mag weten als ik wil dat ze naast hooi nog wat anders krijgt toch?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:39

Wat houdt "paddock" in, is dat echt een zandbak zonder grasjes, of gewoon een wat kaler stuk wei?

Hebben ze daar echt niks te eten dan zou ik mijn paardje daar absoluut niet zo laten staan :n

Een 3 plakjes hooi, gevoerd om 22:00 uur in een hooinet met 30mm mazen zou dan wellicht wel een optie zijn om de nacht mee te overbruggen, afhankelijk van hoe lang ze daarmee bezig zijn.

Ik zie eerlijk gezegd ook niet het nut van bijvoeren van de laatste producten die je noemt?

Je zit met de uren in de vroege ochtend dat ze niks te eten hebben totdat ze weer de wei op gaan.

In die tijd gaat de staleigenaar vast niet voeren :P

Dan zou die van jou het dus krijgen op momenten dat er al ander voer beschikbaar is (gras of hooi) en heeft het dus weinig toegevoegde waarde voor de tijd dat ze zonder eten staan :)

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 18:53

nee het is echt alleen zand -O-

wat betreft dat ruwvoer, dat is waar inderdaad, maar dacht dan krijgt ze in iedergeval haar vitamine en mineralen wel binnen aangezien er niet veel gras staat en ik kan sommige dagen om 8 uur dus dan kan ik het zelf geven :P

ik heb een andere stalling gevonden, waar ze wel gewoon onbeperkt ruwvoer krijgen, maar het probleem is dat ik maandag op vakantie ga en bovendien heb ik een maand opzeg termijn -O-

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:15

alvast reserveren op de nieuwe stal, oude stal opzeggen en na je vakantie vertrekken naar de nieuwe stal dus! Als het niet megaduur is, zou je ook nu alvast kunnen gaan.
Aan de andere kant zou je ook je zorgen bespreekbaar kunnen maken bij de pensionhouder; je zegt dat in het contract staat dat ze de paarden voert. Dan kan ze toch ook 'sochtends om 8uur de paarden bijvoeren? Of desnoods die van jou alvast op het land zetten? Kan die van jou niet 24/7 op het land blijven?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:26

Op zich kun je je paard nu gewoon verhuizen, die opzegtermijn is bedoeld voor het financiële gedeelte. Als jij dus je maand betaald is er niets aan de hand.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 19:53

fjordnina schreef:
Op zich kun je je paard nu gewoon verhuizen, die opzegtermijn is bedoeld voor het financiële gedeelte. Als jij dus je maand betaald is er niets aan de hand.

die andere stalling komt per 1 september vrij, maar zouden jullie het nu gewoon opzeggen dan en met een gerust hart op vakantie gaan terwijl je weet dat je 2 weken afhankelijk ben van de mensen waar je na een week alweer weggaat?

Lanphis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:12

Kijk anders of er iemand in je omgeving is die een oogje in het zeil kan houden of alles oké gaat met je paardje als jij op vakantie bent. Daarna zou ik per 1 september de boel oppakken en verhuizen.
Vind wel dat je als pensionhouder/stalverhuurder beter je best mag doen als het aankomt op paarden houden. Maar dat terzijde.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 12:22

Lanphis schreef:
Kijk anders of er iemand in je omgeving is die een oogje in het zeil kan houden of alles oké gaat met je paardje als jij op vakantie bent. Daarna zou ik per 1 september de boel oppakken en verhuizen.
Vind wel dat je als pensionhouder/stalverhuurder beter je best mag doen als het aankomt op paarden houden. Maar dat terzijde.

helaas woont er niemand in de buurt verder.
je mag van een stalverhuurder verwachten dat ondaks dat je weggaat ze goed voor het paard zorgt, het dier kan er immers niks aan doen, maar je hoort zulke nare dingen :=

Lanphis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:31

fjordowner18 schreef:
Lanphis schreef:

helaas woont er niemand in de buurt verder.
je mag van een stalverhuurder verwachten dat ondaks dat je weggaat ze goed voor het paard zorgt, het dier kan er immers niks aan doen, maar je hoort zulke nare dingen :=

ja snap ik, dat mag je ook zeker verwachten. En helaas is dat ook wel eens anders. Maar heb je dan ook geen buurman desnoods waar je redelijk contact mee hebt? Vriendin? Familie? Ik doe maar even een gok hoor...