voor het eerst groene leem klei gebruikt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sanne_19

voor het eerst groene leem klei gebruikt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 16:23

Hallo,

Ik heb vandaag voor het eerst groene leem klei gebruikt op het been van mijn paard.
Ik heb dit nog nooit eerder gebruikt. En was benieuw naar ervaringen/tips.
Ik weet ook dat er genoeg topics hierover zijn. Maar geen die mijn vragen kan beantwoorden.
Ik vind het nog al een beetje eng, want hoe herken ik wanneer mijn paard er allergisch voor is, wanneer moet ik het er eigenlijk afhalen?
Ik heb in verschillende topics verschillende dingen gelezen. En vandaar vraag ik het jullie.

Groeten,
Sanne en Nefrit.

Blackberry28

Re: voor het eerst groene leem klei gebruikt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 16:26

Had je de tube van Vetargil?

Groene Leem Uitwendig

Gebruik:
Breng een laag groene klei van ongeveer 1 cm dik rechtstreeks op de huid aan van uw paard. Laat dit gedurende één uur lang op de huid zitten. Verwijder na een uur zoveel mogelijk van de aangebrachte klei. Spoel de klei af met warm water. Laat de klei niet op de huid drogen! Bewaar de groene leem op een droge plek.

ReneeMonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 16:30

Ik haal groene leem er niet meer af heb speciaal die gekocht die je kunt laten zitten. Gewoon er opsmeren zodat het de wond genoeg bedekt en dan droogt het vanzelf op tot een hard korstje. Dan hou ik het elke dag in de gaten en soms smeer ik wat erbij als het eraf gaat voordat de wond dicht is. Meestal is het twee keer smeren dan afwachten en als de huid geheeld is valt het er vanzelf weer af. Een allergische reactie zal je niet snel krijgen aangezien het een natuurlijk product is wat de genezing bevordert. Als je dat wil testen kun je het eerst op een klein plekje smeren als er na een dag geen bult, irritatie of andere afwijking te zien is kan je het rustig gebruiken. Vooral in de zomer vind ik het prettig spul want dan kunnen de vliegen niet bij de wond komen.

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 16:36

Als je de poeder hebt en je gebruikt het op een wond:

Aanmaken met water, dik op de wond smeren en het liefst 2 keer per dag alles (!) eraf wassen, liefst met een ontsmettende shampoo oid.

Die uit de tube liever niet gebruiken op open wonden ivm aanwezige chemicalieen om het vochtig te houden. Ik gebruik het ook na een zware training ed voor de koelende werking en laat het dan gewoon zitten, en borstel het de volgende dag er makkelijk af, en anders even afspuiten.

sanne_19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 16:41

Tis inderdaad na training. Mijn paard is een tijdje geleden kreupe geweest(na veel rust mogen we het eindelijk weer rustig aan oppakken!! Heb groen licht gekregen van dr DA!!!). En dit werd me aangeraden door de DA. Ik gebruik de poeder die ik aanmaak met water.
Ik kan het nu dus gewoon laten zitten en er morgen weer afhalen wanneer ik weer bij hem ben?

sanne_19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 16:50

Zie touwens nu wel dat ik elke zin met ''ik'' begin. sorry daarvoor!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 16:52

Een laag van 1 cm word hier genoemd? Dat is echt veel te dik, pure verspilling. Goede groene klei is een heel zuiver en sterk product, daar heb je echt geen dikke laag voor nodig.

Eraf wassen hoort ook niet te gebeuren met ontsmettende shampoo. Hiermee annuleer je direct de goede kalmerende en genezende werking van groene klei. Het heeft van zichzelf al erg goede bacteriedodende en ontstekingsremmende eigenschappen.

Bij mijn pony gebruik het bij wondjes, bij mezelf op puistjes en heb het bij hem zelfs al eens gebruikt toen hij zich verstapt had en met een dik been stond. Groene klei in combinatie met spoelen en dat heeft toen heel snel geholpen. Ook heeft het beschermende eigenschappen, men hoeft zich dus absoluut niet te haasten om het af te spoelen zodra het droog is, je kunt het gerust laten zitten.

Er bestaat overigens ook geen speciale groene klei die je kunt laten zitten, je kunt immers alle groene klei kun je laten zitten.

Edit: Toevoeging voor diegenen die gebruik maken van poeder; het papje hoor je nooit te roeren met een metalen lepel, altijd hout of plastic. Dit is ivm een chemische reactie die de genezende eigenschappen behoorlijk tot helemaal reduceert.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 16:58

Ik zou het niet te lang laten zitten, zag dit bij de poeder staan.

De klei mag nooit langer dan 12 uur blijven zitten; de hard geworden klei
moet dan van de huid verwijderd worden.

Heb al eerder gezien bij iemand dat als je het lang laat zitten en het dus keihard word dat als je het eraf haalt je een wond hebt namelijk.

En van die laag van 1 cm staat bij de verpakking van de tube van Vetargil, maar die gebruikt ts niet. http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 0706/25993
Laatst bijgewerkt door Blackberry28 op 02-02-13 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 17:01

flappie28 schreef:
Ik zou het niet te lang laten zitten, zag dit bij de poeder staan.

De klei mag nooit langer dan 12 uur blijven zitten; de hard geworden klei
moet dan van de huid verwijderd worden.

Heb al eerder gezien bij iemand dat als je het lang laat zitten en het dus keihard word dat als je het eraf haalt je een wond hebt namelijk.

Als je er een flinke laag op smeert en het dan eraf pulkt met je vinger dan wil dat idd nog wel eens problemen geven. Maar een kleine laag en dan eraf borstelen of met een beetje lauw warm water eraf halen, nee dan kun je het bij wijze van dagenlang laten zitten. Ben benieuwd naar de hoeveelheid die diegene erop had gesmeerd en de manier waarop ze het eraf haalde om een wond te verkrijgen eigenlijk? 14 euro :wow: Daar krijg ik hier een kilo poeder voor... Logisch dat ze erop schrijven dat je een cm moet smeren, dan ben je er in no time door heen...

sanne_19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 17:23

haha, ik zag mezelf ook al staan indd met en liniaaltje om te meten of het wel 1cm was. no way dat ik dat ga doen! ik smeer en een gewoon laagje op.
Ik heb het nu ook NIET op een wond gebruikt. Ik heb het nu gebruikt omdat mijn paard kreupel is geweest en op aanraden van de DA dit er opsmeren na de training (we zijn aan het opbouwen)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 17:30

Lara_Silver schreef:
Edit: Toevoeging voor diegenen die gebruik maken van poeder; het papje hoor je nooit te roeren met een metalen lepel, altijd hout of plastic. Dit is ivm een chemische reactie die de genezende eigenschappen behoorlijk tot helemaal reduceert.

Die heb ik óók gehoord in verband met kruidenmengsels, ik neem niet aan dat de precieze aard van deze "genezende eigenschapsreducerende" chemische reactie bekend is...?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 17:40

Kuggur schreef:
Lara_Silver schreef:

Die heb ik óók gehoord in verband met kruidenmengsels, ik neem niet aan dat de precieze aard van deze "genezende eigenschapsreducerende" chemische reactie bekend is...?

Voor mij niet in ieder geval. Maar nadat zowel mijn moeder als de derde drogisterij waar ik klei kocht me hier op wees heb ik hier altijd op gelet. En zal het ook altijd zo blijven doen, zelfs als voor mij de exacte effecten niet bekend zijn.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 17:45

Volgende keer zou ik gewoon een kilo poeder regelen zelf hoor.
Ik heb een kilo en dat was maar 17 euro als ik het moet kopen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 17:47

Lara_Silver schreef:
Voor mij niet in ieder geval. Maar nadat zowel mijn moeder als de derde drogisterij waar ik klei kocht me hier op wees heb ik hier altijd op gelet. En zal het ook altijd zo blijven doen, zelfs als voor mij de exacte effecten niet bekend zijn.

Ik weet liever óf, en zo ja hoe iets werkt.
Groene leem is, als de claims wáár zijn, sowieso véél te gevaarlijk voor mij om mee om te gaan _O- .

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 17:56

Kuggur schreef:
Lara_Silver schreef:

Ik weet liever óf, en zo ja hoe iets werkt.
Groene leem is, als de claims wáár zijn, sowieso véél te gevaarlijk voor mij om mee om te gaan _O- .

Dan zijn er vast en zeker nog meer dan genoeg andere producten beschikbaar waarvan de werking wel bekend is, en die dus wel aan jou eisen voldoen. :j

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 17:58

Uiteraard, maar daar gaat dit topic niet over.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:02

Nee inderdaad, maar aangezien jij aangaf dat het niet voor jou geschikt was duidde ik erop dat er vast nog wel iets anders te vinden is wat wel werkt. Niet mis mee en nu weer ontopic.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:08

Eerlijk gezegd was het ook een beetje een grapje; de claims die de producenten van groene leem maken zijn behoorlijk vergaand, op het belachelijke af. Één ervan is de potentie lichaamsvreemde objecten zoals bijvoorbeeld chips uit het lichaam te verwijderen (in dit verband wordt door sommigen letterlijk intelligentie aan dit smeerseltje toegedicht).
Na een ongelukkige val van een paard is er chirurgisch een stalen plaat met vijf schroeven in mijn linkerschouder aangebracht, stel je voor dat de leem die probeert te verwijderen...
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 02-02-13 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:08

sanne_19 schreef:
haha, ik zag mezelf ook al staan indd met en liniaaltje om te meten of het wel 1cm was. no way dat ik dat ga doen! ik smeer en een gewoon laagje op.
Ik heb het nu ook NIET op een wond gebruikt. Ik heb het nu gebruikt omdat mijn paard kreupel is geweest en op aanraden van de DA dit er opsmeren na de training (we zijn aan het opbouwen)

Ja precies, je merkt sowieso vanzelf wel wanneer er genoeg op zit. :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:09

Kuggur schreef:
Eerlijk gezegd was het ook een beetje een grapje; de claims die de producenten van groene leem maken zijn behoorlijk vergaand, op het belachelijke af. Één ervan is de potentie lichaamsvreemde objecten zoals bijvoorbeeld chips uit het lichaam te verwijderen (in dit verband wordt door sommigen letterlijk intelligentie aan dit smeerseltje toegedicht).
Na een ongelukkige val van een paard is er chirurgisch een stalen plaat met vijf in mijn linkerschouder aangebracht, stel je voor dat de leem die probeert te verwijderen...

Overdrijven is ook een vak. :j

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:16

ik heb het jaren gebruikt voor mijn oude paardje.. voor haar was het echt het juiste middel , als ze een dik voetje had/been smeerde ik het erop..
Ik kocht vaak de pot die ik zelf kon aanmaken..Smeerde het er 1 of 2 x per dag op.. ook van veel andere die ik ken niks anders dan lof voor dit middel

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:22

Wat een onzin zeg dat je het al na een uurtje af moet spoelen, pure geld weggooierij voor een zeer goed spul.

Gewoon lekker smeren hoor en laten zitten tot de volgende dag, ff afborstelen als het makkelijk gaat en anders afspoelen en weer opnieuw aanbrengen, bij dikke benen.

En bij wondjes, heel handig in de zomer, komen er geen insecten bij. Opsmeren en verder niets meer aan doen, valt vanzelf eraf of af n toe bijsmeren, net wat maar nodig is.

Ik heb altijd standaard groene leem in mijn zadelkast, het is een superspul en het werkt echt.

sanne_19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 20:02

Amen! Dat zijn nou reacties waar ik wat aan heb!! Dankje,
Ik ben nogal wat onzeker hierover. Komt omdat ik zielsveel van mijn paardje hou, en wil gewoon het alles beste voor hem!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:05

Waar bokt al niet goed voor is . Dit topic herinnert me aan de werking van de groene klei . En hebben onze pony met een been wond staan .... Wat niet goed wil genezen .
Morgen de groene klei erop .

sanne_19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 22:14

Heeft dit topic dus 2 werkende kanten haha, ik ben wat wijzen, en jij wordt je er aan herinnert! Haha