zomaar geen krachtvoer Andalusiër?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rebecc1994

zomaar geen krachtvoer Andalusiër?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 15:29

Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik een Andalusiër (PRE) ruin van 5 jaar. Hij is ongeveer een half jaar onder het zadel.
Hij krijgt een ruime hoeveelheid ruwvoer en daarnaast 2x per dag een halve à driekwart schep biks. Nu is hij erg druk en voordat ik normaal iets met hem kan doen moet hij eerst gelongeerd worden. Ik rijd hem 6x in de week om zijn energie een beetje onder controle te houden, maar vind het nog wat veel voor een jong paard wat zo kort onder het zadel is.
Nu vraag ik me af, of hij minder druk is als ik geen krachtvoer meer geef. Andalusiers zijn een sober ras, dus volgens mij kan hij wel zonder.
Maar kan ik vanaf vandaag ineens geen krachtvoer meer geven? Of moet ik het afbouwen? Of moet ik het gewoon blijven geven?

Alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt!

Anoniem

Re: zomaar geen krachtvoer Andalusiër?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:33

Ik heb een lipizanner en die krijgt ook geen krachttoer, in plaats daarvan geef ik safe en sound zodat ze toch wat te knabbelen heeft.
Ik zou het lekker afbouwen en kijken of het helpt :j

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:44

Zou zeker minder gaan voeren, maar dit wel afbouwen.
Zo kun je zien wat die wel nodig heeft.
Wordt die na een tijdje sloom kun je ook weer makkelijker meer gaan voeren.

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 15:55

Okee, hartstikke bedankt! Ik ga het zeker proberen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:59

Zou eerder overstappen op ander voer. Kan een hoop schelen. Weet niet of er nog meer paarden staan,die bix krijgen? In dat geval is het niet verstandig om je paard over te slaan.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:02

Mijn andalusier krijgt 1,5 kilo per dag en staat de hele dag buiten.
Bij ons is het makkelijk te doen zo !
En die pavo summerfit koeken? in plaats van brok? Zo krijgt hij toch ze vitamines en minaralen binnen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:03

Ik zou eerst beginnen met halveren, kijken in hoeverre dat oplost. Ik weet niet in hoeverre je zelf je krachtvoer kunt kiezen of dat de stalhouder dit inkoopt?

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:07

Wat voor voer krijgt hij?
Want gewoon krachtvoer in de vorm van sportbrok geeft wel energie ja.
Ik zou mn paard persoonlijk wel wát extra's willen geven, dus je kunt ook sober voeren, zoals Pavo Natures Best?

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:11

gewoon basisbrok geven... is meer als genoeg en natuurlijk ruwvoer maar ook hiermee opletten
mijn vorige paardje had ik op Pavo sportbrok staan (sochtends volle schep en savonds ook) om er meer pit in te krijgen... dit werkte op haar absoluut niet :( daarintegen had ik hooi/kuil waar ze dus wel op reageerde

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:12

Je moet wel opletten dat hij voldoende van alles binnenkrijgt en geen tekort opbouwt omdat het hooi niet over alle voedingsstoffen beschikt.

Ik heb het hooi laten testen en mijn PRE krijgt, naast hooi, een aanvullend supplement. Dit meng ik in wat Kwikbeet (ontsuikerde bietenpulp van Dodson & Horrel), lijnzaadolie en lijnzaad.
Zo krijgt hij geen krachtvoer maar wel alle voedingsstoffen.
Hij doet het geweldig!

Ik heb me laten adviseren door http://www.horsefoodforthought.nl
Zij zit ook op Bokt; Assiepassie.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:12

Mendy_Zabbel schreef:
gewoon basisbrok geven...

Dit hoeft niet altijd de oplossing te zijn! Als ik mijn paard op Havens Basisbrok zet schiet ze de pan uit, terwijl ze het op Pavo sportbrok prima doet!

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 16:22

Ik weet niet precies wat voor biks het is, de stalhouder koopt het in. Maar zal inderdaad eens wat gaan experimenteren met supplementen of ander krachtvoer

Zou ik bijvoorbeeld ook 's ochtends een klein beetje biks kunnen voeren en dan aan het eind van de middag geen krachtvoer maar een pavo summerfit koek?
Laatst bijgewerkt door rebecc1994 op 16-01-13 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:24

dat verschil heb ik met dat paardje ook heel goed gemerkt
op doe-het-zelf stal kreeg ze pavo sport
op sportstal Havens haha en daar vloog ze :)

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:40

Hallo,

Ik heb mijn andalusier op 1/4 staan.. en daar is hij gewoon rustig van, en heb muslie, waar weinig tot geen engerie in zit,
Was ook altijd druk maar moe zeggen op 1/4 e schep muslie doet die het goed

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:47

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:51

rebecc1994 schreef:
Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik een Andalusiër (PRE) ruin van 5 jaar. Hij is ongeveer een half jaar onder het zadel.
Hij krijgt een ruime hoeveelheid ruwvoer en daarnaast 2x per dag een halve à driekwart schep biks. Nu is hij erg druk en voordat ik normaal iets met hem kan doen moet hij eerst gelongeerd worden. Ik rijd hem 6x in de week om zijn energie een beetje onder controle te houden, maar vind het nog wat veel voor een jong paard wat zo kort onder het zadel is.
Nu vraag ik me af, of hij minder druk is als ik geen krachtvoer meer geef. Andalusiers zijn een sober ras, dus volgens mij kan hij wel zonder.
Maar kan ik vanaf vandaag ineens geen krachtvoer meer geven? Of moet ik het afbouwen? Of moet ik het gewoon blijven geven?

Alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt!

ik mis een beetje in je verhaal hoeveel je paard buiten komt?
als het zijn energie niet kwijt kan omdat het te weinig buiten komt,dan zit het antwoord niet in het veranderen van het krachtvoer.
2x per dag een halve/driekwart schep voer is helemaal niet zo veel namelijk...dat krijgt mijn welsh ponietje van 1m40 ook en die word er absoluut niet drukker van :j

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 16:53

Nu in de winter komt hij eigenlijk alleen buiten als ik iets met hem ga doen. Maar zoals ik al zei, ik kan niet rijden zonder te longeren en eigenlijk ook niet wandelen of iets omdat hij zo druk is. Komt wel elke dag de stal uit, rijden/losgooien/longeren. Zoek gewoon een oplossing voor al z'n energie. Na een uur rijden is hij een beetje moe, verder niet moe te krijgen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:59

tja,dat is toch best wel normaal dat hij dan nu drukker is.
zou toch kijken dat je paard er meer uit kan..daar zit denk ik veel meer het probleem dan in de voeding.

om dan maar weer te vergelijken, mijn welshje(van 21!) kan wel 3 kilo brok eten zonder daar druk van te worden
maar 3 dagen op stal veranderd hem in een gevaarlijk bommetje.

probeer anders een andere stal te zoeken waar je paard er wel uitkomt, of misschien iets regelen met stalgenoten dat die je paard een tijdje buiten zetten voordat jij komt zodat zijn energie er uit is en jij lekker aan het werk kunt met hem?
zou er sowieso voor kiezen om hem eerst los buiten te zetten zodat hij zelf kan kiezen wat hij met zijn energie doet en daarna pas te gaan longeren of rijden...dat levert een stuk minder stress op voor jullie beiden.

zonder krachtvoer kun je proberen,maar een jong paard heeft wel zijn vitamines nodig en die haalt het te weinig uit ruwvoer
dan moet je al weer een vitaminesupplement gaan geven :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:38

Hoofdprobleem zit em in het feit dat hij niet vrij kan bewegen om z'n energie kwijt te raken.

Wat ik altijd doe, is van zodra een paard om eender welke reden niet naar buiten kan, de hoeveelheid krachtvoer halveren. Indien nodig (bij kleine hoeveelheden) zelfs volledig schrappen en vervangen door een ruwvoeralternatief (voor het idee van een portie krachtvoer) en een compleet supplement

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 17:43

Ja, ik denk dat het probleem in de zomer ook minder zal zijn omdat hij dan dag en nacht op de wei staat. In de winter echt geen mogelijkheid om hele dagen naar buiten te gaan. Ga toch proberen om krachtvoer te minderen en supplementen voor de vitamines. Kan ik dan het beste die summerfit koeken geven of misschien een mineralenblok o.i.d?

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:47

Helaas zit er in ruwvoer niet meer voldoende vitaminen en mineralen om te voorzien in de behoefte welke een paard nodig heeft. Naast ruwvoer zou je dus wel wat bij moeten voeren om jouw paard daarin te voorzien.

Omdat het paard nog in ontwikkeling is, zou ik niet kiezen voor enkel een volledig vitaminen mineralen supplement maar een product kiezen waar naast alle vitaminen en mineralen ook voldoende bouwstoffen in zitten voor zijn groei en ontwikkeling. Een product wat een goede kwaliteit eiwit bevat en veel structuur en plantaardige olie, dat zijn goede bronnen maar niet enkel energie leverend zetmeel en suiker. Met name de hoeveelheden essentiële aminozuren (deeltjes van eiwitten die een paard niet zelf kan maken en dus via de voeding binnen moet komen) zegt wat over de kwaliteit van de eiwitten. Dit is met name ook belangrijk voor ontwikkeling van de spieren, welke zijn opgebouwd uit aminozuren. Belangrijk zijn: lysine, Methyonine + Cytine, Threonine en Tryptofaan.

Ook koeken bestaan vaak voornamelijk uit suiker en zetmeel.

Ik zou ook eens controleren hoeveel ruwvoer hij nou daadwerkelijk krijgt. Een paard wat op het juiste gewicht zit moet 1,5% van zijn lichaamsgewicht aan drogestof uit ruwvoer binnen moeten krijgen. Stel jouw paard weegt 600 kg, is dat 9 kg. Voor hooi zou dat ruim 10,5 kg zijn of voor voordroogkuil bijna 14 kg.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:05

Tuurlijk is meer naar buiten beter,maar ik ken ook een voorbeeld van een paard die totaal niet zichzelf was door de sportbrok. Voer vervangen en hij was weer helemaal makkelijk zoals daarvoor.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 23:19

Mijn lusitano's krijgen als 'krachtvoer' dieetmix en care 4 life en de ene nog wat senioren priores om op gewicht te blijven (met omegamix), maar echt krachtvoer in de vorm van granen of brok krijgen ze beide niet en ze zien er prima uit...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 23:38

Dit ga je niet oplossen door minder te voeren... Er is maar 1 oplossing hiervoor en dat is zorgen dat dat dier meer naar buiten komt. Een paard is een bewegings en kudde dier. En geen speelgoedje wat 24/7 in zijn wc staat te wachten tot jij eens zin hebt om te komen. En ja het is heel grof wat ik hier schrijf, maar er is inmiddels al zoveel gepubliceerd en verteld dat ik vind dat mensen geen excuses meer kunnen bedenken voor het 24/7 opsluiten van een paard in een box. En hem dan ook nog eens op een hongerdieet te zetten omdat ze niet meer durven op te stappen.

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 23:47

Kan je hem van tevoren niet een uurtje losgooien? Dat de ergste energie er uit is?

Verder raad ik je ook aan om een andere stalling te zoeken waar hij ten minste een paar uur per dag naar buiten kan. Het klinkt alsof dit paard het nodig heeft.