Vlozaad, physilium en nu voor de duidelijkheid:

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vlozaad, physilium en nu voor de duidelijkheid:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:46

Vlozaad om zand uit de darmen te halen.

Zaadjes? Of poeder? Of korrel?

Weken? Niet weken? Werkt niet tov verstopping

Zoekfunctie gebruikt maar iedereen zegt wat anders, allemaal volgens hun da/deskundige/jarenlange ervaring. Als mens slik je het in een capsule, niks weken dus.

Kortom, wie weet nu hoe het echt zit?
Het zou mijn voorkeur hebben om gewoon enkele dagen de zaadjes door het droge voer te mengen.
Voor wie zegt dat dit zou verstoppen, wie heeft dat dan al eens meegemaakt?

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:51

Van mijn da moest ik de zaadjes geven, en dan gewoon droog. Maar wel met onbeperkt drinkwater.
Op deze manier geen last van verstoppingen. :)

Mungbean

Re: Vlozaad, physilium en nu voor de duidelijkheid:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:58

Als mijn konijnen een verstopping hebben prop ik het droog in hun bekkie.
Ze knappen dan doorgaans snel op.

Mijn paard krijgt het ook droog door het voer. Voor darmverstopping hoef je niet bang te zijn daar is het te slijmerig voor. Ik heb wel bijna een keer een slokdarmverstopping ervan gezien.
Het is dus niet handig om een grote hoeveelheid met weinig voer te mengen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:00

Ik lees mee, want ik weet het ook niet meer! Evenals de hoeveelheden, geef je een kuurtje per maand (1 week in de maand) of geef je het blijvend, of zo af en toe? Paarden staan hier in de paddock, ik heb flosamen schalen (makana.de). Droog heb ik het geprobeerd, maar dat vreten ze niet. Beetje nat geprobeerd. Vreten ze niet (paard doet moeilijk en plakt aan haar verhemelte, ook als ik het gelijk voer, ze eet niet zo snel). Veel water eten ze het wel goed weg (wel door het gewone voer, want enkel vinden ze het niet te eten).
Maar hoe het nu echt moet??

@ Sizzle; wat zijn grote hoeveelheden?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:06

Ik mix ongeveer 50ml poeder snel door licht bevochtigt graan. Dan plakt het niet zo aan de mond en merken ze het niet echt. De geur is vrij neutraal, maar het mondgevoel lijkt ze niet te bevallen.
Ik geeft het echter tegen dunne mest, niet tegen verstopping.
Voor mij werkt dit goed.
Op de emmer staat echter iets van 25 gram geloof ik. Dat is een gigantische hoeveelheid aangezien het amper wat weegt. Als je die hoeveelheid weekt dan heb je een afwasteiltje vol.
Lijkt mij erg overdreven tenzij het om een accuut geval gaat.

Bij katten en honden gaat het ook droog door het voer trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:32

TC: Blijvend, dan schijnen de darmen eraan te wennen, anderen zeggen van niet, ik weet het dus niet.

Mij lijkt een kuur voldoende, als het zand eruit is klaar. En ze krijgen bij mij ook nog preventief 1 x in de week gekookte lijnzaad, ook voor de vacht.

Sizzle hoe heet je poeder?
En waarvoor krijgen je honden en katten het?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 23:00

Hoe heet mijn poeder? Ehm het is een wit emmertje van een winkel die zoiets als naturpferdefutter.ch heet.
Maar het zijn de zaadhuiden (het witte).

Honden en katten (heb ik overigens niet) en konijnen (heb ik wel) krijgen het tegen haarballen (Bogena darmreiniger).

Het is geen medicijn of zo he, het is gewoon een zeer hoge vezelinhoud dat een gel-achtige substantie vormt en onderweg het een en ander meesleept (zand en haren). Veel andere zaadhuiden doen dit ook, maar gewoon in wat mindere mate.

Psylliumzaadhuiden kunnen net als andere vezels uiteraard wel gasvorming veroorzaken. Bij gaskoliekers zou ik het dus niet zomaar voeren.

Edit: ik denk trouwens dat het nat voeren vooral een voorzorg is.
Je moet bij veel vezelinname ook voldoende drinken anders wordt het een klont.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:45

Ik heb bij het kruidvat 2 potten darmreiniger naturel gehaald, dit zijn psyliumvezels. Ik geef ongeveer 40 gram per dag over 3 handjes muesli met omega olie. Echt lekker vind ie het niet. Met de zaadjes heb ik geen ervaring.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:57

ik voer het altijd ook droog.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 13:37

Ik voer de vezels (flohsamen schalen), op de verpakking staat 2 eetlepels per dag. Ik geef het droog door het voer. Ik geef het eens per 3 mnd gedurende een week.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 15:09

Ik voer ook de psylliumvezels, twee grote eetlepels droog over een beetje muesli met inderdaad de mogelijk tot drinken (meestal vul ik een emmertje water, want dat vind meneer reuze interressant en drinkt dan gelijk erna wat). Ik geef ongeveer 1x in de twee maanden een kuurtje van 7 dagen achter elkaar. Geef het op deze manier al anderhalf jaar en nooit ergens problemen mee gehad.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:15

Vlozaad hier. Gewoon over het voer strooien, verder geen bereiding nodig.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:23

Ik gebruik de zaadjes eens in de zoveel weken als kuur een week lang.Ze krijgen dan 50gr p/d maar ik laat het wel wellen in een halve liter heet water.Het wordt dan een slijmerige brij die ik over 2 voerbeurten verdeel.
Ze krijgen bij mij zemelen en wat Pre Alpin Aspero en dan de zaadjes,ik voeg daar ook nog bijna een halve liter water aan toe zodat het net niet glad is.Het plakt wel maar ze vinden het erg lekker en het gaat ook schoon op.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat ze er droog ruwvoer bij krijgen (hooi en stro)en extra vocht is dan ook geen luxe.Ik volg het advies op van degene van wie ik de zaadjes koop.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:24

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:55

En waar kopen jullie het? Enorm prijsverschil hier en daar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:56

linnie050 schreef:
Ik had pas ook een topic geopend misschien heb je er iets aan

[VS] vlo zaad (psyllium) hoeveel water erbij?

Hier raakte ik van in de war, die zegt weken, de ander droog anders werkt het niet etc :(:)

Hoe doe jij het nu?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:13

Havermout heef trouwens vergelijkbare eigenschappen, dat is ook rijk aan oplosbare vezels.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:16

Maar havermout is niet voor elk paard geschikt. Ik heb psyllium van Makana, Duitsland, kan ook via Reitshop Cuxland, hier op bokt dacht ik. Gunstige prijs, was dat. Zal eens kijken of er al wat in de Wiki staat over dit onderwerp, er worden inderdaad veel verschillende meningen gegeven. Als het er nog niet in staat zal ik eens kijken of ik uit al die ervaringen/menngen een artikeltje kan destilleren. Of misschien heeft iemand anders daar zin in, de Wiki is open, inmiddels. Maar eerst maar eens kijken of er al zoiets in staat.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:20

Informatie van Paard Natuurlijk: *klik*

Ik heb een groter schepje waar ongeveer 80 gram in past. Dan maak ik een voerschep Pavo Slobber aan met extra veel water en roer het schepje psyllium daar doorheen. Ik zorg dat er geen klontjes in zitten en meng er dan nog een portie brok doorheen. Dat geef ik aan het paard, 5 dagen achtereen, eens per maand. Ze eet het met smaak op.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:24

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:27

Laatst bijgewerkt door Dribbelkont op 15-11-12 21:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:35

Ik doe de zaadjes als ik bij de paarden kom in een bakje met water dan staat het bv tussen 1 en 2 uur.
Dan doe ik biks er doorheen en hij krijgt gelijk zijn joint comp er doorheen voor zijn artrose.
Hele maaltijd zo en zorg ervoor dat hij altijd genoeg drinkwater heeft.
Geef de zaadjes 2x in de week maar ik heb echt de zaadjes zie de link zo ziet het er uit maar ik heb het van een ander merk.

http://www.diergezond.nl/online/108-vlo ... -kopen.php

Eerder had ik altijd zandweg van excellent beviel ook erg goed.

Nu controleer ik de mest 1x in de maand tot nu toe ziet het er nog steeds goed uit omdat ik twijfels had of de zaadjes wel zouden werken. Tot nu toe ben ik tevreden het gras is nu kort de kans is nu groter op meer zand binnen krijgen.

Ik had het bedrijf ook nog gemaild waarvan ik het product (merk) heb:

Als je het zaadje in water doet krijgt het in 3 a 4 uur tijd een gelachtige laag om het zaadje, deze laag bevorderd de darmpassage en neemt eventueel aanwezig zand op in de gelachtige laag.

In de praktijk blijkt dat je het ook zo kunt voeren, zonder het te weken daar de passage in het paardenlichaam lang genoeg duurt.

Wat echt heel belangrijk is is dat er voldoende (schoon) drinkwater is.

Hopend je zo voldoende geinformeerd te hebben,

Met vriendelijke groet,

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:24

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:28

Kitty_ schreef:
Ik heb bij het kruidvat 2 potten darmreiniger naturel gehaald, dit zijn psyliumvezels. Ik geef ongeveer 40 gram per dag over 3 handjes muesli met omega olie. Echt lekker vind ie het niet. Met de zaadjes heb ik geen ervaring.

Dat spul is ook niet te hachelen hoor.
Net zaagsel, en zwelt onwijs snel op met water.
Ik heb het een tijdje gebruikt, bodempje sojavla of appelmoes, een schepje erdoor ipv de aanbevolen twee.
En dan snel opeten voor het een dikke brij wordt. :+
Door drinken kan ook maar dan kreeg ik het dus echt niet weg.

Ik snap je paard dus wel.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 13:30

Dribbelkont schreef:
http://www.agradi.nl/apotheek/paarden/s ... 41004/1125

deze heb ik weer besteld

strooi gewoon 2 eetlepels over wat voer en dan 7 dagen achter elkaar en herhaal het 1 x per maand

voer het gewoon droog.

Deze heb ik ook!
Voer het op aanraden van de dierenarts ook gewoon droog door het voer.