Lijnzaad/lijnzaadolie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

Lijnzaad/lijnzaadolie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 19:41

Ha allemaal,

Ik wil mijn paard (o.a.) lijnzaad of lijnzaadolie bijvoeren. Lijnzaad zou 100 gr/dag zijn; olie 35 ml/dag. Weet iemand wat de goedkoopste optie is? En waar ik lijnzaad(olie) het beste kan kopen?

Thanks!

Avalon87

Re: Lijnzaad/lijnzaadolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:42

Ik heb geloof ik ooit hier op bokt gehoord dat bokker Dennis goede lijnzaadolie verkoop?
(correct me if I'm wrong)
Weet ook niet of dit nog steeds is, maar evt zou je die even een berichtje kunnen sturen?

roucha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:03

Wij hebben lijnzaad gehad maar hebben nu lijnzaadolie. Ik raad lijnzaadolie aan want met gewoon lijnzaad smeren ze alles onder :o Wat het goedkoopste is weet ik niet. We halen lijnzaadolie van 5 liter volgens mij :P Dat halen we gewoon bij een soort van dierenwinkel hier. Waar we de brokken enzo ook halen! :D

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 22:06

shadow19871 schreef:
Ik heb geloof ik ooit hier op bokt gehoord dat bokker Dennis goede lijnzaadolie verkoop?
(correct me if I'm wrong)
Weet ook niet of dit nog steeds is, maar evt zou je die even een berichtje kunnen sturen?

Thanks! Heb een PB gestuurd.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 22:07

roucha1 schreef:
Wij hebben lijnzaad gehad maar hebben nu lijnzaadolie. Ik raad lijnzaadolie aan want met gewoon lijnzaad smeren ze alles onder :o Wat het goedkoopste is weet ik niet. We halen lijnzaadolie van 5 liter volgens mij :P Dat halen we gewoon bij een soort van dierenwinkel hier. Waar we de brokken enzo ook halen! :D

Ok goed om je ervaringen te lezen. Wordt de olie niet ranzig bij jou? (Zie bv. http://www.heliqs.nl/het-hooiseizoen-is ... mega-3-aan)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:10

Goedkoopste is volgens mij gewoon lijnzaad dat je moet kopen. Ik heb een zakje van 5 kilo voor een paar euro en doe ik heel lang mee. Maar dat is wel arbeidsintensiever doordat je het moet koken, afkoelen etc, en het is idd een lekker drapje dat overal aan gaat zitten. Waar wil je het voor voeren? Want als het bv tegen zand in de darmen is, helpt olie minder dan gekookt lijnzaad als het goed is.
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 08-11-12 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 22:11

Tancreda4 schreef:
Goedkoopste is volgens mij gewoon lijnzaad dat je moet kopen. Ik heb een zakje van 5 kilo voor een paar euro en doe ik heel lang mee.

En waar heb jij het gekocht?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:11

Bij de veevoerhandel hier in de stad ;)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 22:40

Tancreda4 schreef:
Goedkoopste is volgens mij gewoon lijnzaad dat je moet kopen. Ik heb een zakje van 5 kilo voor een paar euro en doe ik heel lang mee. Maar dat is wel arbeidsintensiever doordat je het moet koken, afkoelen etc, en het is idd een lekker drapje dat overal aan gaat zitten. Waar wil je het voor voeren? Want als het bv tegen zand in de darmen is, helpt olie minder dan gekookt lijnzaad als het goed is.

Voor de omega-3 vetzuren (maar die gaan kapot als je het zaad kookt, dus dat is geen optie..)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 23:52

Als zelfs utrecht het rauw voert moet het geen probleem zijn. Hier al jaren klein schepje per dag gewoon rauw door het voer. Veilige dosis is 20gr per 100kg lichaamsgewicht. Blauwzuur heeft zowel vocht als zuurstof nodig en dat laatste zit te weinig in de spijsvertering van een paard om die reactie op gang te brengen. Wel na elke voerbeurt emmer controleren/schoonmaken zodat er geen achtergebleven zaadjes gaan spoken.
10kg kost mij 15.70 en anders havens 25kg = 25 euro + verzenden via topdiervoeders.nl

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 23:53

Thanks!

roucha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 01:34

FCSA schreef:
roucha1 schreef:

Ok goed om je ervaringen te lezen. Wordt de olie niet ranzig bij jou? (Zie bv. http://www.heliqs.nl/het-hooiseizoen-is ... mega-3-aan)

Nee de olie hebben we ergens in zitten en als we voeren doen we dat er gewoon doorheen. Blijft verder wel goed.
En zoals hierboven ook ergens gezegt bij lijnzaad kost het meer moeite om het klaar te maken enzo, ik deed het tenminste met warm water enzo..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 11:56

ik gebruik meestal lijnzaadvlokken. Dit is voorgekookt en gevriesdroogde lijnzaad en kost geloof ik 4 euro voor een zak van 3kg. Ik vind dit dan verse lijnzaad en het heeft een iets bredere werking dan de olie. (de zaadjes hebben een stimulerende werking op de darmen en het slijmende effect kan nog wat onzuiverheden mee naar buiten voeren).
Maar ik geef evengoed soms olie.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 17:39

petitparis schreef:
ik gebruik meestal lijnzaadvlokken. Dit is voorgekookt en gevriesdroogde lijnzaad en kost geloof ik 4 euro voor een zak van 3kg. Ik vind dit dan verse lijnzaad en het heeft een iets bredere werking dan de olie. (de zaadjes hebben een stimulerende werking op de darmen en het slijmende effect kan nog wat onzuiverheden mee naar buiten voeren).
Maar ik geef evengoed soms olie.

Door het koken gaan de omega-3 vetzuren kapot, dus dat is geen optie.. Ik denk dat ik voor olie ga!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:52

Lijnzaad (laat ik 20 minuten doorkoken) en geef ik preventief tegen zand. Dit haal ik gewoon bij de welkoop.
Lijnzaadolie geef ik voor de vacht. (te koop via onze webwinkel, of via Dennis@bokt)

Ravel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:58

ik heb lijnzaad brokken en ik gebruik ook lijnzaadolie. is toch overal te koop? Of wil je perse de goedkoopste? sites vergelijken dan.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:36

roucha1 schreef:

Het voordeel van lijnzaad is de prijs en dat je het hele zaadje en andere goede eigenschappen meevoert.
Je hoeft het niet te koken, bvk wel malen.
Geen zooi dus.

Olie heeft als nadeel dat het ranzig wordt, gaat oxideren.
Dus dicht en in het donker bewaren, want zeker met een paard gaat 5 liter niet heel snel op.

Irene_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:22

Ik heb altijd lijnzaadolie van de paardendrogist. In het begin met een volle kan wel een beetje een kliederboel idd, maar vind het wel handig om door de muelsi toe roeren. Hij zit er super van in zijn vacht dat dan weer wel. Moet zeggen dat ik lijnzaad nog nooit heb geprobeerd

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:27

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:00

Hoe kan het dat het in duitsland zoveel goedkoper is eigenlijk? Ik Bestel het altijd al uit Duitsland, scheelt ENORM! Hier koop je 1 liter voor 11 euro.... Scheelt nog al tegen 4 nogwat wat ik in Duitsland bestel.

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:05

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 15:05

xanax schreef:
FCSA schreef:
Voor de omega-3 vetzuren (maar die gaan kapot als je het zaad kookt, dus dat is geen optie..)

kijk even naar equifirst linamix

http://www.equifirst.eu/HomeNLa.html

Thanks! Maar alle andere vitaminen/mineralen heb ik al in een mix, moet alleen nog lijnzaad/olie toevoegen..

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 15:05

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:52

Tancreda4 schreef:
Hoe kan het dat het in duitsland zoveel goedkoper is eigenlijk? Ik Bestel het altijd al uit Duitsland, scheelt ENORM! Hier koop je 1 liter voor 11 euro.... Scheelt nog al tegen 4 nogwat wat ik in Duitsland bestel.

Waar bestel jij het dan?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:11

www.makana.de bestel ik het. Prima service, en een hoop supplementen voor een stuk minder geld. Nu durf ik zelf bv magnesium niet te geven daarvan omdat het echt enorm verschilt in prijs, dus hou ik het maar bij groene os, maar dingen als lijnzaadolie of vlozaad bestel ik daar altijd.