Zwaardere arbeid; geen granen willen voeren; wat wel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Zwaardere arbeid; geen granen willen voeren; wat wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 18:44

Ik heb sobere paarden die, nu ze daar de leeftijd voor hebben, een stuk intensiever belast gaan worden.
Ik voer ze nu hooi/ gras en als aanvulling een kilo Pre Alpin Aspero, ongeveer 50 tot 100 ml olie, een totaalsupplement (Formula4Feet) en voor mijn merrie aanvullend nog vit E/Selenium aangezien ze dat niet in voldoende mate opneemt uit haar voeding (op basis van meermalen bloedonderzoek).

Het is de vraag of dit niet genoeg is.
Mensen in mijn omgeving met sportpaarden van hetzelfde type/ras geven krachtvoer, sportmuesli's.
Zelf geef ik liever geen granen. Sinds ik deze niet meer geef zie ik ook een verbetering bij beide paarden.

De komende jaren zullen het eerst 'korte' inspanningsmomenten zijn. Met de 1 wil ik verder qua duursport, en deze heeft dan dus duurenergie nodig (ruwvoer). De ander zal ik meer dressuurmatig blijven rijden.
Wat wil ik dat het voer doet?
* opbouw spieren
* ontspanning spieren na arbeid/ afvoer melkzuur
* voldoende energie voor arbeid

Mijn concrete vraag: welke alternatieven zijn er wanneer ik geen granen wil voeren? Ik heb het topic over HH gevolgd. Ik heb ook bietenpulp, hetgeen ook een flinke energieboost geeft natuurlijk, en ik kan de olieconsumptie eventueel evenredig aan de inspanning iets verhogen... alhoewel zich dat meer leent voor duurenergie. Bij hogere inspanning/ zweten geef ik wat elektrolyten.

Ik vraag me af of ik nog iets over het hoofd zie, en in hoeverre krachtvoer noodzakelijk is.... ik betwijfel dat soms sterk.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Zwaardere arbeid; geen granen willen voeren; wat wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:00

Mijn ervaring is dat lucerne het vaak ook erg goed doet. Heb alleen geen ervaring met sport paarden die geen krachtvoer/granen krijgen, denk niet dat een paard het nodig zal hebben maar als er veel van ze verlangt wordt... Weet ik niet hoor.

Mijn merrie redde het niet op ruwvoer alleen hier in de winter, komt ook omdat ze ruwvoer maar beperkt kunnen opnemen (dan kunnen ze eten wat ze willen, maar nemen ze niks meer op).

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:02

Quir schreef:
Mijn merrie redde het niet op ruwvoer alleen hier in de winter, komt ook omdat ze ruwvoer maar beperkt kunnen opnemen (dan kunnen ze eten wat ze willen, maar nemen ze niks meer op).

Kun je me dit uitleggen?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:16

Een paard kan maar een maximale percentage van zijn/haar lichaamsgewicht opnemen uit ruwvoer. Staat me bij 2 % van het lichaamsgewicht droge stof (droog hooi is meestal 80% DS).
Dus bij een paard van 600kg zou dat 12 kg droge stof hooi zijn, wat uit komt op 15 kg hooi (met een DS waarde van 80%). Als ik dat zo even snel goed uitgerekend heb.

Ik weet niet de precieze waarde, omdat ik het boek hier niet bij me heb.

Meer kunnen ze niet opnemen, wel op eten al doen de meeste dat niet op enkele na (zoals shetlanders in het algemeen). Waarom dat precies is, zou ik moeten na zoeken.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:30

Quir schreef:
Een paard kan maar een maximale percentage van zijn/haar lichaamsgewicht opnemen uit ruwvoer. Staat me bij 2 % van het lichaamsgewicht droge stof (droog hooi is meestal 80% DS).
Dus bij een paard van 600kg zou dat 12 kg droge stof hooi zijn, wat uit komt op 15 kg hooi (met een DS waarde van 80%). Als ik dat zo even snel goed uitgerekend heb.

Ik weet niet de precieze waarde, omdat ik het boek hier niet bij me heb.

Meer kunnen ze niet opnemen, wel op eten al doen de meeste dat niet op enkele na (zoals shetlanders in het algemeen). Waarom dat precies is, zou ik moeten na zoeken.

Citaat:
dat 12 kg droge stof hooi zijn

Is ongeveer ruw geschat 7-8 kg "krachtvoer"

Citaat:
Meer kunnen ze niet opnemen, wel op eten al doen de meeste dat niet op enkele na .

Dat ligt aan de aantal goede darmbacterien.
Zou je alleen bv. 7 kg krachtvoer geven dan wordt je paard mager.

Je ziet ook veel problemen door te weinig ruwecelstof opname en te veel krachtvoer opname dat dieren er niet optimaal er uit zien..
De Ph deugt dan vaak ook niet.

hooi DS 80% , aanleg voor schimmels :(:)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:58

Klopt inderdaad dat alleen op krachtvoer ze niet kunnen leven. Paard is ook gemaakt om op ruwvoer te leven, maar dan worden er geen prestaties van hem verwacht zoals wij dat willen.

Mijn merrie was daar 2 winters terug een heel duidelijk voorbeeld van, zij kreeg onbeperkt voordroog, maar werd toch gruwelijk mager (niet genoeg energie uit het hooi te krijgen). Elke dag een schep geplette gerst er bij afgelopen winter (en halve schep brok ivm vitamines/mineralen) en ze werd bijna vet. Telde bij haar ook natuurlijk klimaat veranderingen mee (Nederlandse winters naar winters van -30/-40 met veel sneeuw) en de stress van de reis die ze gehad heeft, de eerste winter. Het verschil was alleen erg duidelijk te waarnemen.

DS gehalte van hooi is idealiter 80% in de praktijk tussen de 70% en 90% DS. Dus waar je de aanleg voor schimmels vandaan haalt?

Overigens kan een paard dus vele malen meer gras opnemen dan hooi, daar gras een DS gehalte van 20% heeft. Om dan bij een 600kilo wegend paard aan de 12kg DS te komen, kunnen ze bijna 60kg gras eten. (Uit mijn hoofd dus weet niet of de berekening precies klopt ;) )

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:29

Citaat:
onbeperkt voordroog

Voordroog van z.g.n. meer dan 80-85 ds.
heeft het probleem dat het niet gefermenteerd is. Die "rotzooi" komt er bij ons niet in..
Voor een optimale fermentering (goede bacteriegroei) heb je nodig voordroog tussen de 65-75 % in de pak gedaan.
Je pakken ruiken dan na 6 weken naar een "zoete" lucht (bierlucht ;) ).

Een paard waar de energie uit is..Geef die maar eens goed hooi, allleen dat !! zoveel als ze wil en voldoende water en de ontgifting start..
Geleerd van Albert Voorn ruim 25 jaar geleden.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:18

ceasario schreef:
Citaat:
onbeperkt voordroog

Voordroog van z.g.n. meer dan 80-85 ds.
heeft het probleem dat het niet gefermenteerd is. Die "rotzooi" komt er bij ons niet in..
Voor een optimale fermentering (goede bacteriegroei) heb je nodig voordroog tussen de 65-75 % in de pak gedaan.
Je pakken ruiken dan na 6 weken naar een "zoete" lucht (bierlucht ;) ).

Een paard waar de energie uit is..Geef die maar eens goed hooi, allleen dat !! zoveel als ze wil en voldoende water en de ontgifting start..
Geleerd van Albert Voorn ruim 25 jaar geleden.

Hooi is 80% DS, en hooi is iets heel anders dan voordroog.
Paard heeft kwalitatief zeer goed hooi gehad toen (nu nog steeds overigens) en redden het toen echt niet op alleen hooi en water!! Maar daar speelde nog heel wat andere factoren mee.

Overigens ga ik meer af op mensen die advies geven die hier de paarden de winters door lozen dan van mensen in een easy landje als nederland. Kan je zeggen dat het gewoon weg niet gaat hier wat je noemt, helemaaaaal niet met een sportpaard. Koudbloed is iets anders.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:15

Quir schreef:
[Paard heeft kwalitatief zeer goed hooi gehad toen (nu nog steeds overigens) en redden het toen echt niet op alleen hooi en water!! Maar daar speelde nog heel wat andere factoren mee.
.

We hebben het blijkbaar over 1 paard met verschillende opspelende faktoren.
Daar kun je toch niet van uit gaan dat het voor alle paarden geldt.
Elk dier is een individu met zijn eigen darmflora en daarop dient ie gevoerd te worden.

Verder Hooi opslag mag niet meer dan 14% vocht bevatten anders heb je kans op broei en schimmels etc.
Zit je bij 14-16 % vocht dien je elke week met een vochtigsheidsmeter te meten...En meten is weten.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:28

ceasario schreef:
Quir schreef:
[Paard heeft kwalitatief zeer goed hooi gehad toen (nu nog steeds overigens) en redden het toen echt niet op alleen hooi en water!! Maar daar speelde nog heel wat andere factoren mee.
.

We hebben het blijkbaar over 1 paard met verschillende opspelende faktoren.
Daar kun je toch niet van uit gaan dat het voor alle paarden geldt.
Elk dier is een individu met zijn eigen darmflora en daarop dient ie gevoerd te worden.

Verder Hooi opslag mag niet meer dan 14% vocht bevatten anders heb je kans op broei en schimmels etc.
Zit je bij 14-16 % vocht dien je elke week met een vochtigsheidsmeter te meten...En meten is weten.

Die factoren waren ook al genoemd voor jouw reactie, dus neem aan dat je dat mee neemt in een advies die je geeft. Sowieso denk ik niet dat hier veel paarden succesvol de winter door komen op puur alleen hooi en water... Maken de factoren die toen voor mijn merrie mee speelde geen enkel verschil meer dus. ;)

Hooi in pakjes (dus geen plastic) heeft een gemiddelde DS gehalte van ongeveer 80% en in de praktijk tussen de 70% en 90%. Best kans dat er dan een grotere kans is op schimmels, etc. Toch is dat de praktijk. Ik heb genoeg hooi geanalyseerd gehad. ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:40

ik heb er toch ook eentje die absoluut niet voldoende ruwvoer wil eten om het daar alleen goed op te doen, maar dat ter zijde

TS: ik zou ook alleszins luzerne gaan bijvoeren of bv de fetura van agrobs (eiwitrijker) dit ondersteund toch beter de spierbehoud en -opbouw.
naarmate je ook "snellere" energie nodig hebt, kan je idd bietenpulp gaan voeren.

Verder denk ik dat gezien je voerbeleid en het type paarden je bv met een kleine hoeveelheid granen veel effect zou kunnen bekomen, ruwe spelt bevat ook nog een groot aandeel ruwe celstof.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:41

ik heb alleen maar les gehad over varkens en koeienvoer, en dat is natuurlijk iets heel anders.

maar voor spieropbouw zou je iets eiwitsrijks moeten voeren, dan zorgen dat de aminozuren in balans zijn, zodat je paard ook daadwerkelijk kan omzetten in spier. helaas weet ik niet hoe dat zit bij paarden, alleen bij varkens heb ik het ergens in een boekje van school gelezen:').

je zou helemaal kunnen doorrekenen wat je paard nu aan Energie waarde, en aan ruw eiwit binnenkrijgt. daarna zou je kunnen bepalen hoeveel je paard nodig heeft, en van daaruit opzoeken welk ruwvoeder je nog kan bijgeven.
over de droge stof opname: De maximale DS-opname uit ruwvoer plus(een substantiele hoeveelheid) krachtover bedraagt - afhangelijk van het gewicht de conditie en prestatie van het paard - ongeveer 2,5% van het lichaamsgewicht. Wanneer uitsluitend ruwvoer wordt verstrekt is, afhankelijk van de ruwvoerkwaliteit de DS-opname ongeveer 2% van het lichaamsgewicht. lichte dieren kunnen per 100 Kg LG meer opnemen als zwaardere dieren'(bron tabellenboek veevoeding 2008, productschappen diervoeder)

'dat boekje is aanteraden, er staan van heel veel voedingsmiddelen in hoe of wat, en het is niet heel erg duur.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:43

geweekte suikerbietpulp voeren...heeft dezelfde energiewaarde als haver maar bestaat voornamelijk uit vezels.
Lucerne is prima voor de eiwitten.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:46

Klopt dat boekje is bijna goudwaard in voederwereld. Haha.

Alle waardes staan er in die een paard nodig heeft (energie/EWpa, VREp, etc), kan je ook mee rekenen of het paard genoeg energie etc binnen krijgt.

Bietenpulp is ook een goede, maar is beter om dat te mengen met zemelen (alleen wil je dat dan wel voeren?). Dit in verband met de calcium/fosfor verhouding.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 23:02

Onze zogende en alweer drachtige merrie loopt overdag op de wei en staat 's avonds op stal en krijgt dan 1 schep bietenpulp met een halve schep zemelen (voor de calcium/fosfor verhouding), een kwart schep gertst (zet lekker aan) en een halve schep spelt (is een oergraan met heel veel mineralen) en daaroverheen nog een scheut zonnebloemolie (goed laten weken) en 2 plakken hooi. Haar veulen is nu 6 weken oud als het veulen ong 3 maanden is krijgt ze 's morgens ook nog ditzelfde mengsel extra en ze doet het hier al 3 jaren heel erg goed op; hier krijgen de paarden geen brokken. Ook onze jongelingen krijgen dit mengsel, maar die het nodig hebben (hard groeien en schraler worden) geef ik een halve schep gerst ipv een kwart. Lucerne is ook superspul om erdoor te mengen, dan moeten ze goed kauwen en knoeien ook niet zoveel.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 23:05

omega olie of omega 369 mix van Subli is een goed energievorm voor duurenergie zonder dat je extra granen hoeft te te voeren, hier kun je ook goed lucerne bij geven voor extra eiwitten

ChaosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 23:08

Ik geef die van mij voor en na een zware inspanning een elektrolytenmix met extra vit. C. Verder krijgt ze dagelijks minstens 1kg. graan en ong. 1 kg luzerne. Ze staat op gras elke dag, helaas is het nu wat schraal. Verder krijgt ze 2 á 3 keer voordroogkuil per dag. Dit eet ze niet allemaal op.

Mijn paard is niet zo'n eter, levert wel heel veel inspanning.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 23:16

Dank beste mensen, hier krijg ik zeker inspiratie van! De Omega olie heb ik wel eens gegeven, maar niet lang genoeg om daar resultaat van te zien... dat zou ik dus gewoon langere tijd moeten inzetten.

Lucerne... kleven daar geen nadelen aan? Als in: er staat me bij dat daar een 'spookverhaal' aan vast zat waardoor ik het maar niet ben gaan voeren.... Eens even diep nadenken wat dat ook alweer was. Ik zal de eigenschappen echter eens zien te achterhalen.

Boekje dat jullie noemen is ook een goede! Dank!!!

Ongemelasseerde bietenpulp heb ik nu staan, de Kwikbeet... Heb het nog niet gevoerd, ben altijd wat huiverig voor veranderingen. Maar met het huidige trainingsregime zou ik het nu mondjesmaat kunnen introduceren.

Beide dieren zien er overigens goed uit en hebben voldoende energie, ik wil echter 'afbraak' voor zijn en op voorhand nadenken over toevoegingen ter ondersteuning.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 23:23

Als je paarden het nu goed doen op het voer dat ze krijgen zou ik niets veranderen. Je gaat misschien meer trainen, maar je merkt al snel genoeg of een paard te weinig krijgt. Ze kunnen snel afvallen. Het is natuurlijk goed om je te verdiepen in voer.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 23:32

HippoLogic schreef:
Als je paarden het nu goed doen op het voer dat ze krijgen zou ik niets veranderen. Je gaat misschien meer trainen, maar je merkt al snel genoeg of een paard te weinig krijgt. Ze kunnen snel afvallen. Het is natuurlijk goed om je te verdiepen in voer.

Ze zijn qua vetpercentage netjes... hoeft niet veel vanaf.
Qua spieropbouw mag er nog iets gebeuren, maar dat kost tijd.

Je laat je snel een beetje gek maken door alle soorten voer die er zijn.
Ik wil toch wel echt vasthouden aan granenvrij voeren.... dus verdiep me wel alvast in alle mogelijkheden voor het geval
ik zie dat er iets meer nodig is.

Die Agrobs Fetura lijkt me een mooi voer (de Aspero krijgen ze nu). Healthy Herbs heb ik ook het lopende topic over gevolgd, lijkt ook een aardige optie...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 23:40

Hoe intensief ga je aan het werk met de paarden? Want wat de een intensie vind stelt voor de ander niets voor.

Ik kan inderdaad de Omega 3-6-9 aanraden maar dat is wel vet op een granenbasis. Iets moet de dragerstof voor het vet zijn. Voordeel van dat product is wel dt er al extra vitamine E aan is toegevoegd iets wat noodzakelijk is als anti-oxidant als je vetrijk voert.

Luzerne heeft een wat scheve calcium/fosfor balans en is het beste te voeren met granen zoals zemelen. Bij sommige soorten luzerne is wat melasse toegevoegd om het minder stoffig te maken maar van o.a. Subli heb je er 1 met olie ipv melasse.

Voor spieropbouw heb je eiwitten/ aminozuren nodig dus ga op zoek naar iets waar die in zitten.

Overigens moet je niet te panisch zijn voor granen als je paarden de energie die granen leveren maar gewoon verbruiken. Eeen meer oergraan zoals spelt zou ook een aanvulling kunnen zijn op je rantsoen.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 23:41

[quote="ceasarioEen paard waar de energie uit is..Geef die maar eens goed hooi, allleen dat !! zoveel als ze wil en voldoende water en de ontgifting start..
Geleerd van Albert Voorn ruim 25 jaar geleden.[/quote]

Dat is een hele goede; paarden die voldoende ruwvoer krijgen (dus meer dan 1,5 of eerder 2% vh lichaamsgewicht) nemen de vit/mineralen uit de voeding beter op.

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 23:44

Kijk eens naar VITO van MARSTALL.
Is op basis van groen met meer vitamine dan gemiddelt en weinig suikers.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 03:32

[quote="Ninx"
Zelf geef ik liever geen granen. Sinds ik deze niet meer geef zie ik ook een verbetering bij beide paarden.
[/quote]
Ik ben nieuwsgierig waarom je geen granen voert en welke verbetering je hebt opgemerkt sinds ze geen granen meer krijgen. Welke granen kregen ze eigenlijk?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 06:07

wat ik heel leuk vind is dit:
Citaat:
Ik heb sobere paarden die, nu ze daar de leeftijd voor hebben, een stuk intensiever belast gaan worden.
Ik voer ze nu hooi/ gras en als aanvulling een kilo Pre Alpin Aspero, ongeveer 50 tot 100 ml olie, een totaalsupplement (Formula4Feet) en voor mijn merrie aanvullend nog vit E/Selenium aangezien ze dat niet in voldoende mate opneemt uit haar voeding (op basis van meermalen bloedonderzoek).

zo sober zijn ze dus toch nog niet :P

heeft je merrie snel selenium of vitamine E tekort
mijn pony heeft het namelijk ook snel,en dan de selenium
wat je nu voert bevat allemaal wel een olie, in de agrobs zit olie zie ik,in de F4F zit het ook en je geeft olie er los bij.
wat voor olie geef je, teveel belemmert namelijk de opname van vitamine E,zou dus daar een beetje mee uitkijken.

als je aan vitamine sgenoeg geeft via je supplement en die agrobs--dat is gewoon ruwvoer zie ik??

en je merkt toch dat er meer energie in mag,dan zou ik het eerst in de training zoeken,en dan kijken of je meer gras/hooi kunt geven.

wil je zonder granen voeren,dan haal je en zak Subli dieetmix?
zit geen graan in(zeggen ze) en bevat wel redelijk wat energie :j