knoflook, houd het echt vliegen op afstand?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Flora_horses

knoflook, houd het echt vliegen op afstand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 15:01

ik vroeg mij af of knoflook echt helpt tegen vliegen en ander ongein.

ik heb onderlaatst knoflookgranulaat aan mijn paard gevoerd (dat vond hij niet zo leuk, want hij vind knoflook volgens mij heel vies ;) ) maar hij heeft nog steeds bulten van insectenbeten :(

hebben jullie hier ervaring mee?

Levita30

Re: knoflook, houd het echt vliegen op afstand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:10

Men zegt dat de lichaamsgeur en het zweet een vervelende geur krijgt waardoor vliegen en muggen op afstand blijven. Maar bij sommige paarden lijkt het te werken (ookal heb ik nog nooit een paard gehad die helemaal geen 1 bultje had) en bij andere paarden helemaal niet......

Maar volgens mij is dat net zo als bij mensen, sommigen krijgen ook een hele vervelende lichaamsgeur als ze knoflook eten, anderen merken er niets van.....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 18:49

Werkzaam tegen vliegen is op zijn minst twijfelachtig. Daarnaast is de hele uienfamilie giftig voor paarden. Je hebt dus een verstandig paard aangezien die het niet wilde eten.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 18:54

Mijn pony krijgt het sinds een week weer, omdat ze 2 jaar geleden zichzelf klem heeft gerold wegens waarschijnlijke muggenbulten. Er ontstond een ontzettende bult op de plek waar ze geprikt was, en mijn opa heeft 'snachts emmers water over haar heen moeten gooien om haar rustig te krijgen zonder die jeuk -O-
Nu krijgt ze elke avond een klein beetje knoflook door haar voer heen, en sinds vorig jaar heeft ze geen last meer gehad van die ontzettende bulten.
Wel blijven er vliegen komen, maar van de bulten heeft ze dus minder last :)

Mijn opa denkt overigens dat het ook helpt tegen het schuren van de manen, doet ze sindsdien ook niet meer..

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 18:58

Ik heb zo'n liksteen gehad, stinken naar knoflook niet te zuinig. En helpen .............. nah echt niet, de steekvliegen zaten er gewoon op. Ik kon vanwege de stank haast niet in stal zijn die steek krengen wel. En pony's werden gewoon lek gestoken. Geen knoflook meer voor ons.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:18

Nee, is een onderzoek naar geweest. Bij de knoflook eters kwamen er evenveel insecten als bij de niet knoflook eters :D

zhippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:18

Hmm bij minn knollies werkte het niet xD

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:25

http://www.licg.nl/xx/praktisch/gezondh ... ieren.html

Kopje "Allium soorten o.a. uien, knoflook,bieslook..etc"

"Allium soorten (ui-achtigen) bevatten bepaalde stoffen die uiteindelijk omgezet worden in zogenaamde ‘oxidanten’. Deze oxidanten kunnen de rode bloedcellen beschadigen. Rode bloedcellen hebben wel een beschermingsmechanisme in de vorm van antioxidanten, maar bij honden is de activiteit van dat mechanisme laag en rode bloedcellen van katten zijn zeer gevoelig voor beschadiging door oxidanten. Ook paarden en koeien zijn gevoelig, terwijl schapen, geiten, ratten en muizen beter tegen uien kunnen. De giftige stoffen in Allium soorten kunnen niet onschadelijk worden gemaakt door verhitting of drogen, ook gedroogde of gebakken uitjes zijn dus gevaarlijk! Bij paarden kan knoflook symptomen geven bij een dagelijks inname vanaf 0,2 gram per kilo lichaamsgewicht."

"Als de rode bloedcellen eenmaal beschadigd zijn, krijgt het dier bloedarmoede en neemt het zuurstoftransporterend vermogen van het bloed af. Honden en katten zijn erg gevoelig voor uienvergiftiging: bij katten kan consumptie van 5 g uien per kg lichaamsgewicht leiden tot verschijnselen, bij honden is dit 15 tot 30 g per kg lichaamsgewicht. De verschijnselen van een Allium vergiftiging beginnen vaak met braken en diarree. Symptomen van beschadiging van rode bloedcellen ontstaan meestal pas enkele dagen na opname en zijn sloomheid, minder uithoudingsvermogen, bleke tot bleekgele slijmvliezen, rode tot roodbruine urine, een hoge hartfrequentie en een hoge ademhalingsfrequentie zowel in rust als bij inspanning. Voor Allium vergiftigingen bestaat geen specifieke behandeling: in sommige gevallen is een bloedtransfusie nodig. "

dus 0,2 x lichaamsgewicht = plus minus hoeveelheid gram die giftig is voor je paard. Ik rekende uit dat als je paard 550 kg weegt (x 0,2) dat je dan op "vergiftigen" zit als je paard 110 gram per dag binnen krijgt. Dat zijn een hoop snippers/poedertjes :=

Ontopic: Wat het beste werkt is ze goed nat afspuiten en dan lekker in het rulle zand laten rollen. Zo beschermen ze zich het beste tegen gevleugeld ongedierte. Werkt veel beter dan dazenspray of knoflook.

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 10:22

oh ik wist helemaal niet dat knoflook giftig is! :\
ik voer hem elke dag zo'n half schepje knoflookgranulaat, 15 ml is dat ongeveer niet zo heel veel dus
maar is dat schadelijk voor mijn paard?

op dat doosje knoflookgranulaat (gewoon uit de paardenwinkel) staat dat het goed is voor de zuivering van het bloed. maar na dit vehaal begin ik daar ook aan te twijfelen ;)

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 10:30

tamary schreef:
Werkzaam tegen vliegen is op zijn minst twijfelachtig. Daarnaast is de hele uienfamilie giftig voor paarden. Je hebt dus een verstandig paard aangezien die het niet wilde eten.

gek dat ze giftige dingen verkopen in paardenwinkels ;)
of mijn paard zo verstandig is valt te betwijfelen :o , hij stond namelijk een keer vrolijk een sint jacobskruid te eten (hij vond het blijkbaar lekker), dat heb ik heel vlug uit zijn mond gehaald!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:33

iet_patron schreef:
tamary schreef:

gek dat ze giftige dingen verkopen in paardenwinkels ;)
of mijn paard zo verstandig is valt te betwijfelen :o , hij stond namelijk een keer vrolijk een sint jacobskruid te eten (hij vond het blijkbaar lekker), dat heb ik heel vlug uit zijn mond gehaald!

Zie mijn reactie, komt van een dierenarts.. en je vind nog veel meer als je zoekt via google.. VAN DIERENARTSEN!!

Maaaaar.... als je een paar snippertjes geeft krijgt je paard niet snel symptomen.. ik had al uitgerekend in mijn post hoeveel je zou moeten voeren voor er symptomen van vergiftiging op kunnen treden... dan zou je dagelijks best veel moeten voeren aan snippers/poeders/knoflookteentjes. Dat word niet snel gedaan.

Maar het is dus niet zo goed voor paarden, honden en katten.

Sommige producten worden/werden wel al meer dan 20/30/50 jaar gebruikt en verkocht voor ze uit de handel zijn genomen (zoals bijv. zwarte teer). Het risico van knoflook voeren is als je niet teveel geeft niet groot.. maar dat neemt niet weg dat het niet gezond is.

Evenals teveel aan glucosamine e.d. (en andere "toevoegingen" voeren) is ook niet goed voor je paard als je geen bloed hebt laten trekken en dus niet weet wat je paard genoeg heeft en wat hij te kort komt.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:55

Mijn ervaring is dat hoe beter de voedingstoestand van je paard is, hoe minder aantrekkelijk hij/zij voor insecten is. Met voedingstoestand bedoel ik dat hij/zij alle noodzakelijke voedingsstoffen in voldoende mate en in de juiste verhoudingen binnen krijgt.
Daar kan geen knoflook tegenop!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:59

Ik was gisteren in de ruitersportzaak en stond toevallig op de knoflook te lezen omdat het na zeggen zou helpen tegen ongedierte.
Maar precies dat stukje was bij de werking op iedere verpakking doorgestreept....

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 10:39

Wij hebben nu de beste bestrijding tegen alles wat rondvliegt : twee zwaluwnesten in onze stal.
We moeten alleen af en toe de zwaluwmest van de rug van ons paard vegen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 15:10

MarcR schreef:
Wij hebben nu de beste bestrijding tegen alles wat rondvliegt : twee zwaluwnesten in onze stal.
We moeten alleen af en toe de zwaluwmest van de rug van ons paard vegen.

Of van je schouder...........

Het houd ook vampieren op afstand toch? Knoflook? :P

Wij voerden het eerder wel maar haalde niks uit dus gestopt. Hebben nu katten, vliegendraad door de stallen gespannen (IDEAAL, als ze volhangen gewoon weer doordraaien en er hangt een nieuwe band. :)) ) en veel zwaluwnestjes. :P

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:01

hoe lang geef je het hem nu?
het heeft even zijn tijd nodig wil je paard echt stomen van de knoflook

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:06

Knoflook werkt niet als insectwerend product nogmaals, dat is allang bewezen. Het enige wat het doet is een zeldzame vorm van bloedarmoede veroorzaken.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:10

Focussed schreef:
Knoflook werkt niet als insectwerend product nogmaals, dat is allang bewezen. Het enige wat het doet is een zeldzame vorm van bloedarmoede veroorzaken.

het is wel insectwerend

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:14

:') wordt dit een welles nietes discussie?

Bij onderzoek met knoflook kwamen er evenveel insecten af op degene die knoflook hadden gegeten als bij degene die geen knoflook hadden gegeten.
Dus je kunt het net zo goed niet voeren, daarnaast staat de hele familie waar knoflook uit komt bekend als giftig voor het paard en dus veroorzaakt ook de knoflook een zeldzame vorm van bloedarmoede bij paarden, daarnaast kan het ook irritaties in het spijsverteringsstelsel geven zoals maagzweren, geïrriteerd maagslijmvlies, geïrriteerde darmen etc.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:22

Focussed schreef:
:') wordt dit een welles nietes discussie?

Bij onderzoek met knoflook kwamen er evenveel insecten af op degene die knoflook hadden gegeten als bij degene die geen knoflook hadden gegeten.
Dus je kunt het net zo goed niet voeren, daarnaast staat de hele familie waar knoflook uit komt bekend als giftig voor het paard en dus veroorzaakt ook de knoflook een zeldzame vorm van bloedarmoede bij paarden, daarnaast kan het ook irritaties in het spijsverteringsstelsel geven zoals maagzweren, geïrriteerd maagslijmvlies, geïrriteerde darmen etc.

oke oke jij je zin
wat geef ik erom wat er uit het onderzoek is gekomen?
ik voer het me paarden ook klaar
en merk zeker verschil

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:25

Wat handig is aan onderzoek is dat je weer of het je geld waard is en of het veilig is om te voeren. Als jij daar niet naar wilt luisteren en eigenwijs bent is je eigen keus. Er zijn genoeg alternatieven die beter werken en dan kun je beter die kopen.

Een iets minder kinderachtige reactie zou je wel sieren.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:26

Focussed schreef:
Wat handig is aan onderzoek is dat je weer of het je geld waard is en of het veilig is om te voeren. Als jij daar niet naar wilt luisteren en eigenwijs bent is je eigen keus. Er zijn genoeg alternatieven die beter werken en dan kun je beter die kopen.

Een iets minder kinderachtige reactie zou je wel sieren.

sorry maar het is veilig in gebruik
het is van een speciaal paardenmerk
en ik reageer niet kinderachtig
zeg gewoon me mening

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:29

Nee, knoflook is gewoon giftig in gebruik. En het wordt idd gewoon verkocht in ruitersportzaken, het is geen verboden kruid. Maar vanaf een zekere dosis geeft het een zeldzame vorm van bloedarmoede, daarom kun je het beter helemaal niet voeren, omdat het ook al niet helpt tegen insecten. Dus ik zie geen reden waarom je het dan perse nog zou willen voeren.
Maar dat is iedereen zijn eigen keus.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:31

Focussed schreef:
Nee, knoflook is gewoon giftig in gebruik. En het wordt idd gewoon verkocht in ruitersportzaken, het is geen verboden kruid. Maar vanaf een zekere dosis geeft het een zeldzame vorm van bloedarmoede, daarom kun je het beter helemaal niet voeren, omdat het ook al niet helpt tegen insecten. Dus ik zie geen reden waarom je het dan perse nog zou willen voeren.
Maar dat is iedereen zijn eigen keus.

ik voer maar een kleine lepel
omdat er ook andere goeie dingen inzit

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:33

Wat zitten er dan voor "andere goede dingen" in? Volgens mij heb je geen idee wat je nu eigenlijk voert en ga je af op de mooie verkooppraatjes van verkopers en de fabrikant. En daar ben je niet de enige in hoor, veel meer mensen laten zich zo misleiden omdat informatie vaak onduidelijk en misleidend is.