Graag zou ik horen wie er ervaring hebben met het geven van Bach Bloesems, en welke dan?
Ik weet er niks van maar ben het nu op Bokt een paar x tegen gekomen als tip en zou hier graag wat meer over horen.
Situatie schets: Welsh pony, jong dier, veel meegemaakt en sowieso een verschrikkelijk nerveus type. Een echte Welsh dus, en de boer waar hij ooit wegkwam heeft hem weinig goeds gedaan.
Het is een poppetje, best heel getalenteerd en lief, maar hij kan uit het niks zich helemaal rot schrikken, krijgt dan een adrenaline kick en er is geen land mee te bezeilen tenzij je hem eerst 30 rondjes laat rennen in de longeercirkel. Hij komt dan in een compleet andere state of mind en wil bij elke aanraking (of poging tot) het liefst zich laten omvallen of wegrennen, hij gaat zitten en trillen. Grote ogen, grote neusgaten en een hoop gesnuif. Dit kan tijdens het poetsen gebeuren, tijden het rijden (er hoeft geen aanleiding te zijn, knop gaat om en zie hem maar eens weer tot stilstand te brengen), maar ook wanneer hij in de wei staat heeft hij van die debiele acties.
Hij is ook gemiddelt 3 dagen per week niet uit de wei te krijgen, zodra je naar achter richting weides loopt is hij weg. Hij vliegt dan onder alle draden door en blijft gerust anderhalf uur in de rondte rennen. Meestal laat ik hem dan een uur of 2 in zijn uppie staan en dan wil hij wel komen. Soms blijft ie wegrennen voor je en jagen we hem maar gewoon naar stal, tis niet anders. De rest van de kudde hecht ie geen waarde aan, als meneer niet naar binnen wil, wil hij ook echt niet. En het rare is dat hij je meestal helemaal bij hem laten komen, zodra je je arm richting hoofd beweegd (via achter/schouder hoef je helemaal niet te proberen hem te benaderen
) gaat ie trillen als een rietje en gaat zitten, ga je dan verder is ie weg.Mannen heeft ie niks mee. DA en TA is altijd een probleem. De smid gaat goed mits ik hem vast hou en de smid een hoog stemmetje opzet.
Vanwege zijn maat (1.22m.) is het lastig een goede ruiter te vinden. Heb er nu eentje van 11 die hem huurt, dit gaat helemaal super, meisje is niet bang en gaat geweldig met hem om. Rijden gaat ook goed maar op het moment dat hij weer zo'n bui krijgt is er voor haar weinig meer te beginnen.

Nu heb ik me wel bij zijn gedrag neer gelegd, en heb er vrede mee dat hij af en toe niet te vangen is, maar vind het voor de pony zo jammer dat hij zich zo enorm laat beinvloeden door ..... ???? Hij staat dan helemaal strak, alle spieren gespannen, in zijn koppie lijkt hij het ff kwijt te zijn. Is zo sneu. En doordat ie af en toe flipt geef ik hem niet het vertrouwen dat ik de andere pony's wel geef (galop op buitenrit bijvoorbeeld).
Dus, wie, wat, waar zijn jullie tips?

Thanx!
Liefs, Nikki