Hallo, kan iemand me zeggen hoeveel zemelen, bietenpulp en water ik juist moet mengen, maw wat zijn de juiste verhoudingen ? En hoelang laat ik het best weken voor ik het aan de paarden geef ?
nee wij doen er geen zemelen bij DA zei dat dit overbodig was naar de behoefte van mijn paard toe
vosje2010
Geplaatst: 16-04-12 19:16
Ik doe een flinke kop pulp met 1 l water, 's morgens klaar zetten voor 's avonds en 's avonds klaarzetten voor 's morgens, Ik meng dat met een 1/2 l zemelen en wat warm water, daar de brokken bovenop. Gaat erin als koek, ook erg handig als je medicijnen of supplementen wil geven, die meng je er gewoon doorheen.
1/2 kg op 1.5 l is veel te weinig water. hier gaat er ong 1 kilotje in een 8 liter emmer, en dan heb ik 24 uur later een klein beetje water teveel in staan. die kan je dan trouwens gewoon zo afgieten
Thirteen
Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-12 21:31
Moet ik dan nog water gaan bijgieten ? (ik dacht 1kg in 3l... ??) Mogen ze het zoals het nu klaarstaat dan niet hebben ? (Ben zeer bang voorslokdarmverstopping ...!)
het hangt er wat vanaf of het lekker geweld is of niet, ik neem liever het zekere voor het onzekere, en maak er dus echt pap van. gooi er dan een schep brok bij, en das dan een lekkere pap
Thirteen
Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-12 21:40
De ene eet erg gulzig, de andere rustig. Was de bedoeling hun brok er morgen bovenop te doen. Ik ga eens kijken hoe het eruit ziet en voor alle zekerheid water bijdoen (idd, beter teveel water dan te weinig !). Bedankt !
Eliine
Geplaatst: 16-04-12 21:43
Het gaat er vooral om dat het mooi is uitgezet, en daar heeft het idd wel een uurtje of 10/12 voor nodig. Beter iets teveel water dan te weinig! Je kan het altijd nog afgieten of wat zemelen/brok bij doen. Het moet nog een beetje papperig zijn als het is uitgezet, als het te droog is dan heeft er niet voldoende water bijgezeten en kan het nog verder gaan uitzetten in de maag/darmen.
hettyss
Geplaatst: 16-04-12 21:47
Wij geven ook pulp. En idd avond weken voor de ochtend en de ochtend in de week voor de avond Mag uiterlijk 12 uur weken!! Zeker zomers dan zit je snel met bacterien. De brokken zetten wij niet in de week. Zelf vindt ik dat het paard ook iets te kwauwen moet hebben ivm het gebit. De pulp doen wij in een tupperware bakje en dan datzelfde bakje 3 en 1/2 keer met water erbij. Het is niet super nat, maar wel uitgezet. Mocht je het een keer vergeten dan kan je het ook met warm water mengen en is het na een half uurtje al klaar. Je moet even aankijken wat je paard lekker vindt, niet ieder paard vindt super nat lekker. Veel succes
Ik maak het klaar met ongeveer schep (van die kiloscheppen voor brok) bietenpulp (was geloof een ruime kilo als je het af weegt), 225 gram (ongeveer 3/4 voerschep) zemelen (we hebben hier de verhouding van calcium/fosfor zitten uitrekenen en zo zijn we op het gewicht van de zemelen gekomen), een halve schep slobber (heb er eentje die het anders niet eet) en dan ongeveer 10 voerscheppen water erbij. En dan is het meestal net goed en als er wat teveel water op staat, giet ik het er idd gewoon vanaf (maar meestal is gewoon alles opgenomen). Ik zet het ook altijd 's ochtends klaar voor 's avonds en 's avonds weer voor 's ochtends.
gitje65
Geplaatst: 16-04-12 21:59
Ik meng altijd 1 schep pulp, 1/2 schep zemelen en 5 á 6 liter water erop ook doe ik er 1/4 schep spelt bij en een handje gerst. Hier krijgen een drachtige merrie, een zogende merrie en een 3 jarige hengst (volop in ontwikkeling) dit ieder, elke dag. De jaarling en de 2-jarige krijgen ieder een halve portie. Als het gras zometeen volop groeit dan krijgen alleen de drachtige en zogende merrie dit erbij. Half september begin ik dit mengsel weer bij te voeren omdat er dan weer minder in het gras zit. Dit bevalt me uitstekend, als het veulen 3 maanden is krijgen de merries 2x per dag zo'n portie en een halve schep (basis)brok er bij. De veulens lopen tot de 6 maanden bj mams die vaak alweer drachtig is en in prima conditie blijft zo. 2 uurtjes weken is voldoende bij de pulp die ik gebruik.
Had met een schep pulp, 1/2 shep zemelen en 6l water erbij een emmer vol deze morgen. Heb aan ieder paard daarvan 2voederscheppen gegeven met hun brok erbovenop (hoeveel mogen ze er eigenlijk van krijgen ?) Eén merrie echter heeft alleen de brok opgegeten en de pulp laten staan. Het andere paard heeft alles smakelijk opgegeten. De shet heb ik er nog niet van durven geven omdat ik geen idee heb hoeveel hij mag hebben...
ik geef de verhouding 1 pulp op 2 zemelen om de gehaltes recht te trekken, bij zomdaar een handje of wat per dag heeft het niet schokkend veel invloed, maar als je het als een wezenlijk deel van de voeding gebruikt zul je idd een beetje op elkaar moeten afstellen ivm calcium/fosfor verhouding
Ik het laatst eens opgezocht en er wordt geadviseerd om niet meer dan 2 scheppen (droge brok waar nog water bij moet) per dag te geven.
Ik heb ook 1 paardje wat het niet graag eet en daarvoor doe ik er een beetje slobber doorheen, dan wordt het iets zoeter en nu eet ie het wel graag, dus dat zou je nog kunnen proberen.
Ik denk dat je bij je shet moet uitkijken dat ie er niet heel dik van wordt, bietenpulp zet snel aan en omdat die kleintjes toch al kans hebben om snel dik te worden, zou ik er een beetje mee uitkijken.
Ik heb ook een shet en die gaf ik zomaar een handje voor het lekkere en die werd idd dikker ervan. Ben er mee gestopt.
Tjinta
Geplaatst: 17-04-12 12:21
Ik voer ook bietenpulp. De hoeveelheid water die erop gegoten moet worden kan verschillend zijn. Je hebt namelijk bietenpulp in brokvorm geperst maar ook gedroogde snippers. De brokvorm moet veel langer weken en heeft ook veel meer water nodig.
Ik voer de snippers. Giet er eerst een portie vloeibare probiotica op die door de overgebleven suikers in de pulp alvast goed beginnen te werken en zich vermeerderen en vul dan water bij. Dit mengsel blijft hooguit een uurtje of 2 staan voordat het gevoerd wordt. Ze krijgen echt meer dan 2 kilo per dag. En dat al jaren lang. Ze doen het er perfect op!!
petitparis
Geplaatst: 17-04-12 12:42
gewoon voelen of er nog harde stukjes inzitten of niet.
Ikzelf geef altijd vrij droge bietenpulp omdat mijn paard het anders niet zo lekker vind. (slobber daarentegen weer wel). Dus ik doe meestal 1 volume bietenpulp en 1.5 volumes water erop en dan is het 8u later volledig geweld, maar voelt het vrij droog aan... Ik geef ook redelijk wat volle granen en heb dus geen zemelen nodig om de Ca/P balans te corrigeren... beter te veel calcium dan te veel fosfor.
geerke
Geplaatst: 17-04-12 12:48
ik geef een halve kilo pulp(de brokvorm heb ik) op ongeveer twee en een halve liter heel heet water.Dan kan ik het binnen 10 minuten geven.Ik spoel het ook nog (i.v. insuline resistent paard,en ik kan hier moeilijk aan ongemalasseerde pulp komen) Knijp het goed droog zodat het overtollige water eruit is,dan gaat de rest erdoor....waaronder ook zemelen. Die roer ik er droog door.
Anoniem
Geplaatst: 02-05-12 23:45
kun je bietenpulp ook mengen met grasbrok(samen weken) en als je dit met kokend water doet,hoeveel uur zou het dan moeten??