Liksteen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

Liksteen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 20:47

Hoi bokkers,
Ik wil graag een liksteen voor mijn verzorgpaard kopen, want hij zweet erg snel, en verliest dus veel zout. Ook likt hij vaak je handen af, dus het leek mij een goed diee om een liksteen vor hem te kopen. Nu wil ik geen lik-it oid kopen, want dat is één en al suiker, maar gewoon met mineralen en zouten. Welke liksteen is dan het beste/handigste om te kopen? Het liefst heb ik er eentje die makkelijk op te hangen is aan tralies. :)

edit: typo
Laatst bijgewerkt door xJess op 26-03-12 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Re: Liksteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:59

Gewoon een witte knz steen. Is blok van 10kg met gat in het midden waar touw doorheen kan.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:02

Hymalaya liksteen ?
Of een gewone witte liksteen, zijn vaak nog de beste :j

mar08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:12

hymalaya liksteen heb ik ook in me stal hangen

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:13

Een gewone KNZ voldoet prima.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 07:34

KNZ die zijn geloof ik oranje achtig, maar een witte is ook goed.
Wij hebben zelfs een groene :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:25

Hymalaya stenen zijn erg belastend voor het milieu heb ik ergens gelezen, dus die koop ik niet meer. Hier krijgen ze de rode steen van KNZ.

XxXxjessiXXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:01

jaaa hymala steen is goed.wij hebben een steeen hangen in ons veulen haar stal.en een grote emmer dat je in de winkel kunt kopen waar da ze kunen van eten :)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:00

VSW-->VS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:34

Ik heb altijd de hymalaya likstenen!

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:39

Ik zou geen Hymalaya liksteen kopen, daar zit bijna niets in aan waardevolle mineralen. De ideale liksteen bestaat niet maar de rode KNZ of de Rockies rood komt nog het meest in de buurt. Lees dit onderzoek maar eens: Onderzoek naar likstenen

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 15:47

Die link had ik inderdaad al gelezen, ze hebben zelf ook een liksteen ontwikkeld. Is dat dan de 'perfecte' liksteen of is het meer reclame?
Het nadeel van de KNZ vind ik wel weer dat je die niet kan ophangen, alleen als je er een van 10 kilo koopt, maar dat vind ik gelijk wel weer veel, weet ook niet of hij er wel wat mee doet. En bij die van 2 kilo kan je wel zo'n houder erbij kopen maar dan moet je gaten in de stal maken om dat ding op te hangen, denk de de staleigenaar daar niet zo blij mee is...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:48

Gewoon een paal de grond in slaan en hem daar op hangen? Of leg hem ergens in een verzwaarde emmer of in de voerbak.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:52

Ik heb nu ook een himalay liksteen maar ik heb de indruk dat ze die gewone rode van KNZ lekkerder vinden. Die is dan ook nog eens stukken goedkoper.
Wij hebben gewoon zo'n flexibele emmer met een touwtje rond een paal gehangen. Staat dus gewoon op de grond en daar ligt de liksteen in. Dan ligt die al uit de vuiligheid. Dat gaat prima zo.

EllaRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:07

Ik heb altijd himalyalikstenen ophangen maar na het lezen van het onderzoek dat hier in link werd gepost, weet ik toch niet of ik het nog ga kopen.
Paarden vinden het wel heel erg lekker maar als ze dan toch niks toevoegen, vind ik het een beetje zinloos.
Misschien dat ik volgende keer zo'n knz probeer.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 16:08

Zo'n himalaya steen is gewoon puur keukenzout volgens mij. :+

EllaRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:13

Dat heb ik ook net gelezen, voor paarden die dus totaal niet zweten (ze staan hier allemaal op pensioen), lijkt me dat dus ook niet zo zinvol meer.
Adhv het onderzoek dat Ilverette heeft gepost, koop ik volgende keer iets wat meer magnesium bevat. :)

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:21

In alle likstenen die ik ken zit tussen de 93 en 98% natriumcloride (zout) 7 tot 2% zijn dan andere mineralen.

Zweet bestaat volgens mij voornamelijk uit zout dus in dit geval kunnen ze allemaal prima. Waar je ook voor kan kiezen is een eetlepel keukenzout door het voer doen op de dagen dat hij werkt. Zo voorkom je ook dat hij teveel of te weinig gebruikt. Tenminste als hij wel op een andere manier de andere mineralen binnen krijgt.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:31

xJess schreef:
Die link had ik inderdaad al gelezen, ze hebben zelf ook een liksteen ontwikkeld. Is dat dan de 'perfecte' liksteen of is het meer reclame?
Het nadeel van de KNZ vind ik wel weer dat je die niet kan ophangen, alleen als je er een van 10 kilo koopt, maar dat vind ik gelijk wel weer veel, weet ook niet of hij er wel wat mee doet. En bij die van 2 kilo kan je wel zo'n houder erbij kopen maar dan moet je gaten in de stal maken om dat ding op te hangen, denk de de staleigenaar daar niet zo blij mee is...

Of dat de perfecte liksteen is is volgens mij afhankelijk wat je paard nodig heeft :P
KNZ liksteen kan bv ook al prima voldoen (is ook goedkoper)
ZOek je er 1 met mineralen dan kan die van KNZ ook voldoen, maar wil je er perse geen ijzer in o.i.d. dan is KNZ weer niet oke.
Dan ben je aangewezen op die van PN OF die van http://www.voergezond.nl ; voergezond heeft ook 'eigen' stenen ontwikkelt, weliswaar 10 jaar eerder dan PN en nog (iets) goedkoper ook. Maar kijk eerst wat je paard zelf nodig heeft voordat je een steen aanschaft, anders is de goedkoopste oplossing (zelf een schepje zout geven) wellicht voldoende.

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:04

xJess schreef:
En bij die van 2 kilo kan je wel zo'n houder erbij kopen maar dan moet je gaten in de stal maken om dat ding op te hangen, denk de de staleigenaar daar niet zo blij mee is...

Ik heb een blauwe plastic houder voor de rode KNZ 2 kilo en daar zitten gaatjes in. Die heb ik met een touwtjes aan de staltralies gehangen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:07

Ilverette schreef:
xJess schreef:
En bij die van 2 kilo kan je wel zo'n houder erbij kopen maar dan moet je gaten in de stal maken om dat ding op te hangen, denk de de staleigenaar daar niet zo blij mee is...

Ik heb een blauwe plastic houder voor de rode KNZ 2 kilo en daar zitten gaatjes in. Die heb ik met een touwtjes aan de staltralies gehangen.

Dat heb ik ook gedaan; ik blij, stalhouder blij :D
Sommige paarden bij ons op stal hebben de liksteen in de voerbak liggen.
Dat werkt ook goed, kunnen ze ook niet schrokken ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:21

madamX schreef:
[de goedkoopste oplossing (zelf een schepje zout geven) wellicht voldoende.

Inderdaad, bij het voer geven en dan weet je tenminste ook zeker dat je paard voldoende zout binnen krijgt.
Volgens de amerikaanse NRC richtlijn heeft een paard bij koele temperaturen ong 2 eetlepels zout (met jodium!)per dag nodig. Dat is voor een paard dat alleen hooi en gras krijgt.
Op PN wordt terecht opgemerkt dat de meeste paarden te veel ijzer binnen krjgen - het is zaak om ijzeropname met voer ( en dus ook likstenen) te beperken.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 17:38

Ilverette schreef:
xJess schreef:

Dat is een goed idee! Daar had ik nog niet over nagedacht. :D

@Jannepauli
Ja dat zou inderdaad ook een oplossing zijn, maar het is toch ook weer een leuke bezigheid voor hem, lijkt me. :)
Dan ga ik gewoon kijken naar een liksteen zonder ijzer. :j
Mag ik vragen waarom met jodium?

Edit: Ik zie op Paard Natuurlijk dat er geen likstenen zijn zonder/met weinig ijzer, de himalaya is dan nog het minst...

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:32

xJess schreef:
Edit: Ik zie op Paard Natuurlijk dat er geen likstenen zijn zonder/met weinig ijzer, de himalaya is dan nog het minst...

Iets beter kijken; PN likstenen bevatten geen ijzer; liksteen van voergezond (Plus) ook niet; laatst genoemde is volgens mij ook goedkoper.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 19:01

madamX schreef:
xJess schreef:

Iets beter kijken; PN likstenen bevatten geen ijzer; liksteen van voergezond (Plus) ook niet; laatst genoemde is volgens mij ook goedkoper.

In dit Onderzoek naar likstenen artikel staan deze toch niet? Of ben ik nou zo blind? :+