Zouten in de winter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Polkiej_x

Zouten in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 14:14

Zoals ik net hierop lees (http://www.voervergelijk.nl/nieuws/163/ ... =Sneeuw+lm)
hebben de paardjes extra zouten nodig.

mijn paardje staat op stal en krijgt het volgende in de wintermaanden, ook even wat informatie over het paard!
- Haflinger merrie van 22 jaar.
- wordt 2/3 in de week minimaal iets mee gedaan.
- heeft wintervacht en op het moment 100 grams deken.
met de sneeuw gaan ze naar buiten zolang het voor ons zelf te doen is om te lopen
ze krijgt:

- 1 pavo koek
- 1 kg slobber
- 2 kleine hooinetjes hooi (op het moment meer!)

maar ik twijfel krijgt ze genoeg zouten binnen?
in de pavo koeken zitten voldoende vitamine en mineralen, maar kan eigenlijk nergens meer info erover vinden wat er precies in zit!

Wat doen jullie? krijgen ze een extra liksteen?? (mijn paard laat likstenen altijd hangen trouwens... niet nodig denk ik!)
( ze heeft er altijd 1 gehad op de wei en 1 in stal, deed er nooit niks mee!)

Story

Re: Zouten in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:26

Ik geef mijn haflinger helemaal niets extra's. Behalve extra kuil! Normaal krijgt hij 1/4 muesli en nu ook gewoon. Een liksteen doet mijne ook niets mee.
Vergeet niet dat de haflinger een sober ras is he :)

connectant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:59

ik heb ook een haflingermerrie en het enige wat die gebruikt is een himalayesteen. daar zit tenminste ook geen kunstamtige rommel in. (ik zag trouwens dat ze bij agradi heel goedkoop waren)

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 18:59

jep die heb ik nu ook gehaald!
klopt vergeet ik ook niet! ze krijgt ook niet veel extra's alleen slobber om te zorgen dat ze meer vocht binnen krijgt! maar de vraag ging ook over de liksteen!

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:28

SV -> VS

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:27

connectant schreef:
ik heb ook een haflingermerrie en het enige wat die gebruikt is een himalayesteen. daar zit tenminste ook geen kunstamtige rommel in. (ik zag trouwens dat ze bij agradi heel goedkoop waren)

Ik weet niet welke kunstmatige rommel je bedoelt in andere stenen? Kun je dat eens uitleggen.

Voor zover ik weet is voor het gehalte mineralen in de KNZ (rode) steen het beste. Deze kost een euro of €5,- bij Agradi.

Himalaya is gewoon hetzelfde zout als de zoutpannen in Groningen en dus exact hetzelfde als het potje keukenzout wat je in je kast hebt staan. Als jij daarvoor zoveel geld wilt betalen moet je zelf weten (alleen maar goed voor de portemonnee van de fabrikant).

Hoezo krijgt je paard eigenlijk EN een Pavo koek EN slobber? Is ze zo dun dat je dat geeft? In de Pavo koek zit inprincipe alles wat een paard nodig zou hebben voor een dag naast het ruwvoer. Maar er zitten wel erg veel suikers in. Om dan ook nog slobber ernaast te voeren wordt het wel erg veel (maar misschien is je paard erg dun, vandaar dat ik het vraag).

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:39

de mijne heeft permanent een liksteen ter beschikking of eigenlijk 2, een himalaya steen waar ze in 3-jaar tijd amper van gelikt heeft en een rode van KNZ, die ik wel zo'n 3 à 4x/jaar moet vervangen.
Ik "rommel" alleen met extra zout na een zware inspanning waarbij m'n paard veel gezweet heeft, om het verlies te compenseren en spierverzurign tegen te gaan (ik gebruik een mengsel van keukenzout, natriumbicarbonaat en magnesiumoxide/sulfaat)

in de winter drinken ze al minder dus "verbruiken" ook minder zout, ik denk niet dat je er van moet wakker liggen. Maar een liksteen ter beschikking stellen kan nooit kwaad, tenzij je een zoete lik-it neemt of je paard een likverslaving heeft en zo'n steen binnen de week wegwerkt...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:25

Eigenlijk heb ik een vraag.
In de mensen wereld wordt er al heel lang aangegeven dat we te veel zout eten.
Geldt dat ook niet voor de paarden ??

Dus waarom een paard een zoutblok aanbieden ?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:48

In consumpties voor mensen zit veel zout wat gemaskeerd wordt. Hierdoor krijg je teveel zout binnen zonder dat je het doorhebt.

In ruwvoer zit bijna geen zout en daarom geven we puur zout ernaast. Door er geen smaak aan toe te voegen herkent het lichaam dat het zout is en stopt het paard vanzelf als de behoefte vervuld is. Je hebt ook likstenen met zout + smaak. In dat soort gevallen kan t paard dus veel te veel zout binnen krijgen omdat hij door het smaakje getriggerd wordt door te likken terwijl z'n zout behoefte allang vervuld is.

Overigens zijn er ook paarden die likken als een bezetene aan een gewoon zoutblok, dus wss gaat het niet voor alle paarden op en zullen er ook tussen zitten die gewoon likken uit verveling of honger.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:12

Ik heb altijd die rode minerale steen ter beschikking. Verder geef ik soms een schepje zout in de slobber.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:32

Focussed schreef:
In consumpties voor mensen zit veel zout wat gemaskeerd wordt. Hierdoor krijg je teveel zout binnen zonder dat je het doorhebt.

In ruwvoer zit bijna geen zout en daarom geven we puur zout ernaast. Door er geen smaak aan toe te voegen herkent het lichaam dat het zout is en stopt het paard vanzelf als de behoefte vervuld is. Je hebt ook likstenen met zout + smaak. In dat soort gevallen kan t paard dus veel te veel zout binnen krijgen omdat hij door het smaakje getriggerd wordt door te likken terwijl z'n zout behoefte allang vervuld is.

Overigens zijn er ook paarden die likken als een bezetene aan een gewoon zoutblok, dus wss gaat het niet voor alle paarden op en zullen er ook tussen zitten die gewoon likken uit verveling of honger.

Mijn eigen paarden krijgen geen zoutblok.
Een pension klantje doet het wel.
Ik weet ook dat in het krachtvoer zout toegevoegd wordt.
Maar wanneer weet je dat een paard te weing zout krijgt ??

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:40

Uitrekenen dmv gemiddelden wat in ruwvoer zit (eigen analyse nog beter). Er zit overigens te weinig natrium in t hooi als je de gemiddelden volgt.
Dan moet je even opzoeken wat het natrium gehalte in het krachtvoer zit je geeft en kun je zo uitrekenen of je te weinig, goed of teveel geeft.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 00:47

Als je een liksteen zonder smaakje hebt en je hebt geen paard dat zich verveelt of een 'tic" heeft, dan is er geen probleem met het permanent ter beschikking stellen van zo'n steen.

Mijn paard likt maar met periodes veel van zo'n steen en zijn voor mij een indicatie dat ze magnesium tekort heeft. Zonder steen eet ze zand.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 08:33

Focussed schreef:
Uitrekenen dmv gemiddelden wat in ruwvoer zit (eigen analyse nog beter). Er zit overigens te weinig natrium in t hooi als je de gemiddelden volgt.
Dan moet je even opzoeken wat het natrium gehalte in het krachtvoer zit je geeft en kun je zo uitrekenen of je te weinig, goed of teveel geeft.

Dat is niet waar; je kan rekenen wat je wil maar dat heeft weinig zin. Lang niet al het zout vermeld men op het etiket. Er zijn muesli's die geconserveerd worden met zout (men doelt dan op de andere functie van zout) en dat wordt NIET vermeld. Zout kan net zo verslavend werken als suiker, vandaar dat paarden de meeste muesli's/brokken heel graag eten. Krachtvoer ZONDER zout is veel beter; als je dan een liksteen ernaast aanbied zit je safe.
Ariebren heeft dus wel een punt.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:37

ik lees even mee: mijn 6 jarige merrie eet sinds een paar weken zand, of liever gezegd, likt klei. Zodra ze in de paddock staat graaft ze met haar maatje samen een flinke kuil tot ze aan de klei-laag zit en begint dan aan de klei te likken. Ze krijgt 4x per dag ruwvoer (hooi/kuil), brok en heeft een liksteen. Verder krijgt ze dagelijks vitamine E (Super E Excell E van Equistro). In de paddock krijgen ze ook vaak wilgentakken voor knabbel en afleiding, er ligt een grote speelbal en ze mag gevoerd worden in de paddock.
Ik heb haar dit eerder niet zien doen , maar maak me wel zorgen over wat je leest over zandkoliek enzo. Bovendien is het kuilen graven in de paddock ook niet fijn, want die moeten we iedere keer dichtgooien...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:37

Bekend probleem bij mij in de paddocks en bak.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UAW4Z7IX.jpg

Maar wat mij wel opvalt, van de 15 paarden bij mij, zijn er maar twee die echt graven.
De gravers likken dus ook aan de klei.
Maar die oude zeeklei is na de overstroming van 1953 al lang weer zoutloos.
Zal de waterschap site eens nazoeken op zout gegevens in de polders (Hoeksche-Waard)
De rest van de paarden vindt het vreselijk interessant om in die putten te gaan staan met de voorbenen.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MGBXYWG7.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BZUEL8U4.jpg

Het putten graven in de winter is voor mij een natuurlijk instinct van de paarden in de winter.
Weinig gras, dus we gaan wortels zoeken.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:48

madamX schreef:
Focussed schreef:

Dat is niet waar; je kan rekenen wat je wil maar dat heeft weinig zin. Lang niet al het zout vermeld men op het etiket. Er zijn muesli's die geconserveerd worden met zout (men doelt dan op de andere functie van zout) en dat wordt NIET vermeld. Zout kan net zo verslavend werken als suiker, vandaar dat paarden de meeste muesli's/brokken heel graag eten. Krachtvoer ZONDER zout is veel beter; als je dan een liksteen ernaast aanbied zit je safe.
Ariebren heeft dus wel een punt.

Voor het conserveren met zout moet je toch zo ontiegelijk veel zout toevoegen zodat het totaal uitdroogt (en dus niet kan rotten). Je moet namelijk een soort pekelmengsel maken, waarbij je kilo's zout gebruikt en hetgene wat je wilt conserveren daarin onderdompelt (en in laat liggen dus).
Wil je eens uitleggen hoe een zak muesli dan geconserveerd wordt met zout? :)

Overigens heb ik hier ook een kleilikker.
Bij mijn paard is het uit honger/vervelen.
Ze deed het namelijk altijd op mijn oude stal, als ze langer dan 1 uur/1,5 uur in de paddock stond (kregen geen ruwvoer in de paddock daar).
Nu staat ze van 9 tot 5 in de paddock en doet ze het nooit meer, krijgt wel ruwvoer in de paddock.

Ze heeft het op deze stal 1 keer gedaan, toen m'n slowfeeder was vastgelopen en ze dus een aantal uur niet kon eten.

Ze heeft wel een (rode) KNZ steen in stal, waar ze zo nu en dan aan likt maar niet veel.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:52

Dus weinig te eten, we gaan eten zoeken.

Maar hoeveel natrium zout heeft een paard dan eigenlijk nodig ??

Zout toevoegen in levensmiddelen en voer wordt gedaan als smaakversterker.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:53

0,02 gram natrium per kg lichaamsgewicht

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:56

Dagelijkse behoefte aan mineralen voor een paard van 500 kg
Onderhoud Arbeid Dracht Lactatie Groei
Calcium 30g 40g 35g 65g 75g
Fosfor 20g 30g 25g 40g 45g
Natrium 8g 25g 10g 10g 8g
Kalium 30g 40g 30g 35g 25g
Chloor 30g 40g 30g 35g 25g
Magnesium 6,5g 10g 8g 10g 10g
Koper 160 mg 200 mg 250 mg 300 mg 250 mg
Ijzer 200 mg 300 mg 300 mg 350 mg 300 mg
Zink 500 mg 600 mg 750 mg 950 mg 750 mg
Selenium 1 mg 1,5 mg 1 mg 1 mg 1 mg
Jodium 1 mg 1 mg 1 mg 1 mg 1 mg
Mangaan 500 mg 600 mg 750 mg 900 mg 750 mg
Kobalt 0,5 mg 0,5 mg 0,5 mg 0,5 mg 0,5 mg
Zout (NaCl) 30g 100g 30g 40g 25g

(Bron: Cavalor)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:57

Dus tussen de 8 en 10 gram per dag per 500 kg paard.
Geen zware arbeid.

Ik voer dus naast het hooi dit produkt van Hippostar.

http://www.hippostar.nl/producten-hippo ... /vipagraan

Volgens de analyse zit er 4 gram natrum per kg in het mengsel.
Doorberekend naar zout wordt het volgens paardnatuurlijk.

Het atoomgewicht van natrium is 11, het atoomgewicht van chloor is 17. Reken je dit om naar procenten dan neemt het natrium 39% van het gewicht van keukenzout voor zijn rekening. Het aandeel natrium van een liksteen kan dus nooit hoger worden dan 39%. In de meeste likstenen bedraagt het percentage natrium 38%. De rest is dan chloor, en dan blijft er nog een procentje over voor de sporenmineralen en eventuele hulpstoffen.

Dus het gewicht van het zout (Nacl) wordt 10 gram zout per kg granenmix.

Met andere woorden, met de driekwart tot volle schep krachtvoer per dag voldoe ik aan de natuurlijke zout behoefte van een paard van 500 kg.
Extra zout komt ook nog uit het hooi of gras.

Ik neem aan dat elke voerfabrikant ongeveer de zelfde hoeveelheid natrium in zijn krachtvoeren heeft.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 24-02-12 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:02

Belangrijk om ook mee te nemen is de temperatuur tijdens de arbeid. Zouten worden uitgezweet dus al doe je lichte arbeid in de zomer dan kan er meer zouten worden verloren dan bij een geschoren paard in de winter.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:03

Misschien kan je ze een himalaya blok geven??

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:21

De zouten aanvullen na arbeid doen we hier met een schepje granenmix na den arbeid.

Wie weet het zoutgehalte van gras, hooi en voordroog ??

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:23

Wat ik zo kan vinden is het gemiddelde zoutgehalte in hooi 2,3 gram natrium per kg hooi en 1,3 gram natrium per kg graszaadhooi. Nog even zoeken naar voordroog en kuil.

Edit: Hier een mooie tabel met verschillende soorten hooi en kuil en verschillende mineralengehaltes
http://www.voervergelijk.nl/kennisbank/ ... de-ruwvoer