Ander hooi of nog even aankijken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Ander hooi of nog even aankijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 21:21

Zit enorm te twijfelen..

Mn pony heeft vrij gevoelige darmen. Heb wel wat vermoedens waar t m in kan zitten, maar het achterhalen is gewoon praktisch onmogelijk. T is niks heftigs, maar ik moet gewoon een beetje uitkijken wat ik hem geef.

Nu is dit heel lang goed gegaan, maar we hebben rond juni een erg stressvolle periode gehad met 2 verhuizingen in iets meer dan een maand, hij is aangevallen door een andere hengst en daarna heeft hij 5 dagen alleen gestaan en is dus voor de 2e keer verhuisd. Nu is hij wel weer helemaal op rust (was binnen 2 weken al overigens) maar zn darmen blijven rommelen. Omdat mn huidige pensionhoudster dat stuk nog maar net huurt (geloof 2 of 3 weken langer dan dat ik er sta) is het wat zoeken geweest met t hooi en dan vooral waar t vandaan moest komen. Ze is erg scherp op een goede kwaliteit en hoewel het hooi/leverancier dus gewisseld heeft waren het stuk voor stuk balen van echt goede kwaliteit.

Nu was Biscuit de eerste 2, 3 weken toch redelijk aan de diarree. Niks geks na al die stress natuurlijk. Er kwam ander hooi, droger, en binnen no time was t zo goed als over. Bleef zo een beetje doorgaan, alleen dan geen diarree meer maar meer natte scheten (wat met een schimmel overigens ook echt niet tof is :') ). De afgelopen weken stonden ze op heel droog hooi, eerste snede dacht ik? (onthou dat allemaal zo beroerd, excuus). Pensionhoudster vond alleen dat de andere paarden wat invielen en heeft toch iets vetter hooi besteld. Nu is Bis dus weer aan de natte scheten...

Zit nu erg te dubben. Zal ik het nog even aankijken of zal ik toch ander hooi vragen? Dat laatste is sowieso geen punt, dan wordt er voor mij gewoon een baal van dat drogere spul besteld. Waar ik dan over twijfel? Nou, dat andere hooi waar ze nu op staan zitten wat meer voedingsstoffen in begreep ik, ze halen er wat meer uit. De andere paarden doen t er super op, dus t ligt echt aan Biscuit. Punt is ook dat hij op een eerdere stal op nog wel iets vetter hooi heeft gestaan en toen had hij echt nergens last van, dus het is niet dat hij er écht niet tegen kan. Althans, misschien heeft hij toch een te grote klap gehad van de afgelopen periode dat t nu gewoon niet meer gaat. Hij heeft nog wel op slechter hooi gestaan en toen was er ook niks aan de hand.

Mijn afweging is dus dat aan de ene kant denk ik; hij heeft er eerder tegen gekund, nog eventjes aankijken, dit hooi is rijker, haalt ie meer voedingsstoffen uit. Plus dat het gewoon praktischer en íets voordeliger is (al is dat laatste natuurlijk niet echt belangrijk, gaat erom dat mn beessie t goed heeft). Aan de andere kant heb ik zoiets van; als hij er niet goed tegen kan, waarom zou ik het hem dan aandoen om steeds natte scheten te staan laten, lijkt me ook niet erg comfortabel :=

Help please? iemand die in hetzelfde schuitje heeft gezeten en mij kan vertellen of hij hier nog vlot aan gaat wennen of dat ik het komende jaar oid gewoon lekker t op droog hooi moet houden?

anoniem45673

Re: Ander hooi of nog even aankijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:25

Hoe doet jouw paard het op het droger hooi (buiten zijn darmen om), valt hij ook in? Of blijft hij prima in verhouding? Als dat zo is, zou ik zeker voor het droger hooi kiezen. Wat je ook kunt proberen om half om half te doen en het door elkaar mengen. Zo heb je en de voedingsstoffen en het droge hooi, mits hij dan goed reageert natuurlijk

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:30

Met "droog hooi" en "vet hooi" weet je natuurlijk nog niks. Welke snede is het, is het hooi van bemest gras, wát voor gras (en andere planten) zit erin, in welke fase is dat gras gemaaid. Enz enz enz. Heb je wel eens laten analyseren wat er in je hooi zit? Als je een partij te pakken kan krijgen waar jouw paard het goed op doet en je zet dat af tegen de resultaten van een partij waar zijn darmen minder goed tegen kunnen weet je al meer waar je op moet letten.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 21:38

Oh, pfoe, das een goeie vraag...
Ik meen mij te herinneren dat t droge 1e snee was en t vettere 2e snee. Het hooi op de stal waar ie t goed op deed kwam van hun eigen land, ik kan me zo gauw niet herinneren of dat bemest werd, ik dacht van wel. Was beetje houtje-touwtje daar :P Geen heel bijzonder hooi dus iig. Wat me wel opviel was dat daar altijd prikkers (distels?) in zaten, Biscuit lust graag distels..
\De laatste 2 balen komen van dezelfde leverancier, beide mooi hooi (ruikt ook zooooo lekker), maar het duidelijke verschil zit hem iig hier in droog/alles wat minder droog is.
Jeutje, heb me daar gewoon nooit zo in verdiept... Leer nu hij er gevoelig op blijkt te zijn een hoop bij moet ik zeggen, maar ik ben dus nog wel beginner in de hooi-wereld :+

Mengen is idd ook een idee, pensionhoudster had dat sowieso ook al voorgesteld maar ik hoop ergens gewoon dat dit bijtrekt..

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:39

Mijn anda heeft ook altijd vrij rommelige darmen, en nogal winderig.

Sinds deze lente geef ik hem per dag een kilo optiform van Mijten bij en daarmee is het een heel stuk gebeterd.

Is dat niets om te proberen?

- Kruidenhooi verrijkt met levende
gistbacteriën.
- Aangeraden bij oudere paarden,
paarden met darmproblemen en
vermagerde paarden.

Opti-Form is en mengeling van verschillende geselecteerde planten, grassen en kruiden waardoor een er uitgebalanceerd ruwvoeder ontstaat met een constante kwaliteit van januari tot december. (Geen voordroog !)

Door de verschillende grassen te snijden, te mengen met de kruiden en levende gistbacteriën toe te voegen nemen de paarden dit ruwvoeder slechts traag op wat leidt tot een ideale stofwisseling zonder overbelasting van het spijsverteringsorgaan.

De levende gistbacteriën herstellen of zorgen voor een goede bacteriepopulatie in de darmen. Dit leidt dan weer tot betere opnames van de voedingsstoffen door een betere vertering.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 21:45

Das misschien wel een goede om even te onthouden inderdaad, bedankt voor de tip!

Zat ook al te denken aan lijnzaadolie, begreep dat dat een laagje over de darmen kan leggen wat net even nodig is? Iemand daar ervaring mee?

Ik snap natuurlijk dat de eenvoudigste oplossing is om hem gewoon op het droge hooi te zetten maar omdat hij al eerder tegen dat vettere spul heeft gekund... Mn huidige pensionhoudster kent degene waar ik eerder heb gestaan waar t dus goed ging vrij goed, en zij gaf ook al aan dat dat hooi iets minder is van kwaliteit en iets vetter dan wat ze nu hebben..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:51

Hier helpt het om naast het hooi gerstestro bij te voeren. Dat is echt droog en groffer. Problemen met zachte mest en natte winden zie ik hier trouwens eerder van voordroog/kuil dan van echt hooi.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:05

Meestal is 1e snee toch rijker dan 2e snee dat heeft niet zo zeer te maken met of het droog of nat hooi is. Vaak denken mensen dat droog hooi minder rijk is dan nat hooi (voordroog/kuil) maar dat is echt een fabeltje. Maar inderdaad zoals hestejente ook al zegt hangt het van veel meer factoren af.

Wat voor jou denk ik belangrijker is dan welke snede je hebt, is of je hooi of voordroog/kuil voert. Zijn de balen gewikkeld? Dan heb je in verband met fermentatie van het gras kans op problemen van de darmen bij sommige paarden. Het is dan namelijk zuurder en heeft een lager percentage droge stof.

Wat je dus kunt doen als het voordroog of kuil is, is inderdaad mengen met hooi/stro of bijvoorbeeld pre alpin aspero bijgeven. Dit heb ik een tijdje gedaan toen mijn paard voordroog/kuil kreeg. Verder heb je nog middeltjes als NAF Haylage Balancer die helpen tegen darmproblemen door (zure) kuil.

Ik zou er persoonlijk voor kiezen om je paard op droog hooi te zetten. Wanneer je paard snel invalt of mager wordt geef je een goede kwaliteit 1e snede van goed bemest en bewaterd land. Wanneer je paard snel dik wordt kies je voor droog hooi met (veel) minder voedingswaarde zoals bijvoorbeeld graszaadhooi of hooi van een latere snede. Wel ook weer voldoende bemest en bewaterd.

Heb je een paard dat gevoelig is voor stof kies je voor hooi van kleigrond in verband met minder stof in het hooi. Pas op voor hooi van natuurgebieden omdat hier kruiskruiden in kunnen zitten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:11

Kuil moet je sowieso niet voeren aan paarden.

Wat dan wel: hooi van onbemest gras dat gemaaid is na de bloei. Niet alle grassen zijn even geschikt om paardenhooi van te maken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:23

Ts, kan het ook zo zijn dat je paard teveel zand in zijn darmen heeft, dit kan ook van die natte scheten veroorzaken.

Kuil die voor koeien bestemd is moet je niet aan paarden voeren, kuil van arme, onbemeste weides kunnen wel aan paarden gevoerd worden ( krijgen die van mij al 10 jaar)

hestejente schreef:
Kuil moet je sowieso niet voeren aan paarden.

Wat dan wel: hooi van onbemest gras dat gemaaid is na de bloei. Niet alle grassen zijn even geschikt om paardenhooi van te maken.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:26

Je zou het ook eens kunnen proberen met 1 portie hooi vervangen door Marstall Procaval. Dat is een ruwvoeder en werkt heel erg goed tegen dunne mest en natte mest of "kuntwasser" zoals ze dat in Duitsland noemen.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:27

amyz schreef:
Zat ook al te denken aan lijnzaadolie, begreep dat dat een laagje over de darmen kan leggen wat net even nodig is? Iemand daar ervaring mee?

Mijn oude pony had ook erg veel last van natte winden of meer dat er na de mooie vaste hoop nog een straal waterige mest kwam. De dierenarts heeft toen gekookte lijnzaad aangeraden en niet de lijnzaadolie. Mijn pony deed het daar super op, ze had bijna geen last meer van natte winden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:29

bigone schreef:
Ts, kan het ook zo zijn dat je paard teveel zand in zijn darmen heeft, dit kan ook van die natte scheten veroorzaken.

Kuil die voor koeien bestemd is moet je niet aan paarden voeren, kuil van arme, onbemeste weides kunnen wel aan paarden gevoerd worden ( krijgen die van mij al 10 jaar)

En dat maakt het geschikt voer???

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:30

als je paard aan de dunne gaat van "rijker" hooi, danhaalt hij er juist minder uit, want het verlaat z'n darmen vooraleer hij er alles kan uithalen en dan ben je beter af met "armer' hooi, waar z'n darmen rustiger van blijven en de passage normaal verloopt.

wat je wel nog kan proberen is biergist of prebioticum bijgeven om de darmflora te herstellen/:ondersteunen

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 23:07

Das een waar woord petitparis, had ik me idd ook al gerealiseerd :j

Zand in de darmen, tsja, t zou kunnen.. Maar zou dat dan niet consequent voor natte scheten zorgen?

Ik zal als ik mn pensionhoudster spreek (denk donderdag wel) even vragen hoe het nou precies zit met t hooi want ik ben t spoor nu bijster :+ Kuil is het sowieso niet, dat weet ik wel. Ze is enorm secuur op goed hooi, een van de redenen dat ik hier zo prettig sta :)

Prebioticum had ik idd al eerder van gehoord, dat zal ik nog eens goed uitpluizen. De boel moet eigenlijk gewoon herstellen daar binnen.. T is ook puur dat ik weet dat ie al eerder rijker hooi heeft gehad en t goed ging.. Als dit altijd al zo was geweest was de keus natuurlijk snel gemaakt :) T is dan weer niet de bedoeling om eeuwig te blijven rommelen met supplementen etc zodat ie maar op iets rijker hooi kan terwijl het op een andere manier opgelost kan worden.

Ik zal iig gaan navragen hoe t zit met het hooi en ik zal de genoemde opties verder onderzoeken, bedankt voor het meedenken!

Lees toch vooral dat jullie het idee hebben dat t goed zou moeten komen, dus terwijl ik dan eea uitzoek laat ik het nog maar even voor wat het is :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 23:13

Of er te veel zand in de darmen zit kun je gemakkelijk zelf checken: doe wat mest in een doorzichtig iets, een plastic zak oid, en doe er ruim water bij. Als er na een half etmaal een laagje zand onderin staat heb je te veel zand in de mest.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 08:02

Hoe lang staat je pony nu op dat hooi? Het duurt wel even voordat een paard aan ander hooi gewend is, en het kan dus ook zijn dat je het "gewoon" even af moet wachten.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 08:03

Hoezo komen jullie erbij dat een paard hooi moet hebben van onbemeste weides?

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 08:06

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 08:23

ik denk zelf dat je pony misschien wel reageerd op het fructaangehalte in het hooi.
en in het ene hooi kan meer zitten dan het andere.
teveel fructaan(wat een suiker is) brengt de darmflora van paarden in de war waardoor de vertering niet meer goed gaat en de boel dus zo van slag raakt.

ik zou zeker een goede pre/probiotica gaan zoeken om de darmwerking te ondersteunen.
net wat petitparis zegt.
een goed supplement kan Opkikker zijn,hier zit een aantal bestandelen in wat helpt voor een goede verering.info is wel te vinden op de site van de paardendrogist

kan je pony wel in alle soorten gras staan zonder problemen?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 14:21

gras ging t idd nog wel eens vaker mis.. Hij staat nu niet meer op gras dus daar ligt t niet aan :) Nieuwe hooi is er nog net geen week, vandaar ook mijn twijfel.. Mn ervaring met hem is sowieso dat ie er niet binnen een paar dagen aan went dus ook op dat vlak ben ik benieuwd naar jullie ervaringen :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 10:42

Goed, zit op de site van de paardendrogist en ik zie door de bomen het bos niet meer :') Wat een hoop middeltjes zijn er op de markt zeg!!

NAF, Opkikker... Pfft... T is allemaal zo verschillend! Zie er wel eentje voor als een paard oa een stressvolle periode heeft gehad, zou dat iets zijn? T is een mix van pre- en probiotica... Die haylage wil ik nog even niet doen, omdat hij toch al ook op vetter hooi heeft gestaan en dat toen wel goed ging... Zoek het nu even in de herstelmiddeltjes denk ik :)

Edit: heb net de NAF Biotics besteld :) Eens kijken hoe dat gaat. Leek me degene die het beste aansluit op de problemen/geschiedenis die hij heeft.

Bedankt voor alle tips en adviezen en ik laat t even weten hoe het gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:43

Amyz, hoe gaat het met je paardje?

Ik zit met hetzelfde probleem, na een week graszaadhooi te hebben gevoerd, begint de ellende weer. Paard staat ook steeds met zelfde achterbeen stukje naar achteren en mok is al aan dat beentje aan het ontwikkelen omdat het steeds nat is.

Mijn paard heeft vorige week een paraffine behandeling gehad en daardoor zijn de darmen erg tot rust gekomen.

Voordat ik weer een klap geld uitgeef aan zoethouders, heeft iemand ervaring met lijnzaadolie of zonnebloemolie, een kopje per dag staat mij bij...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:52

Uh olie zorgt toch voor een snellere darmpassage?! Bovendien is paraffineolie "inert" komt er dus gewoon terug uit langs achteren. lijnzaad-, zonnebloem-, maisolie en andere worden afgebroken en verteerd, maar kunnen ook even goed ranzig worden.
Ik zou niet snel olie geven om de darmen te kalmeren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:03

Het duurt 24 uur eer de paraffine er uit komt, ik heb het idee dat het een laagje in de darmen had gegeven en dat het de darmen tot rust had gebracht. Daarom dacht ik aan olie, want paraffine is ook een olie achtige substantie.

Kan zijn dat de slijmvliezen van de darmen geirriteerd zijn want mijn paard heeft het al heel lang...eigenlijk al ruim een half jaar en ik heb van alles geprobeerd. De da zegt dat sommige paarden dat nu een maal hebben, maar daar neem ik geen genoegen mee. Dus zoek toch lekker verder.

Ik vind hem ook erg mat, vraag mij af of hij zich wel helemaal ok voelt.