Mn pony heeft vrij gevoelige darmen. Heb wel wat vermoedens waar t m in kan zitten, maar het achterhalen is gewoon praktisch onmogelijk. T is niks heftigs, maar ik moet gewoon een beetje uitkijken wat ik hem geef.
Nu is dit heel lang goed gegaan, maar we hebben rond juni een erg stressvolle periode gehad met 2 verhuizingen in iets meer dan een maand, hij is aangevallen door een andere hengst en daarna heeft hij 5 dagen alleen gestaan en is dus voor de 2e keer verhuisd. Nu is hij wel weer helemaal op rust (was binnen 2 weken al overigens) maar zn darmen blijven rommelen. Omdat mn huidige pensionhoudster dat stuk nog maar net huurt (geloof 2 of 3 weken langer dan dat ik er sta) is het wat zoeken geweest met t hooi en dan vooral waar t vandaan moest komen. Ze is erg scherp op een goede kwaliteit en hoewel het hooi/leverancier dus gewisseld heeft waren het stuk voor stuk balen van echt goede kwaliteit.
Nu was Biscuit de eerste 2, 3 weken toch redelijk aan de diarree. Niks geks na al die stress natuurlijk. Er kwam ander hooi, droger, en binnen no time was t zo goed als over. Bleef zo een beetje doorgaan, alleen dan geen diarree meer maar meer natte scheten (wat met een schimmel overigens ook echt niet tof is

Zit nu erg te dubben. Zal ik het nog even aankijken of zal ik toch ander hooi vragen? Dat laatste is sowieso geen punt, dan wordt er voor mij gewoon een baal van dat drogere spul besteld. Waar ik dan over twijfel? Nou, dat andere hooi waar ze nu op staan zitten wat meer voedingsstoffen in begreep ik, ze halen er wat meer uit. De andere paarden doen t er super op, dus t ligt echt aan Biscuit. Punt is ook dat hij op een eerdere stal op nog wel iets vetter hooi heeft gestaan en toen had hij echt nergens last van, dus het is niet dat hij er écht niet tegen kan. Althans, misschien heeft hij toch een te grote klap gehad van de afgelopen periode dat t nu gewoon niet meer gaat. Hij heeft nog wel op slechter hooi gestaan en toen was er ook niks aan de hand.
Mijn afweging is dus dat aan de ene kant denk ik; hij heeft er eerder tegen gekund, nog eventjes aankijken, dit hooi is rijker, haalt ie meer voedingsstoffen uit. Plus dat het gewoon praktischer en íets voordeliger is (al is dat laatste natuurlijk niet echt belangrijk, gaat erom dat mn beessie t goed heeft). Aan de andere kant heb ik zoiets van; als hij er niet goed tegen kan, waarom zou ik het hem dan aandoen om steeds natte scheten te staan laten, lijkt me ook niet erg comfortabel

Help please? iemand die in hetzelfde schuitje heeft gezeten en mij kan vertellen of hij hier nog vlot aan gaat wennen of dat ik het komende jaar oid gewoon lekker t op droog hooi moet houden?