Voeding, zoveel keuze ...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Voeding, zoveel keuze ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:21

Begin er nu pas eigenlijk zelf over na te denken, voeding wordt door de pensioneigenaar geregeld en mijn pony doet het niet slecht volgens ons dus heb ik er nooit zo bij stilgestaan. Nu doe ik dit wat meer, vooral omdat ik me afvraag wat ik als beloningen kan gebruiken, en ik ben al meteen in de war ... De ene zegt dit, de andere zegt dat, volgens de ene is dit niet goed, volgens de andere dat weer niet. Hoe weet ik nou wat goed is? :\

Vandaag dit topic ... Wat zouden jullie specifiek aan deze pony geven als deze bij jullie stond.
- New Forest van 1.45m
- Te dik (niet vet, maar er mag nog wel wat af)
- Lichte zomereczeem

Wat zouden jullie geven als voer & als beloning?

Wat krijgt hij nu:
- afhankelijk van de hoeveelheid gras:
* 2x per dag een stripje erbij (strip is hij niet de volledige dag mee bezig, wel een groot deel)
* 1x per dag een stripje erbij + 1x per dag hooi (meestal een halve/3-4e plak van een grote baal)
* 2x per dag hooi (meestal ligt er dan de hele dag wel hooi om aan te knabbelen)
- 2x per dag een handje gewone gerstenmengeling
- bij die mengeling een handje luzerne
- soms (vaak in de winter) een wortel of 2 erbij
- als beloning tijdens het werk 1 gewone wortel

Verder wordt hij een aantal keer per week van het gras/hooi weggehaald voor z'n training .. Dan staat het andere paard dus nog lekker alles op te eten terwijl hij moet werken ... Meestal mist hij dan wel een uur of 2-3, dus dat helpt ook wel heb ik het idee :Y)

Naar aanleiding van een aantal opmerkingen vraag ik me af: hoe zouden jullie het doen?
Want ik begin serieus te twijfelen :o Weet niet meer wat goed is ...

tamary

Re: Voeding, zoveel keuze ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:24

Ik zou kijken naar een mineralenbrokje met zo weinig krachtvoer. Pavo vital of martstall force bv. dat kan je (als pony het lekker genoeg vindt) meteen als snoepje gebruiken, anders grasbrok nemen. Makkelijk voeren, veel pony's lusten het graag en mocht je om wat voor reden dan ook slobber moeten voeren kan je dat er ook voor gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:38

Dank je, ik ga er eens naar kijken :)
Jij zou dus de gerstenmengeling, luzerne & wortels wegdoen en de mineralenbrok in de plaats geven?
Het gras/hooi zou je wel zo laten? Of daar ook wat veranderen?

Edit;
Ik heb Marstall force eens bekeken maar ben ook de Marstall Naturell tegengekomen, bij deze laatste zit geen melasse en in een laag eiwit & suikergehalte. Klinkt wel interessanter voor mijn jeukhebbende beestje ... Waarom dan toch de Force? Omwille van de vitamine/mineraleverhouding?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:54

Voornamelijk is mijn ervaring dat je pony met zoweinig krachtvoer mineralen tekort komt in het dieet. Lucerne zou ik houden ivm kleine hoeveelheid mineralenbrok die nodig is. Dan kan je die brokjes makkelijker in 2 porties verdelen.
Voor de rest is het uitproberen wat voor jullie werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:57

Nu heb ik eigenlijk nog geen antwoord op mij vraag :o
Jij zou dus de Force verkiezen boven de Naturell? Omwille van de vitaminen/mineralen?
Als ik zo zou kijken, met de kennis die ik (niet) heb, zou de Naturell mij ideaal lijken, omdat hier geen melasse en weinig suiker/eiwit in zit, en ik geleerd heb dat ik daar goed op moet letten voor mijn pony .. Maar jij ziet dat dus anders?

Edit; oh, blijkbaar zit er in de Pavo Vital ook geen melasse? Dacht eerst gelezen te hebben van wel ..
En daar lijkt ook meer in te zitten qua vitaminen & mineralen dan in de Force? (en het is goedkoper en waarschijnlijk beter verkrijgbaar :+ )

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:05

Ik voer hier lucernemix + mineralenbrokje (pavo vital ivm makkelijk te krijgen). Zonder mineralenbrokje komt pony tekort, omdat ik zeer weinig tot geen krachtvoer voer (anders dikke, stuiterpony).

Als je de advieshoeveelheden leest op jouw zak krachtvoer, dan kom je waarschijnlijk al rap aan de 1.5-2 kg per dag. Die hoeveelheid levert ook genoeg mineralen, etc. voor die hoeveelheid werk. Ivm gedrag, gewicht of felle reacties kom je lang niet aan die kilo's en dan moet je kijken hoe je dat opvangt. Vandaar dus mineralenbrokje, poeder zou ook kunnen, maar dit is makkelijker voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:07

Ah, maar jij zou dan het krachtvoer wat ik geef (gerstenmengeling) ook aanhouden?
Ik dacht net dat ik daarvoor een vervanging moest zoeken omdat daar veel inzit wat niet goed is (maïs, suikers, eiwitten, ... ).

Als ik de Force vergelijk met de Vital zit er in de Vital volgens mij véél meer aan vitaminen/mineralen, terwijl er geen melasse in zit ... Kan dit kloppen? Of zie ik het verkeerd? :+
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... -complete/

Edit; wat met Pavo Nature's Best?
Dit ipv de gerstenmengeling en de Vital erbij?
Of enkel de Vital als aanvulling op het gras/hooi?

(de ruitershop waar ik mijn spullen ga halen verkoopt Pavo heb ik gezien, dus daar gaat mijn voorkeur toch naar uit indien goed genoeg, zou niet weten waar ik de Marstall zou moeten vinden := ).

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:26

Hoi, kijk ns bij de brokjes van Healthy Herbs, wie weet kun je daar wat mee. Ik geef zelf weidebrok, als krachtvoer (hoewel hij maar weinig krijgt, meer omdat de anderen ook wat krijgen) en gebruik het ook als beloning. Is een wat groter brokje met alleen grassen en kruiden; voor deze brokken wordt geen melasse of andere toevoegingen gebruikt. De andere broksoorten kun je tegenwoordig ook in de grotere brok krijgen; voor beloningen handig en ze moeten er beter/langer op kauwen en dat is weer goed voor de speekselaanmaak. Ik geef mijn paard daarnaast in de winter nog topfitmix voor wat extra vitaminen en mineralen, nu in de zomer met het (beetje) gras krijgt ie dat nog 2 keer per week. De weidebrok is de soberste brok, de superbrok de rijkste, en daar tussenin zitten nog 2 broksoorten. Iedere broksoort heeft ook nog een 'plus' variant, met extra kruiden etc.
Je kunt kijken bij Voergezond.nl of bij mn eigen website.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:28

Daar heb ik ook al naar zitten kijken :j (ivm wat ik als beloning kan gebruiken).
Maar ik heb ergens wat gelezen dat je het beter niet droog kan voeren ofzo?
En ik zou ook niet weten waar het hier in de buurt te vinden is := (ik woon in België ).
Ik ga nog eens kijken :Y)

Wat is het voordeel van deze brokken tov van bv. de Pavo?

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:39

je hoeft het niet te weken, dat is meer bij geperste grasbrok, dat is dit niet.
Ik vind het voordeel dat er geen granen in zitten (ik heb een insuline resistent paard, die ook nog ns moeite heeft met eiwitten), geen melasse of andere zoete toestanden en dat er alleen gewerkt wordt met eerste klas (Geschikt voor consumptie door mensen) organische ingredienten, die passend zijn voor het paardendieet. Ook geen e-nummers en dat soort zooi.
Ik weet niet of het in Belgie te verkrijgen is, maar mocht je iemand weten die dat wil verkopen, staan ze daar misschien wel voor open. Voergezond zelf zit bij Den Haag in NL en ik geloof dat er ietsje zuiderlijker in ieder geval ook nog een afhaalpunt zit. Maar wie weet zijn er nog meer. Je kunt ook een kleine zak van 8 kilo bestellen bij Voergezond en die laten opsturen, kun je het proberen. Volgens mij versturen ze zelfs de grote zakken, maar dat weet ik niet zeker...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:41

Het klinkt wel goed, al denk ik dat er nog wel een heel aantal dingen goed kunnen klinken als het verteld wordt door de juiste mensen :+ Dat is net het moeilijke eraan ...

Ik heb gekeken voor verkooppunten en ze zitten zowat allemaal in het westen van Nederland .. De ondersten zitten wel vrij dicht bij België, maar ik woon niet aan die kant van België :+ Dus ik vrees dat het toch een hele onderneming gaat worden :=

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:50

Ja dat is wel lastig dan. Maar informeren kun je altijd, wie weet kunnen ze wat voor je doen. Ze zijn in ieder geval altijd geïnteresseerd in nieuwe afzetgebieden.
Ik begrijp wat je bedoelt met dat het allemaal heel goed kan klinken.... Heb zelf ook die ervaring met diverse leveranciers, maar moet zeggen dat ik tot nu toe wel allemaal tevreden paarden heb gezien met dit voer. Sommige moeten wennen aan de smaak, want er zit niks aan toegevoegd, dus de zoetekauwen kunnen wat moeite hebben met de omschakeling.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:20

[***] schreef:
Ah, maar jij zou dan het krachtvoer wat ik geef (gerstenmengeling) ook aanhouden?
Ik dacht net dat ik daarvoor een vervanging moest zoeken omdat daar veel inzit wat niet goed is (maïs, suikers, eiwitten, ... ).

Als ik de Force vergelijk met de Vital zit er in de Vital volgens mij véél meer aan vitaminen/mineralen, terwijl er geen melasse in zit ... Kan dit kloppen? Of zie ik het verkeerd? :+
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... -complete/

Edit; wat met Pavo Nature's Best?
Dit ipv de gerstenmengeling en de Vital erbij?
Of enkel de Vital als aanvulling op het gras/hooi?

(de ruitershop waar ik mijn spullen ga halen verkoopt Pavo heb ik gezien, dus daar gaat mijn voorkeur toch naar uit indien goed genoeg, zou niet weten waar ik de Marstall zou moeten vinden := ).

Handje 2x per dag (mits echt handJE) is net als 2 koekjes per dag voor een mens. Geen probleem ookal zou die bv diabeet zijn.
Pavo Nature's Best bevat flink wat zetmeel (wordt omgezet in suikers) al hoeft dat bij kleine hoeveelheden niet zo'n heel groot probleem te zijn. Al is je lucerne stuk armer op dit punt en de eiwitten er in beter verteerbaar.
Verander zo min mogelijk in 1 keer, in dit geval zou ik je aanraden om emmertje pavo vital te halen en te kijken of en hoe dat bevalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:28

Ik heb maar kleine handjes :Y) Al denk ik dat de pensioneigenaar wel iets meer geeft dan dat ik doe ;) Maar sowieso is dat geen schep ofzo, ook geen halve, zal eerder 1/4e schep zijn of nog minder ;)

Jij zou dus Pavo Vital + luzerne?
Of Pavo Vital + luzerne + gerstenmengeling?

Ik voel me echt zo dom momenteel :o
Ik steek het maar op mijn oververmoeidheid, mijn hoofd wil niet mee :Y)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:40

[***] schreef:
Ik heb maar kleine handjes :Y) Al denk ik dat de pensioneigenaar wel iets meer geeft dan dat ik doe ;) Maar sowieso is dat geen schep ofzo, ook geen halve, zal eerder 1/4e schep zijn of nog minder ;)

Jij zou dus Pavo Vital + luzerne?
Of Pavo Vital + luzerne + gerstenmengeling?

Pavo Vital + luzerne + gerstenmengeling en aankijken of hij niet te heet, dik,etc. wordt. Minder kan altijd nog, al weet ik niet hoe makkelijk jouw pensioneigenaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:43

Hij is al te dik :+
En net omdat ze mij vertelden dat die gerstenmengeling slecht is voor een (te dik) paard met zomereczeem dacht ik om misschien iets als vervanging te zoeken. Maar jij zou de gerstenmengeling dus wel houden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:48

[***] schreef:
Hij is al te dik :+
En net omdat ze mij vertelden dat die gerstenmengeling slecht is voor een (te dik) paard met zomereczeem dacht ik om misschien iets als vervanging te zoeken. Maar jij zou de gerstenmengeling dus wel houden.

In mijn ervaring doen pensionstalhouders nogal een moeilijk als ze niet of heel afwijkend moeten voeren, dus vandaar. Als jouw pensionstalhouder daar makkelijk in is zou ik de gerstenmengeling er uitgooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:51

Voordeel is hier dat het niet echt een pension is waar meerdere staan .. het is eigenlijk gewoon de oude eigenaar van de pony waar hij is mogen blijven staan ;) Ik denk als ik het voer zelf aankoop dat er geen problemen zouden zijn om iets anders te geven, maakt qua werk ook niet veel uit hé .. of je nu een beetje van de ene zak pakt of van de andere emmer :) (kan me wel voorstellen dat het een verschil is als je 20 paarden hebt staan die allemaal wat anders moeten :j ).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:05

ik zou die strip gras even een tijdje weglaten.
er zit momenteel echt veel voeding in het gras,die van mij groeit er ontzettend van!
zou dus lekker een landje laten kaal eten, hooi er bij en dan wat van je lucerne en je gerstenmengeling en daar moet hij het maar even mee doen.

denk dat je dan na een week of 3 wel verschil gaat zien :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:08

Hmm, ik vrees dat ik dáár nu juist wat minder over te zeggen heb :+
Ik kan wel zeggen dat ik alleen hooi wil geven, maar het hooi is er niet goedkoper op geworden := en het is toch de bedoeling om de zomer met gras te doen en de winter met hooi ... Kan het wel eens vragen, maar denk niet dat dit gaat lukken..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:09

kleiner stripje gras dan?
kijk als hij nog het grootste gedeelte van de dag staat te eten van flink gras dan blijft hij natuurlijk aan de zware kant denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:11

Kan misschien wel :j Maar is het dan de bedoeling dat hij echt hele tijden niks te eten heeft?
We houden het stripje sowieso al klein trouwens, want hij eet gewoon onder de draad door :+ Uiteraard ... anders zou het [***] niet zijn :Y)

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:14

Ik heb de marstall force via internet besteld. Gewoon een 20 kilo zak via de post gekregen. Prijs viel reuze mee.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:15

Denk er om: in luzerne zit vrij veel melasse. Ook komt een allergische reactie op luzerne wel eens voor. Het zou kunnen zijn dat jouw paardje daar ook net niet tegen kan en daardoor eczeem heeft. Heb je al eens geprobeerd hoe hij zich houdt zonder luzerne? Wie weet ben je dan van de eczeem af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:18

Bij mijn weten niet, maar ik ga het eens navragen. Hij heeft namelijk al heel z'n leven eczeem (naja, vanaf een jaar ongeveer) en ik denk niet dat hij heel z'n leven luzerne heeft gehad. Maar ik zal het eens vragen :j