Wel of geen ui/knoflook?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TuttiFrutti_

Wel of geen ui/knoflook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 23:30

Heb gezocht naar een soortgelijk topic maar die was van 2006 en kon niet meer reageren en het is best dringend...
Op stal voeren mensen hun paarden knoflook en uit voor hun vacht, staart en manen.

In dat topic van 2006 staan verschillende meningen, Wat denken jullie? Zou het kwaad kunnen voor 1 keer?
Ik heb haar vandaag 1,5 ui en 2 teentjes knoflook gegeven....nu ben ik echt bang dat ze morgen iets mankeerd...

daantje5979

Re: Wel of geen ui/knoflook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:34

Ik heb ook wel eens ergens gelezen dat knoflook niet goed zou zijn voor paarden, maar wij hebben ook ooit paardensnoepjes gekregen waar knoflook in zat... we hebben ze alleen nooit meer gekocht omdat de hele stal naar de shoarmatent rook :P

Dat van ui dat weet ik niet, maar ik denk niet dat het erg veel kwaad kan als je het haar één keer hebt gegeven... hoogstens last van winderigheid ;)

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 23:37

oke, dankje voor de snelle reactie.

daantje5979 schreef:
Ik heb ook wel eens ergens gelezen dat knoflook niet goed zou zijn voor paarden, maar wij hebben ook ooit paardensnoepjes gekregen waar knoflook in zat... we hebben ze alleen nooit meer gekocht omdat de hele stal naar de shoarmatent rook :P

Dat van ui dat weet ik niet, maar ik denk niet dat het erg veel kwaad kan als je het haar één keer hebt gegeven... hoogstens last van winderigheid ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:56

De hele uienfamilie is giftig voor paarden (veroorzaakt bloedarmoede). 1x een beetje zal niet zoveel problemen opleveren, maar meer is erg af te raden.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 00:09

Grapjas, misschien volgende keer eerst vragen en dan voeren? :D

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 09:12

Weet in iedergeval dat ik nooit meer uien en knoflook geef, en natuurlijk niet luisteren naar anderen die hun paard dat voeren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:35

Knoflook kan bij paarden een bepaalde vorm van bloedarmoede veroorzaken. Het is geen paardenvoer en een paard eet verse knoflook ook niet en dat heeft een reden dus.

daantje5979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:37

Maar waarom bestaan er wel knoflooksnoepjes en knoflooksnippers voor paarden dan?

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:41

Idd, ik voer de hele zomer tot alle beesten weg zijn knoflook en ze vond het lekker en werdt minder lastig gevallen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:44

daantje5979 schreef:
Maar waarom bestaan er wel knoflooksnoepjes en knoflooksnippers voor paarden dan?

waarom worden er sigaretten verkocht als dat zo schadelijk is voor mensen?

(omdat er geld mee verdiend wordt...)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:06

Ik geef het alleen in de zomer maanden als er zoveel vliegen en prik beestjes zijn. Ik weet dat t niet heel goed is voor paarden. Maar die paar maanden van de zomer overleefd hij wel. Ik merk echt dat hij minder word geprikt als hij knoflook krijgt. En bij ons op stal zijn er echt giga veel prik beesten. Ik voer knoflook granulaat.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:08

mijn paard krijgt wel een schepje knoflooksnippers op een dag, voor haar luchtwegen.
werkt voor haar goed en ze mankeerd na jaren (ze kreeg het bij de vorige eigenaresse ook) nog steeds niks. kan volgens mij dus geen kwaad zolang je maar geen emmers vol knoflook voert.
ui weet ik niet

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:16

Uien?? Eet zelfs eens een hele rauwe ui op, weet je wat dat met je maag doet?
Paarden kunnen net als mensen maagzweren krijgen en als je uien gaat voeren ben je hard op weg er een te kweken!!
Voor vacht staart en manen kun je biotine voeren en eventueel een scheutje zonnebloemolie door het voer, maar uien, no way :n

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:54

knoflook is vooral commercie. het heeft niet zo'n bloedzuiverende werking bij paarden zoals bij mensen en of het werkelijk helpt om de insecten op afstand te houden, daar zijn de meningen verdeeld over.
ik heb vroeger zo'n lookspray gehad, gevolg mijn paard en ik stonken uren in de wind, maar die vervelende steekbeesten trokken zich daar maar weinig van aan. Dus nee geen (gedroogde) look meer hier en zeker geen verse ui. mijn paard zou nogal lachen als ik daar mee afkom...
Laatst bijgewerkt door petitparis op 07-01-11 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 12:07

Toch wel erg dat ze die knoflook in die potten verkopen terwijl het helemaal niet goed is...maar ja wat doe je eraan.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:12

mijn paard krijgt al 3 jaar ofzo die knoflook uit potten en ze is er alleen maar beter van geworden hoor ;)

misschien dat het voor paarden met een gevoelige maag wel slecht is, maar voor de mijne is het alleen maar goed.

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:14

knoflook heeft veel gezonde eigenschappen... alleen TE veel moet je mee oppassen (maar dat geldt met alles waar TE voor staat ;) )

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:17

akkoord, maar de hoeveelheid die je aan een paard zou moeten geven om die effecten te hebben en bijgevolg ook de slechte ligt vele malen hoger dan diegene die op de pot staan.
Dus in mijn ogen weggegooid geld...

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:19

in mijn ogen absoluut niet, mijn paard kucht sinds ik die knoflooksnippers voer nooit meer.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:21

en ben je al eens gestopt met de looksnippers? want eigenlijk moet je supplementen in kuren geven, dus ook af en toe een "rustpauze" inlassen...
misschien is het gewoon door verandering van hooi of stro lot dat je paard niet meer hoest...

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:25

mijn paard hoest niet meer door de knoflooksnippers ;) voor de rest is er namelijk niks verandert.
ik ben anderhalve maand geleden ongeveer 2 weken gestopt en toen heeft ze wel weer een paar keer gekucht.

__Jolien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:33

Wij geven lookpoeder, beginnnen in het voorjaar en stoppen in het najaar, deze look is goed voor hun luchtwegen, 'zet de doorgang open' ( weet niet hoe het moet zeggen *D ) Maar tegen de beestjes helpt het niet! Dit hebben we al aan de dierenarts gevraagt, als je niet wil dat je beestje vol vliegen zit in de dag is het best om een vliegendeken op te leggen, en als je dit niet doen, gaan ze van zichzelf wel in hun hok op de wei staan als ze last krijgen van de vliegen, en als je het schuren wil tegen gaan dan moet je ze voor 16u in hun stal zetten, dit heeft de dierenarts ons verteld en het werkt ook echt, geen enkel van onze paarden schuurt..
Dus ik blijf erbij, de look helpt echt niet tegen de beestjes..
Groetjes

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:43

offtopic @ mang: 't zou mij verbazen dat jij al 3 jaar van dezelfde partij hooi geeft... elke oogst is anders. Maar zoveel te beter als het wel helpt voor jou paard.
Alleen vind ik het dus niet zo'n onschuldig supplement dat je zomaar moet gaan bijvoeren omdat anderen het voeren...

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:46

bij de vorige eigenaresse kreeg ze natuurlijk ander hooi :p maar daar deed ze ook hoesten zonder die knoflook.

sinds ze bij mij is is het hooi nog gewoon hetzelfde en doet ze het ook als ik die knoflooksnippers niet geef. Misschien dat het bij jou paarden niet werkte, en heb ik wel een uitzondering maar het werkt ECHT.

__Jolien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:52

mang schreef:
bij de vorige eigenaresse kreeg ze natuurlijk ander hooi :p maar daar deed ze ook hoesten zonder die knoflook.

sinds ze bij mij is is het hooi nog gewoon hetzelfde en doet ze het ook als ik die knoflooksnippers niet geef. Misschien dat het bij jou paarden niet werkte, en heb ik wel een uitzondering maar het werkt ECHT.

Helemaal mee eens, de knoflook maakt hun luchtwegen vrij waardoor ze dus ook veel minder gaan hoesten.
Groetjes