Dieet voor mijn shetje?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WenMLove

Dieet voor mijn shetje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 19:26

hee allemaal, ik heb een shetje sinds augustus en ben er erg blij mee,
maar hij is nu best wel dik!
hij krijgt 2x per dag ong. 1 kilo hooi, en krijgt verder geen beweging en komt niet op het land,
hij heeft een uitloopstallentje met een paddockje van 30 m2
Het was de bedoeling dat mijn broertje er op zou gaan rijden en dat mijn moeder met hem zou gaan mennen
maar mijn broertje heeft geen intresse meer voor het rijden, en mijn moeder kan niet meer mennen vanwege haar gezondheid.
Ik wou dat ik genoeg tijd voor hem had maar ik zit ook met school en ik heb ook nog een eigen paard die ik moet doen.
Willen jullie alsjeblieft helpen?!
ik hoop dat jullie een goed idee voor een dieet hebben!

Groetjes, Roos

xElienx

Re: Dieet voor mijn shetje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:33

dus je shetje staat in zn eentje (neem ik aan gezien de ruimte) 24/7 op een zandstukJE van 5x6m??!!
ten eerste zou ik voor een speelmaatje zorgen!
ten 2de zou ik er voor zorgen dat ze een veel en veel groter stuk tot hun beschrikking krijgen. hij kan op een stukje van 5x6m zonder maatje echt niet paard zijn :n

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:35

Jij noch je ouders hebben dus tijd voor hem?
hij staat alleen op een postzegelgroot stukje grond?

het lijkt me het eerlijkst tegenover de pony om hem te verkopen

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 19:42

Het paddockje zit aan zijn stalletje vast, en hij komt overdag gewoon buiten.
We hebben het al wel over een maatje gehad maar toen ging het met de gezondheid van mijn moeder niet zo best dus toen was het weer uit ons hoofd vanwege de andere zorgen.
Ik heb met mijn moeder de afspraak dat als zij weer opgeknapt is dat we er dan een maatje bij kopen.
Mijn ouders hebben wel tijd voor hem hoor!
Maar mijn moeder is heel zwak(gezondheid.) en moet vrijdag weer geopereerd. Mijn vader heeft opzich wel tijd maar hij heeft eigenlijk niet echt verstand van paarden :o

en verkopen doen we ècht niet!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:45

sterkte met je moeder

maar waar wil je dat 2de paardje laten? 30m2 is ECHT te klein voor 1, laat staan 2 paardjes :n

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 20:06

die 30m2 hoort bij het stalletje, een soort van uitloopstalletje
verder staat hij gewoon op het land

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:07

Maar in je beginpost stond dat hij NIET op het land kwam?

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 20:09

oh ,sorry nee ,nu niet vanwege het winterweer enzo

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:09

rooslove schreef:
..... en komt niet op het land...

rooslove schreef:
...verder staat hij gewoon op het land

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:09

meid, wat doe jij in godsnaam met een pony? Beestje krijgt totaal geen beweging, staat in zijn eentje en wordt nog op een verschrikkelijk klein stukje land gehouden ook nog?!
Waar ben je mee bezig? Heb je niet van te voren bedacht wat er wel niet allemaal komt kijken bij de verzorging en het onderhoud van een pony? Dat het toevallig een shetje is wil niet zeggen dat die minder verzorging en onderhoud nodig heeft dan een groot paard?

'verkopen doen we écht niet'. Lekker egoistisch..... dus jij vind het belangrijker dat je 'voor de leuk' ergens op een klein rotstukkie een shetje hebt om naar te kijken, dan dat die pony een gelukkig en goed leven heeft?
Als hij het ergens anders nou eens veel beter getroffen heeft? Betere voorzieningen, meer aandacht? Dat zal in dit geval overigens niet zo moeilijk zijn.

Je hebt de zorg over een dier, daar ben jíj als baasje verantwoordelijk voor. Als je hem niet kan bieden wat hij tenminste minimaal nodig heeft, doe hem dan alsjeblieft weg.

Typisch weer zo'n gevalletje van: 'leuk zo'n shetje, vast lekker goedkoop, we hebben er de ballen verstand van, maar dat maakt niet uit: we zetten hem gewoon in de achtertuin en dan zien we wel'. Maar aan het belang van het beestje wordt weer eens niet gedacht. Wie is daar van de dupe?! Juist, de pony. Terwijl dat beestje er allemaal niets aan kan doen.

Dat maakt het hele onderscheid tussen paardenmensen of mensen met paarden.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:17

Zo dat was erg cru!!!
Een paard is een kuddedier, ben ik met je eens, en als hij nu nog wel naar buiten kan maar op een klein stukje is dat al heel wat met deze omstandigheden!
Tuurlijk moet ze proberen een maatje te vinden( kan ook een geitje, eten minder hebben minder ruimte nodig)
Wees niet boos op iemand die de ballen heeft om advied te vragen!!!
je wordt niet van de 1 op andere dag een paardemens!!!!
Verdiep je in je pony en zoek uit wat het beste is, eenzaam en alleen wordt ook een shetje niet oud, is er niet iemand in de buurt die ook een beestje heeft waar die een paar uur per dag bij kan lopen, hetzij in de wei of paddock???
Laat je shet in ieder geval niet verpieteren en ik vind het stoer dat je durft te vragen wat je moet doen!!!

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 20:19

hij staat daar prima hoor! toen we hem kochten ging het met mijn moeder allemaal nog heel goed maar ze is erg achteruitgegaan........
Ze moet de 31ste weer geopereerd!

en we hebben er niet 'de ballen verstand van' zoals jy weer lekker "medelevend" zegt!

En waarschijnlijk denk jij ook wel eens ergens anders aan dan aan je shetje die prima staat als je moeder elk moment haar laatste dag kan hebben!

Ik heb nu met mijn moeder de afspraak dat als de operatie goed gaat en het na een half jaar nog steeds goed gaat dat we er dan een maatje bij kopen!

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 20:20

kyraliam schreef:
Zo dat was erg cru!!!
Een paard is een kuddedier, ben ik met je eens, en als hij nu nog wel naar buiten kan maar op een klein stukje is dat al heel wat met deze omstandigheden!
Tuurlijk moet ze proberen een maatje te vinden( kan ook een geitje, eten minder hebben minder ruimte nodig)
Wees niet boos op iemand die de ballen heeft om advied te vragen!!!
je wordt niet van de 1 op andere dag een paardemens!!!!
Verdiep je in je pony en zoek uit wat het beste is, eenzaam en alleen wordt ook een shetje niet oud, is er niet iemand in de buurt die ook een beestje heeft waar die een paar uur per dag bij kan lopen, hetzij in de wei of paddock???
Laat je shet in ieder geval niet verpieteren en ik vind het stoer dat je durft te vragen wat je moet doen!!!

Jij hebt tenminste een beetje begrip voor me, thanx daarvoor!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:21

Daarom moet je dus niet van de één op de andere dag zomaar een pony kopen. Een geitje ook goed? Praat jij ook met kippen dan? En kan een paard 'praten' met een geit? Gaan ze naar elkaar sociaal paardengedrag vertonen? Met elkaar spelen, kriebelen?

Dat hij alleen nu op zo'n klein stukje staat, las ik pas later; TS schrijft toch eerst duidelijk dat hij niet op het land komt. Is het dan zo vreemd dat ik dat raar vind, en daarom zo reageer?

In je pony verdiepen.... dat hoor je te doen vóordat je zo'n beest aanschaft; dan hoor je al een idee te hebben van het kostenplaatje, en de levensbehoeften en benodigde verzorging en onderhoud van zo'n beestje. Het gebeurd tegenwoordig veels te vaak dat er maar shetten (vooral shetten, want die zijn nu toch voor een appel en een ei te krijgen) worden aangekocht zonder enig verstand van zaken, en zonder enige voorbereiding en verdieping.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:23

rooslove schreef:
hij staat daar prima hoor! toen we hem kochten ging het met mijn moeder allemaal nog heel goed maar ze is erg achteruitgegaan........
Ze moet de 31ste weer geopereerd!

en we hebben er niet 'de ballen verstand van' zoals jy weer lekker "medelevend" zegt!

En waarschijnlijk denk jij ook wel eens ergens anders aan dan aan je shetje die prima staat als je moeder elk moment haar laatste dag kan hebben!

Ik heb nu met mijn moeder de afspraak dat als de operatie goed gaat en het na een half jaar nog steeds goed gaat dat we er dan een maatje bij kopen!

Als ik in een situatie kom dat ik voor langere tijd mijn pony's flink te kort moet doen in verzorging, onderhoud en aandacht, dan verkocht ik ze nog liever gister dan vandaag; álles voor mijn beestjes, want die kunnen niets aan zo'n situatie doen.
En krijg je ze niet verkocht? Dan maar de slacht. Ik laat mijn pony's niet wegkwijnen omdat ik zelf met weet-ik-veel-wat zit.

Hoe verdrietig en sneu ik jullie situatie ook vind, laat dat wel even duidelijk zijn.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:24

SMP -> VS

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:25

Bepgrijp het helemaal hoor, maar misschien kun je voor nu een oplossing zoeken door in de buurt te kijken naar een beestje waar hij bij kan, al is het maar een paar uur per dag, of 3 keer per week, daar waorden ze vaak al zo blij van( en slanker)
Enne laat je niet opjutten joh!!!

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 20:25

wat zit je te zeuren over het 'kostenplaatje'?
daar hebben we het prima mee hoor!
En we hebben er heus wel voorbereiding op gehad hoor!
en heb je ook maar èèn keer het stukje over mijn moeder gelezen?
denk het niet he!
maar ik vraag hier om tips, niet om onnodig commentaar,
dus als je nog wat te zeggen hebt hou het dan voor je!

Ik laat me niet opjutten hoor , geef alleen m'n mening ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:29

'het stukje over je moeder', ja dat heb ik gelezen, heb in mijn vorige post ook duidelijk gezegd dat ik die situatie voor jou en jullie heel verdrietig en sneu vind. Kan het wel begrijpen.

Maar, dat is geen reden om een dier de benodigde zorg te onthouden. Ik heb het niet enkel over een kostenplaatje, ik heb het over een behoorlijke voorbereiding, afweging en verdieping alvorens je zo'n dier aanschaft. En naar mijn mening heb jij/hebben jullie daar van te voren niet goed over na gedacht.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:30

Zo dat is echt een antwoord van een paardeliefhebber!
Nee ik praat niet met kippen, maar vang mishandelde en verwaarloosde paarden op.
Ja zo'n shetje is snel gekocht omdat het weinig geld kost.
Zij heeft tenminste nog het lef om te vragen wat te doen, ze ziet dus zelf dat het niet lekker gaat.
En met een geit doen ze inderdaad hun paardending, kroelen rennen en knuffelen.
Maar zo'n geitje neemt minder ruimte in en vraagt minder verzorging want het hoeft niet gereden enz....
Krrak niet iedereen meteen af, enne afmaken omdat het niet helemaal meezit vind ik helemaal kl....
Geef liever een advies waar iemand iets mee kan, een beetje positief....

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:30

Ken je dat gevoel van tegen een muur praten.........

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 20:31

ja, zeker!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:32

kyraliam schreef:
Ken je dat gevoel van tegen een muur praten.........

:') wie jut nou wie op.

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 20:34

?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:36

Vervelend om te horen over je moeder, ik hoop dat alles goed gaat verlopen.
Nu zie je veel dieren op een "postzegel" staan maar dan heet het een box. Niet iedereen is zo gelukkig om ze op het land te mikken met dit weer.
Maar mijn vraag is waarom kan je shet nu niet op het land? Er heeft de afgelopen weken toch genoeg sneeuw gelegen in combinatie met een harde bodem. Aankomende dagen wordt het weer even afwachten of het land op slot moet of open kan blijven of tijdelijk dicht. Is er misschien een mogelijkheid om een grotere buitenruimte aan te bieden?

Een dieet kan ik ook niet verzinnen in wat je nu aanbied. Minder hooi is geen optie de darmen moeten echt aan de gang blijven. Is je hooi te rijk vervang een deel dan voor stro, heeft de pony nog een extra bezigheid.
Is het niet mogelijk dat de pony tijdelijk gaat logeren? Dan is de zorg even weg en misschien ergens waar wat meer beweging mogelijk is? Kan je niet iemand vinden die graag wat wil doen met de pony?