Pittig door Pavo Summerfit koeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

Pittig door Pavo Summerfit koeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 22:12

Ik vroeg me af of meer mensen hier last van hebben of hebben gehad?
sinds ongeveer anderhalve maand voer ik mijn Fjorden pavo summerfit koeken.
ik geef ze ieder een halve koek per dag en wilde nu uiteindelijk overgaan op een hele.
Alleen heb ik nu het idee dat een van mijn Fjorden erg fel word door deze koeken.
of het aan de koeken ligt weet ik niet zeker, maar sinds ik ze voer is hij erg opstandig/energiek.
normaal krijgen ze nooit iets bij voor de energie, enkel ruwvoer en extra aanvulling.
Iemand die dit herkent of weet wat er precies in deze koeken zit?
Een vrienden van me herkende dit wel bij haar haflinger.

ik hoor het wel!

aeolusnr1

Re: Pittig door Pavo Summerfit koeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 00:13

Die koeken zijn geen voeder.
Het is een samenstelling van al de nodige vitaminen en mineralen meer niet, en is bedoelt voor paarden die bv op de weide staan en geen krachtvoer krijgen in die periode, want in krachtvoer zijn die vitaminen en mineralen ook in toegevoegt.
Dus wat er nu gebeurt , mssn was jouw paard gewoon suf door een tekort aan die elementen en nu na een tijdje deze gekregen te hebben komt hij weer op sterkte.
Er is niks mis met die koeken maar mssn is het een goeie tip jouw gedrag naar je paardje toe eens nader te gaan bekijken en een beetje aan te passen .
Meestal zit de fout bij de begeleider/ruiter en dus niet bij het paard.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 00:17

Ik voer ze ook wel eens aan mijn fjord. Eerst gaf ik die omdat hij geen krachtvoer kreeg en vnl op de wei stond. Nu geef ik hem er elke dag 1 maar ik merk eigenlijk geen verschil. Maar zoals aeolusnr1 aangeeft is het geen voeder.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 10:58

ik weet dat deze koeken geen voeder zijn maar een extra voor mineralen en vitamines.
Echter merk ik wel dat mijn pony energie teveel heeft, dit is zowel voor hem als voor mij niet plezierig.
Mijn pony staat 24/7 buiten en kan dus rennen wanneer hij wil, toch is dit niet voldoende.
Toen ik hem gisteren binnen losliet heeft hij een kwartier lopen bokken/rennen/springen/stijgeren. Normaal doet hij een rondje rolt hij en komt hij weer naar me toe.
Ook merk ik aan zijn gedrag dat hij veel energie heeft, kijkerig, vervelend aan de hand, dominant.

Ik ben sinds anderhalf jaar helemaal opnieuw met hem begonnen. Hierbij hebben we gebruik gemaakt van o.a. grondwerk.
Ik ken mijn pony hierdoor nu door en door, mijn gedrag is altijd neutraal naar hem toe, dus daar kan het echt niet aan liggen.
Laatst bijgewerkt door PreHungaro op 02-03-10 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:04

Lente in de kop??? Tenminste mijn Groninger wel.... en die krijgt helemaal niets..
Vergeet niet dat het voorjaar in vergelijking met andere jaren heel plotseling komt.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:10

van pavo koeken horen ze niet druk te worden. Mijn pony staat ook 24/7 op t land, maar ook hij heeft dagen dat hij hyper het land uit komt en dan ook in de bak als een gek gaat rond rennen.
Misschien dat je fjord idd iets miste en dat nu wel krijgt waardoor hij zich lekkerder voelt?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:12

Bij Pavokoeken zitten geen granen in, dus minder energie. Krijgt hij misschien nog snoepjes, of wortels?

En verder denkk ik ook aan lente in de kop. :)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 12:39

het enige dat hij krijgt is droog kuilvoer en wortels, en een halve pavokoek op een dag. Hier ben ik nu dus tijdelijk even mee gestopt. Mocht het geen verschil maken pak ik deze er straks weer bij. maar ik zou het jammer vinden als het daar wel aan ligt en ik daardoor de band verpruts die we in anderhalf jaar hebben opgebouwd.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:07

ik voer al drie jaar lang pavo koek aan mn shet, ik merk geen verschil in gedrag, ook mn tweede pony die ik een maandje geleden heb gekocht krijgt pavo koek, maar ook die is niet in gedrag veranderd.

Het kan goed zijn dat je paardje door de vitamine en alles zich juist beter voelt dus ook krachtiger zal reageren. Mocht je paardje nu weer rustiger worden kan je ook enkele keren per jaar een vitamine kuur geven, lijkt op een wormenkuur.
Dan hebben ze dit toch binnen, als ze daarna weer energieker worden dan hebben ze denk ik toch al die tijd vitamine tekort gehad

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:11

ik voerde mij haflinger ook altijd de koeken, maar tot dat ik hoorde dat het heel slecht voor die soorten paard zijn! er zitten super veel suikers in en het kan dus zijn dat daarom jou fjorden zo reageren.
je kunt beter gewoon een liksteen geven.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:43

Mariekyy schreef:
ik voerde mij haflinger ook altijd de koeken, maar tot dat ik hoorde dat het heel slecht voor die soorten paard zijn! er zitten super veel suikers in en het kan dus zijn dat daarom jou fjorden zo reageren.

ik weet niet wat voor pavo koeken jij voerde maar bij de mijne zit toch echt niet super veel suiker in

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:44

Wortels zouden ook wel eens een energiebom zijn. Ken paarden die daar erg druk van werden. Probeer daar eens wat mee te minderen en kijken hoe het dan gaat,

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:45

marieminime schreef:
Mariekyy schreef:

ik weet niet wat voor pavo koeken jij voerde maar bij de mijne zit toch echt niet super veel suiker in

nou gewoon de pavo koeken... maar er staat dan wel niet op dat er geen suiker in zit enz. maar wij hebben een super goeie dierenarts en die heeft ons verteld dat die dingen vol met suiker zitten en helemaal niet goed zijn!

beamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:46

dat komt niet van de pavo koeken dit is alleen zoals iedereen zegt vitanine en mineralen, misschien komt het door het slechte weer waardoor ze toch wat meer op stal staan of minder werken

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:47

keeyzie schreef:
het enige dat hij krijgt is droog kuilvoer en wortels, en een halve pavokoek op een dag. Hier ben ik nu dus tijdelijk even mee gestopt. Mocht het geen verschil maken pak ik deze er straks weer bij. maar ik zou het jammer vinden als het daar wel aan ligt en ik daardoor de band verpruts die we in anderhalf jaar hebben opgebouwd.

hmm, ik zal als ik jou was geen kuil geven. daar kunnen ze ook heel druk van worden. zitten ook veel suiker. kuil is bedoelt voor koeien en niet voor paarden. dus ik zal gewoon over gaan op hooi ;)

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:51

Volgens de website van pavo zijn de koeken juist heel geschikt voor sobere rassen, maar probeert het gewoon uit. Laat de koeken een week of twee weg en en als ze dan weer gewoon doen weet je dat 't daar inderdaad aan lag. :D

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:51

ElsB schreef:
Volgens de website van pavo zijn de koeken juist heel geschikt voor sobere rassen, maar probeert het gewoon uit. Laat de koeken een week of twee weg en en als ze dan weer gewoon doen weet je dat 't daar inderdaad aan lag. :D

ja volgens de wedsite...

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:55

Afbeelding

Afbeelding

http://i118.photobucket.com/albums/o112 ... G_5927.jpg

Geloof niet dat een zo bekend paardenvoeders merk liegt over wat in hun product zit, volgens mij mag het niet eens verkocht worden als er niet preccies opstaat wat erin zit, als het geen goed spul zou zijn dan was het allang uit de handel gehaald omdat het niet verkocht zou mogen worden of verkocht zou worden
Laatst bijgewerkt door Tanja op 02-03-10 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto´s toegestaan, 1 omgezet in link

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:23

OPG-->VS

_Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:27

Humm ja ik zou denken dat het er weldegelijk mee te maken KAN hebben.

er zitten heel veel goede dingen in.. maar er zit iets van 70%
Suiker in dat is best veel en daar kan je paard best op reageren
ik zou zeggen haal die koeken een maandje weg en kijk of het verschil heeft!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 10:27

70% suiker in een koek? Dat betekend dat bijna 1/3 uit suiker bestaat.

Vind je het erg dat ik dat niet geloof. Wil best geloven dat er suikers inzitten maar zoveel?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:58

cowgirl: i agree

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 12:57

Ik voer geen koeienkuilvoer. Ik voer hooi verpakt in folie, is dus iets natter en dus ook minder stoffig als de pakken hooi die niet in folie zijn gedaan. Wij noemen het voor het gemak kuilvoer zodat de boer weet welke we willen.

Dat er suiker in de koeken zit wil ik best geloven, maar 70% geloof ik niet. Het is een koek die vooral word aangeraden voor sobere rassen. Dus ze zullen dan vast wel rekening gehouden hebben met de samenstelling. Daarnaast zal pavo niet gaan liegen over de ingredienten van hun producten. Dit zou wel heel slecht zijn voor paarden met allergie o.i.d.

dat ze energie van wortelen kunnen krijgen wist ik niet, gelukkig geef ik niet meer dan 5 wortels op een dag dus dat valt reuze mee.

Bedankt voor alle fijne antwoorden, ik dacht ooit iets gehoord te hebben van koudbloeden die energie kregen van deze koeken. maar dit blijkt dus niet vaak voor te komen. Ik kijk het nog even aan en geef ze tot die tijd gewoon een halve koek per dag.

Voor deze koeken heb ik de pony's altijd zoutblokken gegeven en aanvullende muesli ook van pavo. Dus een vitamineboost kan het niet echt zijn. Hij heeft altijd de nodige voedingsstoffen binnen gehad!
Laatst bijgewerkt door PreHungaro op 03-03-10 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:00

Mariekyy schreef:
ElsB schreef:

ja volgens de wedsite...

pavo kan zoveel zeggen := natures best is ook onwijs laag in suikers etc volgens hun eigen website
:n niet dus
ik zeg niet dat ze liegen, maar ze weten het gewoon wel allemaal erg mooi te vertellen

als ik hier de ijslanders die ondingen ga voeren barsten ze van de jeuk , jaja, ze zijn zo goed die koeken
de enige die er hier wel tegen kan is de haf van mijn stalgenootje ...

maar test het idd, even niet voeren , geen verschil in gedrag ...kun je eventueel weer beginnen met voeren
maar het kan ook de voorjaarskriebels zijn ...hebben er hier op stal ook last van ...errug jolig zeg maar

zelf ben ik in ieder geval niet van de koeken :n ik geef dan liever een vit/min korrel/brokje

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 13:03

idd jeuk! dat is wel iets wat veel paarden krijgen van de koeken. Shetlander van een vriendin van me kreeg er ook enorme jeuk van. Verder reageren mijn fjorden er niet op, alleen dat de jongste echt barst van de energie. Maar ik denk idd dat het de lente is die mee speelt.